Proximus ontbindt pack en weigert compensatie bij nieuw pack

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Iemand dit ooit meegemaakt?

Proximus heeft begin december eenzijdig en zonder enige waarschuwing mijn (oud) pack Internet + TV (comfort) ontbonden in factoren met terugwerkende kracht vanaf 20 maart 2018. Ik moet dus plots 20 EUR meer betalen voor hetzelfde en kan niet meer terugkeren naar mijn oude pack, zo hebben ze me gisteren pas verteld. De eerste aanrekening hebben ze de meerprijs gecrediteerd omdat ze het zelf niet begrepen, maar nu moet ik beslissen welk pack ik wil.

Het probleem is dat Minimus mijn mobiel abonnement in een pack verankert, wat ik niet wil. Als ik daarentegen voor de nieuwe versie van Internet + TV kies verlies ik mijn ongelimiteerd volume vast internet en mijn data SIM of moet ik die opties apart betalen. Een permanente korting op die laatsten kon ik evenmin krijgen.

TLDR; Proximus wijzigt zonder verwittiging eenzijdig mijn contract, kan mij niet terugzetten naar de oude situatie en weigert een evenwichtige compensatie te geven voor mijn verlies.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Even mailen naar de inspecteur van Radio 2 :angel:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
novie
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 6 keer

Ik heb een gelijkaardig probleem meegemaakt ongeveer een jaar geleden:
Ik had mijn mobiel abo naar proximus omgeschakeld, voordien had ik al een pack internet + TV.
Ze hadden de gsm niet in een pack gestoken zoals gevraagd / bevestigd, waardoor ik minder data kreeg dan waar ik recht op had.
Gevolg: extra facturen voor het extra dataverbruik.
Ze hebben me toen zonder te vragen naar een duurdere pack omgeschakeld.
Na 2 maanden bellen /mailen met Proximus geen compensatie gekregen en alles opgezegd.
In mijn geval was het ook plots een+-20euro duurder als voorheen.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster

Ik dacht aanvankelijk ook dat het iets te maken had met mijn nieuw afgesloten mobiel abonnement in juni. Expliciete voorwaarde bij de promo daarop was dat dit buiten een pack moest blijven, waar ik me volledig in kon vinden.

Wat er op 20 maart is gebeurd, daar heb ik dus het raden naar...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Lees er de AV eens op na: volgens mij mag een provider het pack ook aanpassen, maar mag jij zou dan dan ook kosteloos mogen opzeggen.
Ze passen "het pack" elk jaar aan, door de "indexatie" komt er zowat elk jaar links en rechts een eurootje (of meer) bij.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

dat zijn idd truuken van de foore, wat soms ook helpt is dat je bij het achteraf aanvragen van een bijkomende dienst die je uit een pack wil houden, dat niet op naam aanvraagt van diegene waarop het pack reeds staat, maar op naam van de partner, moet de partner wel het nieuwe contract ondertekenen natuurlijk, maar op die manier kan men ze zeker niet meer samenvoegen, omdat de contract-owner een andere persoon is...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Didymus
Elite Poster
Elite Poster

Ik dacht dat ik safe zat omdat het product expliciet niet verenigbaar was met een pack. Het vreemde is dat echter mijn pack gewoon uit elkaar is gevallen. Ik moet momenteel dus zogezegd apart betalen voor: Internet Comfort, Volume Pack Unlimited, Proximus TV, TV Replay, Proximus TV applicatie, Mobilus en de decoder.
heist_175 schreef:Lees er de AV eens op na: volgens mij mag een provider het pack ook aanpassen, maar mag jij zou dan dan ook kosteloos mogen opzeggen.
Ze passen "het pack" elk jaar aan, door de "indexatie" komt er zowat elk jaar links en rechts een eurootje (of meer) bij.
Het lijdt geen twijfel dat wat Proximus doet in strijd is met hun eigen algemene voorwaarden, maar deze afdwingen zonder langs een Brusselse rechtbank te moeten passeren is nog een ander paar mouwen.
M_016
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Sorry ik ben niet volledig mee.... wat had u vroeger?
Px-website: internet + TV 59 euro/maand
https://www.proximus.be/nl/id_cr_int_tv ... et-tv.html
productinfo-fiche internet+TV ("onbeperkt" internet)
https://www.proximus.be/dam/jcr:3259036 ... ~cache.pdf
P.S.
Retroacief kan uiterard niet, maar een bepaald product schrappen/aanpassen uiteraard wel (en zoals reeds door anderen gemeld kunt u dan uiteraard uw contract opzeggen)
Indien nodig/wenselijk de ombudsdienst telecom inschakelen
http://www.ombudsmantelecom.be/
Didymus
Elite Poster
Elite Poster

Dat is inderdaad het pack dat ik had.

Dat Proximus de voorwaarden kan en mag wijzigen is naast de kwestie. Als ze dit conform hun eigen voorwaarden netjes op tijd melden dan kan ik me over mijn acties beraden. In dit geval sta ik voor het voldongen feit en Proximus beweert dit niet te kunnen terugdraaien.

De vraag is voor mij eerder: heeft iemand in een gelijkwaardige situatie een bevredigende oplossing bekomen?
M_016
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Vermits dit product nog aangeboden wordt op de Px website zie ik niet in waarom u er niet meer van zou kunnen genieten **
Misschien best eens "formeel" klacht neerleggen via onderstaande link (e-mail - vraag factuur - mail ons …)
https://www.proximus.be/support/nl/id_c ... ienst.html
Normaal krijgt u per kerende "een dossiernr"; vervolgens laat u hen enige tijd ( bv. 2 weken); en zonder of duidelijk antwoord stapt u naar de ombudsdienst telecom; ook dit neemt enige tijd in beslag (Px krijgt zo'n 2 weken om te reageren en vervolgens krijgt u dat antwoord terug om binnen een gelijkaardige tijdspanne te reageren)
Indien sommige medewerkers van Px "van slechte wil zijn of onwetend" los ik het indien nodig tot op heden op deze wijze op (= aan u uiteraard de keuze)

** het is inderdaad zo dat oude producten (bv. internet comfort) eens (zelfs fout/per vergissing door de klantendienst) gedeactiveerd niet meer geactiveerd kunnen worden (door de klantendienst), maar zulks is voor bovenstaand internet&TV product à 59 euro/maand zeker niet het geval
Didymus
Elite Poster
Elite Poster

Volgens de medewerker die me heeft opgebeld (Px is wel zo sluw om geen paper trail achter te laten van zodra het complex wordt.) kon ik enkel naar een "shadow pack" Internet + TV zonder ongelimiteerd volume en data SIM. Waar de schaduw vandaan komt ben ik niet te weten gekomen.

Ik heb dus wel al formeel geklaagd over het uit elkaar halen van mijn pack bij Proximus zelf. Wat ik in de openingspost beschrijf is de uitkomst hiervan.
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Dat shadow pack is hetgeen hierboven staat in de link van M016. €59 voor internet+ tv. Bevat ongelimiteerd internet (een comfort met 750gb + onbeperkt 150gb volume packs, zoals bij de maxi het geval is). Een data kaart zit er niet meer in. Dit pack bestaat sinds hun Tuttimus hernieuwing en kan je zonder problemen aanvragen.

Combineer je dit pack met een mobilus, krijg je een minimus. Minimus heeft slechts 2 voordelen die je anders niet hebt. Bonusfilms en €2 korting op een tv bundel of netflix. Alle mobilus abonnementen kunnen ook gratis naar elkaar bellen, wat enkel nuttig is bij een S.

Aangezien jij spreekt van een datakaart, had je waarschijnlijk nog een ouder pack, namelijk pack internet + tv (+mobile) met internet comfort. Zie https://www.proximus.be/dam/jcr:3041c9f ... ~cache.pdf
Hier zat nog een datakaart in van 500mb, maar dat hebben ze vorige zomer verwijderd.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster

Ik had inderdaad de oudere versie, met data SIM.

Conclusie is vooral dat ze bij Proximus hun eigen producten niet kennen (welk product ongelimiteerd vast volume heeft) en door over "shadow pack" te beginnen hebben ze me extra aan het twijfelen gebracht.

Heb uiteindelijk beslist om er geen verdere tijd en energie in te stoppen en heb dan maar toegestemd om het pack Internet+TV opnieuw te activeren. Daardoor verlies ik wel mijn data SIM, wat ik niet zo erg vind. In ruil krijg ik 5 EUR korting per maand en uiteraard worden de aangerekende extra's van de voorbije maanden gecrediteerd.

Nu alleen nog afwachten of de volgende aanrekeningen kloppen.
Lmb13
Starter
Starter

Ik heb net iets gelijkaardigs voor.
Telefonisch heeft de proximus klantendienst mijn 'verouderd' pack veranderd terwijl ik voor iets anders belde en nu geen 4G meer op Ipad maar wel alles voor de smartphone maar op mijn gewone gsm. Dus Data simkaart is door hen afgevoerd. Als ik die nog wil moet ik dus bovenop mijn pack nog minimum 15 euro meer betalen terwijl mijn nieuw pack zowiezo al 2€ duurder is dan mijn oud. Eigenlijk verplichten ze me om een smartphone te kopen om het nieuwe pack ten volle te kunnen benutten, maar heb daar geen zin in.

En sterk is dat zelfs als je binnen het uur deze verandering wil ongedaan maken zelfs mensen in de grote proximuswinkel in Gent het niet meer kunnen en het naar hun back office moeten sturen. Als ik dit item las op dit forum heb ik er niet veel hoop op dat dit zal lukken.

Wat ik dus gedaan heb is een officiële klacht ingediend bij de onafhankelijke telecom ombudsman via [email protected]
Het adres staat in kleine letters onderaan op de bijlage bij de bevestigingsmail die je automatisch krijgt na de verandering.

Als je klacht ontvankelijk wordt verklaard dan moet proximus binnen de 10 dagen met een antwoord komen en dan probeert de ombudsman tot een schikking te komen die eerst wordt voorgelegd aan de klachtindiener. Ik moet dan bekijken of ik ze aanvaard of niet.
Je krijgt ook een eigen dossieropvolger met telefoonnummer en mailadres.

Ik weet nog niet of het iets zal opbrengen.

Ik hou jullie op de hoogte
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Modbreak:
fullquote verwijderd
Lmb13 schreef:Ik heb net iets gelijkaardigs voor.
Telefonisch heeft de proximus klantendienst mijn 'verouderd' pack veranderd terwijl ik voor iets anders belde en nu geen 4G meer op Ipad maar wel alles voor de smartphone maar op mijn gewone gsm. Dus Data simkaart is door hen afgevoerd. Als ik die nog wil moet ik dus bovenop mijn pack nog minimum 15 euro meer betalen terwijl mijn nieuw pack zowiezo al 2€ duurder is dan mijn oud. Eigenlijk verplichten ze me om een smartphone te kopen om het nieuwe pack ten volle te kunnen benutten, maar heb daar geen zin in.

En sterk is dat zelfs als je binnen het uur deze verandering wil ongedaan maken zelfs mensen in de grote proximuswinkel in Gent het niet meer kunnen en het naar hun back office moeten sturen. Als ik dit item las op dit forum heb ik er niet veel hoop op dat dit zal lukken.

Wat ik dus gedaan heb is een officiële klacht ingediend bij de onafhankelijke telecom ombudsman via [email protected]
Het adres staat in kleine letters onderaan op de bijlage bij de bevestigingsmail die je automatisch krijgt na de verandering.

Als je klacht ontvankelijk wordt verklaard dan moet proximus binnen de 10 dagen met een antwoord komen en dan probeert de ombudsman tot een schikking te komen die eerst wordt voorgelegd aan de klachtindiener. Ik moet dan bekijken of ik ze aanvaard of niet.
Je krijgt ook een eigen dossieropvolger met telefoonnummer en mailadres.

Ik weet nog niet of het iets zal opbrengen.

Ik hou jullie op de hoogte
datasim, is die niet voor iedereen gestopt op 1 januari 2019?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”