Jouw ervaring met LPG (brandstof)?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
isa&loic
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2019, 16:04

Goedenavond! :-D

Wij doen een onderzoek naar lpg (liquified petroleum gas) als motorbrandstof, westers ook wel beter bekend als autogas.
Momenteel zijn we vooral opzoek naar meningen, ervaringen, noem maar op!
Gooi hier maar onder wat je kwijtwil!

- Heb jij vroeger op lpg gereden? Hoe beviel dat? (motorprestaties, betrouwbaarheid, gevolgen (extra geluid injectoren, enz), ...)
- Heb jij vroeger ooit getwijfeld aan lpg? Waarom heb je er wel / niet voor gekozen?
- Hoe sta je nu tegenover lpg? Zou je het nu overwegen?
- Hoe vind je de tankinfrastructuur? De beschikbaarheid, de manier van tanken, ...

Laat maar weten! Wij zijn benieuwd naar jullie visie.


Groetjes!
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Wie zijn "wij" en wat onderzoeken jullie precies ?
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Ik kan er in ieder geval heel veel over vertellen. Rij zelf al m'n hele leven op LPG. Als je auto koopt met een geschikte motor is het heel interessant!

Maar ik wil graag ook wel wat meer tekst en uitleg...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

- Heb jij vroeger op lpg gereden? Hoe beviel dat? (motorprestaties, betrouwbaarheid, gevolgen (extra geluid injectoren, enz), ...)
- Heb jij vroeger ooit getwijfeld aan lpg? Waarom heb je er wel / niet voor gekozen?
- Hoe sta je nu tegenover lpg? Zou je het nu overwegen?
- Hoe vind je de tankinfrastructuur? De beschikbaarheid, de manier van tanken, ...
Aan twijfelen nee in België is het goedkoop! Inbouw 2010 was €1600 intussen 85.000km bijgezet en na 18.000 km was die €1600 al uitgespaard tov benzine.
En mijn 2de gekocht op LPG want ja 14a20L valt niet te verantwoorden op benzine :lol:

Bij een nieuwe zou ik het zeker overwegen hoewel hoe meer electronica hoe vervelender.

Hoe vind je tankstation? Carbu voor die in BE/LU/FR en mylpg.eu voor de rest in Europa. Buiten Zwitserland is overal wel makkelijk te vinden.
Tanken: tja onze schroefdop is heel makkelijk, de Franse methode vind ik niet zo leuk als die verkeerd opzit is het prutsen.
En vooral goed uitkijken waar je tankt, ik tank altijd 10cent onder de officiële prijs.

my2cents
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
isa&loic
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2019, 16:04

didi79 schreef:Wie zijn "wij" en wat onderzoeken jullie precies ?
kamiel schreef:Maar ik wil graag ook wel wat meer tekst en uitleg...
"Wij" zijn Isa en Loïc zijn deel van een team die onafhankelijk en anoniem onderzoek uitvoert en momenteel ervaringen van de consument bundelt en verwerkt.
Gezien de sterk afnemende stimulatie en interesse in het gebruik van dieselolie als brandstof in personenwagens of lichte vracht's voor particulier gebruik, bekijken wij momenteel wat het aandeel van lpg kan zijn na decennialange ontwinkelling in het buitenland. Uit het onderzoek dat nu al anderhalf jaar duurt, onderzoeken we het gebruik in meerdere motoren, met verschillende injectie-methoden (enkelcil), ontwerpen, en verschillende boost-methoden en hun impact (zowel op de rijk/arm-afstelling, als op de katalysator(en), en hun uitstoot). In de praktijktests uiteraard enkel lambda-gestuurde systemen, geen simulatiesysteem — hoewel ons dit wel ontzettend interessant lijkt te testen, alsook pre-cat-systemen of carbu's, om de evolutie te bepalen, maar helaas is het budget, net zoals de donorvoertuigen, niet onbeperkt —.
Dit deels omdat, indien CNG niet gepusht werd door 2 bepaalde partijen (waarvan één meewerkt aan ons project), het minder een hype was, omdat de totale uitstoot van CNG, ondanks de onafhankelijke infrastructuur, nadeliger kan zijn dan lpg, het minder vertrouwd is (kg vs. liter) en de energieïnhoud per zelfde eenheid een stuk lager is (dus meer opslag nodig / lagere autonomie), je met 30-40 keer meer druk werkt (er is een reden dat bepaalde merken tanks heeft moeten vervangen en er alsnog fiber losrukt, ondanks de af-fabrieklocatie en getestte botsproeven ed) en het gewoon een heel dure grap is om hierin te investeren als tussenfase voor de minimale 'verbetering'.

Uiteraard hoeft niemand deel te nemen aan dit onderzoek. Ik snap dat ik niet diep kan laten inkijken in dit onderzoek en niet veel kan prijsgeven, omdat hier veel werk én tijd én investering in kruipt en de materie meer partijen interesseert dan wat de persoon die zegt dat lpg 'in de doofpot steekt' zou denken. Deels ook een reden dat er (gelukkig) enkele auto-groepen meewerken.
Wij hoopten enkel om ons onderzoek wat aan te dikken met meningen van de consument waar je ze snel vindt (zij die geen ervaring met lpg hebben, klikken gewoon weg). Het is zeker niet zo dat dit onze enige bron is (integendeel), dus als u zich niet comfortabel voelt bij het delen van uw mening, hoeft dat uiteraard absoluut niet! Geen verplichtingen! :wink:

Ik wens u nog een prettige avond toe en dank u alvast voor de interesse!
q-tec schreef:Aan twijfelen nee in België is het goedkoop! Inbouw 2010 was €1600 intussen 85.000km bijgezet en na 18.000 km was die €1600 al uitgespaard tov benzine.
En mijn 2de gekocht op LPG want ja 14a20L valt niet te verantwoorden op benzine :lol:

Bij een nieuwe zou ik het zeker overwegen hoewel hoe meer electronica hoe vervelender.

Hoe vind je tankstation? Carbu voor die in BE/LU/FR en mylpg.eu voor de rest in Europa. Buiten Zwitserland is overal wel makkelijk te vinden.
Tanken: tja onze schroefdop is heel makkelijk, de Franse methode vind ik niet zo leuk als die verkeerd opzit is het prutsen.
En vooral goed uitkijken waar je tankt, ik tank altijd 10cent onder de officiële prijs.

my2cents
Aan 14 à 20 l/100km denken wij spontaan aan een grotere, koppelrijke, atmosferische, ronkende achtcilinder? Ook die hebben wij in de test-fleet, en uiteraard meestal uitermate geschikt (vaak 2 kleppen per cil. van hoge kwaliteit, degelijke blokken, weinig onnodige technologie dat verkeerd kan gaan, ...)
Waar heeft u ingebouwd? Geen afstellingsproblemen gehad? Klepsmering?

Wat myLPG betreft, ook zij werken mee, en terwijl het een community-based dienst is, zijn er zowel (best veel) stations die mankeren, alsook stations die gestopt zijn (stations weghalen is relatief moeilijk, op stations toevoegen wordt weinig (niet) gecontroleerd).
Wat is uw ervaring met Carbu? Misschien naast de kwestie, maar naar onze mening zijn zij relatief onproefessioneel in hun handelen, en er valt amper mee te communiceren, helaas. Al vaker stations tegengekomen die boven de maximumprijs opgegeven staan (geen controlesysteem), stations aangegeven die zogezegd lpg verkopen, maar het zelf in het verleden nooit hebben gedaan, verkeerde prijzen (al kan dit deels concurrentievervalsing zijn indien de tankstations zelf de prijzen horen te verwerken: al meerdere keren hebben wij minder aan de pomp per liter betaald dan op Carbu aangegeven tijdens de tests, alsook zelf een keer minder betaald dan de pomp aangaf!)
Er wordt ook nog onderzocht of er pompen gas verkopen na sluitingstijd, daar ben ik ook zeer benieuwd naar!

Alvast bedankt voor uw input, q-tec! Het wordt enorm geapprecieerd!
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Hoeveel ruimte neemt dit in? Mag je ermee in parkeergarages? Extra risico bij botsing?
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Geen praktijkervaring met LPG . Ooit bijna een oude Golf met LPG gekocht. Mijn associatie ermee is dat een verouderde brandstoftechnologie is op zijn weg uit is. LPG tankstations zijn vrij zeldzaam.

Ik zou tegenwoordig eerder voor CNG gaan. Dats24 heeft vrij recent dat geïnstalleerd in hun tankstations, Dat is een garantie van beschikbaarheid.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Wat carbu.com betreft, ik ben daar hoogst ontevreden over. Dat is niets meer in vergelijking met 'brandstofprijzen.be' van vroeger.
Bij carbu.com kan de gebruiker zelf geen prijzen invoeren of corrigeren (het werkt niet). De medewerkers kennen ook geen Nederlands.
Vorig jaar geleden stonden er nog LPG-prijzen op van 5 jaar oud: pompen die geen lpg meer verkopen. Ik heb dat gemeld en pas na maanden zijn ze er afgehaald.
Er is hier een pomp in de buurt die lpg verkoopt, die staat er niet op. Wel voor de benzine en diesel. Frustrerend dat ik die lpg prijs niet kan toevoegen want het is de goedkoopste van de streek. (Aalst).
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Tom Feys
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2019, 22:01

Aub contacteer me via Facebook Autogas BE
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik heb in de jaren '80 en '90 tot 2001 met LPG gereden. Toen was het nadeel: de cilindrische tank in de koffer. In 2002 ben ik overgeschakeld op turbodiesel. Sinds vorig jaar terug LPG. Nu zijn er veel betere tanks: passen in het reservewielvak, je verliest geen ruimte. Mijn laatste diesel had ook geen reservewiel. Dus da's gelijk.
Ik heb me wel een klein electrisch compressortje aangeschaft.
Ik merk geen vermogenverlies.
Er zijn meer LPG tankstations dan CNG tankstations, dat is ook geen punt.
Het enige nadeel: je kan alleen overdag LPG tanken als de pomphouder aanwezig is. Alleen op de autosnelweg kan je de klok rond tanken maar daar is het de volle pot betalen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

LPG schrikt een beetje af. Op verschillende vlakken! Denk aan parkeergarages (ontploffingsgevaar?) maar eveneens de (start)investering, het probleem dat je dit niet overal kunt tanken (beschikbaarheid), het verminderde bereik, het opgeven van kofferruimte, verminderd motorvermogen en als ik mij niet vergis de extra wegenbelasting. Maar dat laatste kan ik verkeerd in zijn.

Ongetwijfeld zijn enkele van de bovengenoemde zaken niet helemaal correct. Een die-hard lpg fan (of is het LPI?) neemt het graag bij. De prijs 0,45 euro /l (?) is misschien het investeren waard.

Persoonlijk rijd ik nu op benzine... zeker in de winter... maar mijn auto (en trouwens de meeste benzine auto’s) zijn eigenlijk zonder enige aanpassing ook geschikt om op e85 te rijden. Volksmond = bioethanol. (15 % benzine, 85 % ethanol of alcohol) in NL of Duitsland is het niet zo interessant maar in Frankrijk is het spotgoedkoop. Als ik in de buurt ben van de grens gooi ik hem vol. (0,5 €/l). Jammer dat ze het hier in België tegenhouden. Maar dat is een ander onderwerp.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

LPG is zeker een mooi alternatief. Hoewel het nu even weer moeilijk is doordat zo goed als alle merken werken met motoren met directe benzine-injectie. Vaak kunnen deze motoren wel omgebouwd worden naar LPG. Maar de ontwikkelingskosten van de software voor de motorkit liggen dan vaak heel hoog. Met als gevolg dat er enkel kits worden ontwikkeld voor de meest courante motoren.
Maar de fabrikanten van LPG systemen zijn druk bezig met ontwikkelen. Op termijn komen er normaal ook kits die universeel inzetbaar zijn op motoren met directe benzine-injectie. Net zoals in der tijd met de eerste injectie motoren. Het heeft ook bijna tot het jaar 2000 geduurd voor dat er degelijke universele LPG injectie motorkits beschikbaar waren.

Naar veiligheid toe: het is gewoon veiliger dan benzine.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Aan 14 à 20 l/100km denken wij spontaan aan een grotere, koppelrijke, atmosferische, ronkende achtcilinder? Ook die hebben wij in de test-fleet, en uiteraard meestal uitermate geschikt (vaak 2 kleppen per cil. van hoge kwaliteit, degelijke blokken, weinig onnodige technologie dat verkeerd kan gaan, ...)
Waar heeft u ingebouwd? Geen afstellingsproblemen gehad? Klepsmering?

Wat myLPG betreft, ook zij werken mee, en terwijl het een community-based dienst is, zijn er zowel (best veel) stations die mankeren, alsook stations die gestopt zijn (stations weghalen is relatief moeilijk, op stations toevoegen wordt weinig (niet) gecontroleerd).
Wat is uw ervaring met Carbu? Misschien naast de kwestie, maar naar onze mening zijn zij relatief onproefessioneel in hun handelen, en er valt amper mee te communiceren, helaas. Al vaker stations tegengekomen die boven de maximumprijs opgegeven staan (geen controlesysteem), stations aangegeven die zogezegd lpg verkopen, maar het zelf in het verleden nooit hebben gedaan, verkeerde prijzen (al kan dit deels concurrentievervalsing zijn indien de tankstations zelf de prijzen horen te verwerken: al meerdere keren hebben wij minder aan de pomp per liter betaald dan op Carbu aangegeven tijdens de tests, alsook zelf een keer minder betaald dan de pomp aangaf!)
Er wordt ook nog onderzocht of er pompen gas verkopen na sluitingstijd, daar ben ik ook zeer benieuwd naar!

Alvast bedankt voor uw input, q-tec! Het wordt enorm geapprecieerd!
Neen toch niet, '96 Musso 3.2 met de Mercedes MB104 motor. :lol:
Niet zelf ingebouwd, een ander die kosten laten dragen is voordeliger. Maar in 2011 in NL ingebouwd en systeem is vogels denk ik.
Ja afstelling is zo goed als onmogelijk er zit ergens iets verkeerd maar we vinden het niet, klopsensor op bank1 (meer bepaald cyl 02) komt in dan rijd die niet zo goed maar bon geen check engine light dus niet echt een probleem. Na 20/30km rijden ff contact af en aan en die error is meestal weg.
Nu goed als jullie interesse hebben om die correct af te stellen (of een poging te wagen) be my guest. :angel:
-Lpg vanmenen, en tal van anderen krijgen de error er niet uit. Op benzine 0 errors.
Maar ik rij er nu al 50.000 km mee merendeel met trailer erachter.

MyLPG niet 100% maar ik zoek op voorhand naar gelang de route, en zorgt dat ik er minstens 2 heb moest er toch ééntje geen LPG hebben.
In Roemenië staan er enorm veel niet op, maar daar vraag ik het gewoon aan een local en je vind ze hier en daar achter een schuurtje ofzo.

Carbu.be : voor LPG altijd een juiste prijs gehad en al veel getankt. Maar hun manier van werken trekt er inderdaad niet op. Lubolux in eke bijvoorbeeld staat niet op die site, en die heeft al veel geprobeerd om er op te komen maar ze laten hem niet toe blijkbaar.
Carbu.lu/fr altijd juiste prijzen gehad gelijk waar ik kwam maand of 2 geleden in frankrijk 30cent onder de autosnelwegprijs getankt 3km van de autosnelweg.

Na sluitingstijd never ever buiten de autosnelwegen.
In Buitenland ook enkel als er personeel aanwezig is.

Ps: post eens op autoforum ook.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
isa&loic
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2019, 16:04

Allereerst: bedankt voor de vele antwoorden op één avond. Hoewel het origineel niet de bedoeling was om te discussiëren, maar gewoon ervaringen op te vangen, lijkt het me toch leuk om even lekker te lezen en te antwoorden. Gezellig een praatje slaan, zien hoe jullie erover denken, ... :-D
cptKangaroo schreef:Hoeveel ruimte neemt dit in? Mag je ermee in parkeergarages? Extra risico bij botsing?
Uiteraard zijn wij geen installateur, en ben ik mijzelf nog maar sinds anderhalf jaar geleden gaan verdiepen in deze brandstof.
De wetgeving rond parkeergarages is heel vaag. Technisch gezien zijn de verbodsborden meestal niet wettelijk, andere officiële instanties zeggen dan weer dat het met een G3-installatie wel mag.
In praktijk is er een bepaald risico in de zin dat, in geval van een lek, het gas zich op de grond opstapelt en onzichtbaar is. Je ruikt het wel, en een sigarettenpeuk kan 95 oktaan benzine niet aansteken, dus lpg al helemaal niet, maar dat risico is er dus, hoewel de tank en leidingen jaarlijks wordt gecontroleerd, en een lek vrijwel uit te sluiten valt wanneer het systeem niet in werking is.
In realiteit parkeert iedereen zich daar gewoon, zelf veel garagehouders die er niet naar omkijken (nagevraagd).

In geval van botsing: sommige tanks steken in de kreukelzone. Dan nog heb je altijd 80% drukmarge en gepenetreerd ga je ze niet krijgen zo. Daarnaast rij je toch maar eventjes met een volle tank, alle brandstof die weg is daarna, is extra ruimte voor expantie bij een impact. Wordt de druk toch te hoog, wordt er meestal onderaan de wagen, gecontroleerd, gas losgelaten.
Tankdruk is + 7 bar en ik heb eigenlijk nog niet echt van een degelijke installatie gehoord die ontploft. Dat heb ik bij CNG helaas wel al gehoord, van roestende tanks die de druk (230+ bar) niet meer konden houden, tot zelf de nieuwe composiettanks. Hoewel die technologie natuurlijk heel snel in heel volwassen schoentjes werd verwacht te staan (lpg heeft de eerste decennia zelf een puur slechte reputatie gehad).
WalterB1 schreef:Ik zou tegenwoordig eerder voor CNG gaan. Dats24 heeft vrij recent dat geïnstalleerd in hun tankstations, Dat is een garantie van beschikbaarheid.
Waarom precies? Het zijn zo'n dingen die ik graag ook achterhaal. Zou jij kiezen voor CNG, of laat je de overheid ervoor zorgen dat jij kiest voor CNG? Nog niet heel lang geleden was diesel ook 'een groene brandstof', wat nu heel lachwekkend is.
CNG wordt afgenomen van het lokale aardgasnet en gecomprimeerd ter plaatse. Waarom DATS hierin investeert, heeft welbepaalde redenen, en duurzaamheid is daar zeker niet één van de eerste van. Zij zullen ook inzetten op waterstof, wat waarschijnlijk puur een investering van hun kant zal zijn, waarvan zij geloven dat het de toekomst is.
Daarom is het maar de vraag of het verstandig is om te investeren in een nieuwe fossiele brandstof, een infrastructuur, ... voor de korte tijd dat het misschien gewild gaat zijn of er een nieuw alternatief is. Met daarnaast totaalcijfers die CNG niet groener maken dan lpg, wat op zijn beurt - op bepaalde vlakken - maar een marginale verbetering is tegenover benzine (maar dan wel weer het voordeligst in gebruik is van de drie). Er is wel groengas, maar er is ook bio-lpg, wat broeikasuitstoot nog een extra 50% kan terugdringen in de meest ideale omstandigheden. Met technologie die dan wel al heel lang bestaat, een toch nog betere infrastructuur (ook snelweg) en een betere autonomie... Daarom de vraag: waarom zijn de Belgen de brandstof zo vergeten?
MarkDM schreef:Er is hier een pomp in de buurt die lpg verkoopt, die staat er niet op.
Oei, welke pomp mag dat dan wezen? Heel toevallig was ik vandaag ook aanwezig in Aalst, mee aan het testen!
Misschien handig, want wij moeten daar volgende week nog zijn!
Tom Feys schreef:Aub contacteer me via Facebook Autogas BE
Indien u iets privé wil delen, kan u ons een privébericht op dit forum sturen. Ik of Loïc zullen het met plezier lezen!
Ik kan u ook mijn intern e-mailadres doorgeven.
MarkDM schreef:Ik merk geen vermogenverlies.
Het enige nadeel: je kan alleen overdag LPG tanken als de pomphouder aanwezig is. Alleen op de autosnelweg kan je de klok rond tanken maar daar is het de volle pot betalen.
Technisch gezien zou er wel een vermogensverschil kunnen optreden bij verdamperinstallaties. Dit puur omdat de brandstof effectief een lagere energie-dichtheid heeft (per liter, niet per kg). Onder gewone rij-omstandigheden is dit op een dyno niet merkbaar, tot sommige motoren die zelf iets sneller aan hun koppel komen. Trek je hem tot de toerenbegrenzer, dan wel, maar dat doe je in België vrijwel nooit + een klein compromis voor goedkope kilometers.
Wat betreft het overdag tanken, is iets wat wij in een volgend facet bekijken. Er werden ons genoeg pompen gemeld die de lpg-pomp toegankelijk laten. De grootste frustraties waren inderdaad dit, én de knop die ingedrukt moet blijven tijdens het tanken. Beide zijn veiligheidsmaatregelen tegen het vullen van gasflessen voor recreatie- of huishouddoeleinden.
Nexus1980 schreef:maar mijn auto (en trouwens de meeste benzine auto’s) zijn eigenlijk zonder enige aanpassing ook geschikt om op e85 te rijden. Volksmond = bioethanol. (15 % benzine, 85 % ethanol of alcohol) in NL of Duitsland is het niet zo interessant maar in Frankrijk is het spotgoedkoop. Als ik in de buurt ben van de grens gooi ik hem vol. (0,5 €/l). Jammer dat ze het hier in België tegenhouden. Maar dat is een ander onderwerp.
Klopt, maar ik wil er toch heel kort op ingaan. Tenzij u een flexfuel heeft, kan uw motor vaak niet zomaar onaangepast op ethanol rijden, omdat de energiedichtheid per liter nog lager ligt dan lpg (vaak rond de 30% lager dan benzine). Elke moderne auto kan de injectie aanpassen naar een gewenst gedrag (vroeger tankte je RON 95, nu zit er ook E10 in, wat net iets minder energie bevat = iets hoger verbruik), maar niet voor 30%. De ECU moet dus begrijpen wat te doen in zo'n geval. Maar daarbuiten is 85% ethanol schadelijk voor de leidingen indien deze er niet op voorzien zijn (ander verhaal), en klagen mensen al over de 10% in benzine die het verouderingsproces stimuleert en water aantrekt. Met 85% in de tank ga je dus geen maand de wagen moeten laten stilstaan.
Maar daarbuiten, ondanks dat het ook interessant is, is ethanol momenteel qua broeikasuitstoot één van de slechtste autobrandstoffen door ontginning, helaas.
kamiel schreef:LPG is zeker een mooi alternatief. Hoewel het nu even weer moeilijk is doordat zo goed als alle merken werken met motoren met directe benzine-injectie. Vaak kunnen deze motoren wel omgebouwd worden naar LPG. Maar de ontwikkelingskosten van de software voor de motorkit liggen dan vaak heel hoog. Met als gevolg dat er enkel kits worden ontwikkeld voor de meest courante motoren.
Klopt. Daarom dat we ook de vraag kregen van een bepaalde fabrikant om te kijken of er nog ruimte is voor een oudere, 1.6 multipoort, atmosferische benzine op de lpg-markt. Ja, misschien niet evenveel pit als een turboblokje, maar rijden zal het, goedkoop en degelijk.
Daarnaast is directe injectie een moeilijk onderwerp. Aangekoekte kleppen, weinig winsten en vaak een hogere fijnstof- en deeltjesuitstoot. Zelfde met LPI. Om ook een beetje aan Walter te antwoorden: als je een TGI van bv. VW koopt, krijg je dus gewoon een TSI (directe injectie op benzine) met multipoort-gasinjectoren. Exact hetgeen waar VW vroeger van zei dat niet mocht op lpg, want de benzine-injectoren staan dan droog en middenin de explosie. Maar dat gebeurt dus gewoon wel op CNG, af-fabriek. Ziet er mij nogal after-thought uit, want waarom een hoogtechnologische benzinemotor gebruiken om daar op een ouderwetse manier gas in te spuiten? Een MPI zou goedkoper en langer betrouwbaar zijn: mijn mening.

Wat betreft GDI-motoren kijken we ook naar systemen die de benzine-injectoren voor lpg gebruiken, maar het voegt allemaal toe aan de complexiteit, vaak voor geen beter, of een ongunstiger resultaat in uitstoot.
q-tec schreef:Neen toch niet, '96 Musso 3.2 met de Mercedes MB104 motor. :lol:
Oké. Dan denk ik dat ik al een stukje van jouw avonturen heb gelezen als verbatim2. ;)
q-tec schreef:Ps: post eens op autoforum ook.
Hoewel het geen slecht idee is, kwamen wij hier gewoon eventjes ons licht opsteken om meningen te hebben van de average consumer.
Die neutralere feedback van 'dit ging goed', 'dit ging slecht', 'dit vind ik leuk', 'dit vind ik niet leuk', ... krijg je op een forum als dit al sneller dan op een forum waar auto's de eerste prioriteit zijn.
En zoals hier al aangekaard, de negatievere sfeer rond lpg in België zal er weinig goed aan doen. Jammer, maar ook mede een deel waarom onze importeurs bijna allemaal naast de lpg-modellen kiezen.

---------------------------------

Mijn excuses voor de ellenlange post, wou graag iedereen antwoorden! Ik dank jullie alvast voor jullie feedback tot hiertoe! Heel interessant om te lezen!
Nog meer lees- en studievoer: altijd welkom!

Groetjes
Isa
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik heb nooit begrepen waarom er plots nood is gekomen aan CNG en LNG, er was toch al gas om op te rijden...
Gewoon de rekensom maken hoe rendabel het is.
En ook niet vergeten dat je niet 24/24 LPG kan tanken vaak daar een bemand / onder toezicht station vereist is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Wat die LPG in Aalst betreft: het gaat over VDB-energie aan de Vijfhuizen (kruispunt). Gentsesteenweg 79, 9420 Erpe-Mere
Lpg nu aan 0,439 €/l.
https://carbu.com/belgie/index.php/stat ... /9420/1365
Ik vermoed dat de dieselprijs er door VDB-Energie opgezet wordt en dat de lpg door de plaatselijke gerant/garagehouder verkocht wordt.
Deze laatste krijgt geen toegang tot Carbu.com. Ik ook niet.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

isa&loic schreef: - Heb jij vroeger op lpg gereden? Hoe beviel dat? (motorprestaties, betrouwbaarheid, gevolgen (extra geluid injectoren, enz), ...)
Ja, vroeger op LPG gereden (tot 2006 - auto van mijn ouders).
Motorprestaties in vgl met benzine: ongeveer hetzelfde, op papier zou het iets minder geweest moeten zijn, maar ik merkte dat niet
Betrouwbaarheid: niets over te klagen
Gevolgen: desastreus. 3 van de 4 kleppen doorgebrand, wat net buiten garantie gebeurd is en dus een torenhoge factuur. In 2006 een diesel gekocht.
Van geluid etc kan ik niet klagen, dat maakte geen verschil tussen benzine of LPG.
- Heb jij vroeger ooit getwijfeld aan lpg? Waarom heb je er wel / niet voor gekozen?
Tuurlijk getwijfeld: hoge installatiekost, geen reservewiel meer in de auto, beperktere autonomie op 1 tank LPG, geen toegang tot ondergrondse garages, ...
Wel gekozen: lagere kost per km.
- Hoe sta je nu tegenover lpg? Zou je het nu overwegen?
- Hoe vind je de tankinfrastructuur? De beschikbaarheid, de manier van tanken, ...
We rijden sinds 2006 niet meer met LPG, geen idee hoe vlot je nog LPG kan vinden. Wij moesten toen 5km van huis gaan tanken, waarbij we al 6 andere tankstations tegengekomen waren.
De manier van tanken is niet voor iedereen weggelegd :). Toch wel onhandig, de knal als je de beugel loste, de verloopstekkers in het buitenland, ...
Ik zou het enkel nog overwegen als de installatie geplaatst is in de fabriek en er 5J garantie op is.

Ik heb nu een firmawagen. Als ze het systeem van firmawagens afschaffen (auto belasten als loon) of een regeling treffen die het niet meer interessant maakt, zie ik niet in waarom ik de kosten en de risico's zou nemen van een (LPG-)auto. Bij ons in de gemeente hebben ze sinds enige tijd deelauto's. Ik zou voor de paar keer dat we een auto nodig zouden hebben, een deelauto nemen. Vermoedelijk is die op benzine en later op elektriciteit.
isa&loic
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2019, 16:04

honda4life schreef:Ik heb nooit begrepen waarom er plots nood is gekomen aan CNG en LNG, er was toch al gas om op te rijden...
Dat heeft verschillende, kleine, weinig relevante redenen.
Bijvoorbeeld: het is qua verbranding op bijna alle uitstootvlakken net iets beter. Het is dus een extra fossiele brandstof, omdat men ergens inziet dat de auto-industrie zonder fossiele brandstoffen nog niet voor morgen is, maar er ook een verbetering moet komen. Echter is het meer iets 'fancy' en nieuw nu, komt de infrastructuur en R&D er niet gratis, en zijn de winsten er niet in het totaalplaatje.
Ook speelt het hier een grote rol, omdat LPG een beetje opzettelijk vergeten is. De overheid stuurde iedereen naar diesel: zelf de Fiat 500 en smartjes heeft erop gereden! Om die fout te vergeten, komen ze nu met the next big thing, want iedereen is LPG toch al vergeten. Met daarnaast de mogelijkheid om op CNG accijns te heffen, wat ze op LPG niet doen. Op LPG betaal je namelijk een extra jaarlijkse taks (maar vaak ook iets minder wegenbelasting en BIV), dus kunnen ze nu niet nog accijns heffen, want dan belasten ze een groenere brandstof dus 2 keer, wat bijvoorbeeld in Nederland het geval is. Daar is diesel dan weer goedkoper, maar wordt je doodgeknuppeld met wegenbelasting, waardoor toch de meesten met benzine rondtuffen, of het LPG-verhaal durven bekijken (is daar ook nooit zo'n taboe geweest als hier).
Hoewel dat - als iedereen morgen op LPG rijdt - de overheid er wel weer een stokje voor zal steken, wat net zo jammer is.

Diesel daarentegen heb ik nooit als geschikte brandstof voor auto's gezien. Oké, voor grotere voertuigen is het een koppelrijkere brandstof, en de CO2-uitstoot ligt lager (ook minder verbranding nodig), maar verder? Lawaaierig, nooit bedoeld als autobrandstof, nergens doorgebroken buiten bepaalde delen in Europa, minder gecontroleerde verbranding -> roet, fijnstof, deeltjes, ... Terwijl je op een gassoort vaak nog met een hoger vermogen, lagere prijs per km en het comfort van een benzine rijdt.
MarkDM schreef:Lpg nu aan 0,439 €/l.
Heel interessant. Het was net in Erpe-Mere dat wij waren, maar uiteindelijk op de terugweg getankt in Zaventem (€0,442).
Mensen beseffen dat ze aan de maximumprijs (€0,522) nog steeds een stuk goedkoper rijden dan op diesel. Zeker nu nudat die maximumprijs hoger dan €1,5 klimt. 10 jaar geleden stond een litertje daarvan nog aan 90 cent.

Maar wat ook het bekijken waard is, is de verschillen voor lpg zelf. 43,9 cent tegenover 52,2 cent. Lijkt een klein verschil, maar met een 10-jaar oude doorsnee auto rij je wel bijna een euro goedkoper zo per 100 km. De gemiddelde tank in een doornseewagen tank je ook voor €5 minder vol.
De tank in een grotere wagen / SUV / ... is al snel 10-12 euro goedkoper zo!

Nog een vraagje: betaalt u buiten (pre-authorisatie), of binnen?
Er is blijkbaar nog een groot deel van de infrastructuur, vooral de niet-grote spelers, die pre-authorisatie, zoals bij benzine, niet toelaten.
heist_175 schreef:Gevolgen: desastreus. 3 van de 4 kleppen doorgebrand, wat net buiten garantie gebeurd is en dus een torenhoge factuur.
Het is natuurlijk zo dat er heel veel auto's qua kleppen en -zittingen niet geschikt zijn. En dan bestaan er installateurs die liever een cent verdienen aan de installatie, i.p.v. je te voorzien van het correcte advies.
Dit gebeurt zelf door automerken zelf (Kia, Mazda, ...) die het zelf aanboden, op zwakke motoren, en gebeurt nu helaas nog steeds met CNG: motoren die nooit voorzien waren voor gas (of zelf geschikt waren), waar mits minimale aanpassingen, ineens gas inkomt. En mensen zijn blij, want het is af-fabriek en proper.
heist_175 schreef:De manier van tanken is niet voor iedereen weggelegd :). Toch wel onhandig, de knal als je de beugel loste, de verloopstekkers in het buitenland, ...
Over de manier van tanken zijn de mening zeer verdeeld, merk ik steeds meer. Sommigen vinden het heel vertrouwd en bijna gelijk aan benzine, anderen vinden het iets van een struikelblok en nog anderen begrijpen het gewoon niet / kunnen het niet / vroegen de pomphouder om het te doen...
Er zijn trouwens verschillende pomphouders die wensen over te stappen naar een ander tankpistool. In Spanje maakt de fabrikant van onze huidige ACME-pistolen die (ziet er ook vertrouwd uit), hoewel er ook nog gasdruk vrijkomt bij het ontkoppelen (wat ook een zekere milieu-impact heeft).
Wij bekijken het tankpistool van Staubli (komt vrijwel geen gas vrij en heel makkelijk in gebruik), alleen moet er een algemeen akkoord zijn om situaties als in Duitsland (zowel ACME als dish) te voorkomen.
heist_175 schreef:Ik heb nu een firmawagen. Als ze het systeem van firmawagens afschaffen (auto belasten als loon) of een regeling treffen die het niet meer interessant maakt, zie ik niet in waarom ik de kosten en de risico's zou nemen van een (LPG-)auto. Bij ons in de gemeente hebben ze sinds enige tijd deelauto's.
Uiteraard heeft het geen zin de investering te maken indien een concept als deelauto's volstaat voor uw noden.
Er zijn zelf genoeg kleine auto's die met rond de 50 km/dag na 5 jaar (wanneer ze vaak ingeruild of vervangen worden) nooit een investering zouden kunnen laten terugwinnen. Heel eerlijk. De elektrische versie van die auto's, kost dan wel dubbel zoveel en en brandstof en belasting zou nog niet eens de helft gekost hebben van de extra aanschafprijs (misschien wel een meer aangeklede auto) en ook de CNG-varianten kunnen zich zo niet laten terugverdienen.


Mvg
Loic
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

LPG kon je nog in flessen tanken :bang: :cop: :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

isa&loic schreef: Het is natuurlijk zo dat er heel veel auto's qua kleppen en -zittingen niet geschikt zijn. En dan bestaan er installateurs die liever een cent verdienen aan de installatie, i.p.v. je te voorzien van het correcte advies.
Dit gebeurt zelf door automerken zelf (Kia, Mazda, ...) die het zelf aanboden, op zwakke motoren, en gebeurt nu helaas nog steeds met CNG: motoren die nooit voorzien waren voor gas (of zelf geschikt waren), waar mits minimale aanpassingen, ineens gas inkomt. En mensen zijn blij, want het is af-fabriek en proper.
Als je een auto koopt en je bent van plan om die op lpg te leggen dan moet je voor de aankoop bij een lpg-installateur gaan vragen of die auto daarvoor geschikt is. Niet eerst de wagen kopen en dan naar de installateur gaan.
Zo kan je veel problemen voorkomen. De motor moet geharde kleppen en klepzittingen hebben evenals hydraulische klepstoters.
De lpg-installateurs zijn daarvan op de hoogte en kunnen een miskoop voorkomen. Als je met klepsmering moet beginnen ben je veel van je winst kwijt.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
isa&loic
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2019, 16:04

MarkDM schreef:Als je een auto koopt en je bent van plan om die op lpg te leggen dan moet je voor de aankoop bij een lpg-installateur gaan vragen of die auto daarvoor geschikt is. Niet eerst de wagen kopen en dan naar de installateur gaan.
Zo kan je veel problemen voorkomen. De motor moet geharde kleppen en klepzittingen hebben evenals hydraulische klepstoters.
De lpg-installateurs zijn daarvan op de hoogte en kunnen een miskoop voorkomen. Als je met klepsmering moet beginnen ben je veel van je winst kwijt.
Je moet sowieso goede research doen en niet blindelings vertrouwen op de installateur. Zelf op de website van Prins staan modellen die goed tegen lpg kunnen, wat helemaal niet zo is. Natuurlijk is de voorwaarde dan dat er al andere mensen dit vóór jou hebben uitgeprobeerd.
Als de installateur aanvoelt dat jij een bepaalde auto wil, zijn er genoeg die het aanraden, terwijl het niet zou mogen. Zij geven het hele systeem een slechte naam.

Vooral geharde, of hardere, kleppen en -zittingen doen wonderen. Daarom hoef je nog geen hydraulische klepstoters te hebben. Wie ze wel heeft, maar te zachte kleppen, hoeft ze gewoon niet te stellen, weet de mogelijke slijtage niet echt en is vroeg of laat toch rijp voor een revisie.
Volvo, VAG, ... er zijn er genoeg die degelijke motoren hebben afgeleverd, of gewoon solide, oudere technologie op de markt brachten.

Klepsmering is er ook in alle kleuren en geuren, monopoint, enkelcil, druppelaar, vacuum, computergestuurd, voor butterflyvalve, ...
FlashLube is daarin de goedkoopste, Prins' per-cilinder-systeem is vloeibaar goud. De testresultaten heb ik daar nu nog niet van, maar ben ik wel benieuwd naar. Vooral of monopoint-injectie er niet gewoon voor zorgt dat bepaalde cilinders alles krijgen en de andere niets, of dat bij de V-configuratie één bank met 3 of 4 cilinders gesmeerd blijven, en de rest niet.
Bij veel motoren is klepsmerking dan ook eigenlijk nog steeds gewoon uitstel.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Het was net in Erpe-Mere dat wij waren, maar uiteindelijk op de terugweg getankt in Zaventem (€0,442).
Dat tankstation staat dan ook niet op Carbu.com ?

Weet er iemand of er recent (2019) wat veranderd is aan de regels voor lpg-tankstations ?
Ik tankte veel bij Texaco aan de Sterre in Gent op de Oudenaardsesteenweg. Dat was de goedkoopste van Oost-Vlaanderen.
Min 10 ct/L op de officiële prijs (laatste prijs 0,422 €/L).
https://carbu.com/belgie/index.php/stat ... /9000/2482
Nu (feb 2019) zijn er mee gestopt. Er hangt een briefje aan de lpg-pomp dat ze geen vergunning voor LPG meer krijgen omdat er teveel bewoning is in de buurt. Voorheen was dat blijkbaar geen probleem.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
isa&loic
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2019, 16:04

MarkDM schreef:Dat tankstation staat dan ook niet op Carbu.com ?
Oei, mijn excuses, ik had het misschien moeten verduidelijken. Het station staat er wel op, maar de prijs klopt nooit. Al anderhalf jaar zit dit station exact 8 cent onder de maximum, dus momenteel ook €0,442. De prijs op Carbu heeft gewoon nog nooit geklopt.
Nu, bij dit Q8-station is het ook al gebeurd dat de pomp aangeeft dat je 100 liter hebt getankt, voor €43,00 en dat de literprijs €0,490 was. Ik heb misschien ergens een foto daarvan. De prijs op de pomp is lager dan die dat Carbu aangeeft, en die is dan nog eens lager dan het uiteindelijke bedrag.

De communicatie met Carbu is heel moeilijk sinds het in Franse handen is. Ikzelf vind een naam als 'carbu' ook een beetje jammer.
Zij zeggen dat de tankstations de prijzen doorgeven, maar toch laten zij toe dat sommige stations een onmogelijke prijs rekenen (er moet dan toch een belletje rinkelen) en het lijkt me vreemd dat stations die gestopt zijn met lpg of zelf nooit lpg hebben verkocht, hun prijs gaan doorgeven.
MarkDM schreef:Weet er iemand of er recent (2019) wat veranderd is aan de regels voor lpg-tankstations ?
Of er bij ons ook een bepaalde afstand is die tankstations moeten houden tot woonhuizen (geldt niet voor bedrijven of panden voor dubbel gebruik), weet ik niet zeker, maar lpg mag wel niet binnen de bebouwde kom verkocht worden bij ons...
In Heverlee/Leuven is het Texaco-station ook gestopt met lpg (slangen zijn weg), vlak nadat het opgenomen en bevestigd werd op myLPG, voor zelf maar 35 cent! (of dat klopte, ...)
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Ik tankte veel bij Texaco aan de Sterre in Gent op de Oudenaardsesteenweg. Dat was de goedkoopste van Oost-Vlaanderen.
Min 10 ct/L op de officiële prijs (laatste prijs 0,422 €/L).
https://carbu.com/belgie/index.php/stat ... /9000/2482
Nu (feb 2019) zijn er mee gestopt. Er hangt een briefje aan de lpg-pomp dat ze geen vergunning voor LPG meer krijgen omdat er teveel bewoning is in de buurt. Voorheen was dat blijkbaar geen probleem.
https://www.anteagroup.be/sites/default ... %20LPG.pdf

Shell had er vroeger ook nog, nu enkel de lukoil nog aan de kbc toren. En doordat er geen concurrentie meer is vermoed ik dat die 10 cent korting niet zal blijven.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Er is inderdaad een aanpassing aan de wetgeving voor de LPG tankstations. Als ook voor de vrachtwagens die de LPG leveren. Er is hier en daar een tankstation die niet meer kan voldoen, of geen kosten meer wil doen. Ik ken wel de precieze regels niet.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Al ettelijke malen bij carbu de , onterechte, goedkoopste provincie prijs aangepast naar de werkelijke prijs maar na enkele 10tallen km rijden opnieuw nagekeken en alweer op de goedkoopste prijs van de regio gezet door het tankstation terwijl daar niks van aan was
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

q-tec schreef: https://www.anteagroup.be/sites/default ... %20LPG.pdf

Shell had er vroeger ook nog, nu enkel de lukoil nog aan de kbc toren. En doordat er geen concurrentie meer is vermoed ik dat die 10 cent korting niet zal blijven.
In de reglementering in die link staat inderdaad een gedoogregeling tot 1 januari 2019 voor oudere tankstations. Dat is het dus.
Het huis v/d buur staat te dicht bij en de overgangsregeling is afgesloten.

BTW, de Shell aan de Sterre verkoopt sinds enkele dagen terug LPG. Dit aan de zelfde prijs als de Lukoil op de Kortrijksesteenweg.
Beiden geven 9,5 ct/L korting. (0,427 € ipv 0,522 €)
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Is het nog steeds zo dat je met een auto op LPG niet mag parkeren in een ondergrondse parkeergarage?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Jack Daniels schreef:Is het nog steeds zo dat je met een auto op LPG niet mag parkeren in een ondergrondse parkeergarage?
Strikt gesproken wel ja, alhoewel ik de technische reden hiervoor niet echt volg. Ook in het buitenland gelden niet zo'n restricties.
En er zijn zeker mensen die dat aan hun laars lappen.
isa&loic
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2019, 16:04

Jack Daniels schreef:Is het nog steeds zo dat je met een auto op LPG niet mag parkeren in een ondergrondse parkeergarage?
Wij hebben zelf al voor duidelijkheid proberen vragen, maar zelf zij die handhaven weten het niet. Sommigen zeggen dat sinds G3 je niet geweigerd mag worden. Anderen zeggen dat de aangepaste regelgeving sinds 2002 betekent dat lpg-wagens wel binnen mogen, maar enkel op voorwaarde dat er gasdetectoren hangen.
Realistisch gezien is er vrijwel geen kans op een lek, of al helemaal geen die genoeg propaan en butaan kan lekken om een echte ontploffing te veroorzaken. En dan nog moet er een ontstekingsbron zijn én moet je zo slim zijn om een sigaret op te steken wanneer je gas ruikt.
Als er al een lek kan zijn, wat onwaarschijnlijk is, zal het wel zijn terwijl de motor loopt (filter, verdamper(s), …). De meeste mensen laten de auto niet lopen als ze hem parkeren. Liefst niet doen, ondergronds.

Van de ondervraagden zegt een deel nooit parkeergarages nodig te hebben. De kleine meerderheid zegt zich er niets van aan te trekken en nog nooit een probleem tegengekomen te hebben.
Officieel zeggen garagemerken lpg meestal te weigeren, maar als je naar de garage zelf gaat en het de plaatselijke verantwoordelijke of medewerkers vraagt, zeggen ze er niet op toe te zien, soms zelf bewust door te laten en vaker auto's met een sticker tegen te komen (velen rijden ook zonder sticker). Niemand zei dat ze ooit iemand hebben geweigerd, ook al weten ze dat er zich zo'n auto's parkeren.
bitbite schreef:Strikt gesproken wel ja, alhoewel ik de technische reden hiervoor niet echt volg. Ook in het buitenland gelden niet zo'n restricties.
En er zijn zeker mensen die dat aan hun laars lappen.
De technische reden is puur dat lpg zich in de diepste kuiltjes van de grond wringt. Daar ligt dus een brandbaar, onzichtbaar mengsel. Exact hetzelfde gas als in aanstekers, eigenlijk.
Maar zomaar gebeurt dat niet, als je tijdig op onderhoud gaat en de verplichte jaarlijkse controle doet. Alles kan natuurlijk, maar zo fragile is het allemaal niet gemaakt. Je handelt natuurlijk nog altijd met gevaarlijke brandstoffen.

In Nederland bv., meer een 'gasland', is er nooit zoveel taboe geweest. Maar daar is parkeerinfrastructuur vaak ook moderner, en door het grotere aandeel lpg-wagens, zullen er ook meer garages met detectoren uitgerust zijn.
In België was het helaas altijd een beetje taboe en aanzien als een afterthoughtoplossing. :?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Het is dubieus in Gent. Bv parking St-Pieterplein: daar zou het toegelaten zijn, dat is een vrij nieuwe parking.
https://stad.gent/mobiliteit-openbare-w ... eergarages
Boven de inrit hangt nochtans een verbodsteken voor LPG. Ze weten het daar zelf niet.

En in die link worden parking Zuid en Kouter niet vernoemd voor wat betreft LPG.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
isa&loic
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2019, 16:04

MarkDM schreef:Het is dubieus in Gent.
Volgens mij hangen er in Gent zelf verbodsborden voor CNG, terwijl dat sowieso met het huidige ventilatiesysteem voor benzine afgevoerd zou moeten worden, wat toch in elke garage aanwezig is.
Velen weten het niet helaas, en bijna alle 'verbodsborden' aan parkeergarages zijn niet hetzelfde bord als in de wet is omschreven… + in hoeverre mate mag een privegarage jou weigeren, of kunnen zij jou iets doen als je er toch parkeert, …
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Zou dit niet te maken kunnen hebben met de wetgeving omtrent het veiligheidssysteem dat nu ervoor zorgt dat niet meer dan 80% van de tank gevuld kan worden. Ik meen me te herinneren dat dit systeem er vroeger niet was waardoor in een warme garage de veiligheidsklep open ging om vloeibaar gas te lozen.
Je weet ook eenmaal er borden staan dan nemen ze die niet weg in ons Belgen land.
isa&loic
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2019, 16:04

bruma schreef:Zou dit niet te maken kunnen hebben met de wetgeving omtrent het veiligheidssysteem dat nu ervoor zorgt dat niet meer dan 80% van de tank gevuld kan worden. Ik meen me te herinneren dat dit systeem er vroeger niet was waardoor in een warme garage de veiligheidsklep open ging om vloeibaar gas te lozen.
Dit alles kan er zeker mee te maken hebben. Punt is wel dat de temperatuur in de garage (laat ons zeggen dat het er 25°C is) weinig kans maakt om dat systeem te triggeren. Het gas zit rond de 7 bar opgeslagen, tanks zijn een stuk steviger dan dat en laten gas los wanneer de druk de 30 bar nadert.
Als je je auto in de zon parkeert, loopt de binnentemperatuur zelf snel op tot 60°C, dan wil je geen volle tank hebben zonder begrenzing, want dan loopt er onderaan de wagen gewoon gas weg (verdampt beneden wel meteen, gezien de druk weg is).

Maar ook het feit dat je heel lang gewoon zelf je eigen installatie mocht plaatsen zal dit voor een stuk bepaald hebben. Jij had er misschien meer verstand van dan je buur, die op zijn beurt dan misschien weer slangtjes vastmaakte of repareerde met huis-en-keukenartikelen, waardoor jij een kwalitatief betere installatie had?

Het is een moeilijke materie. Misschien een veiligheidsmaatregel, misschien een afschrikreden om het minder interessant te maken, want het is goedkoper.
Er kan een mankement aan je leidingen zijn, maar zelf met droogtescheurtjes kom je niet door de controle. Daarnaast zijn benzinedampen bv. wel vluchtig en stijgen op, maar ze hebben ook een meer explosief karakter en er blijft bij benzine altijd brandbaar materiaal op de grond achter. Dit is zelf bij lpg niet zo. Ja, er is het risico dat er een te grote hoeveelheid zich op de grond opstapelt en onzichtbaar is, wat explosief is, maar als het brandt, vervliegt het meteen. :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”