@Satsurfer, een plots open zwaaiend autoportier is een gans andere situatie.
Situatie die ik vermeld is een lijnbus aan een bushalte in de bebouwde kom, rechter rinchtingaanwijzer ingeschakeld en geopende deuren achteraan.
Uitstappende reizigers staan dus midden op het fietspad als ze uit de bus stappen.
Wees maar zeker dat je in je ongelijk gesteld zal worden mocht dit voorkomen als je die afstappende reiziger ondersteboven fietst, jij kon immers die bus al van ver zien staan dus het verhaaltje van "plots" houd totaal geen steek.
Ik heb toen nog met die vrouwelijke wielertoeriste gesproken en ze wist het goed dat ze in fout was hoor.
Elke situatie is anders en zal in detail bekeken worden deze lijkt me vrij duidelijk.
Artikel 10. Snelheid
10.1.
1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien
Plaats van ongeval: (google maps)
http://tinyurl.com/y4z8rpq5
@MaT: Betrof hier een klein kind wat verder niets afdoet aan de foute manier van uitstappen van haar.
Maar iedereen lijkt tegenwoordig druk bezig met smartphone in het verkeer, als je wat hoger zit zie je veel als bestuurder hé.
Sterk dat er niet veel meer zware ongevallen gebeuren...