5 Mbps Speedcap

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camino
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2006, 21:37
Bedankt: 4 keer

Sinds een tweetal maanden ben ik overgestapt van Scarlet naar EDPnet.
Vermits ik enkel maar interesse heb in streaming, is er dus bewust gekozen voor het VDSL-XS pakket (20/2), vanwege het toegelaten volume.
Tot eind vorige week, werkte alles zoals je mag verwachten.

Helaas is de situatie nu wel anders, mijn snelheid is nu voor DL 5,4 Mbps en UL 1,7 Mps.

Ticketje aangemaakt en ook telefonisch al contact opgenomen. Alles blijkt volgens de uitgevoerde meting, in orde te zijn.

Ondertussen is de modem (B-BOX 3V+) vervangen door de oudere (Sagem@3464), maar dit gaf dezelfde resultaten.
Al deze testen, zijn gedaan via een vaste verbinding, zonder dat er nog ander toestellen deze test zouden kunnen beinvloeden.
Ook de Wi-Fi speedtest komt op dezelfde snelheid. De "tracert" test, blijkt volgens mij ook allemaal normale waarde te geven.

Erg verontrustend is dit allemaal, als het antwoord dat je krijgt dat alles langs EDPnet zijde in orde is.

Iemand een idee wat ik nog kan checken?
Bijlagen
speedtest.net-2019.04.14.jpg
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Dit lijkt zoals op andere topics hier te lezen een capaciteitsprobleem te zijn. Vraag dit even na maar denk eraan ze hebben een hoop klanten erbij gehad dus wie weet zijn ze er zelfs al mee bezig :)
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Me dunkt dat de ex-Dommelaars wel wat volume binnentrekken...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Camino
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2006, 21:37
Bedankt: 4 keer

Zonet een mailtje ontvangen, waarin ze voorstellen om een testmodem (Fritzbox) te leveren. Die ik dan een maand mag uitproberen.
Eerlijk gezegd, begrijp ik het nut niet hiervan. Als twee verschillende modems hetzelfde aantonen, wat is het nut om nog met een derde modem dit uit te proberen.

Een aanpassing van de bandbreedte, daar zijn de testresultaten waarover ze beschikken te goed om dit te kunnen rechtvaardigen; was het antwoord.

Zit een beetje in zak en as nu. :bang:
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

De modemwissel heeft je op je provisioning profiel gezet. Alsnog heeft die sagembox geen vectoring support maar is die enkel vectoring friendly.
Je zit nu dus (nog) verder van huis eigenlijk als het daaraan ligt. Ik zou persoonlijk die modem wel proberen om te zien of het je lijnwaarden zijn of effectief iets bij edpnet eigenlijk.

Kan je even een bbox3tool of stats page van je sagembox posten?
Ik zit nu ook al een kleine maand op het edpnet netwerk en heb (nog) geen capaciteitsproblemen gemerkt hier (regio antwerpen) eigenlijk.
Misschien wel een klein beetje gedurende de drukste uren in de avond maar voor de rest nog niet veel gemerkt eigenlijk.
zjazjoe
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2011, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

GuntherDW schreef:De modemwissel heeft je op je provisioning profiel gezet. Alsnog heeft die sagembox geen vectoring support maar is die enkel vectoring friendly.
Je zit nu dus (nog) verder van huis eigenlijk als het daaraan ligt. Ik zou persoonlijk die modem wel proberen om te zien of het je lijnwaarden zijn of effectief iets bij edpnet eigenlijk.

Kan je even een bbox3tool of stats page van je sagembox posten?
Ik zit nu ook al een kleine maand op het edpnet netwerk en heb (nog) geen capaciteitsproblemen gemerkt hier (regio antwerpen) eigenlijk.
Misschien wel een klein beetje gedurende de drukste uren in de avond maar voor de rest nog niet veel gemerkt eigenlijk.
Maakt het uit voor 20/2 lijn?
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Aangezien de TS geen 20Mbit download haalt zou ik zeker denken dat het zou uitmaken :P
Gewoon om zeker te zijn of het aan de lijnwaarden of aan edpnet zou liggen.
Gebruikersavatar
Camino
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2006, 21:37
Bedankt: 4 keer

Een teleurstellende dag, vandaag.
Testmodem ontvangen, configuratie vrij snel gefixt en surfen maar...

Helaas is er niets veranderd aan de snelheid, blijft hangen op 5 Mbps. Dus even de helpdesk hiervan op de hoogte gesteld. De EDPnet medewerker, had het initiatief om via remote access andere inloggegevens in te voeren. Maar zoals de wet van Murphy ons leert , alles wat kon mislopen is gebeurd, met als resultaat dat de testmodem nu niet meer werkt. LAN & WLAN systeem is niet meer werkend. Mijn systeem, geeft aan dat er geen netwerk beschikbaar is.

B-BOX 3V+ opnieuw aangesloten en surfen we maar verder aan 5Mbps. Onvoorstelbaar deze toestand. Heb al spijt dat ik ben overgestapt. :bang:
peroxide
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 9 keer

Heb je al eens geprobeerd om de lijnwaarden uit te lezen op de modem?
de link naar de tool kan je hier tergugvinden: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... &start=920
Gebruikersavatar
Camino
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2006, 21:37
Bedankt: 4 keer

Zonet de tool gebruikt. Ik heb een XS abon. dus de lijnwaarden van 70/30 is voor mij een beetje vreemd.
B-BOX 3V+ Sagem Tool.jpg
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Je traint in op een 70/30-profiel, maar je XS zal je cappen naar 20/2.
Als je die 20 niet haalt, dan is er wellicht een fout in de configuratie bij edpnet. Ticketje openen?
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Camino
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2006, 21:37
Bedankt: 4 keer

Een ticket is al geopend voor dit probleem. Verschillende medewerkers aan de lijn gehad. Iedereen zegt dat langs EDPnet alles in orde is. Daarom stonden ze erop om een testmodem te sturen.
Met al deze contacten voelde ik het al aankomen, het zal wel aan de modem liggen zonder twijfel laat het ons met een testmodem uitproberen. Resultaat met de fritzbox, dezelfde snelheid.

Zoals reeds vermeld, probeerde de persoon die ik het laatst had gesproken via remote de inloggegevens te veranderen. Resultaat Fritzbox werkt niet meer.

Allemaal erg frustrerend.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Je hebt getest met kabel en met wifi, lees ik, dat is goed.
Maar om volledig uit te sluiten dat het aan jouw kant zou liggen: heb je al getest met een ander toestel?
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Remote , dan hoop ik via TR069 want de fritz openzetten is niet zo goed idee (beveiligingslek in het verleden).
Je weet nu alvast dat de synch goed is (in fritz kan je dit beter nakijken , zonder app).
Je kan de fritz toch zelf terug goedzetten als hij niet meer werkt, kan zelfs TR069 afzetten?

bij een capaciteitsprobleem (door overboeking door instroom dommelklanten) -> zouden de resultaten dan niet wisselend moeten zijn?
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
Camino
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 apr 2006, 21:37
Bedankt: 4 keer

blaatpraat schreef:Je hebt getest met kabel en met wifi, lees ik, dat is goed.
Maar om volledig uit te sluiten dat het aan jouw kant zou liggen: heb je al getest met een ander toestel?
Met verschillende devices geprobeerd en op verschillende lan-poorten aangesloten. Laptop met lan kabel (1m ) geplaatst aan de modem. Allemaal dezelfde speedtest resultaten.
="Fluppeke"...
Door deze remote access aanpassing, kan ik nu niet meer in de modem. En dit nieuwste model van AVM heeft geen reset button.
X3madsniffer
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 aug 2016, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Sinds einde maart ben ik van Dommel overgestapt naar EDPnet en geabonneerd op VDSL XL.
De laatste week vóór de overstap ben ik op fallback profiel (9/0,5)gevallen zonder enige verklaring.
Modem vervolgens aangesloten rechtstreeks op het NTP intropunt bracht geen verbetering hoewel PX technieker beweert van een "stub" in de binnenbekabeling.
Na overstap naar EDPnet brachten andere pogingen (TBF/DLM) geen verbetering, zelfs niet NA installatie van de nieuwe Fritzbox testmodem 7530.
Dan heeft een andere EDPnet medewerker (level 2) wel soelaas gebracht met een "manuele" upgrade (wacht nog op bevestiging van het ticket)
Nu uiteindelijk synct de modem op het vectorprofiel 17A met caps op 70/20. (zie bijlage)
2019-04-19 10_35_25-FRITZ!Box Fon WLAN 7360.png
Maar met de speedtesten kom ik max op ca 30/19 op de LAN wat ver onder de normale downloadsnelheden ligt. Bij Dommel met hetzelfde profiel en caps op 100/20 resulteerde dit in 85/15.
Helpdesk verklaart dit door hun gebrek aan voldoende servercapaciteit maar dit zou volgens hen moeten fluctueren gedurende de dag wat bij mij niet het geval is.
Er is niets gewijzigd aan de binnenbekabeling en gebruik nog dezelfde modem FB 7360 met een splitter voor telefonie.
Iemand hier ervaring mee ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Je haalt hier 2 verschillende problemen aan, namelijk:
  • - de slechte lijnwaarden
    - de nog slechtere snelheden
Wat betreft de lijnwaarden:
Het 9/0.5 profiel waarop je gevallen bent is geen vectoring fall-back profiel, maar een repair profiel. Dat wijst inderdaad op een stub.
Ik raad je toch aan om nog eens héél goed je binnenbekabeling na te kijken. Hoe is die bekabeling vanaf de Proximus intro tot aan de modem? Indien er niets aan de binnenbekabeling kan toegewezen worden, zit de fout bij Proximus.

Rekening houdend met jouw line attenuation van 13dB, zou je op ongeveer 250m van de ROP moeten zitten.
Andere FritzBox gebruikers met deze lijnwaarden zien een attainable troughput van min 140/40, en een sync van 100/35!
Daaruit concludeer ik dat er iets niet juist is met deze lijn.

Indien een helpdesk medewerker jouw lijn manueel vastgezet heeft op 70/20, dan is er een kans dat je bij de eerstvolgende TBF terug op een repair profiel terechtkomt :-( .

Wat betreft de speedtesten:
Gezien de 6% PPPoE overhead, en gezien EDPNet de snelheid niet capt, moet je met een 70/20 sync normaal een effectieve snelheid halen van ongeveer 65/19. Indien je dit niet haalt, ligt het bij EDPnet :-(

Gezien de feedback van verschillende gebruikers over verminderde snelheden bij EDPnet gedurende de laatste weken, vermoed ik dat EDPNet niet voorbereid was op de grote toeloop van Dommelklanten, en dat ze hun netwerk de nodige extra capaciteit moeten geven?
Duizenden nieuwe klanten, die wellicht stuk per stuk grootverbruikers zijn, is natuurlijk niet niets ... zal wellicht wat tijd vergen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
X3madsniffer
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 aug 2016, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Ik lig op ongeveer 160 meter van de ROP. De binnenbekabeling is reeds gecontroleerd door een PX technieker behalve het eerste stuk van de intro NTP en de TF2007(splitter).Splitter werd toen zelfs terug vervangen. Ik heb dan de modem toen rechstreeks gekoppeld aan het NTP zonder de splitter maar bleef dan zelfs op het repair profiel zitten met ongeveer dezelfde waarden. Met Dommel ca 4 weken terug heeft deze zelfs maanden gesynct op 100/20. Nogmaals er is niets gewijzigd aan bekabeling of modem behalve de switch naar EDPnet.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”