Proximus Fiber: bbox verplicht? extra router mogelijk?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Hoi iedereen,

Gezien ik op termijn aan het kijken ben om een appartement te huren en fiber één van mijn criteria is ( :lol: ) wou ik toch even de volgende vraag stellen: is het mogelijk om een soort van 'bridge' mode te krijgen of om een tweede router te installeren?

Ik zou er ook direct proximus TV bijnemen, ben ik dan verplicht om iets als deze opzet te installeren of kan ik gewoon direct een tweede router aansluiten aan de glasvezel modem (dus:bbox enkel voor TV, andere router voor al de rest)?

Alvast bedankt voor het advies!

Afbeelding
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Als ik even kijk bij EDPnet, die identiek dezelfde fiberinfrastructuur gebruikt, dan lijkt het erop dat je gelijk welke router kan gebruiken, mits enkele voorwaarden:
  • een PPP-verbinding kunnen opbouwen,
    VLAN 10-tagging ondersteunen,
    Gigabit Ethernet-poorten hebben (anders is de snelheid beperkt tot 100 Mbps).
Zie https://www.edpnet.be/nl/support/bestel ... nding.html

Het enige dat je nog zeker moet weten, is dat je 2 gelijktijdige PPP sessies kan hebben. Ik weet dat dit kan wanneer je VDSL hebt, dus ik vermoed met fiber ook (gezien het medium/kabel (layer 1) er weinig toe doet hiervoor).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

fibrbuzz1 schreef:Ik zou er ook direct proximus TV bijnemen, ben ik dan verplicht om iets als deze opzet te installeren of kan ik gewoon direct een tweede router aansluiten aan de glasvezel modem (dus:bbox enkel voor TV, andere router voor al de rest)?
Als je Proximus TV wilt, dan denk ik dat je inderdaad een B-box moet aansluiten op de glasmodem.
Je eigen router komt dan achter de B-box, en maakt een 2de PPPoE sessie.
De TV decoder(s) rechtstreeks op de B-box.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
depeje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Een tweede router aansluiten op een andere poort van je ONT, zoals afgebeeld in je foto, kan NIET. Alle andere poorten op de ONT zijn uitgeschakeld. De mogelijkheden van PPPoE passthrough met de BBOX ken ik niet, dus ik kan je niet helpen met je TV requirement.
gerree
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

philippe_d schreef: Als je Proximus TV wilt, dan denk ik dat je inderdaad een B-box moet aansluiten op de glasmodem.
Je eigen router komt dan achter de B-box, en maakt een 2de PPPoE sessie.
De TV decoder(s) rechtstreeks op de B-box.
Precies dit
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

En als je met een switch werkt?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”