Beste allen
Na jarenlang gretig meelezen op dit forum, waag ik mij aan een eerste post.
Ik ben van 2011-12 tot 2019 klant geweest bij Scarlet (het toenmalige "Scarlet One") en heb in begin januari de overstap naar EDPnet gewaagd.
Echter merkte ik na 1 à 2 weken op dat mijn vaste lijn, indien opgebeld, een bezettoon gaf. De modem (BBOX V3+) zei echter dat de VoIP-verbinding nog steeds actief was. Een herstart van de modem "verhielp" dan tijdelijk het probleem.
Ik heb contact gehad met de helpdesk van EDPnet (als EDPnet meeleest, ticket ID 1698309 - hoop dat dit geen kwaad kan) en die gaven mij een dump van de lijnwaarden en duidden ook aan dat de modem zelf de connectie verliest.
Daarop heb ik de modem gereset, en gebruik ik niet langer de VoIP "to analog" van de bbox, maar een SIP-telefoon die rechtstreeks aanmeldt bij EDPnet.
Sinds de reset van de modem, echter, merk ik dat mijn ping instabieler is, en dat ik ook niet meer de volle snelheid haal die ik gewoon ben (rechtstreeks met ethernetkabel aan modem).
Ik heb dit gemeld aan EDPnet, maar daar is nog geen reply op (het moet gezegd: ze hebben de tijd nog niet gekregen om te antwoorden).
Na mijn eerste contact met EDPnet ontving ik de analyse van mijn lijn.
Hetgeen mij het meeste zorgen baart, is volgende waarde:
"AB_CAPACITANCE = 114 nF"
Screenshot van de lijntest:
Volgens de technische pagina's van EDPnet zèlf zou de AB_CAPACITANCE een hogere waarde moeten hebben, door de capacitance zelf van de NTP2007 : https://www.edpnet.be/en/support/my-edp ... sults.html
Daarop ben ik eens gaan rondkijken in huis, vanwaar de kabel binnenkomt en merkte daarbij dat ik op de NTP geen kiestoon kreeg en geen 1924 kon bellen. Daarop ben ik gaan kijken waar de kabel binnenkomt: in de garage. Daar lijkt die met een soort klem verbonden op een andere kabel:
Foto van de binnenkomende kabel met een soort klem:
Kort daarna gaat deze kabel door de muur naar de hal, naar de NTP.
Aangezien ik op de NTP geen kiestoon heb, heb ik deze eens open gemaakt, en zag tot mijn verbazing dat deze niet eens is aangesloten.
De kabel uit de garage is er via een luchterklem doorgelust naar de kabel die naar de modem gaat.
Foto van die luchterklem in de NTP:
Ik heb dit nooit grondig onderzocht en deze situatie:
- moet al zo zijn sinds 2011 (sinds het laatste bezoek van een proximus technieker, kort na VDSL sync problemen na overstap van ADSL naar VDSL2)
- haalt nu een ping van 50-60 ms tegenover 14-25 vroeger, en haalt nog steeds ongeveer 80 Mbps down en 24 Mbps up - al is dit beduidend slechter dan bij Scarlet en vooràl de hoge ping baart mij zorgen
- de ping is bovendien extreem variabel (zelfde target, met enkele minuten verschil).
De situatie is dus niet extréém hinderlijk, maar baart mij toch wel zorgen. En ik kan mij niet inbeelden dat de NTP niet aangesloten moet zijn...
Zou ik jullie mening kunnen krijgen over dit alles? En wat jullie zouden doen?
Maak ik me zorgen om niets?
Alvast erg bedankt voor uw inkijk.
Vriendelijke groeten
Instabielere connectie sinds EDPnet?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 52 keer
wat was je line sync bij scarlet en wat is die nu bij edpnet?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
bricolage 1ste klasse dus, kan je de NTP gewoon niet verplaatsen tot naast je modem, en daar de inkomende kabel aansluiten op ab en de modem op dsl, dan kan je metoon ook via een vast toestel de lijntest doen....
Ofwel trek je een nieuwe kabel van waar hij binnenkomt, ofwel plaats je op de plaats waar de NTP nustaat wanneer je deze verplaatst een deftig contactdoosje met goede klem in, net zoals bij die andere zwevende verbinding..., denk dat de waarden er al beter zullen uitzien, in elk geval zal je VDSL2 lijn dan al wat gefilterd zijn, wat nu helemaal niet het geval is....
Ofwel trek je een nieuwe kabel van waar hij binnenkomt, ofwel plaats je op de plaats waar de NTP nustaat wanneer je deze verplaatst een deftig contactdoosje met goede klem in, net zoals bij die andere zwevende verbinding..., denk dat de waarden er al beter zullen uitzien, in elk geval zal je VDSL2 lijn dan al wat gefilterd zijn, wat nu helemaal niet het geval is....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dat ziet er "bricolage eerste klas" uit, maar als die verbindingen goed gemaakt zijn, kan dit onmogelijk de oorzaak zijn van jouw "probleem". En gezien dit op die manier al sedert jaren (2011) werkt met Scarlet, moet het nu ook zeker werken met EDPNet.
- de verbinding van de binnenkomende kabel met de kabel naar de NTP werd door een Belgacom technieker uitgevoerd (de klemmen zijn belgacom scotchlocks), dat is dus OK.
- de "bypass" in de NTP werd zeker niet door Proximus gedaan. Zij gebruiken geen lusterklemmen .
Als je de NTP dan toch liever correct wil aansluiten, zou ik het volgende doen:
- verbind de modemkabel met de DSL uitgang (RJ11) van de splitter.
- indien je geen splitter gebruikt: verbind de modemkabel met de TEL uitgang (RJ11) van de NTP.
Maar dat zal jouw "probleem" niet verhelpen.
De hogere ping, en lagere snelheid is heel waarschijnlijk het gevolg van de overgang naar EDPNet.
Jouw signaal gaat over een lange weg vanaf de ROP via Proximus servers voor het bij EDPnet aankomt in Sint-Niklaas, en moet dan van daaruit nog naar het Internet.
Indien je veelvuldig de gewenste snelheid niet haalt, moet EDPnet de bandbreedte die ze aankopen bij Proximus verhogen (deze bandbreedte wordt gedeeld met alle EDPNet gebruikers die op dezelfde "LEX" aangesloten zijn (1 LEX staat voor tientallen ROP's).
- de verbinding van de binnenkomende kabel met de kabel naar de NTP werd door een Belgacom technieker uitgevoerd (de klemmen zijn belgacom scotchlocks), dat is dus OK.
- de "bypass" in de NTP werd zeker niet door Proximus gedaan. Zij gebruiken geen lusterklemmen .
Als je de NTP dan toch liever correct wil aansluiten, zou ik het volgende doen:
- - op het zwarte blokje komt de binnenkomende kabel (vanuit de garage).
- op het blauwe blokje steek je de kabel naar de modem, en zet je een splitter (TF2007) op de NTP (anders krijgt de blauwe klem geen signaal)
- op het groene blokje steek je de kabel naar de modem, indien je geen gebruik maakt van een splitter op de NTP.
- verbind de modemkabel met de DSL uitgang (RJ11) van de splitter.
- indien je geen splitter gebruikt: verbind de modemkabel met de TEL uitgang (RJ11) van de NTP.
Maar dat zal jouw "probleem" niet verhelpen.
De hogere ping, en lagere snelheid is heel waarschijnlijk het gevolg van de overgang naar EDPNet.
Jouw signaal gaat over een lange weg vanaf de ROP via Proximus servers voor het bij EDPnet aankomt in Sint-Niklaas, en moet dan van daaruit nog naar het Internet.
Indien je veelvuldig de gewenste snelheid niet haalt, moet EDPnet de bandbreedte die ze aankopen bij Proximus verhogen (deze bandbreedte wordt gedeeld met alle EDPNet gebruikers die op dezelfde "LEX" aangesloten zijn (1 LEX staat voor tientallen ROP's).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Joachim
- ISP Staff
- Twitter: jslabbaert
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Lijnwaarden zijn prima, dus inderdaad bricolage, maar lijkt me niet de oorzaak van het probleem. Ook kan ik zeggen dat de VLAN ruim bemeten is, dus ook daar geen issues. Misschien testmodem vragen?
PS lijn komt toe in Brussel tegenwoordig, en wordt daar meteen op het internet gegooid
PS lijn komt toe in Brussel tegenwoordig, en wordt daar meteen op het internet gegooid
- sirWard
- Erelid
- Twitter: sirWard
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Indien er geen wijzigingen zijn gebeurd aan de bekabeling na Scarlet - negeer maar.
Slecht of niet wegkrabben vernislaag van VPSM / scotchlock verbinding op invoerkabel en binnenbekabeling? Maar dan zou dat in de carrier data zichtbaar moeten zijn (synchroniseren 1 draad?)... AB capaciteit op die 3V+ / VOIP Plug is inderdaad lager dan de "~600nF". Moeilijker om op afstand relatief zeker uit te sluiten..
Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk
Slecht of niet wegkrabben vernislaag van VPSM / scotchlock verbinding op invoerkabel en binnenbekabeling? Maar dan zou dat in de carrier data zichtbaar moeten zijn (synchroniseren 1 draad?)... AB capaciteit op die 3V+ / VOIP Plug is inderdaad lager dan de "~600nF". Moeilijker om op afstand relatief zeker uit te sluiten..
Ik wil graag iedereen bedanken voor de behulpzame reacties.
Zoals hier eerder aangehaald was de NTP2007 niet aangesloten
Ik heb de NTP nu aangesloten zoals het hoort (en zoals aangehaald door philippe_d) met de kabel naar de modem op de blauwe klem.
De NTP capacitance is nu wat het hoort te zijn (628 nF tegen de 114 nF van de vorige meting)
De ping (naar 8.8.8.8, bvb.) is nu ook beduidend (!) lager (richting de 14 ms, komende van 26-28ms). Maar nog belangrijker, de ping is nu vooral véél minder variabel.
Wat me opviel is dat EDPnet Support (die de lijntest deed, ik denk niet dat er een manier is om dit zelf te doen (?)) nu ook de naam van de WiFi e.d. kon uitlezen via de lijntest.
Nogmaals dank, iedereen.
Zoals hier eerder aangehaald was de NTP2007 niet aangesloten
Ik heb de NTP nu aangesloten zoals het hoort (en zoals aangehaald door philippe_d) met de kabel naar de modem op de blauwe klem.
De NTP capacitance is nu wat het hoort te zijn (628 nF tegen de 114 nF van de vorige meting)
De ping (naar 8.8.8.8, bvb.) is nu ook beduidend (!) lager (richting de 14 ms, komende van 26-28ms). Maar nog belangrijker, de ping is nu vooral véél minder variabel.
Wat me opviel is dat EDPnet Support (die de lijntest deed, ik denk niet dat er een manier is om dit zelf te doen (?)) nu ook de naam van de WiFi e.d. kon uitlezen via de lijntest.
Nogmaals dank, iedereen.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dat de NTP nu correct aangesloten is, is een goede zaak, zo kan Proximus een correcte lijnmeting doen.LauRam schreef:Ik heb de NTP nu aangesloten zoals het hoort (en zoals aangehaald door philippe_d) met de kabel naar de modem op de blauwe klem.
Maar ik twijfel er sterk aan dat de de oorzaak van jouw probleem was.
Proximus leest de waarden uit jouw B-box3, inclusief de SSID's van jouw wireless netwerk ...LauRam schreef:Wat me opviel is dat EDPnet Support (die de lijntest deed, ik denk niet dat er een manier is om dit zelf te doen (?)) nu ook de naam van de WiFi e.d. kon uitlezen via de lijntest.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
- sirWard
- Erelid
- Twitter: sirWard
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Lijkt me dat de modem synchronisatie had op 1 draad als ik dat zo lees. Kan dus zeker de oorzaak geweest zijn van een onstabiele verbinding.philippe_d schreef:Dat de NTP nu correct aangesloten is, is een goede zaak, zo kan Proximus een correcte lijnmeting doen.LauRam schreef:Ik heb de NTP nu aangesloten zoals het hoort (en zoals aangehaald door philippe_d) met de kabel naar de modem op de blauwe klem.
Maar ik twijfel er sterk aan dat de de oorzaak van jouw probleem was.
*Knip* ...