Aansluiting vaste lijn

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
zorka
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 dec 2011, 09:58
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

Weet niet goed waar dit te plaatsen... hier of bij internet :???:

Enkele maanden geleden ben ik verhuisd. In de nieuwe (oude) woning veel problemen gehad om proximus binnen te krijge. Ondertussen toch gelukt en vrij tevreden wat betreft de snelheid van het internet (90 down, 13 up).
Bij de installatie in eerste instantie geen aandacht besteed aan de vaste lijn. Maar ondertussen is hier in huis toch de vraag gekomen of deze vaste lijn (die mee in een pack zit) toch niet opnieuw in gebruik genomen kan worden.
Bij een snelle test blijkt deze niet te werken. (telefoontoestel is ok, getest op een andere lijn). Trek ik mijn internet uit werkt alles naar behoren (telefonie dan...)
Als ik verder kijk, zie ik dat de VDSL2 slpitter blijkbaar geen splitter is maar een VOIP Plug (zwarte uitvoering).

Dus de vraag, gaat dit ooit werken, of dien ik hiervoor een andere splitter te halen (en heeft iemand soms nog eentje liggen die hij/zij niet meer gebruikt?)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Volg eerst eens de handleiding van Proximus: https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... uiten.html
zorka
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 dec 2011, 09:58
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

Raf, dat zijn de eerste zaken die ik gedaan heb alvorens proximus support te contacteren en hier een topic te openen.
splitter.jpg
Dit is wat ze bij mij als splitter hebben geplaatst.
genksta
Member
Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2006, 20:38
Bedankt: 6 keer

Als je kan telefoneren met de VoIP plug eruit, werkt je telefoonlijn op een klassieke manier en niet via VoIP. Dus moet je deze zwarte splitter laten vervangen door een grijze in een van de Proximus winkels eventueel.
zorka
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 dec 2011, 09:58
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

Bedankt Genksta, dat wou ik horen. Is ook wat ik dacht, maar de support afdeling van Proximus wil persé iemand sturen om de installatie na te laten kijken.
Ze zullen het dan effectief ook wel opgelost krijgen, maar hiervoor dienn ik weer een dagje verlof op te nemen.
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 11 keer

zorka schreef:Bedankt Genksta, dat wou ik horen. Is ook wat ik dacht, maar de support afdeling van Proximus wil persé iemand sturen om de installatie na te laten kijken.
Ze zullen het dan effectief ook wel opgelost krijgen, maar hiervoor dienn ik weer een dagje verlof op te nemen.
Normaal kan je dit ook zien aan welk type modem en welke leds er branden. Als je de modem om keert zodat je de poorten ziet zijn er dan 2 groene poorten te zien indien ja dan moet je eens kijken naar de led lampjes op de modem en kijken of het 5de lampje van links te tellen blauw brandt of niet. Zoniet heb je een klassieke telefoonlijn en is er een verkeerde splitter geïnstalleerd.
zorka
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 dec 2011, 09:58
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

Wuter schreef:
Normaal kan je dit ook zien aan welk type modem en welke leds er branden. Als je de modem om keert zodat je de poorten ziet zijn er dan 2 groene poorten te zien indien ja dan moet je eens kijken naar de led lampjes op de modem en kijken of het 5de lampje van links te tellen blauw brandt of niet. Zoniet heb je een klassieke telefoonlijn en is er een verkeerde splitter geïnstalleerd.
Voor zover ik weet heb ik een klassieke telefoonlijn (toch volgens mijn factuur).
De modem is een V3+, met inderdaad 2 groene poorten aan de achterzijde. Het vijfde lampje (lan) brand
bbox.jpg
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 11 keer

zorka schreef:
Wuter schreef:
Normaal kan je dit ook zien aan welk type modem en welke leds er branden. Als je de modem om keert zodat je de poorten ziet zijn er dan 2 groene poorten te zien indien ja dan moet je eens kijken naar de led lampjes op de modem en kijken of het 5de lampje van links te tellen blauw brandt of niet. Zoniet heb je een klassieke telefoonlijn en is er een verkeerde splitter geïnstalleerd.
Voor zover ik weet heb ik een klassieke telefoonlijn (toch volgens mijn factuur).
De modem is een V3+, met inderdaad 2 groene poorten aan de achterzijde. Het vijfde lampje (lan) brand
bbox.jpg
Had verkeerd geteld het is het 6de led lampje waar phone1 bij staat maar ik zie dat dat niet brand dus zal je vermoedelijk geen VoIP hebben. En zal je inderdaad die andere (grijze) splitter nodig hebben.

Op de factuur noemt VoIP ook vaste lijn dus daar kan je het niet direct zien. Dacht dat VoIP enkel bij nieuwe klanten die nog geen diensten van Proximus hadden en een Tuttimus pakket hebben genomen in alle andere gevallen komt de vaste lijn via de ntp.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wuter schreef:Op de factuur noemt VoIP ook vaste lijn dus daar kan je het niet direct zien.
screenshot_59.png
zie link uit post van raf1 hierboven!
genksta schreef:Als je kan telefoneren met de VoIP plug eruit, werkt je telefoonlijn op een klassieke manier en niet via VoIP. Dus moet je deze zwarte splitter laten vervangen door een grijze in een van de Proximus winkels eventueel.
Een VoIP plug, de eerste keer dat ik hier van hoor.
Weet iemand wat het verschil is de grijze en de zwarte splitter (beide heten blijkbaar "TF2007")?
Of een intern schema?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 11 keer

Aah dat hebben ze dan gewijzigd bij de start van voip stond er in het begin steeds vaste lijn op de factuur.

Tf2007 is het stopkontakt met de 6 gaatjes. En dan heb je 2 soorten splitters de grijze full rate splitter die al sinds het begin van vdsl2 gebruikt wordt en sinds de invoering van de VoIP met bbox3v+ is de VoIP splitter in gebruik.


De grijze splitter ook wel full rate splitter genoemd split de vaste lijn en het DSL signaal dat toekomt op de zwarte klem naar respectievelijk telefonie naar de groene klem en het DSL signaal naar de blauwe klem.

De VoIP splitter zet de zwarte klem rechtstreeks door naar de blauwe klem en niets naar de 2 rj11 poorten of groene klem. Maar als je van de groene Telefoonpoort van de modem een rj11 kabel naar de telefoonpoortjes op de tf2007 steekt wordt het telefoonsignaal doorgezet naar de groene klem. Dit wordt gebruikt als de telefoon bv op een andere plaats staat dan de modem en er interne bekabeling beschikbaar is.

Het principe van de zwarte VoIP splitter kon je ook op de grijze full rate splitter dit dmv van de 2 kleine dipswitches van stand te wijzigen.
vdsl_splitter_2018-01-22-15-41-11_cache.2018-01-22-15-41-11.png
vdsl_splitter_2018-01-22-15-41-11_cache.2018-01-22-15-41-11.png (11.35 KiB) 1788 keer bekeken
zorka
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 dec 2011, 09:58
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

Kleine update. Ondertussen een "Full rate splitter" geplaatst in plaats van de "VOIP Plug" en alles werkt naar behoren.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

philippe_d schreef:Een VoIP plug, de eerste keer dat ik hier van hoor.
Weet iemand wat het verschil is de grijze en de zwarte splitter (beide heten blijkbaar "TF2007")?
Of een intern schema?
De juiste naam voor de zwarte is VoIP plug TF2007.

1ste groot verschil is dat er geen filter (splitter) meer inzit in deze zwarte plug.
2de groot verschil is dat tussen het zwart blokje (waar de lijn op toekomt) en het groen blokje met zijn twee RJ11 connectoren er geen verbinding meer is met deze nieuwe plug (wat wel het geval is met de grijze splitter) !
3de verschil, je moet vertrekken vanuit je FXS poort op je B-Box3v+ met een RJ11 naar een van de twee RJ11 connectoren, en deze geeft dan door op het groen blokje om naar een bijkomende telefoon stopcontact te gaan !
4 - Je hebt nog altijd met deze zwarte plug xDSL signaal onderaan die plug en op het blauwe blokje !
5 - de prijs van deze zwarte plug is goedkoper dan de grijze met filter (splitter) ingebouwd !

Wat de + betekent bij de B-box3v+ ==> er zit een Dect Basisstation ingebouwd !

Ik veronderstel dat er links en rechts eens zo een fouten zullen worden gedaan van een lijn nog komende van de AGW/Lex of een lijn komende van de FXS poort van de B-box3v+ !!
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Het verschil tussen de VoIP Plug en de Splitter met filter in !
Verschil - VoIP Plug en Splitter TF2007.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”