Apple 'woninghub'

Plaats reactie
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

All,

Ik ben bezig met Apple 'homekit' om paar dingen te automatiseren. Heel leuk om mee te spelen.
1 groot nadeel: om zaken te bedienen wanneer je niet thuis bent, heb je in je eigen LAN een soort van homehub nodig. Dat kan op een iPad/Apple TV of op een homepod geinstalleerd worden.
Die staat dan in verbinding met de cloud, samen met je gsm en zo stuurt men dingen aan zonder dat je in je eigen LAN zit met je gsm.

Iemand enig idee of je dat niet op een ander apparaat krijgt: die homehub functionaliteit? Ik heb geen van bovenste toestellen en ben niet van plan om er eentje te kopen...

Je zou toch ergens bijvoorbeeld Apple TV op een rpi moeten kunnen krijgen en dan zo iets van te doen werken of dergelijke?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

I'm stating the obvious, maar als je niet van plan bent om een AppleTv, iPad of Homepod te kopen, waarom gebruik je dan Homekit?

Er zijn wel opensource alternatieven, maar ik weet niet hoe goed die werken.
https://github.com/nfarina/homebridge
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Beetje van wegblijven, van die homebrew, werkt wel, maar volgt niet de regels van Apple, meestal met developers accounts en MAC address cloning, niet stabiel te noemen...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Zolang het niet-commercieel is het toegelaten, maar dat gaat uiteraard over projecten die de API van homekit aanspreken.
https://diyprojects.io/apple-opens-home ... JFIzi1x9n4

Maar het aanspreken van de API is natuurlijk nog iets anders dan een HomePod-Clone.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Is weer een van die typische Apple dingen. De enige manier is via recente Apple toestellen. Dacht zo zelf van een oude iPad als hub te gebruiken maar ging ook al niet door te oude IOS.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

De interne kant van alle mobiele appraten gaat zó snel vooruit dat het soms technisch gewoon niet kan, omdat chip v2 niet kan wat chip v3 kan...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

HomeKit richt zich op mensen die meestal goed in het Apple ecosystem zitten en een Apple TV/HomePod/iPad in huis hebben.

Indien niet, Apple TV is een van de goedkoopst productlijnen van Apple en zal je wellicht wel nuttig kunnen gebruiken. Er zijn ook net nieuwe iPads van de goedkope (non-Pro) lijnen verschenen.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

All,

Er zijn dus niet echt alternatieven denk ik ;-)

Ik gebruik Apple homekit omdat ik een beetje genoeg heb van al die 'homebrew' iniatieven (including Domoticz). Ok homekit en dergelijke kosten meer geld, maar het werkt tenminste goed uit de box.
Google's alternatief of eigen home automation systeem, zal zeker even goed werken > daar niet van. Maar ik heb nu eenmaal een iOS device en ik wil dat niet rap opgeven.
Apple TV > niet nodig, ik heb net een nieuwe smart tv gekocht en ik zie niet echt de meerwaarde van Apple TV.
HomePod > staat hier vol met Sonos
iPad > momenteel geen nood aan gelijk welke tablet...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Een 2de handse Apple TV is zo gevonden, dan druk je de prijs een beetje als je die dan alleen als HomeKit Hub gebruikt...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Idd, laat je wel niet vangen met een Apple TV 3rd gen. Voor volledig HomeKit functionaliteit heb je ofwel een 4th gen of een 4K nodig, alhoewel je met een 3rd gen wel die remote access hebt. Zie HT207057.

Een Apple TV die je enkel daarvoor gebruikt vereist quasi geen maintenance, kan je set en forget doen. Zelfde voor een HomePod.
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

Ik zat in dezelfde situatie.

Uiteindelijk een Apple TV 4K op de kop getikt voor €100 (nieuwprijs €200). Op die manier is dan inderdaad remote access mogelijk.

Mooi toestel voor de rest: maar ik begrijp dat als je een smart tv hebt, dat je een ATV niet echt nodig hebt.
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”