iPad do's en don'ts

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Hoi,

Recentelijk een iPad Pro aangeschaft. Bedoeling is om dit te gaan gebruiken met ForScore voor sheet music, note taking, wat schetsen erop te maken, ...

Ik heb momenteel reeds een android 10" tablet, maar deze is eigenlijk te klein om deftig met sheet music overweg te kunnen. De app ervoor heet MobileSheets (welk ik gebruik). Ik ben opzoek gegaan naar een android tablet met een >=12" formfactor, maar ik heb er geen gevonden.
(dichtste erbij is misschien nog de Google Pixel Slate, maar die is hier niet te verkrijgen en in import al snel even duur als de iPad Pro series)

Ik heb 0.0 ervaring met ios, en tot hiertoe is dit vooral een frustrerende zaak geweest. Dingen zitten voor mij op totaal onlogische locaties, geen details als er rare dingen gebeuren, etc. Soit, ieder systeem zijn quirks - die van Android ben ik al lang gewoon.

Nu, gezien er hier wss wel wat Apple fanaten zitten, wat zouden jullie nog aanraden om eens uit te proberen qua apps, instellingen, ... voor een beginnende ios'er?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

heb je er net zoals ik garageband bij gekregen. Je kan dit gebruiken met een keyboard/piano via usb (met convertor). voor de rest zijn er veel programma's van android ook geschreven voor ios.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Welke tips zou je zelf geven moest er iemand aan je vragen voor tips op Android?
Vertaal die dan naar iOS en dan kom je al een heel eind - of schrijf hier specifieke vragen neer...

Schetsen deed ik indertijd met de eerste 12,5" via de Adobe sketch app, en dat werkte toch heel goed. Als het niet zo uitgebreid moet is de notes.app op iOS probably al meer dan voldoende.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik denk ook dat je best specifieke vragen stelt, dan wat er nu staat. Ik denk dat je vooral met een aanpassing zit van de overstap naar een ander OS dan dat het aan de iPad ligt. Ik was na een weekje volledig gewend aan iOS en MacOS. Ik heb eerlijk gezegd nu meer moeite om omgekeerd zaken te zoeken, als ik mensen wil helpen (nochtans ben ik Android en Windows al meer jaren gewoon geweest :wink: ). Zo onlogisch zullen die Apple OS'en dan wel niet in elkaar zitten :lol:

Zoals ik al zei: stel hier echt specifieke vragen naar ervaringen van mensen. Daar zal je verder mee geholpen zijn, dan nu :wink:
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Veel zal inderdaad te maken hebben met de nogal verschillende design language.

- Is er een snelle manier om gewoon terug naar 't vorige programma te gaan? Of naar 't vorige scherm? (lees: ik mis mijn android back button...)

- Kan het built-in keyboard meerdere talen tegelijk aan? Ik vond het niet zo direct, enkel dat je kan wisselen tussen talen (wat ik dus niet wil) - ik meng nogal veel fr/nl/en

- Kan je de op een of andere manier apps toevoegen aan control center? Ik dacht bvb een shortcut naar ALLE settings, dat zou in mijn ogen handig zijn.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

1) Dubbel klik op de home button geeft je een overzicht van de openstaande apps.
niet echt helemaal hetzelfde als back button, maar misschien toch een hulp

2) ja. als je meerdere talen hebt ingesteld dan corrigeert hij automatisch voor alle ingestelde talen, ook al is het huidige keyboard bv Nederlands.

3) denk ik niet, je kan de regelaars wel wijzigen. Je kan wel de apps beneden in je taakbalk wijzigen. Aan het linker deel (op iPad) kan je apps toevoegen die er permanent moeten blijven staan, het rechter deel zijn de laatst geopende apps.
J-J
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 1 keer

devilkin schreef:Veel zal inderdaad te maken hebben met de nogal verschillende design language.

- Is er een snelle manier om gewoon terug naar 't vorige programma te gaan? Of naar 't vorige scherm? (lees: ik mis mijn android back button...)
Als je met je vinger lichtjes (1-2cm) van onder naar boven swiped, komt de balk met apps tevoorschijn. Als je niet lost en helemaal verder naar boven swiped komen je recente apps tevoorschijn.
- Kan het built-in keyboard meerdere talen tegelijk aan? Ik vond het niet zo direct, enkel dat je kan wisselen tussen talen (wat ik dus niet wil) - ik meng nogal veel fr/nl/en
Instellingen > Algemeen > Toetsenbord > Toetsenborden

Op je toetsenbord komt dan links onder een wereldbol te staan. Als je die ingedrukt houdt kan je van taal veranderen
- Kan je de op een of andere manier apps toevoegen aan control center? Ik dacht bvb een shortcut naar ALLE settings, dat zou in mijn ogen handig zijn.
Instellingen > Bedieningspaneel

De aanpassingen zijn wel beperkt
selder
Moderator
Moderator

devilkin schreef:- Is er een snelle manier om gewoon terug naar 't vorige programma te gaan? Of naar 't vorige scherm? (lees: ik mis mijn android back button...)
Switchen tussen apps kan door vanaf de schermrand te swipen, of op de app-switcher te swipen (dat is dat klein wit lijntje onder je dock onderaan)
teruggaan naar een vorig scherm in dezelfde app kan je door van links naar rechts te swipen in de app.
devilkin schreef:- Kan het built-in keyboard meerdere talen tegelijk aan? Ik vond het niet zo direct, enkel dat je kan wisselen tussen talen (wat ik dus niet wil) - ik meng nogal veel fr/nl/en
Nee, het toetsenbord zal alleen de taal waarop het ingesteld staat verbeteren, je kan snel wisselen tussen talen door lang op het wereldbolletje te tappen, of één enkele tap om naar het volgende toetsenbord te gaan
devilkin schreef:- Kan je de op een of andere manier apps toevoegen aan control center? Ik dacht bvb een shortcut naar ALLE settings, dat zou in mijn ogen handig zijn.
in de settings app kan je de inhoud van het control center aanpassen, maar hier is alleen beschikbaar wat Apple beschikbaar maakt. Met de nieuwe shortcuts app kan je wel één en ander automatiseren.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
sky
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:
devilkin schreef:- Kan het built-in keyboard meerdere talen tegelijk aan? Ik vond het niet zo direct, enkel dat je kan wisselen tussen talen (wat ik dus niet wil) - ik meng nogal veel fr/nl/en
Nee, het toetsenbord zal alleen de taal waarop het ingesteld staat verbeteren, je kan snel wisselen tussen talen door lang op het wereldbolletje te tappen, of één enkele tap om naar het volgende toetsenbord te gaan
ter info: Dat is niet correct. Als je meerdere toetsenborden hebt ingesteld, corrigeert hij niet alleen naar het huidige geselecteerde keyboard, maar naar alle toegevoegde toetsenborden. Niet alleen naar het huidig geselecteerde.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

selder schreef:
devilkin schreef:- Is er een snelle manier om gewoon terug naar 't vorige programma te gaan? Of naar 't vorige scherm? (lees: ik mis mijn android back button...)
Switchen tussen apps kan door vanaf de schermrand te swipen, of op de app-switcher te swipen (dat is dat klein wit lijntje onder je dock onderaan)
teruggaan naar een vorig scherm in dezelfde app kan je door van links naar rechts te swipen in de app.
Lifesaver! Thx. Had ik al eens 'per ongeluk' gedaan, maar ik kreeg het niet geherproduceerd. Moet effectief vanaf de rand, anders nougabollen.
selder schreef:
Ondertussen ontdekt dat Swiftkey (mijn fav keyboard op Android) beschikbaar is op ios, dus dat geinstalleerd. Multilanguage ftw ;)
selder
Moderator
Moderator

sky schreef:ter info: Dat is niet correct. Als je meerdere toetsenborden hebt ingesteld, corrigeert hij niet alleen naar het huidige geselecteerde keyboard, maar naar alle toegevoegde toetsenborden. Niet alleen naar het huidig geselecteerde.
Echt niet hoor...

Kijk naar wat iOS voorstelt als verbetering van "correctet" in het Engels als het toetsenbord op Nederlands staat. Als je het toetsenbord dan op Engels zet wordt het wel correct verbeterd...

[youtube]Qf2cmYtVo6Q[/youtube]
sky
Elite Poster
Elite Poster

Ik had het getest in de iMessage app, en daar werkt het wel bij mij. Lijkt me raar, ene app wel, de andere niet.
selder
Moderator
Moderator

Mijn bevinding is dat dit gedrag van het standaard iOS toetsenbord en spellingscontrole overal hetzelfde is ...

Met welk woord test je dat dan? Het enige wat ik kan bedenken is dat het een woord dat zowel in het Engels als in het Nederlands bestaat?
Probeer eens met "correctet/corrected" ?

Kijk maar in de iMessage app:

[youtube]KlJ8IVJDtb4[/youtube]
sky
Elite Poster
Elite Poster

Toetsenbord op ned. Ik typ: bonjoor en hij maakt er mooi bonjour van. Maar als je de laatste 4 terug wist en terug joor typt dan trekt hij alleen een rode lijn, geen correctie meer. Als je er op klikt geeft hij wel terug bonjour aan.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Even eens wat partituren overgezet van m'n Lenovo Tab 10 4 naar de ipad pro. Fuuuuuuuuuuu. Wat een verschil in scherpte :eek:
sky
Elite Poster
Elite Poster

sky schreef:Toetsenbord op ned. Ik typ: bonjoor en hij maakt er mooi bonjour van. Maar als je de laatste 4 terug wist en terug joor typt dan trekt hij alleen een rode lijn, geen correctie meer. Als je er op klikt geeft hij wel terug bonjour aan.
Ik vond ook deze link op internet.
https://www.howtogeek.com/313617/how-to ... languages/
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Allemaal leuk, maar dit is dus meerdere talen en afzonderlijk gebruik (je moet schakelen tussen de talen)

Wat ik zocht is meerdere talen *tegelijk*. Ik kan een woord beginnen in't engels, en die geeft wat engelse en nederlandse auto completes.
sky
Elite Poster
Elite Poster

Er staat toch duidelijk: "All you have to do is add the keyboard of the language you want and autocorrect will work regardless of which keyboard you actually use."
selder
Moderator
Moderator

Ah, gevonden aan wat het ligt. iOS Multilingual Typing ondersteund geen Nederlands, alleen deze talen:

English
Chinese - Simplified (Pinyin)
Chinese - Traditional (Pinyin)
French
German
Italian
Japanese
Portuguese
Spanish

https://www.apple.com/ios/feature-avail ... ual-typing
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik ging posten dat ik het niet aan de praat kreeg, maar thx! :)

Addon question:
Ik probeer nu een gsuite (ik heb er 4) toe te voegen, via de settings -> accounts. Klik op google, add account, inloggen... en dan keert ie gewoon terug naar het scherm waar je het type account kan kiezen.

Geen fout, niks niemendallen. Heeft dat ding ergens een of andere eventlog/... dat je kan uitlezen?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Iirc, als je met 4 of 5 vingers omhoog swiped, kom je in de app selectielijst.
sky
Elite Poster
Elite Poster

devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

The key was dat je dus de MDM policy voor iOS minstens op 'basic' moet zetten...
selder
Moderator
Moderator

Noemt dat MDM in Google? Een echte MDM is wel nog heel iets anders dan wat beveiligingsopties in 1 enkele service...
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

I don't remember what they call it - met MDM wist de merendeel hier wel (denk ik) wat ik bedoelde.

(Also, je kan er wel wat meer in beheren dan puur gsuite access heb ik al gemerkt.)
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Op iPad kan je ook met vier vingers naar links/rechts swipen om tussen je apps te wisselen, kwestie van wat keuze te hebben :-D .
Met vier vingers knijpen brengt je dan weer terug naar het home screen, en van aan de rand 1-2 cm naar boven swipen krijg je de 'dock' tevoorschijn. Kan misschien een vervanging zijn voor je shortcuts in Control Center.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Nog wat vragen:
- is er een manier om het scherm actief te houden? Op android heb je oa Caffeine, welke gewoon een wakelock zet als een bepaalde app actief is. Op ios vind ik niks in die trend
- Idem, maar voor rotation lock bij sommige apps (ik vind niks terug in de settings van de betreffende apps)
- Deftige apps die handwriting recognition doen?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

devilkin schreef:Nog wat vragen:
- is er een manier om het scherm actief te houden? Op android heb je oa Caffeine, welke gewoon een wakelock zet als een bepaalde app actief is. Op ios vind ik niks in die trend
Settings -> Display & Brightness -> Auto-Lock -> Never

Over het algemeen ga je op iOS geen apps vinden die het gedrag van andere apps kunnen manipuleren, alles is sandboxed.
Dingen als rotation lock of sleep vermijden zijn wel dingen die door de app zelf gedaan kunnen worden (maar dan moeten ze het dus ondersteunen).
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Grmpf.

Laatste nog : recommendations voor apps die handschrift kunnen herkennen?

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Twitter: DirkRonsmans
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Voor rotation lock, heb je dit icoon niets staan in je control center (weet niet of het annders is op een ipad pro maar zou me verbazen)? (orangje icoon)

Afbeelding

Daarmee ze je dit vast op hoe het momenteel geroteerd staat.
phildww
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

ter info...hier staan nog wat tips and tricks voor ipad-users...
https://www.iculture.nl/ipad/tips/
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

Ik ben opzoek gegaan naar een android tablet met een >=12" formfactor, maar ik heb er geen gevonden.
ik heb even gekeken en voor 200€ heb je bij bol een 13.3 inch model van Archos :-)
https://www.bol.com/nl/p/archos-133-oxy ... 0063722351
Greetz cyberbug

Afbeelding
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dat is zelfs remotely geen optie.

Recente android versie is een vereiste, alsook een deftig merk. Dit is regelrechte brol imho.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”