Even de situatie schetsen:
Telenet Wigo met witte HGW modem/router van Telenet. +/- 90% van alle apparaten in het network zijn bedraad, enkele uitzonderingen connecteren via Wifi. Uitgezonderd iPad, iPhone's natuurlijk, die connecteren ook via Wifi.
Afgelopen zaterdag ging de modem stuk. Omdat het 's avonds was, moest er gewacht worden tot maandag om een nieuw exemplaar in een servicepunt op te pikken.
Buiten een stel hopeloos verloren kinderen (geen wifi), deed de alarmcentrale, ventilatie, NAS, homeserver en alle raspi's heel moeilijk omdat door de uitval van de Telenet modem er ook geen router beschikbaar was.
Wat is nu de beste oplossing? Een router met Wifi net achter de Telenet HGW koppelen en alle apparatuur aan de nieuwe router koppelen? Eventueel een router met de optie failover naar 4G?
Ik heb ook twee digicorders die rechtstreeks aan de Telenet HGW gekoppeld moeten worden. Ik vermoed dat beide digicorders probleemloos blijven werken. Voor zover ik weet gebruikt geen enkel ander apparaat in mijn network de functionaliteiten van mijn digicorders.
Het enige mogelijke problem. Ik gebruik VPN om vanop afstand thuis in te bellen. Dit zal niet meer mogelijk zijn vermoed ik?
Alle tips zijn welkom!
Telenet met router en eventueel failover naar 4G
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Je geeft zelf de oplossing: een eigen router achter je modem. In dit geval zou ik wel opteren voor een modem-only om dubbele NAT te vermijden. De VPN kan dan op de router gedetermineerd worden.
Computer(k)nul