Aan de EV rijders ...
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Met alle elektrische voertuigen die op de markt komen, heb ik zelf ook eens wat rondgekeken en zo nieuwsgierig geworden waar ik - mocht ik een EV kopen - zou kunnen laden. Bij mij thuis is alvast geen optie : voor het huis is er +/- 10m gras (welke gemeente eigendom is, maar wij mogen het onderhouden), daarna nog een goeie 2m voetpad. En ... Ik woon op het einde van een doodlopende straat waar men het schitterende idee heeft gehad om er een soort rond punt van te maken. Ik heb dus geen eigen oprit, parkeren is zo al lastig (in op een rond punt), ik kan soms voor mn deur parkeren, maar soms ook een 30-tal meter stappen. Soit, ik kan dus geen laadstation bij mijn deur zetten, kort samengevat
Dus even "chargemap" op de gsm gezet en wat blijkt ... er zijn al een pak publieke laadpalen in Wetteren! Alleen ... de laadpalen die ik ken staan er dan weer niet op? En dan blijkt dat er hier en daar een laadpaal er dubbel op staat (bvb Chargemap heeft de info van Allego binnen gehaald en die hun palen op de kaart gezet, maar een aparte gebruiker heeft eveneens een laadpaal van Allego manueel toegevoegd).
Hoe doen jullie dit dan? Welke app gebruiken jullie om te weten waar er een laadpaal is voor jullie voertuig? Hebben jullie diverse RFID kaarten op zak voor de diverse aanbieders?
Ik denk dat als ik, als dieselrijder die voor de grap de eerste de beste app installeer, al een pak fouten (minimum 10 in mijn eigen gemeente alleen al) uit die app kan halen, jullie als EV rijder er toch nog een pak meer moeten vinden? Moet toch frustrerend werken?
Dus even "chargemap" op de gsm gezet en wat blijkt ... er zijn al een pak publieke laadpalen in Wetteren! Alleen ... de laadpalen die ik ken staan er dan weer niet op? En dan blijkt dat er hier en daar een laadpaal er dubbel op staat (bvb Chargemap heeft de info van Allego binnen gehaald en die hun palen op de kaart gezet, maar een aparte gebruiker heeft eveneens een laadpaal van Allego manueel toegevoegd).
Hoe doen jullie dit dan? Welke app gebruiken jullie om te weten waar er een laadpaal is voor jullie voertuig? Hebben jullie diverse RFID kaarten op zak voor de diverse aanbieders?
Ik denk dat als ik, als dieselrijder die voor de grap de eerste de beste app installeer, al een pak fouten (minimum 10 in mijn eigen gemeente alleen al) uit die app kan halen, jullie als EV rijder er toch nog een pak meer moeten vinden? Moet toch frustrerend werken?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
De 3 EV-rijders die ik ken, hebben een oprit en/of laden op het werk.
Ik denk dat de meeste EV-rijders wel een oprit hebben, de laadpalen bij ons in de gemeente zijn altijd "leeg" of niet aangekoppeld.
Ik denk dat de meeste EV-rijders wel een oprit hebben, de laadpalen bij ons in de gemeente zijn altijd "leeg" of niet aangekoppeld.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik ken ook een aantal EV rijders, maar ... het zijn allemaal Tesla mensen. Die dus meer te vinden zijn aan de superchargers. Ik heb gisteren eens rondgekeken op de plaatsen waar ik gekend ben waar de laadpaal juist staat en merk wel op dat de meesten tussen 18u en 20u inderdaad leeg waren. Is thuis laden dan zoveel voordeliger dan via een laadpaal? OK, thuis heb je alle tijd en moet het niet persé snel gaan, maar toch ...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 2273
- Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 153 keer
Ik rijd al bijna 6 jaar elektrisch (Fluence ZE, naast een diesel), en heb nog nooit ergens anders geladen dan thuis. Ik let er altijd op dat ik heen en terug geraak, en anders pak ik de andere. (wel, dat was de situatie voor ik een bedrijfswagen had )
ik wil niet afhangen van: is de plaats wel vrij? Werkt de paal? Hoe werkt hij (pasje?)? ...
ik wil niet afhangen van: is de plaats wel vrij? Werkt de paal? Hoe werkt hij (pasje?)? ...
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Voordeliger niet enkel in €, maar ook in tijd/comfort.
Je komt thuis en klaar. Anders moet je naar de laadpaal rijden, naar huis, nadien van thuis terug naar de laadpaal om uw auto alsnog voor de nacht ergens te parkeren.
Je komt thuis en klaar. Anders moet je naar de laadpaal rijden, naar huis, nadien van thuis terug naar de laadpaal om uw auto alsnog voor de nacht ergens te parkeren.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Dat begrijp ik, maar niet iedereen heeft deze mogelijkheid (zie mijn situatie) en niet iedereen heeft een tweede wagen uiteraard. Geen idee wat de autonomie van jouw wagen is, maar volgens een artikel welke ik las (https://www.auto55.be/nieuws/29815-de-t ... -kan-kopen) is een autonomie tussen de 100 en 150km niet zo vreemd.
Als je thuis laad : hoeveel betaal jij maandelijks aan stroom voor je EV? En in hoeverre is dit duurder/goedkoper dan via zo een laadpaal? Want er zijn ook een redelijk aantal laadpalen waar je gratis kan opladen (bvb Ikea Gent, om er maar ééntje te noemen).
Thuis laden lijkt me dus prima als je toertjes rond de kerktoren moet rijden maar wat met verdere afstanden? Bvb even naar de zee of naar de ardennen voor een daguitstap? Volgens boverstaand artikel is 12+ uur thuis opladen niet zo uitzonderlijk, terwijl dit aan (sommige) laadpalen toch sneller gaat dan bij jou thuis?
Ik zag net dat TomG (vermoedelijk per ongeluk) een interessante link heeft gepost in een ander topic, en dat dit waarschijnlijk voor hier was bedoeld : http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 39#p777635. De link in kwestie : https://magazine.vab.be/mobiliteit/elek ... duurt-het/. Interessant artikel!
Als je thuis laad : hoeveel betaal jij maandelijks aan stroom voor je EV? En in hoeverre is dit duurder/goedkoper dan via zo een laadpaal? Want er zijn ook een redelijk aantal laadpalen waar je gratis kan opladen (bvb Ikea Gent, om er maar ééntje te noemen).
Thuis laden lijkt me dus prima als je toertjes rond de kerktoren moet rijden maar wat met verdere afstanden? Bvb even naar de zee of naar de ardennen voor een daguitstap? Volgens boverstaand artikel is 12+ uur thuis opladen niet zo uitzonderlijk, terwijl dit aan (sommige) laadpalen toch sneller gaat dan bij jou thuis?
Ik zag net dat TomG (vermoedelijk per ongeluk) een interessante link heeft gepost in een ander topic, en dat dit waarschijnlijk voor hier was bedoeld : http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 39#p777635. De link in kwestie : https://magazine.vab.be/mobiliteit/elek ... duurt-het/. Interessant artikel!
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Ken
- Elite Poster
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Hier komt Eandis volgende week langs om mijn 1x230V situatie te bekijken en indien mogelijk een voorstel doen voor een upgrade naar 3x230V.
Er is mini oprit van +/- 4m + 2,5m trottoir, en de gemeente waar ik woon weigerd het feit dat er een kabel met beschermmat zou gelegd worden voor het opladen. Hoewel ik al enkele buren het toch zie doen, zelf een dokter pal in het centrum... Maar dat was nog het oude bestuur. Ik vermoed dus dat het nieuwe blauw-groen-gele bestuur daar verandering in zal brengen
Verder op amper 350m 2 publieke laadpalen, daar zal ik in 't begin voornamelijk laden aan 0,32 EUR / kWh.
Wat betekend dat de kost +/- 24 EUR is als ik 75 kWh moet opladen. Onderweg voornamelijk SuC.
Verder gebruik ik volgende sites naast de Tesla SuC :
https://chargemap.com/map (voor publieke laadpalen)
https://newmotion.com/ (voor een laadpas die geschikt is voor de meeste publieke laadpalen in de EU, en dat zonder abonnementskost)
Er zijn heel wat laadpassen die verschillende laadpassen in één bundelen, en er zijn ook apps waardoor je via NFC een laadsessie bv. kan starten en dus ook betalen.
Er is mini oprit van +/- 4m + 2,5m trottoir, en de gemeente waar ik woon weigerd het feit dat er een kabel met beschermmat zou gelegd worden voor het opladen. Hoewel ik al enkele buren het toch zie doen, zelf een dokter pal in het centrum... Maar dat was nog het oude bestuur. Ik vermoed dus dat het nieuwe blauw-groen-gele bestuur daar verandering in zal brengen
Verder op amper 350m 2 publieke laadpalen, daar zal ik in 't begin voornamelijk laden aan 0,32 EUR / kWh.
Wat betekend dat de kost +/- 24 EUR is als ik 75 kWh moet opladen. Onderweg voornamelijk SuC.
Verder gebruik ik volgende sites naast de Tesla SuC :
https://chargemap.com/map (voor publieke laadpalen)
https://newmotion.com/ (voor een laadpas die geschikt is voor de meeste publieke laadpalen in de EU, en dat zonder abonnementskost)
Er zijn heel wat laadpassen die verschillende laadpassen in één bundelen, en er zijn ook apps waardoor je via NFC een laadsessie bv. kan starten en dus ook betalen.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Is er een bepaalde reden waarom je een newmotion kaart gaat gebruiken, want chargemap heeft zelf ook een kaart (zonder bijkomende kost)? Meer laadmogelijkheden of zo?
Chargemap is zowat de enige die ik tegenkom waarop laadpalen van diverse aanbieders staan, maar deze blijkt ook vrij onvolledig te zijn en niet geheel foutloos. Jammer genoeg, want een platform dat laadpalen van meerdere aanbieders op één map kan tonen lijkt me wel handig.
Chargemap is zowat de enige die ik tegenkom waarop laadpalen van diverse aanbieders staan, maar deze blijkt ook vrij onvolledig te zijn en niet geheel foutloos. Jammer genoeg, want een platform dat laadpalen van meerdere aanbieders op één map kan tonen lijkt me wel handig.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Ken
- Elite Poster
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Newmotion omdat er geen abonnementskosten zijn en omdat quasi alle voor mij nuttige laadpalen Newmotion 'compatible' zijn.krisken schreef:Is er een bepaalde reden waarom je een newmotion kaart gaat gebruiken, want chargemap heeft zelf ook een kaart (zonder bijkomende kost)? Meer laadmogelijkheden of zo?
Chargemap is zowat de enige die ik tegenkom waarop laadpalen van diverse aanbieders staan, maar deze blijkt ook vrij onvolledig te zijn en niet geheel foutloos. Jammer genoeg, want een platform dat laadpalen van meerdere aanbieders op één map kan tonen lijkt me wel handig.
Bij chargemap heb je soweiso hogere kWh prijzen als je geen abonnement neemt als ik me niet vergis. Ik wil absoluut geen abonnement toestanden tenzij het erg zeer voordelig is.
Nu goed, de Tesla is er nog niet, en de praktijk zal ik nog moeten ervaren.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Gezien ik een plug-in heb, laad ik enkel thuis. Bij een vorige werkgever kon ik ook op het werk laden.
Nog nooit de nood gehad elders op te laden, ik denk dat dit ook duur is (nog niet in detail bekeken).
Lang geleden (dat moet rond 2011 ofzo geweest zijn) ooit eens op zoek gegaan naar de eerste palen toen. Die waren of moeilijk te vinden of bezet door niet EVs, sindsdien (buiten ondergrondse parkings die het gratis aanboden) de moeite niet meer genomen ze op te zoeken.
Binnen een paar jaar is het hier weer tijd voor een nieuwe wagen, het zal helaas geen elektrische aandrijving meer worden. Niet omdat ik niet wil, maar het moet een grotere wagen worden (kids) en het budget is daar te beperkt voor
M.b.t. je probleem, je kan altijd een laadkabel proberen van 15m (geen idee of dat een optie/haalbaar is). Praktisch is het niet, maar als je dan voor je deur kan staan, kan je wel laden. Leg eventueel ook een opstootje over de kabel op het voetpad om struikelaars te vermijden
Mijn vaste laadkabel is 8m dacht ik, dat is heel doenbaar. Hij komt uit mijn garage naar buiten naar de wagen die op mijn oprit staat. Kan ook als een slang opgehangen worden en de stekker heeft een wandhouder waarin hij vast klikt. Als de kabel openbaar hangt (bij mij is het privé terrein) dan voorzie je best ook een vorm van controle/authenticatie, kwestie dat iemand anders niet begint te laden met je stekker.
Nog nooit de nood gehad elders op te laden, ik denk dat dit ook duur is (nog niet in detail bekeken).
Lang geleden (dat moet rond 2011 ofzo geweest zijn) ooit eens op zoek gegaan naar de eerste palen toen. Die waren of moeilijk te vinden of bezet door niet EVs, sindsdien (buiten ondergrondse parkings die het gratis aanboden) de moeite niet meer genomen ze op te zoeken.
Binnen een paar jaar is het hier weer tijd voor een nieuwe wagen, het zal helaas geen elektrische aandrijving meer worden. Niet omdat ik niet wil, maar het moet een grotere wagen worden (kids) en het budget is daar te beperkt voor
M.b.t. je probleem, je kan altijd een laadkabel proberen van 15m (geen idee of dat een optie/haalbaar is). Praktisch is het niet, maar als je dan voor je deur kan staan, kan je wel laden. Leg eventueel ook een opstootje over de kabel op het voetpad om struikelaars te vermijden
Mijn vaste laadkabel is 8m dacht ik, dat is heel doenbaar. Hij komt uit mijn garage naar buiten naar de wagen die op mijn oprit staat. Kan ook als een slang opgehangen worden en de stekker heeft een wandhouder waarin hij vast klikt. Als de kabel openbaar hangt (bij mij is het privé terrein) dan voorzie je best ook een vorm van controle/authenticatie, kwestie dat iemand anders niet begint te laden met je stekker.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
- Locatie: Zwevegem
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Was inderdaad per ongeluk in verkeerd topickrisken schreef:Dat begrijp ik, maar niet iedereen heeft deze mogelijkheid (zie mijn situatie) en niet iedereen heeft een tweede wagen uiteraard. Geen idee wat de autonomie van jouw wagen is, maar volgens een artikel welke ik las (https://www.auto55.be/nieuws/29815-de-t ... -kan-kopen) is een autonomie tussen de 100 en 150km niet zo vreemd.
Als je thuis laad : hoeveel betaal jij maandelijks aan stroom voor je EV? En in hoeverre is dit duurder/goedkoper dan via zo een laadpaal? Want er zijn ook een redelijk aantal laadpalen waar je gratis kan opladen (bvb Ikea Gent, om er maar ééntje te noemen).
Thuis laden lijkt me dus prima als je toertjes rond de kerktoren moet rijden maar wat met verdere afstanden? Bvb even naar de zee of naar de ardennen voor een daguitstap? Volgens boverstaand artikel is 12+ uur thuis opladen niet zo uitzonderlijk, terwijl dit aan (sommige) laadpalen toch sneller gaat dan bij jou thuis?
Ik zag net dat TomG (vermoedelijk per ongeluk) een interessante link heeft gepost in een ander topic, en dat dit waarschijnlijk voor hier was bedoeld : http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 39#p777635. De link in kwestie : https://magazine.vab.be/mobiliteit/elek ... duurt-het/. Interessant artikel!
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Misschien interessant voor sommigen
https://nl.evbox.be
Oh ja, als je van plan bent om elektrisch te gaan rijden en je hebt een trailer (gewone remorque, paardentrailer, kar voor honden...) vergeet niet om die dingen zo snel mogelijk te verkopen. Nu krijg je er nog wat geld van en met een elektrische auto kan je met die dingen toch niks meer doen.
https://nl.evbox.be
Oh ja, als je van plan bent om elektrisch te gaan rijden en je hebt een trailer (gewone remorque, paardentrailer, kar voor honden...) vergeet niet om die dingen zo snel mogelijk te verkopen. Nu krijg je er nog wat geld van en met een elektrische auto kan je met die dingen toch niks meer doen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ah? Een elektrische wagen met een trekhaak kan/bestaat/mag niet?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
Ik heb het voordeel dat er aan de lidl een snellader staat.
Dus in plaats van wekelijks boodschappen te doen, ga ik iedere 2 dagen een kleine boodschap doen.
Daarnaast laden op het werk, nu dit nog gratis is voor EV's (niet voor hybrides).
En thuis doe ik de rest met een 10A aansluiting. Het mag officieel niet, maar als je een deftige verlengkabel hebt (die tegen stromen kan, de meeste zijn bijvoorbeeld maar 1.5mm² en dus ongeschikt; dat is ook de reden dat het niet mag volgens de instructies) kan je dit ook zo doen.
En nee, een doorsnee EV heeft geen trekhaak.
Een EV moet zo licht mogelijk gehouden worden, iedere gram minder telt. Het chassis is niet gemaakt om te trekken.
Je kan wel een trekhaak vragen, maar deze wordt enkel gekeurd voor een fietsendrager, niet voor een aanhangwagen (en je bent hier ook niet voor verzekerd).
Ik heb er een thuislaadstation bijgenomen, maar merk ondertussen dat ik in feite de noodzaak niet echt heb.
Snellader bij de lidl, traagladers bij bijvoorbeeld de ikea, en dat laatste beetje kan ik wel 's nachts doen.
Dus in plaats van wekelijks boodschappen te doen, ga ik iedere 2 dagen een kleine boodschap doen.
Daarnaast laden op het werk, nu dit nog gratis is voor EV's (niet voor hybrides).
En thuis doe ik de rest met een 10A aansluiting. Het mag officieel niet, maar als je een deftige verlengkabel hebt (die tegen stromen kan, de meeste zijn bijvoorbeeld maar 1.5mm² en dus ongeschikt; dat is ook de reden dat het niet mag volgens de instructies) kan je dit ook zo doen.
En nee, een doorsnee EV heeft geen trekhaak.
Een EV moet zo licht mogelijk gehouden worden, iedere gram minder telt. Het chassis is niet gemaakt om te trekken.
Je kan wel een trekhaak vragen, maar deze wordt enkel gekeurd voor een fietsendrager, niet voor een aanhangwagen (en je bent hier ook niet voor verzekerd).
Ik heb er een thuislaadstation bijgenomen, maar merk ondertussen dat ik in feite de noodzaak niet echt heb.
Snellader bij de lidl, traagladers bij bijvoorbeeld de ikea, en dat laatste beetje kan ik wel 's nachts doen.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Hmm juist, hier aan de Lidl te Melle heb ik die snelladers ook al gezien! Helaas, in Wetteren nog niet
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Dat een EV geen trekhaak heeft heeft niks met gewicht te maken maar met het feit dat er geen homologatie verkregen wordt totdat de leverancier kan bewijzen dat bij een aanrijding achteraan de trekhaak combinatie het accupack niet doorboort, met kans op vuur.
Sommige lidl's beperken het DC laden ondertussen tot 20kW ipv de voorziene 50kW.
Sommige lidl's beperken het DC laden ondertussen tot 20kW ipv de voorziene 50kW.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
https://www.mountox.com/menu/elektrisch ... khaak.html
Voor de betere portefeuille, maar ik zie geen reden waarom dat niet zou veranderen.
Een auto zonder trekhaak ligt wat moeilijk
Voor de betere portefeuille, maar ik zie geen reden waarom dat niet zou veranderen.
Een auto zonder trekhaak ligt wat moeilijk
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Ik heb laadkaarten en bijhorende app van:
Plugsurfing
Ev-point
NextCharge networks
New motion
Ecotap
Telekom
En een account bij Ionity
Kijken waar je kan laden tegen welke prijs.
Kan je geen laadpaal meer vragen bij je DNB?
Of toelating om grasroosters te leggen waar je op mag rijden en je eigen laadpaal?
Plugsurfing
Ev-point
NextCharge networks
New motion
Ecotap
Telekom
En een account bij Ionity
Kijken waar je kan laden tegen welke prijs.
Kan je geen laadpaal meer vragen bij je DNB?
Of toelating om grasroosters te leggen waar je op mag rijden en je eigen laadpaal?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Ik heb laadkaarten en bijhorende app van:
Plugsurfing
Ev-point
NextCharge networks
New motion
Ecotap
Telekom
En een account bij Ionity
Kijken waar je kan laden tegen welke prijs.
Kan je geen laadpaal meer vragen bij je DNB?
Of toelating om grasroosters te leggen waar je op mag rijden en je eigen laadpaal?
Plugsurfing
Ev-point
NextCharge networks
New motion
Ecotap
Telekom
En een account bij Ionity
Kijken waar je kan laden tegen welke prijs.
Kan je geen laadpaal meer vragen bij je DNB?
Of toelating om grasroosters te leggen waar je op mag rijden en je eigen laadpaal?
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Nee. Ondanks alle heisa over fossiele brandstoffen en dat we elektrisch moeten gaan rijden is er blijkbaar niemand die weet dat er op een elektrische auto GEEN trekhaak wordt gemonteerd. Het verhaal van de klok en de klepel weet je wel.krisken schreef:Ah? Een elektrische wagen met een trekhaak kan/bestaat/mag niet?
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 07 feb 2019, 20:55, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Nee. Maar een trekhaak op een Audi, Tesla, Mercedes, Jaguar... Wat zou je denken van een linkje voor een trekhaak op een Renault, Citroën, Opel, Nissan,... Zeg maar de middenklasse auto's waar het gros van de bevolking mee rijdt? Dat zou pas een nuttige bijdrage aan dit topic zijn. Een trekhaak op een Jaguar, al dan niet elektrisch, zal eerder uitzondering dan regel zijn.heist_175 schreef:Heb je de link hierboven gemist misschien ?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
Het mag wel! Keuring en al keurt het goed als de auto hiervoor gehomologeerd is. Ken iemand dat al keuring voor verkoop heeft gedaan met zijn EV. Gelieve geen foute info te verspreiden.Jack Daniels schreef:Nee. Ondanks alle heisa over fossiele brandstoffen en dat we elektrisch moeten gaan rijden is er blijkbaar niemand die weet dat er op een elektrische auto GEEN trekhaak wordt gemonteerd. Het verhaal van de klok en de klepel weet je wel.krisken schreef:Ah? Een elektrische wagen met een trekhaak kan/bestaat/mag niet?
De crash testen hiermee zijn allemaal gedaan en getest, maar elk model moet dit apart doen, dit kost geld. Ken zelfs iemand die verantwoordelijk is voor de audi e-tron, die brengen echt geen auto met trekhaak van fabriek af op de baan als het niet mag. Zelfs in BE gemaakt.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Foute informatie verspreiden is toch ook niet netjes héJack Daniels schreef:Nee. Maar een trekhaak op een Audi, Tesla, Mercedes, Jaguar... Wat zou je denken van een linkje voor een trekhaak op een Renault, Citroën, Opel, Nissan,... Zeg maar de middenklasse auto's waar het gros van de bevolking mee rijdt? Dat zou pas een nuttige bijdrage aan dit topic zijn. Een trekhaak op een Jaguar, al dan niet elektrisch, zal eerder uitzondering dan regel zijn.heist_175 schreef:Heb je de link hierboven gemist misschien ?
Het kan wel, zie link.is er blijkbaar niemand die weet dat er op een elektrische auto GEEN trekhaak wordt gemonteerd
Dat er ook elektrische modellen zijn waar het (nog?) niet bij kan, strijd ik niet af, maar dat is bij ICE niet anders.
Ik heb ooit een Ford Focus 88gr gehad en in het introductiejaar (2012) was dat model met die motor niet gehomologeerd met treklast, het daaropvolgende jaar (2013) dan weer wel.
Ik kan alleen maar hopen dat er meer modellen met trekhaak komen, zoals de Leaf of de Hyundai modellen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Om hun gelijk te halen sleuren ze er dan maar compleet onbekende merken bij. Ik heb hier nog nooit van gehoord. En wat dacht je van mijn vraag?
https://www.egear.be/trekhaak-elektrische-auto/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/12 ... aak-heeft/
https://radio2.be/de-inspecteur/waarom- ... -verdragen
http://patjestrekhakencenter.be/dienste ... ntwoorden/
Bij mijn laatste link kan je lezen dat die trekhaak niet dient om iets te trekken maar wel om een fietsendrager op te monteren. Die fietsendrager kan mij gestolen worden, ik wil mijn remorque kunnen trekken en dat is voorlopig niet mogelijk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
In plaats van altijd te zagen dat het niet kan, of dat het weer niet goed is, kan je misschien ook eens kijken naar alternatieven (sorry als ik uw allergie heb getriggerd).
Er zijn partijen mee bezig, dus de "gewone" merken zullen er ook wel mee bezig zijn.
In de link die Heist gaf, die auto's kunnen al een aanhangwagen trekken (die Sion trouwens ook).
Als je echt perse wil dat jouw merk dat ook kan (want o wee een onbekend merk... tesla was 10 jaar geleden ook onbekend), nog even geduld dan, dat zal ook wel komen.
Er zijn partijen mee bezig, dus de "gewone" merken zullen er ook wel mee bezig zijn.
In de link die Heist gaf, die auto's kunnen al een aanhangwagen trekken (die Sion trouwens ook).
Als je echt perse wil dat jouw merk dat ook kan (want o wee een onbekend merk... tesla was 10 jaar geleden ook onbekend), nog even geduld dan, dat zal ook wel komen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
De Sión zit in het stadium van... prototype. En ik vermoed dat nob een Tesla, Audi, Jaguar... rijder is gezien hij een verdediger is van een link die Heist gepost heeft. Ondanks al jullie argumenten is er op dit moment geen enkele middenklasse wagen die een aanhanger kan/mag trekken.
"Er mee bezig zijn" houdt automatisch in dat de auto's er niet zijn. Tenzij jij dat anders verstaat.
"Er mee bezig zijn" houdt automatisch in dat de auto's er niet zijn. Tenzij jij dat anders verstaat.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
In het begin beweerde jij al dat er geen enkele elektrische wagen was die een aanhangwagen kon trekken.
Wat dus gewoon niet waar is, in het duurdere segment lukt het wel.
En in het middenklasse segment zijn ze er mee bezig.
Enfin, beter terug on topic gaan.
Wat dus gewoon niet waar is, in het duurdere segment lukt het wel.
En in het middenklasse segment zijn ze er mee bezig.
Enfin, beter terug on topic gaan.
- seagull
- Elite Poster
- Berichten: 1910
- Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
- Twitter: WimVerlinden
- Locatie: Kortenberg
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 91 keer
- Contacteer:
Vraag een gratis laadpaal aan Fluvius https://s.chkmkt.com/?e=77197&h=95FA1C72F8A42AF&l=nl ... Je weet nooit.
Ik rij sinds oktober met een Mitsubishi Outlander PHEV. 40 tot 50 km elektrisch. Lange afstanden met benzine.
Net mijn verbruik gezien: gemiddelde van 3,8 l/100 km benzine voor de eerste 7.500 km.
Ik heb een slimme laadpaal thuis en kan momenteel ook laden bij mijn klant.
Heb ook zonnepanelen sinds december. Voornaamste voordeel is 100% fiscaal aftrekbaar.
Maar als je moet opladen aan een openbare laadpaal is een EV of PHEV niet interessant.
Ik rij sinds oktober met een Mitsubishi Outlander PHEV. 40 tot 50 km elektrisch. Lange afstanden met benzine.
Net mijn verbruik gezien: gemiddelde van 3,8 l/100 km benzine voor de eerste 7.500 km.
Ik heb een slimme laadpaal thuis en kan momenteel ook laden bij mijn klant.
Heb ook zonnepanelen sinds december. Voornaamste voordeel is 100% fiscaal aftrekbaar.
Maar als je moet opladen aan een openbare laadpaal is een EV of PHEV niet interessant.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Een vriendin heeft ook een publieke laadpaal gevraagd en kreeg die pal voor haar deur (maar dat is geen zekerheid/recht).
@trekhaak
Aangezien er geen technische reden is om een trekhaak te weigeren op een EV, ga ik er vanuit dat in de komende maanden/jaren meer middenklasse modellen (eg Leaf) gehomologeerd zullen worden met treklast.
@trekhaak
Aangezien er geen technische reden is om een trekhaak te weigeren op een EV, ga ik er vanuit dat in de komende maanden/jaren meer middenklasse modellen (eg Leaf) gehomologeerd zullen worden met treklast.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2211
- Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
Seagull: 100 procent fiscaal aftrekbaar: de auto of de panelen? Is het trouwens geen 120%? Eenmanszaak of bvba? Interessant!
- seagull
- Elite Poster
- Berichten: 1910
- Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
- Twitter: WimVerlinden
- Locatie: Kortenberg
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 91 keer
- Contacteer:
Auto is 100% fiscaal aftrekbaar. Die 120% is ondertussen afgeschaft. Je betaalt ook geen verkeersbelasting en een lage inschrijvingstaks.
Is alleen bij maximum 50 gram CO2/km. VAA is € 138,48 voor de full option.
Zonnepanelen is een investering van mijn vennootschap waarvoor je investeringsaftrek kan genieten.
Is alleen bij maximum 50 gram CO2/km. VAA is € 138,48 voor de full option.
Zonnepanelen is een investering van mijn vennootschap waarvoor je investeringsaftrek kan genieten.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Gezien ik een EV wou kopen heb ik eind 2018 nog met hen contact gehad ivm een proefrit (hun EU tour).
Echter dit werd op een gesloten parcours uitgevoerd en niet op de openbare weg omdat het voertuig nog steeds niet gehomologeerd is.
Ze kunnen en mogen dus alles beweren het is pas na homologatie dat we concreet zullen weten wat er effectief kan en niet.
Ondertussen weten we ook al dat ze hun belofte (prijs, kWh accu) niet zijn nagekomen.
Er loopt immers nog een denkpiste dat dit laatste gekend was maar verzwegen werd om toch voldoende, niet recupererende, bestellingen met voorschot binnen te krijgen of anders wat t project om zeep (failliet).
Echter dit werd op een gesloten parcours uitgevoerd en niet op de openbare weg omdat het voertuig nog steeds niet gehomologeerd is.
Ze kunnen en mogen dus alles beweren het is pas na homologatie dat we concreet zullen weten wat er effectief kan en niet.
Ondertussen weten we ook al dat ze hun belofte (prijs, kWh accu) niet zijn nagekomen.
Er loopt immers nog een denkpiste dat dit laatste gekend was maar verzwegen werd om toch voldoende, niet recupererende, bestellingen met voorschot binnen te krijgen of anders wat t project om zeep (failliet).
Jack Daniels schreef:De Sión zit in het stadium van... prototype. En ik vermoed dat nob een Tesla, Audi, Jaguar... rijder is gezien hij een verdediger is van een link die Heist gepost heeft. Ondanks al jullie argumenten is er op dit moment geen enkele middenklasse wagen die een aanhanger kan/mag trekken.
"Er mee bezig zijn" houdt automatisch in dat de auto's er niet zijn. Tenzij jij dat anders verstaat.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Dat telt naar mijn mening voor zowat elke elektrische wagen nog momenteel. Als de belastingen erop omhoog gaan weet je dat het bereikbaar is voor iedereen.heist_175 schreef:Voor de betere portefeuille, maar ik zie geen reden waarom dat niet zou veranderen.
Bij ons is alles voorzien voor een laadpaal op de oprit + gewone stopcontacten voor moest later iemand op bezoek komen en de laadpaal is bezet.
Behalve bij winkels die ze zelf plaatsen zijn er mij in de buurt nog geen palen opgevallen eigenlijk.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
Het gekke is da de TCO niet zo hoog is van een EV, het duurste aan je wagen is:
- Fuel
- Onderhoud
De aankoop is eigenlijk maar een klein % van de totale kost. Maar inderdaad, in het begin er meer geld leggen om minder te betalen. Maar is dit niet zo met alles? een 2000 euro wasmachine zou het ook langer moeten uithouden dan een 200 euro wasmachine. En daar investeren sommige dan wel in.
- Fuel
- Onderhoud
De aankoop is eigenlijk maar een klein % van de totale kost. Maar inderdaad, in het begin er meer geld leggen om minder te betalen. Maar is dit niet zo met alles? een 2000 euro wasmachine zou het ook langer moeten uithouden dan een 200 euro wasmachine. En daar investeren sommige dan wel in.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Goh dat is een beetje dubbel...
Een gemiddelde prijs voor een VW Golf is rond de 22000 euro. De E-golf kost net niet het dubbele. Voor 20000 euro kan je toch al ettelijke kilometers rijden op diesel/benzine. Wat onderhoud betreft : mijn wagen (Citroën Berlingo) is nu 6.5 jaar oud, 202000km op de teller. Enige (grote) kost tot hiertoe was een nieuwe distributieriem een goeie maand geleden (op 200000km). Voor de rest de kosten die je bij elke auto wel eens hebt : nieuwe banden, een lampje vervangen, spoeivloeistof. Alleen specifieke kosten zoals olie vervangen heeft een EV rijder niet. Maar dan zijn er weer merken waar je het batterypack moet huren aan 70 euro per maand...
Een gemiddelde prijs voor een VW Golf is rond de 22000 euro. De E-golf kost net niet het dubbele. Voor 20000 euro kan je toch al ettelijke kilometers rijden op diesel/benzine. Wat onderhoud betreft : mijn wagen (Citroën Berlingo) is nu 6.5 jaar oud, 202000km op de teller. Enige (grote) kost tot hiertoe was een nieuwe distributieriem een goeie maand geleden (op 200000km). Voor de rest de kosten die je bij elke auto wel eens hebt : nieuwe banden, een lampje vervangen, spoeivloeistof. Alleen specifieke kosten zoals olie vervangen heeft een EV rijder niet. Maar dan zijn er weer merken waar je het batterypack moet huren aan 70 euro per maand...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
Kris, daar geef je het mooi op; de TCO van je Berlingo is hoger
Tesla model S met 160 000 km, 32780 kWh gebruikt of 6490 euro brandstof met laadverliezen in
Berlingo reken we ook op 160 000 km af aan 6L/100KM, kom je op een 11520 euro...
En dan vergelijken we 2 totaal verschillende segmenten, de tesla model S verbruikt dubbel zoveel als bv een hyundai ionic, dus totaal niet efficiënt, als je daar op rekent met zit je op een kleine 4000 euro aan laden, of 1/3de aan de kost van de berlingo, dus als die auto 3x zo duur is, geen enkel probleem, alleen al met de branstofkost haal je het er uit. Laat staan de subsidies, geen wegenbelasting en extra (privé) belastingsaftrek. Alsook de huidige lage verzekering. Spijtig genoeg is de groene lening hiervoor weg in 2019, maar je kan op 5 jaar aan 0% lenen bij meeste auto merken, echt zonder kosten dus.
Ook de waarde van EV's blijft stabieler, zeker nu in 2030 elke ICE banned is in EU om te verkopen.
Uiteraard spreken we dan niet over het gemak, het is anders met een EV rijden als met een ICE. Zelf ervaar ik dit als relaxer en meer genieten van de roadtrip, maar de model S zit in een ander segment.
Tesla model S met 160 000 km, 32780 kWh gebruikt of 6490 euro brandstof met laadverliezen in
Berlingo reken we ook op 160 000 km af aan 6L/100KM, kom je op een 11520 euro...
En dan vergelijken we 2 totaal verschillende segmenten, de tesla model S verbruikt dubbel zoveel als bv een hyundai ionic, dus totaal niet efficiënt, als je daar op rekent met zit je op een kleine 4000 euro aan laden, of 1/3de aan de kost van de berlingo, dus als die auto 3x zo duur is, geen enkel probleem, alleen al met de branstofkost haal je het er uit. Laat staan de subsidies, geen wegenbelasting en extra (privé) belastingsaftrek. Alsook de huidige lage verzekering. Spijtig genoeg is de groene lening hiervoor weg in 2019, maar je kan op 5 jaar aan 0% lenen bij meeste auto merken, echt zonder kosten dus.
Ook de waarde van EV's blijft stabieler, zeker nu in 2030 elke ICE banned is in EU om te verkopen.
Uiteraard spreken we dan niet over het gemak, het is anders met een EV rijden als met een ICE. Zelf ervaar ik dit als relaxer en meer genieten van de roadtrip, maar de model S zit in een ander segment.