Advies nieuw netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Karel Van Hoof
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2018, 19:05

Huidige situatie: Telenet modem/router in berging welke via een powerline adapter verbinding maakt met digicorder in de woonkamer.
Anderzijds vertrekt er vanuit de modem een kabel richting kantoor waar switch geplaatst is.
Het draadloos signaal is niet goed, verbinding via powerline is verouderd/traag.

Op kantoor staan 3 computers met een netwerkprinter, in de woonkamer digicorder met mediaplayer.

Zelf had ik gedacht om in de woonkamer en op kantoor een D-Link 8-port Gigabit PoE unmanaged desktop swich (DGS-1008P te plaatsen,
met daarnaast telkens een Ubiquiti UAP-AC-LR. Het kabelnetwerk zou ik willen vervangen door CAT6 UTP-kabel.

Is dit een goede setup/combinatie?

Heeft het kiezen voor FTP kabel een meerwaarde in deze situatie?

Alle advies is welkom...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik denk dat FTP weinig zin heeft... je hebt in je huis weinig externe stoor bronnen.

Over UBNT is iedereen (inclusief mezelf) hier wel tevreden... je kan je enkel misschien afvragen of het meer zinvol is een managed switch te plaatsen gezien je spreekt over privé/werk netwerk (al ga je dan ook een router/firewall moet plaatsen die deftig overweg kan met VLANs).
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ftp moet je niet direct vervangen. De switchen kan je ook nog gebruiken, dus blijft er alleen over om AP’s te instaleren voor je WiFi.
Maar met deze set-up is zakelijk en privé niet gescheiden, wat het nu ook niet is trouwens.
Wil je dit wel, dan kan je best een zakelijk abonnement aangaan met een ander type modem en je eigen router. Dan beschik je best over een managed switch op beide plaatsen.
Karel Van Hoof
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2018, 19:05

Als ik privé en kantoor wens te scheiden kies ik best voor een managed switch?

Welk merk kunnen jullie aanbevelen? (8-poorten, gigabit met POE)
Het gaat hier om een kleine zakelijke omgeving, het hoeft dus geen uitgebreid professioneel model te zijn.

In combinatie met een Ubiquiti access point kies ik best voor een switch met POE?
Moet ik op iets specifiek letten, heb gezien dat je verschillende versie van POE hebt?

Een afzonderlijk abonnement wens ik niet te nemen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Karel Van Hoof schreef:Als ik privé en kantoor wens te scheiden kies ik best voor een managed switch?
Op zich niet noodzakelijk... alles hangt een beetje af van waar je wat wil in je huis.
Karel Van Hoof schreef:Welk merk kunnen jullie aanbevelen? (8-poorten, gigabit met POE)
UBNT heeft zelf switches, TP-LInk is goed prijs/kwaliteit, … er zijn genoeg merken.

Besef wel dat 8 poorts enorm weinig is... kabel die toekomt van je modem, één van en naar je nieuwe router (noodzakelijk voor VLANs), één voor je AP, één voor naar de andere switch, één naar je decoder, … en je hebt er al 6 gebruikt en zelfs nog geen PC of wat dan ook aangesloten.
Karel Van Hoof schreef:In combinatie met een Ubiquiti access point kies ik best voor een switch met POE?
Moet ik op iets specifiek letten, heb gezien dat je verschillende versie van POE hebt?
In de specificaties van de UBNT AP's staat welke vorm van PoE je nodig hebt... de vraag is alleen of het zinvol is daar een PoE switch voor te kopen (je krijgt namelijk power injectors bij je AP's bij).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

8/16p poe switch, pas op dat die niet in de lving of bureau staat of dat je een zelfdzame passief gekoelde vindt.

Ik gebruik voor mijn backbone mikrotik switchjes.
Vlans en passieve koeling.
Enige nadeel is dat de poe versie enkel passieve poe ondersteunt.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”