boulder schreef:Bij modems was het eerst 2400, dan 14.4, dan 28.8 dat ik gehad heb.
Mijn eerste "echte" modem was
1200/75 (V23).
Was eigenlijk een half-duplex mode, met een back-ward kanaal van 75 baud.
Werd vooral gebruikt in "Videotex" applicaties (soort Teletekst maar via de telefoon).
Veel upload snelheid had je eigenlijk niet nodig, want de upload diende eigenlijk alleen om jouw toetsenaanslagen / commanda's terug te sturen (met de afstandsbediening van de TV).
Voor mijn V23 was er nog de
acoustic coupler: zo'n apparaatje dat je bij Tandy kon kopen, om de telefoonhoorn erop te leggen.
Snelheid was iets van 300 bit/s als ik mij goed herinner. Ik denk zelfs dat dit hier nog op zolder ligt ..
Pas later kwam de full-duplex 2400 modem (V22bis), dat was echt een versnelling hoger
Een eens de 9600 bit/s grens doorbroken, volgden de technische evoluties (echo canceling, PCM modulatie, compressie) mekaar snel op: 14.4, 28.8, 33.6 en uiteindelijk 56 kbit/s.
Gecomprimeerde bestanden (ZIP, JPG) gingen erdoor aan 50 kbit/s, maar niet-gecomprimeerde bestanden aan een veelvoud (tekstbestanden aan 320 kbps), gezien de modem compressie toepaste (als de andere zijde het aankon). Dat was al
1.000 keer sneller dan de accoustic coupler van 300 bit/s
.
En als je dan beseft hoeveel die modems kostten (paar honderden euro) in vergelijking met onze toenmalige lonen, hebben we er een fortuin aan verteerd
Ik was nu rijk geweest als ik al mijn centen niet had verprutst in die hobby
.