philippe_d schreef:
Uit de ervaringen die gebruikers hier al gepost hebben, denk ik dat we de volgende conclusies kunnen trekken:
- overswitchen van de vaste internetlijn naar EDPNet verloopt probleemloos en binnen record tijden (4-12 uur). Over het switchen naar andere providers hebben we nog geen info ...
Zelfde ervaring hier m.b.t. de recordtijd. Alleen:
- voor mensen die een eigen mail server draaien, is EDPnet niet geschikt. In tegenstelling wat ze me aan de telefoon vertelden, wordt de uitgaande poort 25 wel degelijk geblokkeerd. Je moet dus verplicht via hun relay server sturen. Die ondersteunt zelfs geen DSN, dus je verliest totaal alle controle over je uitgaande mail. Als hij bij EDPnet van de schijf valt, dan kom je dat nooit te weten.
- ook "normale mensen" (dus zonder eigen mail server ) moeten er rekening mee houden dat EDPnet hun uitgaande mail filtert. Als er iets in staat wat - volgens hen - naar spam ruikt, dan gaat je mail niet buiten. Persoonlijk vind ik niet dat een provider mijn uitgaande mail moet zitten controleren. En de vraag is ook wat hun regeltjes zijn. Een uroloog of gynecoloog gebruikt ook termen die in een andere context misschien ongepast zijn.
klanten die naar EDPNet overgaan kunnen hun Dommel telefoonnummer porteren (gezien EDPnet gratis telefonie aanbiedt bij een intenret abbo is dit wellicht de beste keuze).
Dat vond - en vind - ik ook. Voor een tweede nummer (gratis bij Dommel) betaal je wel € 5 extra.
Let wel: de telefoongesprekken zijn niet gratis (bij Dommel wel), je betaalt bvb € 0,025/min voor een oproep naar een vast Belgisch nummer. Ze hebben wel een "Plus Pack" met 2000 belminuten voor € 5/mnd.
Een
tip voor wie al wel VDSL/Internet van EDPnet heeft maar
zit te wachten op de overdracht van de vaste nummers, en daardoor niet bereikbaar is:
Bij Dommel kan je oproepen naar die nummers laten doorschakelen naar een Belgische gsm. Dus niet in de FritzBox zelf maar wel
in de crm van Dommel. In "packages" klik je op de "U" en onderaan heb je de opties om door te schakelen. Blijkbaar maakt het geen verschil of je de tweede optie ("doorschakelen indien niet beantwoord binnen ...") aanklikt of niet.
Na enkele minuten wachten is de doorschakeling actief. Bij mij toch, minstens nog vanochtend. Geen idee hoe lang het blijft werken, ik hoop dat de nummers dan tegelijk naar EDPnet gaan.
Wat betreft de mobiele nummers, blijft het advies om naar een fysieke shop te gaan van Base/Telenet, Orange of Proximus en ter plaatse je nummer te laten over te zetten op een prepaidkaart. Dat geeft je de nodige tijd om later een definitieve keuze te maken naar de gewenste alternatieve operator, en intussen je nummer niet te verliezen.
Blijkbaar lukt dit bij de meeste klanten probleemloos. Geef als "donor provider" Schedom op.
Wij gebruiken gsm enkel in noodgevallen, dus daarvoor was het "edpnet Mobile" aanbod van EDPnet prima geschikt.
Je moet wel eerst inloggen op my.edpnet (met je fonkelnieuwe account) om dat online te kunnen bestellen.
Gisteren gedaan, vandaag al een mail gekregen met de gegevens van de SIM kaart.
Eén detail: inderhaast had ik eerst het verkeerde gsm-nummer opgegeven dat we wensten te behouden, dan twee tickets op die bestelling aangemaakt om ze te annuleren, en een tweede bestelling gemaakt voor het juiste gsm-nummer.
Guess what? Ze hebben de tickets niet gelezen, en de transfer toch in gang gezet voor het verkeerde nummer - dat trouwens niet eens een Dommel-nummer was.
Hopelijk komt het nog goed, maar ik begrijp dat het daar hectisch is, dus dat wil ik hun vergeven. Dat ze me radicaal verkeerd informeerden over die mail server ligt me zwaarder op de maag.
PS: ook de mail met de SIM-kaart gegevens voor de
tweede bestelling is hier zopas toegekomen.
Laat niet na jullie ervaringen hier te delen!
Bij deze dus
.