Ik heb hier een stapeltje kleine HDD's liggen, komen uit (nooit gebruikte) Mobistar TV set top boxen. Ik wou er eentje gaan gebruiken in mijn NVR om de camerabeelden op te slaan, maar helaas pindakaas, HDD wordt niet herkend. Alli, 't is te zeggen, hij herkent een Hitachi HDD, 298 GB, maar ik kan die niet lezen, niet formatteren... Zelfde historie in mijn SATAIII-USB toestelletje, die harde schijf komt niet tevoorschijn in Windows.
Vermoedelijk zijn deze HDD's dus locked, drive-lock, of gelocked op één enkel toestel (de bijhorende set top box.
Iemand enig idee hoe dit te omzeilen en mijn mooi stapeltje hier nog iets waard te maken??
drive-lock of harware-lock verwijderen?
- beele
- Plus Member
- Twitter: MrBeele
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 17 keer
Misschien kan je die wel formatteren via diskpart?
Diskpart kan je gebruiken om schijven waarvan Windows het filesystem niet herkent volledig leeg te maken en opnieuw te partitioneren en formatteren.
Wel mee opletten voor je goede partities op andere schijven
https://www.windowscentral.com/how-clea ... windows-10
Diskpart kan je gebruiken om schijven waarvan Windows het filesystem niet herkent volledig leeg te maken en opnieuw te partitioneren en formatteren.
Wel mee opletten voor je goede partities op andere schijven

https://www.windowscentral.com/how-clea ... windows-10
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 59 keer
Thx voor de inbreng alvast!beele schreef:Misschien kan je die wel formatteren via diskpart?
Net even geprobeerd... Geeft foutmelding bij 'create partition primary'.
Daarnet ook al met partition wizard bezig geweest, herkent de aanwezigheid van de schijf, maar geeft ze aan als 'Bad disk'... Weet natuurlijk niet of die schijfjes 8 jaar op een niet-geïsoleerd zoldertje hebben overleefd...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Volgens mij is hier al eens een thread over geweest, en was de conclusie toch dat het echt onmogelijk is om de drive te accessen (en dus te partitionen, formatteren, etc...) zonder dat je de key hebt. Was de eerste keer dat ik over zo'n feature hoorde.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 763 keer
Inderdaad, dit is een andere soort beveiliging dan bijvoorbeeld een geëncrypteerd bestandssysteem op een normale HDD. De beveiliging zit hier op een lager leven, in de controller van de schijf zelf. Het zou maar erg zijn moest je dit met een paar simpele commando's kunnen omzeilen.
Een geëncrypteerd bestandssysteem kan je wel verwijderen en de beveiliging bestaat er dan uit dat je daarmee dan ook alle data kwijt bent uiteraard.
Een geëncrypteerd bestandssysteem kan je wel verwijderen en de beveiliging bestaat er dan uit dat je daarmee dan ook alle data kwijt bent uiteraard.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 59 keer
De stapel 320GB 2.5" HDD'tjes maar bij in de doos voor het recyclagepark 'gewupt', zoals we in Diksmuide zeggen. Beu om er mijn tijd aan te verdoen, gisteren bij Alternate 2x een 1TB HDD besteld, die ook past in onze NVR's. Kan er meteen een paar weekjes beeld opgenomen worden!
Iedereen merci voor het meedenken, maar soms gaat het niet he
Iedereen merci voor het meedenken, maar soms gaat het niet he

DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be