Belastingsaangifte grensarbeider (BE-NL)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Heeft hier iemand ervaring mee, eventueel bureau dat dit kan ?
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Je lokale belastingskantoor?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dit is redelijk simpel eigenlijk... Je hoofdaangifte is waar je werkt. (ervanuit gaand dat je maar in 1 land werkt)

Dan waar je woont hoef je eigenlijk maar 2 velden invullen: je bruto in buitenland, en hoeveel reeds belast werd in het buitenland :)
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 jan 2009, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

https://nederlands-belgisch-centrum.be/.
Extra informeren kan nooit kwaad.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

tdemeyer schreef:Je lokale belastingskantoor?
Heeft hier totaal geen kennis van... is echt complexe materie.
Dima_2005 schreef:Dit is redelijk simpel eigenlijk... Je hoofdaangifte is waar je werkt. (ervanuit gaand dat je maar in 1 land werkt)
Door pensioen is er een inkomen in beide landen.
Dima_2005 schreef:Dan waar je woont hoef je eigenlijk maar 2 velden invullen: je bruto in buitenland, en hoeveel reeds belast werd in het buitenland :)
Was het maar zo simpel... beide landen willen hun deel van de koek (en Nederland wil trouwens weten wat jij hier op je bankrekening hebt staan).

Ik dacht ook dat het wel wat beter in elkaar zat maar dat is het helemaal niet (dus zonder concrete ervaring hierin heeft het ook weinig zin hierover advies te geven).
marijke1968 schreef:Extra informeren kan nooit kwaad.
Daar vraagt men meer dan 500 euro ex BTW voor een belastingaangifte te doen voor een particulier !
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

http://startpuntgrensarbeid.benelux.int/benl/nl
Hier vind je ook fiscale info ...
Dima_2005 schreef:Dit is redelijk simpel eigenlijk... Je hoofdaangifte is waar je werkt.
Dan waar je woont hoef je eigenlijk maar 2 velden invullen: je bruto in buitenland, en hoeveel reeds belast werd in het buitenland :)
Was het maar allemaal zo simpel :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:
Dima_2005 schreef:Dan waar je woont hoef je eigenlijk maar 2 velden invullen: je bruto in buitenland, en hoeveel reeds belast werd in het buitenland :)
Was het maar zo simpel... beide landen willen hun deel van de koek (en Nederland wil trouwens weten wat jij hier op je bankrekening hebt staan).

Ik dacht ook dat het wel wat beter in elkaar zat maar dat is het helemaal niet (dus zonder concrete ervaring hierin heeft het ook weinig zin hierover advies te geven).
Deel van de koek? In principe kan je maar 1 keer belast worden op een inkomen:
https://europa.eu/youreurope/citizens/w ... dex_nl.htm

Ik spreek trouwens vanuit directe ervaring (als in voor iemand belastingsformulier invullen en eerst serieus wat research gedaan). Maar het is inderdaad enkel en alleen simpel als 100% van inkomen in het buitenland is...

Maar bij complexe gevallen, inderdaad zo veel mogelijk informatie inwinnen bij experten
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dima_2005 schreef:Deel van de koek? In principe kan je maar 1 keer belast worden op een inkomen:
https://europa.eu/youreurope/citizens/w ... dex_nl.htm
Correct... maar dan moet je je eerst door een enorme bureaucratie worstelen en een berg documenten indienen... iets wat zeer complex is (zeker als je inkomsten hebt in beide landen).

Zoals ik hierboven al schreef betaal je al snel meer dan 500 euro om je hierin bij te staan.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Vanaf het moment dat het complex begint te worden, gaat de teller helaas lopen vrees ik.
Ik laat mijn belastingbrief altijd invullen door een Nederlander met kantoor in Valkenswaard. Dat kost me 50 euro.

Als het complex wordt en je meer richting 'advies' gaat, betaal je 100+ euro/uur bij die mannen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

devastator schreef:Ik laat mijn belastingbrief altijd invullen door een Nederlander met kantoor in Valkenswaard. Dat kost me 50 euro.
Kan je me hier (of in PB) de coördinaten van bezorgen ?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Ik heb je een PM gestuurd.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”