Goztow : Je moet niet altijd je auto 100% willen volladen. Je moet daar dus geen uur ter plaatse blijven. Dat is net het punt
Als je aan zo een snellader van Allego gaat laden dan kom je inderdaad bedrogen uit. Met de laadkosten + parkeerkosten kom je gauw uit op een goeie 40 euro per laadbeurt (0.3 euro per minuut, 0.793 euro per kWh). En dan geraak je, als je van 0 tot 100% gaat laden, pakweg daar 300km ver mee (autostrade).
In de nacht van 9 op 10 april nog maar eens een Nissan Leaf gaan halen bij Zencar. De rechtse had dankzij de vorige trip inmiddels 550km op de teller staan, dus tijd dat de linkse ook wat extra km's erbij kreeg.
Om 19u kwamen we aan op de standplaats 4 fonteinen te Vilvoorde waar de wagen reeds mooi volgeladen was : 277km actieradius! Ruim genoeg voor het eerste deel van de trip! Vanuit Vilvoorde vertrokken we dan eerst en vooral richting Boom om in het ziekenhuis nog iets af te geven wat ik onbedoeld mee had genomen naar huis. Vanaf daar richting Antwerpen en zo, via de Antwerpse ring de E17 op richting Gent om aldaar de E40 te nemen richting Brugge en Oostende. Ik moest immers nog steeds iets fixen in DC Oostkamp...
Gelukkig is er in de nabijheid van DC Oostkamp een Lidl. Sterker nog : een Lidl met een laadpaal. We kwamen daar aan met 151 extra kilometers op de teller en een batterij die op 23% stond. Auto aan de CHAdeMO gehangen en te voet naar het datacenter gestapt. Wat initieel een interventie van een kwartiertje zou zijn bleek al snel een interventie van iets meer dan een uur te worden. Het was niet simpelweg even een server herstarten. Het was de oude schijf in de vuilnisbak kegelen en er een nieuwe in steken, een nieuwe Ubuntu installeren en wachten tot die klaar was. Iets in de vorm van next, next, next, next, next, finish, maar dan moet alles nog gedownload en geïnstalleerd worden uiteraard. Nu, we hadden tijd en konden dan maar in het datacenter onze toer verder voorbereiden. Een toer die ons zou leiden langsheen West-Vlaanderen.
Interventie hebben we succesvol afgesloten en terug bij de auto bleek dat deze helemaal volgeladen was. Gelukkig maar, want de boodschap op het scherm was duidelijk : de beheerder had het toestel op inactief gezet. Het was dan ook al 22u47, ruim buiten de openingsuren van de Lidl en dus ergens wel begrijpelijk. Nog rap iets gegeten in Oostkamp en via de autostrade naar Kortrijk gereden.
In Kortrijk aangekomen hadden we nog 68% van de capaciteit van de batterij over, ofwel 146km's. Het idee was om vanuit Kortrijk via Ieper naar Nieuwpoort te rijden, en dan zo via de kustbaan naar Oostende. Een beetje extra juice zou dus zeker geen kwaad kunnen ... Daarom hebben we aan de Q8 te Kortrijk de auto even via CHAdeMO opgeladen tot 76%, wat gepiept was in minder dan 10 minuten. Rijbereik : 163km. Ruim voldoende voor onze trip.
Eerst en vooral probeerden we bij de Nissan garage van Oostende : we kwamen daar toe met 25% batterij en 309km gereden kilometers. Het plan was om daar de auto te laden laden en ondertussen een poging doen om een laatste glimp op te vangen van de Seaking die op de luchthaven staat (de Nissangarage staat vlak aan de overkant van de vlieghaven). We hadden via Chargemap gelezen dat deze laadpaal kon geactiveerd worden met een BlueMotion laadkaart, dus met een beetje geluk zou mijn Zencar-kaart daar ook werken. Na wat zoekwerk hadden we de Nissangarage gevonden en, warempel, de laadpaal stond gewoon buiten! Dus de CHAdeMO ingeplugd in de wagen, even de kaart voor de lezer houden en ... BINGO! Dus in het holst van de nacht (2u ongeveer) gingen we op zoek naar de RS05 seaking. Eentje die we niet vonden, aangezien we - mogelijks - aan de verkeerde kant van het vliegveld stonden. Dus maar terug naar de auto gestapt. Gelukkig maar, want op het scherm stond alvast in grote rode letters "ERROR" te lezen met daaronder "check cable". Alles stak goed in, maar van laden kwam er niks meer in huis. Op die 12 minuten hadden we toch 17 km kunnen chargen (van 25 naar 32 procent) dus het had wel degelijk gewerkt... Maar geen nood... Ook in Oostende is er een Q8 met een snellaadpaal! Tenminste, volgens Chargemap. Wat Chargemap niet wist te zeggen is dat er enkele nachten geleden een auto als een pletwals over die laadpaal was gegaan en er eigenlijk niet veel meer overbleef van de laadpaal in kwestie. Fluvius had inmiddels wel plakkertjes gehangen dat ze op de hoogte waren en "er mee bezig zijn" maar Luminus zelf bleek van niks te weten. Dus op Chargemap deze maar als "buiten gebruik" gezet en besloten om dan maar te laden in Jabbeke...
Dat laden was ook dringend nodig : slechts 17% (39km) stond er op de teller. Daar geraak je niet mee tot aan de volgende snellader, dus konden we daar het aangename aan het nuttige koppelen : de auto even laten bijladen, even de wc binnen glippen en dan maar wachten met een goeie kop koffie voor onze neus. Op exact 45 minuten waren we het wachten beu en stopten we het laden. 86% en 216 km actieradius hadden we. Ruim voldoende!
Vanaf Jabbeke reden we via Brugge naar Damme om zo via de expressweg naar Zelzate en Moerbeke te rijden. Dan konden we daar de weg naar Sint-Niklaas nemen en daar stoppen bij een laadpaal van een plaatselijke Nissangarage. Helaas bleek ook daar de laadpaal (of beter gezegd de laadkabel) beschadigd. Het schermpje liet weten dat het toestel in protectie stond omwille van een communicatiefout van de kabel. Dus mochten we op zoek naar een andere laadmogelijkheid. En dat bleek al gauw mijn nieuwe lievelingswinkel te worden : de Lidl te Sint-Niklaas! De hoofdingang zou gesloten zijn met een rolhekken, maar langs de zijkant zou je er zo op kunnen. En inderdaad : de grote poort staat er continu open en aan het aantal wagens op de parking te zien hebben meerdere bewoners daar een nieuwe, rustige parkeerplek gevonden. Ik overdrijf niet als ik zeg dat er daar minimum 30 wagens stonden. Maar, gelukkig was er geen enkele aan het laden! De laadpaal gevonden en ... gelukkig stond deze als "in service". Ideaal! Gauw de wagen aan deze laadpaal gehangen en ... toen bleek dat er maar 22kW uit deze paal kwam in plaats van de traditionele 50kW. Het is natuurlijk wel zo dat de laadsnelheid afneemt naar mate de batterij voller is, maar aangezien ik slechts 18% over had denk ik niet dat dit het issue was. Maar goed, een gegeven paard kijk je nog steeds niet in de bek en met 22kW was het een kwestie van een half uurtje laden om terug naar Vilvoorde te kunnen rijden. De afstand tot Vilvoorde is immers maar 50km, dus als we het dubbel hadden waren we reeds blij.
Vanaf Sint-Niklaas ging het dan via de N16 (Bornem, Puurs, Willebroek) naar de standplaats van de wagen. Daar kwamen we aan met nog 24% batterij (58km) en 487 gereden kilometers die nacht.
Ook tijdens deze rit bleek dat de Nissan Leaf een zeer comfortabele wagen is die zich prima thuis voelt op onze Vlaamse wegen. Als je wat oefent met de e-Pedal hoef je je rempedaal helemaal niet meer te gebruiken wat je naar mijn gevoel meer betrekt bij het elektrisch rijden. Het enige wat ik mis (of alvast nog niet gevonden heb op de wagen) is een optie om het mediascherm uit te zetten. Bij de volumeknop is er een drukfunctie die functioneert als aan/uit knop maar dat zorgt er enkel voor dat er geen audio is. Het scherm blijft dus wel verlicht en dat maakt het rijden met de wagen 's nachts ergens wel vermoeiender dan ik gewoon ben bij bijvoorbeeld de Renault Zoe.
Wat het verbruik (uitgedrukt in kW per 100km) is, is me onbekend. Zal dit de volgende keer voor jullie in het oog houden! Al zal dit niet representatief zijn daar ik voornamelijk grote stukken autosnelweg doe...