Allereerst: bedankt voor de vele antwoorden op één avond. Hoewel het origineel niet de bedoeling was om te discussiëren, maar gewoon ervaringen op te vangen, lijkt het me toch leuk om even lekker te lezen en te antwoorden. Gezellig een praatje slaan, zien hoe jullie erover denken, ...
cptKangaroo schreef:Hoeveel ruimte neemt dit in? Mag je ermee in parkeergarages? Extra risico bij botsing?
Uiteraard zijn wij geen installateur, en ben ik mijzelf nog maar sinds anderhalf jaar geleden gaan verdiepen in deze brandstof.
De wetgeving rond parkeergarages is heel vaag. Technisch gezien zijn de verbodsborden meestal niet wettelijk, andere officiële instanties zeggen dan weer dat het met een G3-installatie wel mag.
In praktijk is er een bepaald risico in de zin dat, in geval van een lek, het gas zich op de grond opstapelt en onzichtbaar is. Je ruikt het wel, en een sigarettenpeuk kan 95 oktaan benzine niet aansteken, dus lpg al helemaal niet, maar dat risico is er dus, hoewel de tank en leidingen jaarlijks wordt gecontroleerd, en een lek vrijwel uit te sluiten valt wanneer het systeem niet in werking is.
In realiteit parkeert iedereen zich daar gewoon, zelf veel garagehouders die er niet naar omkijken (nagevraagd).
In geval van botsing: sommige tanks steken in de kreukelzone. Dan nog heb je altijd 80% drukmarge en gepenetreerd ga je ze niet krijgen zo. Daarnaast rij je toch maar eventjes met een volle tank, alle brandstof die weg is daarna, is extra ruimte voor expantie bij een impact. Wordt de druk toch te hoog, wordt er meestal onderaan de wagen, gecontroleerd, gas losgelaten.
Tankdruk is
+ 7 bar en ik heb eigenlijk nog niet echt van een degelijke installatie gehoord die ontploft. Dat heb ik bij CNG helaas wel al gehoord, van roestende tanks die de druk (230+ bar) niet meer konden houden, tot zelf de nieuwe composiettanks. Hoewel die technologie natuurlijk heel snel in heel volwassen schoentjes werd verwacht te staan (lpg heeft de eerste decennia zelf een puur slechte reputatie gehad).
WalterB1 schreef:Ik zou tegenwoordig eerder voor CNG gaan. Dats24 heeft vrij recent dat geïnstalleerd in hun tankstations, Dat is een garantie van beschikbaarheid.
Waarom precies? Het zijn zo'n dingen die ik graag ook achterhaal. Zou jij kiezen voor CNG, of laat je de overheid ervoor zorgen dat jij kiest voor CNG? Nog niet heel lang geleden was diesel ook 'een groene brandstof', wat nu heel lachwekkend is.
CNG wordt afgenomen van het lokale aardgasnet en gecomprimeerd ter plaatse. Waarom DATS hierin investeert, heeft welbepaalde redenen, en duurzaamheid is daar zeker niet één van de eerste van. Zij zullen ook inzetten op waterstof, wat waarschijnlijk puur een investering van hun kant zal zijn, waarvan zij geloven dat het de toekomst is.
Daarom is het maar de vraag of het verstandig is om te investeren in een nieuwe fossiele brandstof, een infrastructuur, ... voor de korte tijd dat het misschien gewild gaat zijn of er een nieuw alternatief is. Met daarnaast totaalcijfers die CNG niet groener maken dan lpg, wat op zijn beurt - op bepaalde vlakken - maar een marginale verbetering is tegenover benzine (maar dan wel weer het voordeligst in gebruik is van de drie). Er is wel groengas, maar er is ook bio-lpg, wat broeikasuitstoot nog een extra 50% kan terugdringen in de meest ideale omstandigheden. Met technologie die dan wel al heel lang bestaat, een toch nog betere infrastructuur (ook snelweg) en een betere autonomie... Daarom de vraag: waarom zijn de Belgen de brandstof zo vergeten?
MarkDM schreef:Er is hier een pomp in de buurt die lpg verkoopt, die staat er niet op.
Oei, welke pomp mag dat dan wezen? Heel toevallig was ik vandaag ook aanwezig in Aalst, mee aan het testen!
Misschien handig, want wij moeten daar volgende week nog zijn!
Tom Feys schreef:Aub contacteer me via Facebook Autogas BE
Indien u iets privé wil delen, kan u ons een privébericht op dit forum sturen. Ik of Loïc zullen het met plezier lezen!
Ik kan u ook mijn intern e-mailadres doorgeven.
MarkDM schreef:Ik merk geen vermogenverlies.
Het enige nadeel: je kan alleen overdag LPG tanken als de pomphouder aanwezig is. Alleen op de autosnelweg kan je de klok rond tanken maar daar is het de volle pot betalen.
Technisch gezien zou er wel een vermogensverschil kunnen optreden bij verdamperinstallaties. Dit puur omdat de brandstof effectief een lagere energie-dichtheid heeft (per liter, niet per kg). Onder gewone rij-omstandigheden is dit op een dyno niet merkbaar, tot sommige motoren die zelf iets sneller aan hun koppel komen. Trek je hem tot de toerenbegrenzer, dan wel, maar dat doe je in België vrijwel nooit + een klein compromis voor goedkope kilometers.
Wat betreft het overdag tanken, is iets wat wij in een volgend facet bekijken. Er werden ons genoeg pompen gemeld die de lpg-pomp toegankelijk laten. De grootste frustraties waren inderdaad dit, én de knop die ingedrukt moet blijven tijdens het tanken. Beide zijn veiligheidsmaatregelen tegen het vullen van gasflessen voor recreatie- of huishouddoeleinden.
Nexus1980 schreef:maar mijn auto (en trouwens de meeste benzine auto’s) zijn eigenlijk zonder enige aanpassing ook geschikt om op e85 te rijden. Volksmond = bioethanol. (15 % benzine, 85 % ethanol of alcohol) in NL of Duitsland is het niet zo interessant maar in Frankrijk is het spotgoedkoop. Als ik in de buurt ben van de grens gooi ik hem vol. (0,5 €/l). Jammer dat ze het hier in België tegenhouden. Maar dat is een ander onderwerp.
Klopt, maar ik wil er toch heel kort op ingaan. Tenzij u een flexfuel heeft, kan uw motor vaak niet zomaar onaangepast op ethanol rijden, omdat de energiedichtheid per liter nog lager ligt dan lpg (vaak rond de 30% lager dan benzine). Elke moderne auto kan de injectie aanpassen naar een gewenst gedrag (vroeger tankte je RON 95, nu zit er ook E10 in, wat net iets minder energie bevat = iets hoger verbruik), maar niet voor 30%. De ECU moet dus begrijpen wat te doen in zo'n geval. Maar daarbuiten is 85% ethanol schadelijk voor de leidingen indien deze er niet op voorzien zijn (ander verhaal), en klagen mensen al over de 10% in benzine die het verouderingsproces stimuleert en water aantrekt. Met 85% in de tank ga je dus geen maand de wagen moeten laten stilstaan.
Maar daarbuiten, ondanks dat het ook interessant is, is ethanol momenteel qua broeikasuitstoot één van de slechtste autobrandstoffen door ontginning, helaas.
kamiel schreef:LPG is zeker een mooi alternatief. Hoewel het nu even weer moeilijk is doordat zo goed als alle merken werken met motoren met directe benzine-injectie. Vaak kunnen deze motoren wel omgebouwd worden naar LPG. Maar de ontwikkelingskosten van de software voor de motorkit liggen dan vaak heel hoog. Met als gevolg dat er enkel kits worden ontwikkeld voor de meest courante motoren.
Klopt. Daarom dat we ook de vraag kregen van een bepaalde fabrikant om te kijken of er nog ruimte is voor een oudere, 1.6 multipoort, atmosferische benzine op de lpg-markt. Ja, misschien niet evenveel pit als een turboblokje, maar rijden zal het, goedkoop en degelijk.
Daarnaast is directe injectie een moeilijk onderwerp. Aangekoekte kleppen, weinig winsten en vaak een hogere fijnstof- en deeltjesuitstoot. Zelfde met LPI. Om ook een beetje aan Walter te antwoorden: als je een TGI van bv. VW koopt, krijg je dus gewoon een TSI (directe injectie op benzine) met multipoort-gasinjectoren. Exact hetgeen waar VW vroeger van zei dat niet mocht op lpg, want de benzine-injectoren staan dan droog en middenin de explosie. Maar dat gebeurt dus gewoon wel op CNG, af-fabriek. Ziet er mij nogal after-thought uit, want waarom een hoogtechnologische benzinemotor gebruiken om daar op een ouderwetse manier gas in te spuiten? Een MPI zou goedkoper en langer betrouwbaar zijn: mijn mening.
Wat betreft GDI-motoren kijken we ook naar systemen die de benzine-injectoren voor lpg gebruiken, maar het voegt allemaal toe aan de complexiteit, vaak voor geen beter, of een ongunstiger resultaat in uitstoot.
q-tec schreef:Neen toch niet, '96 Musso 3.2 met de Mercedes MB104 motor.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Oké. Dan denk ik dat ik al een stukje van jouw avonturen heb gelezen als verbatim2.
q-tec schreef:Ps: post eens op autoforum ook.
Hoewel het geen slecht idee is, kwamen wij hier gewoon eventjes ons licht opsteken om meningen te hebben van de average consumer.
Die neutralere feedback van 'dit ging goed', 'dit ging slecht', 'dit vind ik leuk', 'dit vind ik niet leuk', ... krijg je op een forum als dit al sneller dan op een forum waar auto's de eerste prioriteit zijn.
En zoals hier al aangekaard, de negatievere sfeer rond lpg in België zal er weinig goed aan doen. Jammer, maar ook mede een deel waarom onze importeurs bijna allemaal naast de lpg-modellen kiezen.
---------------------------------
Mijn excuses voor de ellenlange post, wou graag iedereen antwoorden! Ik dank jullie alvast voor jullie feedback tot hiertoe! Heel interessant om te lezen!
Nog meer lees- en studievoer: altijd welkom!
Groetjes
Isa