Zigbee2mqtt

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
yezzer
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 6 keer

Wie heeft voldoende ervaring met het Zigbee to MQTT project van Koen Kanters?
https://koenkk.github.io/zigbee2mqtt/

Meer bepaald, het zelf flashen van de C2531 usb stick via een TI CC Debugger of via alternatieve flashing methodes (Arduino)?
Dit project werd in het leven geroepen om niet meer afhankelijk te moeten zijn van merk gebonden hardware, zoals bijvoorbeeld de Xiaomi gateway die dus contact maakt met een Chinese server.

Je hebt dus een sniffer board module nodig (o.a. de C2531) en een programmer/debugger om die usb module te kunnen flashen.

Over deze hardware gaat het dus, de C2531 usb sniffer en de CCDebugger:
(trouwens, hier zie je meteen de laagste prijzen die ik ben tegen gekomen)

https://www.aliexpress.com/item/Wireles ... 3c00mAE9IZ

https://www.aliexpress.com/item/Bluetoo ... 3c00NzmsOT

sommigen gebruiken vermoedelijk ook deze?

https://www.aliexpress.com/item/Free-sh ... c8411d&s=p

Je kunt weliswaar in NL via een populaire zoekertjes site al kant en klare, geflashte usb sticks kopen, maar als er dan nieuwe firmware uitkomt, dan kun je die niet gebruiken als je zelf de stick niet kunt flashen. Vandaar mijn vraag wie met het zelf flashen van die C2531 usb stick voldoende vertrouwd is, en zijn/haar ervaring eens wil delen, en dat wil toelichten waar er zoals moet op gelet worden.

Hartelijk dank voor de antwoorden!
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik heb de debugger liggen, heb een geflashte stick in gebruik voor Xiaomi temperatuursensoren in home assistant.
Zigbee2MQTT.PNG
Zigbee2MQTT2.PNG
Zigbee2MQTT2.PNG (14.54 KiB) 1903 keer bekeken
Werkt als een trein, alleen hoop ik dat de batterijstatus niet klopt want vorige week toen ik het in gang stak waren ze 100 en nu nog maar rond de 50.

Flashen ging simpel eigenlijk, gewoon de software draaien, firmware er in pompen en klaar. Daarna kan de debugger aan de kant. Ik heb hem nog maar anderhalve week geleden geflasht dus nog niet moeten updaten maar volgens wat ik lees is het process gewoon hetzelfde en blijft alles in HA behouden dus herkoppelen is niet nodig (mogelijk wel eens stroom af en aan.

Wie in de buurt is mag gerust zijn stick komen flashen of mag hem opsturen om te flashen, die debugger heeft verder toch geen nut meer.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Ik heb er zelf ook al naar gekeken, maar dus nog geen ervaring mee.
Ik heb momenteel wat Ikea Tradfri lampen hangen alsook Xiaomi sensoren (en de bijhorende hubs natuurlijk...)

Het probleem die ik heb is dat de Xiaomi hub op het eerste verdiep staat (redelijk centraal in het huis) maar dat niet alle Xiaomi brandmelders contact kunnen maken met de hub. Dus eigenlijk valt het volledige project in het water. Ik zou natuurlijk meerdere hubs in huis kunnen aansluiten, maar dan komt dit alles wat duur uit.

Dus weet iemand of je met het Zigbee2mqtt systeem goedkoop meerdere Repeaters in en rond het huis kan plaatsen zodat er overal ontvangst is?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Daar zou ik niet meteen een antwoord op kunnen geven. Bij mij hebben alle sensoren verbinding met mijn ontvanger die beneden in de hal hangt. Ik heb dus momenteel nog geen repeater nodig. Ik zou wel nog enkele temperatuursensoren moeten bij bestellen, vervolgens wil ik van die motorische knoppen op men collector plaatsen zodat ik per ruimte beter kan regelen qua verwarming.
sdiepend
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Heb ook de tutorial van koenkk gevolgd en alles ging vlot, heb de stick kunnen flashen en ondertussen een Ikea lamp en 3 mijia honeywell rookmelders kunnen koppelen. Heel tevreden van tot nu, geen hubs nodig en niets dat naar de "cloud" gestuurd wordt.
Argon schreef: Dus weet iemand of je met het Zigbee2mqtt systeem goedkoop meerdere Repeaters in en rond het huis kan plaatsen zodat er overal ontvangst is?
Op het HA forum in de zigbee2mqtt thread is er iemand die een flashed zigbee stick + case + antenna verkoopt, misschien heeft die antenna wel voldoende range? https://community.home-assistant.io/t/z ... 52108/1276
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb ondertussen ook reeds alles opgezet, maar blijf sukkelen met ontvangst. Het huis leent zich er niet echt toe om een goeie dekking te krijgen. Ik zit plots met een gat om de overbrugging te kunnen maken van Huis --> Tuin. Het project ligt dus wat stil tot dat ik de moed vind om er nog eens naar te kijken / te zien hoe ik het zal oplossen.

Mocht je het Zigbee protocol even over het netwerk kunnen sleuren om wat verder terug te laten uitsturen, dan zou mijn probleem opgelost zijn ;-)
sdiepend
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Nog wat zitten lezen op de zigbee2mqtt site en zie daar het volgende: https://www.zigbee2mqtt.io/how_tos/how_ ... range.html

Blijkbaar zou je een extra router moeten kunnen toevoegen aan het zigbee netwerk die dan ook de range van jouw netwerk vergroot:
https://www.zigbee2mqtt.io/how_tos/how_ ... outer.html
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

En kan je niet gewoon een paar Hue lampen dicht bij de tuin (maar dan binnen) gebruiken om het netwerk te verbeteren ?
Ik heb geen moeite met het aansturen van mijn HUE lampen in de tuin.

Waarom zou je een repeater kopen? Alle lampen zijn toch al repeaters ?
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Omdat ik daar nergens geen lampen heb om in te draaien.

Kort samengevat:

Afbeelding

X = laptop met Coördinator in (C2531) die op het eerste verdiep staat
Y = Ikea Tradfri (GU10) lampen die buiten aan de omheining hangen en werken op Z2M

Het probleem is dus dat ik van X geen bereik heb tot Y. De veranda (aluminium & glas) doet er ook al geen goed aan om er door te geraken vermoed ik. Daartussen heb ik ook nergens de mogelijkheid om een lamp (E27/GU10) te hangen die het signaal versterkt.

Of ik moet mijn coördinator ergens anders plaatsen, maar dat doe ik liever niet, want het betreft een laptop met Vmware op die daar goed staat. een andere locatie vinden in huis is wat moeilijk.

Of ik probeer om zo'n Tradfri Signaalversterker ergens in een stopcontact te steken met de hoop dat die als "bridge" kan fungeren tussen X en Y. Het probleem is dat ik in de veranda geen enkel stopcontact heb (huis moet nog eens een grondige renovatie doormaken ;-) )
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

En een schemerlamp ofzo ?

Zigbee is bedoeld om een mesh netwerk te maken, maar jouw setup is alles behalve dat... Kan je niet beter wifi lampen nemen ?
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb daar geen lichtpunten beschikbaar... Wel op zich zou ik wel 1 E27 lamp kunnen vervangen, maar het probleem is dat we deze lamp met een gewone schakelaar aan/uit doen. Dus vrouw/kind/ikzelf zullen de lamp blijven bedienen als een "domme" lamp en zo zal ze meer uitgeschakeld staan dan ingeschakeld. Dus zal ze ook niet fungeren als repeater.

Vandaar dat ik eerder in de richting van die stopcontact versterkers denk of een C2531 met externe antenne mod ( https://hackaday.io/project/163505-cc25 ... ntenna-mod )
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Geen ervaring met Hue… maar ik las dat er ook stopcontacten voor zijn... kan je zoiets niet inpluggen in je veranda dan ?

Of desnoods gewoon een socket met lamp die je niet aandoet (of je zet toch een lamp in je veranda) ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Waar gaat die project exact over?
Want ik heb de indruk dat dit mogelijk wel interessant kan zijn.
depeje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Zijn dat deze sensoren compatibel met de geflashete zigbee stick?
https://www.aliexpress.com/item/3294681 ... b201603_55

(Ik heb het dus over die "aquara" sensoren die ook de luchtvochtigheid meten)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Die werken hiermee ja:
2019-11-12 12_01_12-Home Assistant.png
2019-11-12 12_00_36-Home Assistant.png
2019-11-12 11_59_40-Home Assistant.png
De beweging en deursensoren ook overigens.
depeje
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Thanks! Heb je al ontdekt of de batterij-indicatie klopt?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Daar kan ik nog niks over zeggen helaas. Ze draaien allemaal van ongeveer half juni. Ze gaven allemaal 100% bij het eerste opstarten. Sommigen zakten vrij snel en bleven dan stabiel op een andere waarde. Alles zit nog boven de 80%. Ik denk dus dat ze na een tijdje het volume van de batterij ongeveer weten en die waarde doorsturen.
Er is nog geen enkele keer eentje uit gevallen, dus ik kan nog niet zeggen hoe lang ze exact meegaan.

Van de multisensoren zijn de batterijen vervangbaar, van de bewegingsmelder ook. Van de deursensor niet denk ik.
depeje
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Half juni dit jaar? Want je vorige post over de batterijen is van januari :? . Thanks voor de info! Ik denk dat ik op black friday wat ga bestellen :)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Gemigreerd naar een nieuw systeem en heeft er een tijdje uit gelegen omdat ik foutje had gemaakt bij het flashen van de stick :). Dus onafgebroken actief in gebruik sinds dan is een betere verwoording.
Nu heb ik ook een testsysteem zodat ik zo een frats niet nog eens tegen kom, binnenkort samen met wat extra sensoren ook eens een extra stickje aanschaffen.

De batterijstatus van 50 bvb heb ik niet meer voor gehad. Sinds juni op het nieuw systeem.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”