Onlangs zijn we overgeschakeld naar VoIP.
We ondervinden daarbij een probleem met de telefooncentrale (Yeastar) die soms de inkomende oproepen niet beantwoord. We kunnen wel altijd probleemloos naar buiten bellen en ook de kwaliteit van de gesprekken is geen probleem.
Het probleem van de inkomende oproepen is echter hardnekkig, in zoverre dat de leverancier van de centrale er niet onmiddellijk een oplossing voor heeft. Eerst was er het vermoeden dat er een dubbele NAT in het spel was, maar gezien de modem-only opstelling bleek dat niet het geval.
De meest recente piste die de leverancier nu bewandelt is die van een interne VoIP voorziening in de modem, die zou zorgen voor een conflict. De modem die we hebben is van het type CBN CV7160E, dat type is naast een RJ45 WAN-poort, ook voorzien van 2 RJ11 aansluitingen. De leverancier van de centrale leidt daaruit af dat er een VoIP-gedeelte in de modem zit ingebouwd.
Ik dacht echter dat dit gewoon klassieke analoge aansluitingen waren, al weet ik niet hoe een telefoongesprek over coax verder verloopt. Ik heb onvoldoende technische bagage om te weten of dat via VoIP verloopt. Voor alle duidelijkheid: we hebben geen telefonie van Telenet dus deze poorten worden niet gebruikt.
De leverancier vraagt nu om het telefoongedeelte van de CBN-modem uit te schakelen om alzo conflicten te vermijden.
Bij de Telenet-helpdesk horen ze in het spreekwoordelijke Mechelen donderen als ik die vraag stel. Ik kom er via de helpdesk ook niet achter of dit een mogelijk oorzaak is van het probleem dat we ondervinden.
Vandaar dus de vraag: werkt de telefoon over coax inderdaad via VoIP? Of moeten we oorzaak van ons probleem elders zoeken ...
Alvast dank voor jullie inzichten.
Telenet Modem Only icm VoIP
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Een leverancier die zijn job niet kentmacfarad schreef:Het probleem van de inkomende oproepen is echter hardnekkig, in zoverre dat de leverancier van de centrale er niet onmiddellijk een oplossing voor heeft.
Er is geen enkele probleem met VoIP achter een Telenet modem only (zelfs niet met VoIP achter een Telenet HGW) !macfarad schreef:De leverancier vraagt nu om het telefoongedeelte van de CBN-modem uit te schakelen om alzo conflicten te vermijden.
Geen dubbele NAT, maar wèl een NAT probleem!macfarad schreef: Eerst was er het vermoeden dat er een dubbele NAT in het spel was, maar gezien de modem-only opstelling bleek dat niet het geval.
Jouw Yeastar centrale staat achter een eigen router? Dan moet je het probleem eerst en vooral daar zoeken, toch?
Waarom de centrale niet eens rechtsreeks op jouw Telenet modem aansluiten? Eventueel een kleine switch tussen jouw modem en jouw eigen router, waar je de Yeastar kan op aansluiten (als je ook TV hebt van Telenet, dan heb je al zo'n switch tussen de modem en de router, waarop je digicorder is aangesloten?)
Hierdoor krijgt de centrale een extern IPv4 adres, en sluit je alle NAT issues uit. Probeer dit eens enkele dagen uit, dan weet je zeker of het probleem bij de Telenet modem is, of bij jouw router!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Forumtroll
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
- Bedankt: 3 keer
Waarom het zo moeilijk gaan zoeken?
Vaste Lijn = Belgacom/Proximus, al honderd jaar! Heeft altijd gewerkt!
Vaste Lijn = Belgacom/Proximus, al honderd jaar! Heeft altijd gewerkt!
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
macfarad schreef: De meest recente piste die de leverancier nu bewandelt is die van een interne VoIP voorziening in de modem, die zou zorgen voor een conflict. De modem die we hebben is van het type CBN CV7160E, dat type is naast een RJ45 WAN-poort, ook voorzien van 2 RJ11 aansluitingen. De leverancier van de centrale leidt daaruit af dat er een VoIP-gedeelte in de modem zit ingebouwd.
Ik denk dat ze je afgescheept hebben aan de telefoon. Of ze weten écht niet waarover ze praten.
Het zal vermoedelijk aan de buggy firmware van de DrayTek liggen. De algemene regel is om op te passen met producten die komen van een bedrijf dat eindigt op -Tek.
Als dat niets oplevert en al de best practices zijn vervuld (reboot, laatste firmware, logs nagelezen, etc) dan zou ik al richting tcpdump gaan, maar dat gaat niet veel uitmaken als het effectief de firmware is.
Probeer ook na te gaan of er een soort van regelmaat zit in de oproepen die niet doorkomen.
Ze hebben een lijst met compatibele routers: https://help.voys.nl/index.php/Routerco ... teitslijst - daarop staan ook aanbevolen routers (Cisco-routers met IOS bv). Het lijken vooral producten van Chinese bedrijven te zijn die niet aanbevolen worden.macfarad schreef:Ik mag hopen dat er geen bekende problemen zijn met de FortiGate's icm met Voys?
FortiNet staat er niet op maar ik vermoed dat dat geen problemen zal opleveren, het komt in de buurt van Cisco en het is iig van een veel beter niveau dan DrayTek.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
- Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
- Bedankt: 102 keer
Dit zou ik toch niet riskeren... Je PBX zomaar exposen zonder firewall is om problemen vragen.. Binnen de kortste keren heb je een hack en een mega factuur...philippe_d schreef:Hierdoor krijgt de centrale een extern IPv4 adres, en sluit je alle NAT issues uit.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Goed punt.
Maar ik bedoelde dit natuurlijk als test opstelling voor enkele dagen, om de modem als oorzaak uit te sluiten, of de router als oorzaak aan te duiden ...
En ik neem aan dat de TS de default pas woorden (admin/password) van de admin interface heeft gewijzigd
Maar ik bedoelde dit natuurlijk als test opstelling voor enkele dagen, om de modem als oorzaak uit te sluiten, of de router als oorzaak aan te duiden ...
En ik neem aan dat de TS de default pas woorden (admin/password) van de admin interface heeft gewijzigd
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1263
- Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
- Locatie: Zuiderkempen
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 52 keer
De RJ11 poorten op je modem werken op een apart telenet netwerk dus deze kunnnen geen conflict geven met je eigen voip setup.macfarad schreef:De leverancier vraagt nu om het telefoongedeelte van de CBN-modem uit te schakelen om alzo conflicten te vermijden.
Jawel hoor je moet poort 5060 openzetten op die telenet site naar het ip van je ATA/router, en hopen dat dit IP hetzelfde blijft want je kan geen static leases instellen daarop...philippe_d schreef:Er is geen enkele probleem met VoIP ...(zelfs niet met VoIP achter een Telenet HGW) !
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Met WeePee als incoming VoIP provider heb ik nog nooit last had van NAT, en poorten moeten openen op <Mijn Telenet>
Hoewel het VoIP toestel (vb FritzBox achter HGW) poort 5060 gebruikt, zal dat door de NAT router vertaald worden naar een willekeurig ander poortnummer, en de binnenkomende SIP calls worden dan gemeld op deze poort. Enige voorwaarde is een goede keep-alive, die deze poort openhoudt, zodat er blijvend "geluisterd" wordt op deze poort.
Hoewel het VoIP toestel (vb FritzBox achter HGW) poort 5060 gebruikt, zal dat door de NAT router vertaald worden naar een willekeurig ander poortnummer, en de binnenkomende SIP calls worden dan gemeld op deze poort. Enige voorwaarde is een goede keep-alive, die deze poort openhoudt, zodat er blijvend "geluisterd" wordt op deze poort.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
- Locatie: TIELT
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
Alleen al het feit dat er teleffonaansluitingen, een RJ11 aanwezig is op de modem bewijst toch al dat het GEEN modem only is maar een Telenet HGW waar via mijn telenet poorten kunnen mee open gezet worden ik zet ook poort 5060 open, alhoewel dit bij weepee geen vereiste was meen ik me te herinneren.. stun instellen kan soms wel eens interessant zijn, bij weepee maakt het soms wel uit welke server geselecteerd wordt...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Klopt niet: de CV7160E wordt effectief als modem-only ingezet. Ik heb zelf dit type staan (ter vervanging van een defecte CV6181E).laroyj schreef:Alleen al het feit dat er teleffonaansluitingen, een RJ11 aanwezig is op de modem bewijst toch al dat het GEEN modem only is maar een Telenet HGW
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
- Locatie: TIELT
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
werkt deze dan zoals de orange modem met een passtrough ? waarbij je een dmz naar je achterliggende router moet doen dan ?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Natuurlijk niet!
De Orange "modem" is geen modem-only maar een router (die interne IP adressen uitdeelt).
De Telenet "modem-only" is zoals het woord het zegt: alléén een modem: deze heeft 1 WAN poort, en 2 analoge telefoonpoorten.
Hier moet (kan) je dus niets in DMZ zetten, want de apparaten achter de modem krijgen een publiek IPv4 adres.
Trouwens, pass-trough en DMZ zijn 2 totaal verschillende zaken
De Orange "modem" is geen modem-only maar een router (die interne IP adressen uitdeelt).
De Telenet "modem-only" is zoals het woord het zegt: alléén een modem: deze heeft 1 WAN poort, en 2 analoge telefoonpoorten.
Hier moet (kan) je dus niets in DMZ zetten, want de apparaten achter de modem krijgen een publiek IPv4 adres.
Trouwens, pass-trough en DMZ zijn 2 totaal verschillende zaken
- - bij de oude Orange modem/routers kon je "passtrough" activeren: dan kreeg het apparaat achter de passtrough ook een extern IPv4.
- bij de nieuwere Orange modem/routers is er geen passtrough. Je kan dan een achterliggende router (dat een intern IPv4 krijgt) in DMZ zetten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Als je abonnement een vast IP-adres toelaat, dan kan je dat in Mijn Telenet gaan koppelen aan het MAC-adres van het toestel waaraan het vast IP-adres toegewezen moet worden. Andere toestellen krijgen een publiek dynamisch IP-adres. Er is dus, zoals Philippe aangeeft, geen DMZ-scenario in dit geval.laroyj schreef:werkt deze dan zoals de orange modem met een passtrough ? waarbij je een dmz naar je achterliggende router moet doen dan ?
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Klopt.philippe_d schreef:De Telenet "modem-only" is zoals het woord het zegt: alléén een modem: deze heeft 1 WAN poort, en 2 analoge telefoonpoorten.
Dit toestel krijgt wel VoIP binnen, maar converteert dat direct intern tot een analoge connectie.
Het toestel heeft geen router aan boord, noch een switch of access point (vertaald: geen NAT, transparant voor layer 3 traffic, slechts 1 LAN poort, geen wifi).
Het is idd belangrijk de twee niet te verwarren (om maar van de verwarring tussen een echte DMZ en de consumententerm DMZ nog niet te spreken).philippe_d schreef: Trouwens, pass-trough en DMZ zijn 2 totaal verschillende zaken
- - bij de oude Orange modem/routers kon je "passtrough" activeren: dan kreeg het apparaat achter de passtrough ook een extern IPv4.
- bij de nieuwere Orange modem/routers is er geen passtrough. Je kan dan een achterliggende router (dat een intern IPv4 krijgt) in DMZ zetten ...
Passthrough is wanneer je router een bepaald toestel (geidentificeerd via zijn mac adres) bridged naar de WAN connectie toe.
Dit toestel is dan zichtbaar vanop de WAN, en wordt een *extern* IP adres toegekend door de DHCP server van de provider.
DMZ (de consumententerm) is eigenlijk een "last-resort" rule in de NAT van je router, waardoor hij onbekende (unsollicited) packets naar het (interne) IP adres stuurt dat je opgaf, ipv ze weg te gooien.
Bij DMZ zit het toestel volledig op de interne LAN, en krijgt het ook een *intern* IP adres.
(Terzijde: de echte, juiste, DMZ term slaat eigenlijk op een intern subnet dat achter een echte firewall staat en publiek accessible is, waarop je dan bv een webserver of een edge exchange server kan zetten.)
-
- Pro Member
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 15 keer
Ik heb geen problemen met VoIP achter een Telenet modem/router (Siemens Gigaset IP met Belgisch en Nederlands voipnummer). Maak je gebruik van een stunserver? Dat zou nat-problemen moeten verhelpen, anders moet je poorten forward en in je router.