Japanner onderzoekt dataopslag in vingernagels

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:44

Yoshio Hayasaki (Tokushima University) en zijn team hebben de oplossing in handen voor al die mensen die regelmatig hun zipdisk kwijt zijn. Met een snel aan- en uitflikkerende laser kunnen ze zo'n vijf megabit aan data in een vingernagel opslaan. Hayasaki's team publiceert over het onderzoek in Optics Express. Dit meldt Kennislink.

Hayasaki werkt met laserpulsjes die een femtoseconde (10-15 s) duren: daarmee bestraalt hij stukjes vingernagel van 3,1 micrometer doorsnede. Een bestraald stukje nagel gaat fluoresceren: onder de juiste belichting lichten alleen de gelaserde nagelstukjes op. De plekken ontstaan doordat de laser het eiwit keratine in de nagel afbreekt; zonder dat eiwit gaat de nagel fluoresceren.

Met zijn lasermethode kan Hayasaki nagels een patroon van heldere en donkere stukken geven – net als de aan/uit bits in een computer. Eenmaal ingebrand blijkt de informatie goed houdbaar. De onderzoekers zien 172 dagen na het inbranden geen achteruitgang in de kwaliteit van de gegevens. Omdat de nagel continu groeit, verschuiven de data in de loop der tijd wel richting vingertop. Eens per half jaar opnieuw de gegevens inbranden moet volgens Hayasaki voldoende zijn om de natuurlijke groei voor te blijven. De "gebruiker" moet natuurlijk geen nagelbijter zijn.

Bron: Kennislink, Nu
Rapt0r
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 jul 2005, 14:47
Locatie: ~8500

Kochanie schreef:De "gebruiker" moet natuurlijk geen nagelbijter zijn.


Niets voor mij dus :-)
Afbeelding
bubbs
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 apr 2004, 11:21
Locatie: ergens in de noorderkempen

Kochanie schreef:Met een snel aan- en uitflikkerende laser kunnen ze zo'n vijf megabit aan data in een vingernagel opslaan.


vijf megabit = 5 * 10^6 bit
=5000000 bit
=((5000000 / 8 ) / 1024) / 1024 MB
=0,596 MB

Tenzij ik verkeerd reken lijkt me dit niet direct een Zip-killer...
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Naast irisherkenning, fingerprints, nu ook uw key in uw vingernagel :? . Het nut zie ik nu niet direct, maar dat zal wel aan mij liggen :).
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”