philippe_d schreef:boulder schreef:Maar dan nog vraag ik mij af of die cijfers van die 46% kloppen.
Hoe meet men dat, als er geen abonnementsgeld gevraagd wordt?
We zijn hier nu al weken aan het discuteren over jouw bewering dat satelliet in Vlaanderen sterk achteruit gaat, maar ik heb hierover nog van niemand cijfers gezien.
Hoe zou men nu aan betrouwbare cijfers komen?
De vragen die ik gesteld heb, en waarop geen antwoord gekomen is :
* Hoe ga je aan cijfers over TV Vlaanderen komen, als die weigeren ze mee te delen?
Wat we echter wel weten is dat Mobistar indertijd ook het satellietaanbod van TV Vlaanderen verspreidde, maar dat aan de straatstenen niet kwijtraakte.
Daarna hebben ze enorm veel moeite gedaan om ook op de kabel te kunnen komen.
Mobistar werd dan Orange, en sedertdien hebben ze een aanbod met kabel, en dat doet het wel goed.
Dat zijn dan wel geen cijfers, maar de trend is dan toch wel duidelijk.
* Hoe meet je kijkers van FTA satelliet aanbod (of misschien kijkers van Spaanse/Franse/Duitse/Nederlandse/... aanbieders die hier in Vlaanderen wonen)?
Meet je de verkoop van apparatuur?
Dan weet je dat iemand ooit eens een schoteltje gekocht heeft, maar voor hetzelfde geld is die al lang weer van de muur, of hij hangt er nog, maar men kijkt voornamelijk naar kabel.
En hoe ga je daar dubbeltellingen vermijden?
Ik heb ook een USB DVB-C/T tuner, dus voor hetzelfde geld ben ik volgens sommigen een DVB-T kijker, terwijl ik dat antennetje al in geen jaren bovengehaald heb.
Dat is een groot verschil met betalende aanbieders als Telenet of Proximus.
Daar moet je elke maand betalen, en van zodra je stopt met betalen verdwijn je uit de cijfers.
philippe_d schreef:Als ik dan met cijfers kom over Duitsland, dan worden in twijfel getrokken. Wat wil je hiermee bewijzen?
De cijfers komen van een befaamde Duitse statistiek website, waar gebruikers (die alle details willen) bijna 1.000€ per jaar voor geven. Die zullen wel met goed gefundeerde cijfers komen als ze statistieken produceren
Er staat zelf bij : Quelle (Bron, voor wie de taal van Göthe niet machtig mocht zijn), Astra.
Het is dus de uitbater van satellieten die de bron is.
Er is ook geen uitleg hoe men aan die cijfers komt, hoe men FTA-only kijkers meet, hoe men omgaat met klanten die bijv. DVB-T en satelliet hebben, enz.
Cijfers is één ding, ze interpreteren is nog iets anders.
Duitse Statistiekwebsite schreef:Alles zusammengenommen kommen die Marktforscher fürs Jahr 2017 auf 250.000 TV-Haushalte mehr als im Jahr zuvor. Aufgrunddessen blieb der Satelliten-Marktanteil trotz des absoluten Anstiegs mit 45,9 Prozent unverändert, der Kabel-Marktanteil ging deutlich von 43,2 auf 42,5 Prozent zurück
of in het Nederlands vertaald :
Duitse Statistiekwebsite vertaald schreef:Alles bij elkaar komen de marktonderzoekers voor het jaar 2017 op 250.000 TV huishouden extra dan in het jaar ervoor. Hierdoor blijft het satellietmarktaandeel ondanks de stijging in aboslute cijfers met 45,9% onveranderd, het kabelaandeel ging van 43,2% naar 42,5% duidelijk achteruit.
Dus de marktleider (in Duitsland: satelliet) heeft in Duitsland 3,4% meer marktaandeel dan de 2e in rij (in Duitsland: kabel).
Maar de marktleider heeft wel een heel groot aantal "gratis" (betaald met kijk- en luistergeld van alle Duitsers, of ze het gebruiken of niet) samen.
Dan is dat toch al heel wat minder schitterend dan je op het eerste zicht zou denken, want een groot percentage is ondanks dit 'gratis' aanbod toch nog bereid om nog eens te betalen voor kabel of IPTV.
DVB-T zakt in de studie, maar er staat ook bij dat dit omgeschakeld is van een gratis naar een betalend aanbod.
En dan blijf ik nog met de vragen zitten hoe ze aan die percentages komen, samengeteld kom ik aan 99,9%, dus met afrondingsfouten kan dat 100% zijn.
Dat wil zeggen dat gezinnen die meerdere manieren van ontvangen hebben, er toch maar één keer inzitten.
philippe_d schreef:- In Duitsland gaat Satelliet TV nog vooruit, zowel in marktaandeel als in absolute cijfers (dit laatste vooral omdat het totaal aantal TV kijkers gestegen is).
Dat staat er dus duidelijk niet te lezen, in absolute cijfers stijgt het, omdat er meer kijkers bijgekomen zijn, maar in absolute cijfers blijft het gelijk.
philippe_d schreef:- Grootse verliezer is kabel (wat verstaanbaar is, gezien Kabel het TV monopolie had voor TV aansluitingen).
Je kunt moeilijk van kabel als monopolie spreken als de dominante speler satelliet is.
Ik denk dat je toch wat meer moet kijken naar het onderscheid : gratis vs. betalend.
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat
ondanks het gratis aanbod zoveel Duitsers toch nog kabel- of IPTV nemen.
Wij kennen die situatie niet, omdat wij hier altijd hebben moeten betalen als we bijv. VTM wilden ontvangen.
De Duitsers niet, en dan nog kiest de meerderheid voor een betalend aanbod van kabel of IPTV.
philippe_d schreef:- Grootse "winnaar" is IPTV, hoewel dat nog altijd marginaal is (6.8% in 2017)
Dat is ten gevolge van de achteruitgang van het lineaire kijken, een aantal gaat naar kabel, een ander aantal naar IPTV.
philippe_d schreef:- Op de laatste plaats is er DVB-T (dat ook betalend is voor de HD kanalen).
Ook ergens logisch.
Vroeger was IPTV gratis, nu wordt het betalend, als je dan toch moet betalen, dan ben je geneigd om ofwel naar een gratis aanbod over te schakelen, of naar een ander betalend aanbod, dat dan toch een betere kwaliteit kan leveren (kabel of IPTV).
Satelliet stagneert echter qua marktaandeel.
ufoman_ schreef:Ik zei al in vorig topic dat den Bolder altijd en het laatste woord wil hebben.( de man die zogezegd alles van satelliet tv weet, maar zelf GEEN professionele apparatuur heeft)
Ik dacht dat de moderatoren gevraagd hadden geen persoonlijke aanvallen meer te doen, maar blijkbaar dient het trollprofiel ufoman_ alleen maar daarvoor?
Waarom anders een profiel dat meer dan in 2016 gecreëerd werd, dan 2 jaar lang 'slapende' was (geen enkel bericht geplaast), en dat dan plots het ene na het andere aanvallende bericht plaatst?
Waarschijnlijk een dubbelprofiel, dat dan gemakkelijk kan opgeofferd worden.
Waarschijnlijk zal hier dan plots weer een ander profiel beginnen posten dat jaren geleden aangemaakt werd, en nog nooit gepost heeft.
En dat van die profiessionele apparatuur is natuurlijk naast de kwestie.
Wie heeft er nu professionele apparatuur?
Dat zijn kaartjes die dus normaal gezien in de industrie gebruikt worden, wat zou een gebruiker thuis zo'n kaartje gaan kopen, als ze al via hun PC zouden willen kijken, natuurlijk...