Ik heb hier 2-jaarlijks een onderhoud door Vaillant van mijn gasketel (een combi voor warm water en CV). Bij het laatste onderhoud had de technieker iets gezegd over een nieuwe reglementering die er eigenlijk voor zou zorgen dat mijn ketel, die al van '97 dateert, zou moeten vervangen worden. Time flies, want kreeg hier alweer nieuwe uitnodiging voor onderhoud en ondertussen zijn we dus blijkbaar alweer 2 jaar verder. Helaas herinner ik me totaal niet meer wat de reden was dat zonde brander vervangen zou moeten worden. Is er de laatste 2 jaar iets veranderd waaraan gas-installaties moeten voldoen ? Ik heb eens rap gegoogled en totaal niets gevonden, dus ofwel kletste de technieker uit zijn nek, of was het gewoon een mogelijke wetswijziging die er ondertussen nog altijd niet gekomen is.
Ik was eigenlijk wel van plan om in die periode onze installatie te laten vernieuwen, al is het maar om veel minder verbruik te hebben, maar ja, dat ding werkt nog altijd perfect, en is er dus nog altijd niet van gekomen.
Nieuwe regels gas-installaties ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Bedoel je overschakeling van arm naar rijk gas ? Als ik zo snel google, is dat iets dat er nog niet is, en sowieso zouden alle installaties van na 1978 hiermee moeten om kunnen gaan. Volgens eandis.be is mijn regio (Brugge) sowieso niet betrokken.powaq schreef:De verandering van gassoort in jouw regio misschien?
EDIT: en volgens https://www.gasverandert.be/nl zitten we inderdaad al op rijk gas.
Ik dacht eerder dat het iets wettelijks was. De technieker was al verbaasd van nog zo'n oude installatie te zien. Hij was precies in de wolken om nog op zo'n antiek stuk onderhoud te mogen doen en nam er echt zijn tijd voor.
- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
Volgens mij: zolang uw ketel in orde is, mag je deze blijven gebruiken. Echter wanneer je een nieuwe zou plaatsen, gaat dit een condesatieketel moeten zijn(ik denk niet dat die ketel van 97 al een condenserend type gaat zijn).
Misschien vergiste de technieker zich al dan niet opzettelijk hierin?
Misschien vergiste de technieker zich al dan niet opzettelijk hierin?
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Orange go plus
-
- Elite Poster
Thanks dat was het !bruma schreef:heb jij nog toevallig een ketel van het open type?
Eentje die lucht aanzuigt van in de woning?
Nu nog zien te vinden of er daar inderdaad nieuwe regels rond zijn.
EDIT: niets te vinden rond nieuwe regels. Sinds eind 2016 is EcoDesign van kracht maar da's enkel voor fabrikanten belangrijk.
Ondertussen besef ik wel dat ik me er eens moet in verdiepen, en eens info inwinnen bij installateurs. Ik lees bvb ook dat er vijfjaarlijks een verwarmingsaudit verplicht is. Wonen hier al 12 jaar en is eerste keer dat ik daarvan hoor/lees .
Was beter eens naar Batibouw geweest .
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 76 keer
Ik heb geen weet van nieuwe regels maar er zijn uiteraard wel reeds enige tijd aangepaste verplicht te respecteren "verbrandingswaarden" in voege
https://www.lne.be/veelgestelde-vragen- ... aamsGewest
https://www.lne.be/sites/default/files/ ... aarden.pdf
Uit het vorige begrijp ik dat u over een zgn. niet-premix gasbrander beschikt (en als de waarden gerespecteerd worden is er niet direct iets aan de hand tenzij anderen mij tegenspreken)
https://www.lne.be/veelgestelde-vragen- ... aamsGewest
https://www.lne.be/sites/default/files/ ... aarden.pdf
Uit het vorige begrijp ik dat u over een zgn. niet-premix gasbrander beschikt (en als de waarden gerespecteerd worden is er niet direct iets aan de hand tenzij anderen mij tegenspreken)
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
open branders zijn denk ik nog toegelaten mits de voorwaarde dat de waardes en het rendement in orde zijn, en er voldoende aanzuiglucht aanwezig is door bijv een rooster in een buitenmuur.
-
- Elite Poster
Bij elk onderhoud werd vanalles gemeten en waren de waarden telkens ok. Wel kreeg ik telkens wel een opmerking op het rapport dat mijn verluchtingsrooster te klein is voor dat vermogen, en dat het rooster ook afsluitbaar is, wat ook niet mag. Maar denk ook niet dat daarrond iets veranderd is (behalve dat ik een boete riskeer, maar dat is al jaren zo).
Ik dacht eigenlijk dat de vorige technieker eerder de opmerking maakte dat die open toestellen verboden gingen worden en dat ik daarom een nieuwe ging moeten plaatsen, maar daar is duidelijk nog niets van aan. Dus nog maar eens laten onderhoud doen en eens beginnen kijken voor nieuwe installatie binnen de 2 jaar (en dan ook effectief niet uit het oog verliezen ).
EDIT: vorig onderhoudsrapport eens met die waarden op https://www.lne.be/sites/default/files/ ... aarden.pdf vergeleken en zitten allemaal nog ruim binnen de marge (bvb rendement van 94.5%). En is inderdaad 'niet-premix' zie ik ook staan.
Ik dacht eigenlijk dat de vorige technieker eerder de opmerking maakte dat die open toestellen verboden gingen worden en dat ik daarom een nieuwe ging moeten plaatsen, maar daar is duidelijk nog niets van aan. Dus nog maar eens laten onderhoud doen en eens beginnen kijken voor nieuwe installatie binnen de 2 jaar (en dan ook effectief niet uit het oog verliezen ).
EDIT: vorig onderhoudsrapport eens met die waarden op https://www.lne.be/sites/default/files/ ... aarden.pdf vergeleken en zitten allemaal nog ruim binnen de marge (bvb rendement van 94.5%). En is inderdaad 'niet-premix' zie ik ook staan.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 4 keer
Open brander en te weinig aanvoer van lucht is letterlijk levensgevaarlijk... dat heeft weinig te maken met een boete riskeren!
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Je moet je natuurlijk ook afvragen, wil je werkelijk wachten tot deze stuk gaat...?
Weegt de hoge prijs van zo'n spoed herstelling op tegen preventief vernieuwen.
Ook is je rendement is niet zo geweldig, waarschijnlijk ook elektrisch verbruik hoger.
Weegt de hoge prijs van zo'n spoed herstelling op tegen preventief vernieuwen.
Ook is je rendement is niet zo geweldig, waarschijnlijk ook elektrisch verbruik hoger.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
Effen over de risico’s. De brander staat in wasplaats naast de garage. De deur tussen beide staat letterlijk altijd open en in de garage is er nog meer verluchting. Uiteraard maakt dat voor de keuring geen bal uit, en keuren ze af omdat ze enkel naar de wasplaats kijken.
Maar sowieso ga ik dus uitkijken voor nieuwe installatie. Onderhoud is overigens nog tot augustus dus ze waren wel rap met betalingsuitnodiging.
Maar sowieso ga ik dus uitkijken voor nieuwe installatie. Onderhoud is overigens nog tot augustus dus ze waren wel rap met betalingsuitnodiging.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 15 keer
Misschien is het een type b toestel. In veel appartementen moeten die vervangen worden omdat het lastig is twee jaarlijks de schouw te vegen. Wetgeving sinds 2016 tegen co vergiftiging.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
CO issues zal je bedoelenyaris schreef: ... Risico voor bv co2 issues wilde ik niet nemen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 26 keer
Lol idd. Ketel en installatie was 4500 euro geloof ik. Kan je niet voor sukkelenlacer schreef:CO issues zal je bedoelenyaris schreef: ... Risico voor bv co2 issues wilde ik niet nemen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Oh jawel hoor, indien je in een appartementencomplex woont met gedeelde schouw ... dan kom je met dat bedrag nog niet toe om de schouw aan te passen én je moet alle bewoners die op die schouw zitten kunnen overtuigen om terzelfder tijd hun ketel te laten vervangen, oud of nieuw versleten of niet.yaris schreef:Kan je niet voor sukkelen
Als je ziet hoeveel m3 rookgassen er geproduceerd worden dan weet je welke hoeveelheid lucht er aangezogen wordt en dan is elk roostertje, lees grote rooster, eigenlijk nog te klein. Het aantal doden is over al die jaren, open gasverwarming '70-heden, redelijk beperkt maar elke dode is er wel teveel aan. Vandaar de nieuwe wetgeving.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 70 keer
Zolang het werkt niks aan de hand.Tomby schreef:Ik heb hier 2-jaarlijks een onderhoud door Vaillant van mijn gasketel (een combi voor warm water en CV). Bij het laatste onderhoud had de technieker iets gezegd over een nieuwe reglementering die er eigenlijk voor zou zorgen dat mijn ketel, die al van '97 dateert, zou moeten vervangen worden. Time flies, want kreeg hier alweer nieuwe uitnodiging voor onderhoud en ondertussen zijn we dus blijkbaar alweer 2 jaar verder. Helaas herinner ik me totaal niet meer wat de reden was dat zonde brander vervangen zou moeten worden. Is er de laatste 2 jaar iets veranderd waaraan gas-installaties moeten voldoen ? Ik heb eens rap gegoogled en totaal niets gevonden, dus ofwel kletste de technieker uit zijn nek, of was het gewoon een mogelijke wetswijziging die er ondertussen nog altijd niet gekomen is.
Ik was eigenlijk wel van plan om in die periode onze installatie te laten vernieuwen, al is het maar om veel minder verbruik te hebben, maar ja, dat ding werkt nog altijd perfect, en is er dus nog altijd niet van gekomen.
Wel rekening houden dat er steeds aanvoer van frisse lucht van buiten af moet zijn.
Voor de rest ze willen € uit uwe portemonnee halen.
Of een nieuwe zuiniger gaat zijn en perfect kan condenseren .......
Hangt eigenlijk af van de ganse installatie , isolatie enz.
Een condensatie ketel kan echt maar perfect werken bij een lage retour temperatuur van het radiator water.
Dus meest kans bij vloer verwarming , over gedemensioneerde radiators.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Als je een buitenvoeler plaatst (meerkost €150-200), dan wordt de aanvoertemperatuur afgesteld op de buitentemperatuur: als het buiten 12° is, hoef je niet noodzakelijk 80° door uw radiatoren te pompen, maar kom je met 40° ook al ergens . Op die manier is voor een groot deel van het jaar, zelfs van het stookseizoen (oktober - maart) de retourtemperatuur sowieso laag, zonder dat je vloerverwarming of lage temperatuurradiatoren hebt moeten plaatsen.
Een condenserende gasketel gebruikt namelijk de restwarmte in de gassen om het retourwater al een stuk terug op te warmen. De verbrandingstemperatuur is hetzelfde of je uw water op 40° dan wel op 80° wil. Ik snap dan ook niet waarom mensen niet altijd, standaard een buitenvoeler nemen.
Een condenserende gasketel heb je geplaatst voor +/- €2-3K.
Een condenserende gasketel gebruikt namelijk de restwarmte in de gassen om het retourwater al een stuk terug op te warmen. De verbrandingstemperatuur is hetzelfde of je uw water op 40° dan wel op 80° wil. Ik snap dan ook niet waarom mensen niet altijd, standaard een buitenvoeler nemen.
Een condenserende gasketel heb je geplaatst voor +/- €2-3K.