Nieuwe glasvezelinstallatie appartement

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
4fonteinen
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo Iedereen,

Over een maand verhuis ik naar nieuwbouwappartement met glasvezelterminal in de berging. Van daaruit is één utp-kabel voorzien naar de woonkamer waar ik TV , mediaplayer, pc en muzieknetwerkstreamer wil plaatsen en aansluiten op een managed switch (vb een netgear GS-105E)
Ik heb al veel gelezen over de installatieapparatuur: glasvezelmodem, bbox-v3+ en issues over zowel IPTV-stream als PC-datastream over één utp-kabel vanuit één lanpoort vd bbox-v3+ . Die éne utp kabel is netjes verwerkt vanuit de berging naar één utp-aansluitpunt in de woonkamer. Ook is er vanuit de berging één utp-kabel getrokken naar een aansluitpunt in de slaapkamer.
Heb ik het goed voor dat het best een managed switch in de woonkamer gebruikt wordt om de woonkamerapparatuur aan te sluiten en correct te laten werken? voor de tv: vanuit de switch naar de tv-decoder;
Moet ik zelf een switch voorzien of heeft de proximus-technieker die bij? Zelf heb ik nog nooit met een managed switch gewerkt, ik neem aan dat ik die dan softwarematig moet instellen (managen) om iptv (voor de tv-decoder) en andere datastromen te scheiden zodat de tv-decoder op bvb poort 1 komt en andere apparatuur op de andere poorten?
Heel veel dank voor jullie goede adviezen !
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Er is absoluut geen managed switch nodig om vanuit een B-box3v+ het IPTV verkeer en het gewone LAN verkeer op één UTP kabel te splisten.
Deze taak neemt de B-box3v+ op zich, en deze zal netjes de IPTV streams routeren naar de Proximus TV server (fully routed mode).

Het enige wat je nodig hebt om méérdere apparaten op één UTP kabel aan te sluiten, is een switch die IGMP snooping ondersteund (die goed kan omgaan met de multicast streams voor IPTV).

De voorgestelde Netgear GS-105E is hiervoor geschikt, maar als je een TV (decoder), mediaplayer, pc en muzieknetwerkstreamer wil aansluiten, dan zijn alle poorten al bezet, en heb je geen reserve meer (voorbeeld voor een smart TV, of een extra AP).
Ik zou dan eerder voor een grotere switch gaan (vb Netgear GS-108E?).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
4fonteinen
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Dank je wel Philippe, ik ga dan voor de GS108E :-D
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”