petzl schreef:Ik had al een adapter gekocht om flessen te vullen, maar ben er nooit toe gekomen om een grote CO2 cylinder te kopen.
Ondertussen had ik bij nonkel ALI een slang gekocht om een grote cylinder rechtstreeks aan te sluiten op de sodastream.
Weer een jaar later ben ik eindelijk eens naar Scholiers in Houthalen gereden en heb me er een 6L CO2 fles gekocht.
96.8 euro waarborg voor de fles en 18.15 euro voor de vulling.
Thuis aangesloten en alles werkt perfect op een klein detail na, Volgende keer altijd eerst de fles dicht draaien en de druk er aflaten voor dat ik de snelkoppeling los doe, een slang met 250-300bar er op los doen is blijkbaar geen goed idee, maar het is wel nog goed afgelopen.
Het hervullen van cylinders is volgens mij ook weg gegooid geld, een slang van 2 meter aan mijn sodastream is veel gebruiks vriendelijker.
Ik gebruik een adapter om de bestaande flessen te vullen.
Vind het toch iets veiliger dan 10 kg reukloze en verstikkende CO2 door een (Chineees) slangetje te jagen in de berging, er zijn jaarlijks doden in de horeca door wat onschuldige "acide", ze staat in een tuinhuis dat natuurlijk zo lek als een zeef is qua luchtdichtheid.
De laatste 1,5 à 2 kg uit de fles halen is echter moeilijk, je wilt de vloeibare CO2 ipv. de gasvormige.
Dit restje verlies vs. de meerprijs van jouw slang zijn toch ook al heel wat cilinders verder.
Hier betaal ik 25€ voor 10 kg CO2 met 120€ waarborg (drankencentrale), komt neer op een dikke euro per hervulling.
Er zit geen 250 bar op, eerder 55 à 60 bar bij CO2.
Ook vaak voor een vrienden en kennisen prijsje ruil ik wel eens een fles om, maak er niet veel winst op maar betaal er toch m'n eigen gas ruimschoots van.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –