@philippe_d: duidelijk
Ik verwees naar de wetgeving elektronische communicatie van 2005 (met latere aanpassingen)
https://www.civieleveiligheid.be/sites/ ... atie_4.pdf
en naar de ETSI recommendation "emergency call handling"
https://www.etsi.org/deliver/etsi_tr/10 ... 10101p.pdf
Het is inderdaad mogelijk dat de hulpdiensten met de operatoren - zoals door u aangehaald - specifieke maatregelen genomen hebben die niet expliciet in de wetgeving opgenomen zijn (bij gebrek aan technische middelen) , maar die mijns inziens niet alleen te betreuren maar ook levensgevaarlijk zijn
De 2[…] identificatie van de oproepende lijn kan door de nooddiensten die op afstand hulp bieden en aan de hand van administratieve en technische maatregelen die worden goedgekeurd door de minister, op advies van het Instituut en de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, worden aangewend om kwaadwillige oproepen te bestrijden. Deze maatregelen mogen echter niet tot gevolg hebben dat de toegang tot het noodnummer van de desbetreffende nooddienst vanaf een welbepaalde aansluiting onmogelijk is tijdens een ononderbroken periode die langer is dan vierentwintig uur.]
Om kwaadwillige oproepen vanaf mobiel te bestrijden is het conform de ETSI-aanbeveling aangewezen IMEI mee te geven (deze info kan bv. dan gebruikt worden om bovenstaande tijdelijke blokkering van kwaadwillige oproepen te bekomen)
De werkwijze blokkering oproepen naar hulpdiensten niet zonder sim of met niet meer actieve sim, laat mij terugdenken aan de destijds in de vorige eeuw ingebouwde "time out" (= tijdsverlies, mogelijke verwarring voor iemand die dringende hulp zoekt en die geen seconden wacht maar zijn oproep herhaalt) teneinde "foutieve" oproepen naar te snel ingetoetste nummers 010/..., 0x/..10.... , 0xy/...010... te voorkomen = een verwerpelijke oplossing (dewelke nu blijkbaar opnieuw in een gewijzigde vorm gepromoot/getest wordt in West-Vaanderenen en Namen .... druk a voor X en druk B voor y
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/-v ... ogle.be%2F
Een centralisatie van de oproepen (= ze niet meer naar provinciale centra met beperkte manmiddelen te sturen) of de verschillende provinciale centra als één geheel (= 1 groot call center) te behandelen zou in elk geval een betere gebruiksvriendelijker oplossing bieden
OK we wijken misschien af, maar in elk geval bedankt voor de toelichting