Externe 4G antenne voor vakantiehuis

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Geen idee of dit onderwerp hier hoort, indien niet dan graag verplaatsen.

Mijn ouders zoeken een oplossing voor mobiele internettoegang in hun vakantiehuisje in Portugal. Het ligt nogal afgelegen, dus een plaatselijke vaste internet provider is niet haalbaar.
Wel is er nog net 4G/3G ontvangst.
Aan de achterkant van het huis toch...
Maar Portugal, dus muren van 50cm dik... Binnen is er nul ontvangst. Ook geen gewone gsm ontvangst.

Dus een piste is om tegen de gevel een externe antenne te hangen die het 4G signaal oppikt en dat naar binnen brengt.
Bijvoorbeeld deze antenna

En dan binnen dit signaal verspreiden via dit toestel (door antenne ingang te wisselen en externa antenne te koppelen)
Dan kunnen mijn ouders gebruik maken van hun eigen gsm en simkaart.
Of er kan een 4G dongle via USB worden aangehangen om een netwerkje te maken.

Ofwel de externa antenne koppelen aan een Huawei B525s met daarin een sim kaartje.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Of meer info, waar op letten, haalbaarheid,...

Er lopen overal al kabelgoten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De eerste vraag die je je moet stellen is... wil je binnen louter data of ook je mobiele telefoon kunnen gebruiken ?

In het eerste geval volstaat een 3G/4G modem en die kan je in diverse formaten vinden maar dan kijk je beter naar iets deftigs zoals onlangs hier nog te koop was op het forum, bv. http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=73&t=54662 Je beide voorbeelden vallen in deze categorie maar zijn wat meer huis-tuin-en-keuken oplossingen.

In het tweede geval is het iets complexer... en hiervoor bestaan er zowel passieve als actieve systemen (deze laatste zijn vaak niet toegelaten maar dat moet je checken met de lokale wetgeving). Een passief systeem bestaat gewoon uit een antenne buiten en binnen... geen electronica dus, maar vergelijk het gewoon met een soort van "doorgeefluik" (trouwens vaak gebruikt in tunnels in Belgie).

Een actief systeem bevat wel electronica en gaat het 3G/4G signaal opnieuw uitzenden (vandaar de licenties ed.) binnen. Dit is meteen ook de duurste oplossing en vraagt specifieke hardware gericht op je situatie.
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Alvast bedankt.

Ze willen binnen hoofdzakelijk data.
Mobiele telefonie is handig, maar niet noodzakelijk. Bellen kan ook gewoon buiten.
En anders via whatsapp.

Die MikroTik hangt buiten en zendt vandaar ook zijn netwerk uit? Of dien je die dan binnen nog te verbinden met een acces point om een netwerk uit te zenden?

Wat zijn de grote verschillen met mijn voorbeelden?
Ik zie dat MikroTik ook LTE antennes heeft?

Wat dat passief systeem betreft om het signaal van buiten naar binnen te halen, welke hardware is daar voor nodig?
Enig voorbeeld?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Bunecarera schreef:Die MikroTik hangt buiten en zendt vandaar ook zijn netwerk uit? Of dien je die dan binnen nog te verbinden met een acces point om een netwerk uit te zenden?
Nee, die zend niets uit... daar hang je dus binnen een switch aan (sommige Mikrotiks hebben namelijk al intern router/firewall/DHCP/…) of eventueel een AP.
Bunecarera schreef:Wat zijn de grote verschillen met mijn voorbeelden?
Ik zie dat MikroTik ook LTE antennes heeft?
De Mikrotik heeft de LTE modem in de schotel (directionele antenne dus) die je buiten plaatst en is dus veel efficiënter. Als je buiten louter een antenne plaats dan verlies je het overgrote deel aan signaal (wat op zich al een probleem is) voor het aan een 3/4G modem binnen is.
Bunecarera schreef:Wat dat passief systeem betreft om het signaal van buiten naar binnen te halen, welke hardware is daar voor nodig?
Enig voorbeeld?
Google gewoon op "passive 4G repeater".
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

koop gewoon deze 10 db winstantenne https://www.conrad.be/p/wittenberg-ante ... mts-768094
en koppel ze aan een orange flybox, beter nog , hang er 2 dergelijke antennes aan, perfecte ontvangst overal, en met de 10m kabel heb je toch al een eindje.., vergeet wel de antenneadapters er niet bij te bestellen van F naar SMA, het wifi signaal van de flybox is ook redelijk goed, je kan desnoods nog bekabeld verder werken met een extra acces point..
Wij gebruiken deze setup voor onze radiozender voor broadcast uitzendingen, zelfs in the middle off nowhere...
2 jaar terug was alles erop aangesloten voor een groot evenement camerabewaking, bancontactterminals, HDipcamera's voor onze webtv, en audio overip straalverbindingen voor de radio + de webstream voor de internetradio.. de dichtsbijzijnde gsmmast stond op meer dan 2 km afstand...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

laroyj schreef:koop gewoon deze 10 db winstantenne https://www.conrad.be/p/wittenberg-ante ... mts-768094
Eigenlijk moet de TS starter al eens eerst gaan kijken welke frequenties gebruikt worden al is dat in landelijk gebied in Portugal vermoedelijk wel 900/1800 (voor 4G is het misschien anders).

Trouwens kijk eens naar de prijs van twee dergelijke antenne's plus een Orange Flybox en je bent misschien goedkoper uit met een Mikrotik SXT LTE (wat nog altijd een veel betere oplossing is, hier ga je zelfs ontvangst mee hebben op plaatsen waar je dat met een telefoon al niet meer hebt).
laroyj schreef:de dichtsbijzijnde gsmmast stond op meer dan 2 km afstand...
Twee kilometer is dan ook enorm dichtbij !
ubremoved_29612
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 dec 2018, 12:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Bunecarera schreef:Het ligt nogal afgelegen, dus een plaatselijke vaste internet provider is niet haalbaar.
Wel is er nog net 4G/3G ontvangst.
Aan de achterkant van het huis toch...
En is dat bereik daar eigenlijk bij alle providers zo slecht, of heb je dat nog niet getest?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

die Mikrotik SXT LTE set heeft minder winst, geen wifi.... en werkt zelfs niet in combinatie met bvb het orange internet @ home pakket, werkt dus mogelijks niet bij andere providers ook, is idd all in one, maar heeft zijn beperkingen.. heb net even gekeken, de dichtste mast op ons evenement was ruim 4 km...werkt gewoon perfect met die flybox, en die conrad antennes....en er is reeds ontvangst gewoon met gsm, die conrad antennes geven gegarandeerd 5 tot 10x beter resultaat, 1 streepje op gsm wordt 5 streepjes, mits correct uitgericht..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Een richtantenne gaat lastig zijn denk ik aangezien het beste signaal (getest op gsm) wel eens kan verschillen van dag tot dag en van provider tot provider.
Soms Portugese, soms Spaanse aangezien we niet ver van grens zitten.

Ik weet 1 zendmast staan, op 6.5km vogelvlucht.
Het is er nogal heuvelachtig ook...

@badikla: Sommige providers zijn beter dan andere, maar consequent is dit niet. Het wilt al eens te verschillen van dag tot dag en is ook afhankelijk van het weer.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

laroyj schreef:die Mikrotik SXT LTE set heeft minder winst, geen wifi....
Heb je de berekening gedaan van het verlies van je kabel van 10m en de connectoren... je zou verbaast zijn.

Er bestaan trouwens SXT LTE versies die ook gewoon WIFI hebben.
Bunecarera schreef:Een richtantenne gaat lastig zijn denk ik aangezien het beste signaal (getest op gsm) wel eens kan verschillen van dag tot dag en van provider tot provider.
Met een richtantenne ga je dat anders ervaren... daar gaat het wel stabiel zijn.

Maar iets anders... heeft er niemand in de omtrek een vast internet aansluiting ? Eventueel kan je op die manier een straalverbinding opzetten met die persoon (je zal zo veel betere snelheden halen en meer volume hebben dan via 3/4G).
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

r2504 schreef: Maar iets anders... heeft er niemand in de omtrek een vast internet aansluiting ? Eventueel kan je op die manier een straalverbinding opzetten met die persoon (je zal zo veel betere snelheden halen en meer volume hebben dan via 3/4G).
Er heeft niet eens iemand in de omgeving een computer...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Omgeving kan gerust 10km en meer zijn... was verleden jaar nog bij een B&B in Spanje in de bergen en daar had iedereen straalverbindingen voor internet.
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Als Line of Sight niet absoluut noodzakelijk is, dan zou het kunnen.
Maar ik gok dat mijn ouders liever niet van iemand anders afhangen en het gewoon zelf in handen willen houden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Bunecarera schreef:Als Line of Sight niet absoluut noodzakelijk is, dan zou het kunnen.
Maar ik gok dat mijn ouders liever niet van iemand anders afhangen en het gewoon zelf in handen willen houden.
Line of sight is natuurlijk noodzakelijk bij straalverbindingen.

Tja, begrijp het en ik ken ook niet het internet gebruik van je ouders of de volumes die je daar hebt op 3/4G.

Maar als je af en toe wat wil Skypen, YouTube filmpjes bekijken, … dan is zo'n abonnement er snel door.
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Het is voornamelijk om wat te surfen, foto's en filmpjes door te sturen en te videobellen met whatsapp.
Geen giga volumes dus, maar het moet wel degelijk werken.
Soms zitten mijn ouders er een volledige maand en dan willen ze natuurlijk wel in contact blijven met de kleinkinderen...

Ik ben die LTE producten van MicroTik eens wat verder aan het bekijken.

Stel dat geld geen probleem is, welke LTE oplossing is dan het beste van hen?

https://mikrotik.com/product/lhg_4g_kit
https://mikrotik.com/product/lhg_lte_kit
https://mikrotik.com/product/sxt_4g_kit
https://mikrotik.com/product/sxt_lte_kit

Misschien een stomme vraag, maar zijn bovenstaanden in staat om een draadloos netwerk uit te zenden?
Of is het altijd nodig om hier een AP achter te hangen voor draadloze toegang?

Want opstelling zou kunnen worden:
LGH of SXT kit buiten aan muur/paal.
Ethernet kabel naar Acces Point binnen in huisje voor draadloos netwerk.

Maar natuurlijk is er dan geen draadloos netwerk op het terras. Want muren van 50cm...
Dus als die LGH of SXT kit zelf ook een draadloos netwerk uitzenden, dan kunnen ze daar ook op inloggen voor toegang vanaf het terras.
Anders: LGH of SXT kit buiten aan muur/paal, ethernet kabel naar switch binnen --> ethernetkabel naar AccesPoint binnen voor draadloos netwerk binnen en 2e kabel naar een outdoor AP buiten.
Bijvoorbeeld dit: https://mikrotik.com/product/RBwAP2nD-BE of https://mikrotik.com/product/RBwAPG-5HacT2HnD-BE
Dat outdoor AP dient dan wel PoE te zijn. Met stroom van de switch.
Dan zou de Switch ook de stroom kunnen voorzien voor die LGH of SXT.

Of ben ik mis?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De modellen die je vermeld hebben geen eigen WIFI... moet je dus nog een eigen AP achter hangen. Welke van de vier je best kiest is afhankelijk van of je 3G of 4G hebt, welke banden er zijn, hoe zwak het signaal is, … kortom alles moet een beetje matchen (en je kijkt best eens na of het met een SIM van je provider werkt).

Persoonlijk zou ik liever een eigen AP (meer vrijheid) plaatsen dan een geïntegreerde oplossing maar dat is persoonlijke voorkeur.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

In vakantiewoning in Frankrijk zelfde situatie. Ik heb daar gewoon een mifi gepakt met een externe antenne tegen het raam geplakt. Werkt perfect.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 12:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Ok, bedankt voor de reacties.

Al heel wat helderder nu.

Ik denk dat het de SXT LTE Kit zal worden. https://mikrotik.com/product/sxt_lte_kit
Dit omwille van de mogelijkheid tot 2G/3G/4G/LTE.
Waar de SXT 4G enkel 4G is als ik de specificaties goed bekijk.

En dan met een degelijke ethernet kabel naar een indoor TP-Link RE450 of RE650 in AP modus.
Lijkt me handig om rechtstreeks in stopcontact te pluggen.
Enkel geen POE om de SXT te voeden. Maar bon, dat is niet onoverkomelijk.

Zullen zien of het voldoende bereik oplevert op het terras, dan wel dat ik outdoor ook nog een AP hang via de 2e Ethernet poort van de SXT. Dan wel via POE.

Klopt het dan ongeveer? Of mis ik nog iets?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Bunecarera schreef:Enkel geen POE om de SXT te voeden.
In de kit zit normaal een POE injector bij volgens mij.
Bunecarera schreef:Of mis ik nog iets?
Als je kan zou ik het aanbod van Tim aanvaarden om eens met je eigen SIM kaart te testen (als het ergens fout loopt is het meestal daar).

En kijk eens of de banden overeenstemmen met je provider lokaal.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Bunecarera schreef:Ok, bedankt voor de reacties.

Al heel wat helderder nu.

Ik denk dat het de SXT LTE Kit zal worden. https://mikrotik.com/product/sxt_lte_kit
Deze komt net deze maand uit: https://varia-store.com/en/produkt/3412 ... ories.html

Het is een all-in-one kit: 1 pakket waarin alles zit dat je nodig hebt voor het vakantiehuis. De 4G modem die inbegrepen is in de set is de Alfa Tube-U4Gv2 modem, en de 4G antenne is de Alfa AOA-4G-5AM. Je kan deze ook los kopen: https://www.eurodk.com/en/products/alfa ... ube-u4g-v2

Alfa heeft een zeer goede naam/reputatie voor dit soort zaken.
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

@ CCatalyst: Producten van Alfa ook tegengekomen. Zie boven.
Maar ik dacht dat die R36 niet meer gemaakt werd?
r2504 schreef: In de kit zit normaal een POE injector bij volgens mij.
Sorry, POE injector?
Hoe werkt dat?
r2504 schreef: Als je kan zou ik het aanbod van Tim aanvaarden om eens met je eigen SIM kaart te testen (als het ergens fout loopt is het meestal daar).
En kijk eens of de banden overeenstemmen met je provider lokaal.
De Simkaart zal een plaatselijk kaartje worden. Wrs Vodafone.
Dus kan nog niet getest worden...

De banden moet ik nog checken, maar normaal geen probleem.

Edit: de LTE banden zijn 3, 7 en 20.
https://www.frequencycheck.com/carriers ... e-portugal
Laatst gewijzigd door Bunecarera op 02 mar 2019, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Heb er ook ene liggen met 2g,3g,4g die je mag mee nemen en testen met full refund als het niet werkt. Het is altijd leuk om iets te testen vooraleer je plaatst.

Zelf heb ik zelfs alles op 4G only staan, want soms verbind die met 3G omdat de 4G op de limiet zit van ontvangst. Dus ik zou me niet blind staren op 4G only... Als je met gsm op 4G kan, gaat zo'n sxt LTE het super doen.
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Tim.Bracquez schreef:Heb er ook ene liggen met 2g,3g,4g die je mag mee nemen en testen met full refund als het niet werkt. Het is altijd leuk om iets te testen vooraleer je plaatst.

Zelf heb ik zelfs alles op 4G only staan, want soms verbind die met 3G omdat de 4G op de limiet zit van ontvangst. Dus ik zou me niet blind staren op 4G only... Als je met gsm op 4G kan, gaat zo'n sxt LTE het super doen.
Welke heb je liggen?
Een SXT LTE?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Elke SXT LTE, de 4G only en de 2G/3G/4G met 2 netwerkpoorten :-)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Bunecarera schreef:@ CCatalyst: Producten van Alfa ook tegengekomen. Zie boven.
Maar ik dacht dat die R36 niet meer gemaakt werd?
De R36 met Ralink chipset wordt idd niet meer gemaakt, werd vervangen door de (betere) R36A die een zeer deftige Qualcomm Atheros chipset heeft (vandaar de "A" in de naam), en blijkbaar zit er in die 4G Camp Pro 2+ KIT nog een opvolger genaamd R36AH, maar voor zover ik zie in de specs is die identiek aan de R36A, de R36AH heeft wel een "enhanced USB design" (geen idee wat dat precies is).

Deze kit lijkt me de meest gebruiksvriendelijke optie te zijn die zonder veel configuratie goed en lang zou moeten werken.
Bunecarera schreef: Sorry, POE injector?
Hoe werkt dat?
Dit is voor netwerktoestellen die geen conventionele stekker hebben en die hun stroom enkel via PoE kunnen krijgen (via de netwerkkabel dus). Normaal is het de bedoeling dat je zo'n toestel op een PoE switch aansluit dat die PoE stroom kan leveren. Maar als je geen PoE switch hebt, kan je gebruikmaken van een PoE injector. Dit is een klein toestelletje dat twee netwerkpoorten heeft en een conventionele stekker. Je steekt die in het stopcontact, in de ene poort komt de data van de switch binnen, de injector voegt de PoE-stroom er aan toe, en via de andere poort stuurt de injector die data en PoE stroom naar het PoE-toestel waardoor dat werkt alsof het aan een PoE switch zou hangen. Je hebt enkel een extra netwerkkabel nodig.

Soms leveren fabrikanten zo'n injector mee bij hun toestellen, soms niet. Zie specs.

Voor die Alfa kit is dat niet nodig, werkt via conventioneel stopcontact en USB.
gti69
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:18
Locatie: Harelbeke
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 10 keer

Ik ben ook op zoek naar iets dat een performant signaal kan opvangen voor internet in Portugal.
Ik gebruik nu een Huawei B525s-23a en heb perfecte 3G-ontvangst. Als ik de router verplicht op 4G laat gaan, connecteert de router, maar heb ik maximaal 1 streepje ontvangst, ook als ik de router buitenzet. Ook met een externe antenne op de Huawei krijg ik niet meer ontvangst, maar dat komt waarschijnlijk door het verlies op de antennekabel van 5 meter.
Overdag kunnen we goed weg met de 3G-ontvangst, maar 's avonds wordt het soms heel traag, waarschijnlijk omdat er dan ook veel buren het 3G-signaal beginnen te gebruiken. Daarom zou het interessant zijn om te kunnen overschakelen naar 4G-ontvangst.
Als ik hier zo het een en ander lees, dan zou het misschien wel moeten lukken met een "SXT LTE Kit". Is er hier een specialist die kan zeggen of er veel signaalwinst kan zijn met de SXT ten opzichte van de nu gebruikte Huawei?

Ter info voor Bunecarera : wij gebruiken de prepaid-formule van de provider NOS : onbeperkt volume voor 1 euro per dag (minimum per 15 dagen te nemen)...
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

gti69 schreef: Ter info voor Bunecarera : wij gebruiken de prepaid-formule van de provider NOS : onbeperkt volume voor 1 euro per dag (minimum per 15 dagen te nemen)...
Het zal NOS worden.
Ik had me vergist. De NOS paal staat het dichtste bij.
Bunecarera
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2007, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Beetje feedback.

De opstelling werkte perfect.

SXT aan een paal op het terras gericht naar een mast, Ethernet kabel naar een TP-Link RE450 binnen.
Sim Kaartje van MEO. NOS werkte ook, maar MEO was sneller.

Constante snelheden van 25Mbps down en 9 Mbps up.
Dus zonder problemen internetten, videochat, zelfs tv streamen ging.

Moest enkel de band voor het MEO kaartje 1x selecteren in winbox.
Nadien geen probleem meer. Ook niet bij herhaaldelijk aan en uitzetten.

TP-Link binnen en dan buiten op terras wifi gebruiken viel wel wat tegen. Het signaal kon moeilijk door de muren, maar daar valt wel een oplossing voor te vinden met een 2e AP.

Iedereen bedankt voor de hulp en Tim in het bijzonder.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”