TRIM EN OVERPROVISIONING EXTERNE SSD

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer
Provider

Uit een defecte laptop heb ik een samsung EVO 850 van 1TB gerecupereerd en in een ewent case gemonteerd.

Ik heb 10% van de ruimte als niet toegewezen ruimte gereserveerd voor overprovisioning? Is dit OK?

Graag zou ik ook de TRIM functie in de schijf activeren maar kan dit op een externe SSD die verbonden is via usb. Ik heb gelezen op enkele sites dat TRIM enkel mogelijk is via SATA connectie ...

Dank voor jullie reacties
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer
Provider

Normaliter hebben moderne SSD's een eigen ongebruikt stuk flashgeheugen dat wordt gebruikt voor overprovisioning, zonder dat de gebruiker zich daarmee moet bezig houden. Geen idee of dit ook zo is bij de EVO 850, maar het onderzoeken waard.

Is het overigens niet mogelijk om een externe case met eSATA-verbinding te gebruiken om TRIM alsnog te kunnen uitvoeren?
robokat
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 7 keer
Provider

Het klopt dat je geen TRIM kan activeren op een USB drive, de protocollen voorzien dit gewoonweg niet.

Gelukkig is de EVO 850 een vrij geavanceerde SDD die over "turbowrite" beschikt. De drive voorziet een write cache van 12GB die bestaat uit snelle SLC flash. Hiermee worden alle schrijfacties gebufferd vooraleer ze worden weggeschreven naar de (relatief) tragere gedeeltes van de SSD. Het kan het gebrek aan TRIM wel voor een groot deel compenseren.

Wat je 10% "overprovisioning" betreft, dat heeft alleen zin indien je zeker bent dat dat deel leeg was. Omdat je de SSD recupereerde uit een oud toestel, weet je dat niet zeker. Indien de SSD denkt dat die cellen in gebruik zijn, heb je geen echte overprovisioning. Je zou dus eerst de SSD via een SATA connectie helemaal moeten TRIM'en. Maar de EVO 850 is reeds vanuit de fabriek 9,1% overprovisioned, dus is het misschien niet de moeite om zelf nog aan overprovisioning te doen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Eerst en vooral zeer veel dank voor jullie reacties
robokat schreef:Het klopt dat je geen TRIM kan activeren op een USB drive, de protocollen voorzien dit gewoonweg niet.

Gelukkig is de EVO 850 een vrij geavanceerde SDD die over "turbowrite" beschikt. De drive voorziet een write cache van 12GB die bestaat uit snelle SLC flash. Hiermee worden alle schrijfacties gebufferd vooraleer ze worden weggeschreven naar de (relatief) tragere gedeeltes van de SSD. Het kan het gebrek aan TRIM wel voor een groot deel compenseren.
Ook geen trim met een ssd- behuizing met eSATA aansluiting naar USB 3.0 of 3.1.? Ik heb geen eSATA aansluiting op mijn laptop dus ik moet altijd over usb ...
robokat schreef:Wat je 10% "overprovisioning" betreft, dat heeft alleen zin indien je zeker bent dat dat deel leeg was. Omdat je de SSD recupereerde uit een oud toestel, weet je dat niet zeker. Indien de SSD denkt dat die cellen in gebruik zijn, heb je geen echte overprovisioning. Je zou dus eerst de SSD via een SATA connectie helemaal moeten TRIM'en. Maar de EVO 850 is reeds vanuit de fabriek 9,1% overprovisioned, dus is het misschien niet de moeite om zelf nog aan overprovisioning te doen.
Wat die overprovisioning betreft, heb ik de 2 partities op de schijf (zowel NTFS als niet toegewezen ruimte) volledig verwijderd maar daarmee zijn de bibliotheken van de schijf nog niet leeg zeker ? Het is een 1TB en ik lees her en der op het internet dat inderdaad overprovisioning niet zo veel rol speelt aangezien deze schijf toch niet zo vlug vol zal raken.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer
Provider

Gek dat de mods hier niks over zeggen, maar graag uw onderwerp niet in drukletters zetten, dat komt schreeuwerig en storend over, het is nergens voor nodig.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Sorry, was me daar totaal niet bewust van. Weet zelfs niet waarom ik hoofdletters zou gebruiken.
Goed om weten alleszins.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De zaak is volledig opgelost.

TRIM van SSD's over USB kan dus perfect. Ik ben na veel zoekwerk op de site van Startech terecht gekomen, een fabricant van onder meer SSD behuizingen. Op hun site kun je aan de hand van criteria - incluis TRIM gewenst ja dan neen - uiteraard het gewenste product kiezen.

Ik heb eergisteren mijn Samsung SSD via 'diskpart' volledig gecleand en vervolgens in de behuizing geplaatst en ... trimmen werkt perfect.

Over overprovisioning maak ik me geen zorgen aangezien hier gesproken wordt over de rol van monderne ssd controllers en mede gezien de grootte van de schijf (1TB) die ik max. voor een 900 giga zal laten vol lopen.

Case solved dus ...
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”