advies rond backup systeem

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Dag iedereen,

heb wat advies nodig rondom een nieuw backup systeem. Voornaamste criterium is zero knowledge backup & 2FA.

Het huidig systeem voldoet hier niet aan:
  • voor backup: CrashPlan voor Small Businesses:
    • op zich handig, want backup naar zowel de cloud als naar een lokale HDD; dit laatste heb ik al eens moeten gebruiken bij een restore na een HDD crash; het nadeel vd cloud is dat je een HDD moet laten overkomen uit de States.
    • wel zero knowledge (toch in mijn config), doch geen 2FA
    • bovendien staan de gegevens op een server in de USA (five eyes).
    • Finaal bestaat er ook zoiets als een gag order in de USA wetgeving, waarbij de firma Code42 (makers van Crashplan) inmiddels een voor de gebruikers ongedocumenteerd achterpoortje aan de software zou kunnen hebben moeten toevoegen.
  • voor sync: Dropbox:
    • wel 2FA, maar géén zero knowledge
    • bovendien beschermen de terms of use NIET tegen nazicht door instanties als de NSA
Alternatieven zijn Tresorit, wat ik sterk overweeg. Het is een Zwitserse firma, sync tool zoals Dropbox met zero knowledge en encryptie vooraleer de gegevens naar de server worden verzonden.

't Voornaamste probleem is dat het nogal prijzig is en strikt genomen een backup niet vervangt. Of zie ik dit verkeerd?
Hebben jullie ervaring met alternatieve (bij voorkeur dus Europese) backupsystemen die én naar de cloud, én naar een lokale HDD verzenden?

Oh ja: nog een belangrijke opmerking. ik heb hé-le-maal niks te verbergen, of toch niet meer dan de modale burger (want iedereen heeft uiteraard iets te verbergen ;) ). Maar dit doet niet ter zake.
Edward Snowden schreef:When you say, ‘I have nothing to hide,’ you’re saying, ‘I don’t care about this right.’ You’re saying, ‘I don’t have this right, because I’ve got to the point where I have to justify it.’ The way rights work is, the government has to justify its intrusion into your rights.
Laatst gewijzigd door Mortov Molotov 10 jan 2019, 23:13, in totaal 2 gewijzigd.
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik blijf wel bij m'n Crashplan for Small Business... nog niets gezien wat ook maar in de buurt komt.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”