CCatalyst schreef:Ik ben ervan overtuigd dat dit de hoofdreden is van de brexit.
@uw grafiek
Het zou interessant zijn om bij dezelfde populatie het resultaat voor de eigen (deelstaat)regering te zien.
Ik ken de cijfers niet, maar mijn gok is dat het resultaat niet zo gek veel verschilt.
De aanleiding van het Brexit-referendum is intern gerommel bij de Conservatives.
De reden dat zoveel mensen voor hebben gestemd is desinformatie en populistische praat rond migratie: mensen hebben schrik (aangepraat gekregen).
Kijk naar Denemarken en "de paradigmashift" die ze daar getriggerd hebben. Dat is nog maar het begin. Voor sommige partijen is de (im)migratie het gevaar en zou (im)migratie de rechtstaat ondergraven, maar het is net (uiterst) rechts dat de rechtstaat ondergraaft (en dat in de toelichting bij de Deense wet ook onomwonden toegeeft).
Populisten en anti-immigratietoeteraars gaan ff voorbij aan het probleem dat er zou rijzen mocht er geen immigratie meer zijn. In de US zie je dat nu al: grote techbedrijven die klagen over moeilijkere migratie van topprofielen. In de UK heeft iedereen (met enig inzicht/vooruitzicht) schrik van het effect van anti-migratiediscours op NHS (verpleegsters, dokters), hotels (onderhoudspersoneel, balie), landbouw (seizoensarbeid), transport (vrachtwagenchauffeur, logistieke medewerkers). Er is nu, ook in België, al een war-for-talent, die zal er niet beter op worden als we mensen/arbeidskrachten gaan wegpesten.