Activatie WIN10 HOME

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Toevallig iemand die weet / of ervaring heeft met activatie van WIN 10 HOME met een laptop waarop WIN 10 PRO geïnstalleerd is? Op het internet zie ik wisselende info. Sommigen beweren dat het lukt, anderen geven aan van niet ...

Dank voor jullie reacties alvast !
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Je wil een home licentie installeren op een laptop waarop al een Pro licentie geactiveerd is, juist?

Maar waarom maak je dan niet gewoon gebruik van die Windows 10 Pro?

Of begrijp ik de vraag verkeerd?
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Dank voor de reactie MM

Het is een laptop die de buurvrouw van mijn ouders wenst aan te kopen. Ze is al van iets hogere leeftijd en vreest dat WIN 10 PRO meer features omvat dan WIN 10 die ze niet gebruikt en het computergebruik ingewikkelder maken en het systeem logger maken. Zelf heb ik geen ervaringen met WIN 10 PRO.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ik denk dat je dat Best overlaat aan Windows support. Je hebt nmlk een key van een pro aan de laptop gelinkt bij MS. Wil je een andere licentie, dan moet jouw vorige key eerst verwijderd worden en kan je een nieuwe key, die bij Home hoort, gebruiken.

https://www.microsoft.com/nl-be/windows/compare

De enige reden die ik kan bedenken om pro te behouden is de remote desktop functie, zodat je vanop afstand ze kan bijstaan bij problemen
M_016
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Ter info:
https://www.microsoft.com/nl-be/search?q=Downgrade
Win 10 Pro -> Home = "clean install" uit te voeren

Zelf zou ik het gewoon zo laten, een gewone residentiële gebruiker gaat zeker geen hinder/problemen ondervinden (= geen gebruik maken van de bijkomende faciliteiten)
https://www.microsoft.com/nl-be/windows/compare
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Ik zou ook gewoon Windows 10 Pro gebruiken. Je kan altijd individuele functies uitschakelen via "Turn Windows features on and off".

Nog niet getest, maar volgens mij kan je gewoon change key doen in de settings om een downgrade te doen (van Windows 10 for Workstations naar Pro ging zo).
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

koenraaddeconinck schreef:... ze is al van iets hogere leeftijd en vreest dat WIN 10 PRO meer features omvat dan WIN 10 die ze niet gebruikt en het computergebruik ingewikkelder maken en het systeem logger maken. Zelf heb ik geen ervaringen met WIN 10 PRO.
Ikzelf gebruik Win 10 Pro en kan je buurvrouw geruststellen: het systeem hoegenaamd niet logger, en ze kan als doorsnee gebruiker zeker niks meer misdoen dan met Win 10 Home.

Doe die moeite met win 10 licensie switches dus maar niet, het maakt de zaak nodeloos ingewikkeld.

Wat ik wel zou doen, is haar account standaard maken, en evt voor jezelf, als helpende-buurman-in-nood, een admin account. Dan kan ze weinig misdoen.

Ik doe het ook zo bij mijn vrouw, en haar gebruik vereist zelden tot nooit admin rights; i.e. zelden tot nooit krijgt zij een UAC confirmatiescherm te zien.

succes!

Mortov Molotov
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik heb hier ook systemen met Pro en andere met Home, en het verschil voor de eindgebruiker is eigenlijk compleet onzichtbaar.
Het belangrijkste is eigenlijk dat ik zo iemand zonder kennis totaal geen admin rechten zou geven. Natuurlijk moet ze dan wel iemand kennen die wel wat expertise heeft, en die dan een admin account heeft op die laptop. Ze kan dan gerustgesteld worden dat ze eigenlijk bijna niets verkeerd er kan op doen.
Op die manier heb ik de laptop van mijn schoonmoeder van 74 opgezet, en hoeft ze zich eigenlijk over niets zorgen te maken. Wat niet wil zeggen dat ze niet af en toe panikeert als ze ergens in software terechtkomt waar ze niet verwacht had :).
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik vind het maar een dwaas idee om over te schakelen naar de Home versie. Dan wordt de gebruiker geplaagd met updates.
In de Pro-versie kan je dat uitschakelen meen ik te weten. Toch veel comfortabeler.
(Zelf zit ik nog op Win 7 Pro, best ever).
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”