We zijn nu iets meer dan 3 weken later, maar het testrijden met een EV is blijkbaar een ramp. Neem een traditionele wagen voor een testrit, en elke garage kan je wel wat aanbieden. Wil je persé een EV, dan zijn er plots allerlei issues. Van verplicht een bepaald parcours volgen tot een testrit die iemand van de garage doet en jij mag mee rijden.
Enkele voorbeelden : ik heb me via renault.be ingeschreven voor een testrit met een Renault Zoe. Heb 5 garages uit mn buurt geselecteerd, maar niemand belt of mailt terug. Als je uiteindelijk die garages zelf belt krijg je letterlijk te horen "wij doen niet aan elektrische wagens, maar we worden wel verplicht om dat te doen". Geen Renault Zoe testrit voorlopig dus. De E-Golf als testwagen ging héél snel. Je moet wel naar omgeving Zaventem rijden maar goed, je krijgt een volledig volgeladen wagen welke je 2u mag gebruiken zoals het jou uitkomt. De auto een dag (24u) gebruiken om te testen hoe een rit van Wetteren naar Kontich gaat is niet standaard, maar viel zeker te bespreken (nog niet op ingegaan). De Hyundai Ioniq (full EV) heb ik nog niet kunnen testen, want niemand blijkt deze op voorraad te hebben. De Kona is geen probleem, zolang je maar een vast parcours volgt (pakweg 3km lang, geen autostrade, enkel 50 en 70km/u baan).
En dan de laadpalen. Ik heb diverse apps op mijn GSM gezet (Chargemap, Smoov, Plugsurfing, NewMotion, EV-Point, Hey EVBox) waar je de laadpalen kan vinden. Ook heb ik enkele dagen gespendeerd om - als ik in de buurt was - het EV punt op te zoeken. Daaruit blijkt dat Allego zeer goed geïnvesteerd heeft in ons kikkerlandje : in vele gemeentes vind je één of meerdere van die laadpalen, en veelal erg dichtbij. In Wetteren, een gemeente waar ik niet gauw een EV rijder verwacht heb ik een 5-tal laadpalen van hun. Als ik dan de andere laadpalen erbij tel en degene welke ik inmiddels zelf heb gevonden (industrieparken) kom ik in mijn gemeente toch gauw aan een 10-tal laadpalen. Niet slecht dus...
Alleen ... het is en blijft een raadsel welke laadpaal er waar staat. De ene app geeft er eentje om de hoek, terwijl de andere apps die net niet kennen. Ook zijn er apps met een pak palen in zijn app waar je niet aan kan, daar het particuliere huizen zijn met een laadmogelijkheid. Tijdens de bezoeken aan de laadpalen blijkt dat de palen bijna altijd leeg staan. Juist op de E40 kwam ik een EV rijder tegen welke zijn bmw wou laden een een defecte laadpaal (Drongen).
Handig zijn ook dat er diverse aanbieders zijn waarbij een laadkaart werkt bij diverse laadpalen. Maar : afhankelijk van de laadkaart die je gebruikt bij die laadpaal zal je de auto goedkoper of duurder laden. Amper transparant dus, tenzij je even checkt op alle apps en de goedkoopste kaart uit je portefeuille haalt. Jammer, want dit zou echt beter kunnen!
Qua EV zit ik ergens te gluren naar of Hyundai Ioniq of de Renault Zoe. Dat zijn, naar mijn mening, betaalbare wagens die full EV zijn. Echter zouden beiden een nieuwe versie uitbrengen dit jaar en is het dus niet echt slim om nu al te kopen.
Wat de Renault betreft : jammer dat je het batterijpakket erbij moet huren, want dan komt het snel even duur uit als mn diesel (zeker met de km's die ik doe). Ook merk ik dat de Q batterijpakketten (Quickcharge) niet meer gekozen kan worden voor een configuratie, enkel de R pakketten. Jammer, want laden aan 43kWh is niet mogelijk dus. Iets wat soms wel ns handig kan zijn als je diverse ritten op één dag wilt doen en je niet thuis kan laden (ik kan geen laadpaal zetten thuis : heb geen oprit). Als ik af ga op de cijfers op
https://www.egear.be/renault-zoe/ is er toch een verschil tussen 50minuten laden en 2u15.