De controle over al het internetverkeer in de wereld blijft naar het zich laat aanzien in handen van de Verenigde Staten. Verscheidene landen vroegen de VS de functie over te dragen aan een internationaal lichaam. In het slechtste geval leidt de weigerachtige houding van de VS zelfs tot een opsplitsing van het internet.
De toenemende gevaren op internet zijn voor de VS reden om de poot stijf te houden. De Amerikanen willen zelf greep houden op de 13 'root-servers' die het mondiale internetverkeer in goede banen leiden.
Deze 'root-servers' bevatten de door regeringen bekrachtigde landencodes als achtervoegsels in de internetadressen: .be,.nl, .com en .fr vallen hier bijvoorbeeld onder.
Deze gegevens in de centrale computers regelen het internetverkeer. Zonder dat de internetgebruiker zich ervan bewust is gebruikt hij of zij dagelijks deze dienst. Aanpassingen in deze 'verkeersregelaar' kunnen talloze websites onbereikbaar maken. De huidige lijst bevat 260 verschillende achtervoegsels.
De cruciale 'root-servers' zijn inmiddels overgedragen aan een private instelling. Niettemin blijft de Amerikaanse overheid de scepter zwaaien over de inhoud van de lijst.
Met het Amerikaanse standpunt lijkt de deur naar een internationale beheerder voor de achtervoegsels defintief dichtgegooid. Vele regeringen dachten dat het op termijn toch tot een overkoepelend orgaan zou komen. Dat lijkt nu uitgesloten.
Landen die dat niet accepteren kunnen hun eigen systeem voor achtervoegsels van domeinnamen maken. In dat geval dreigt het internet in stukjes te fragmenteren. Dat kan desastreuze gevolgen hebben voor het medium. Afhankelijk van waar ter wereld men zich bevindt kan het intypen van dezelfde domeinnaam dan naar verschillende websites leiden.
Het standpunt van de VS komt een week voordat een speciale commissie van de Verenigde Naties aanbevelingen over internet zal doen.
Bron: Telegraaf
Opsplitsing internet lijkt reële dreiging
Kochanie schreef: Deze 'root-servers' bevatten de door regeringen bekrachtigde landencodes als achtervoegsels in de internetadressen: .be,.nl, .com en .fr vallen hier bijvoorbeeld onder......
De cruciale 'root-servers' zijn inmiddels overgedragen aan een private instelling. Niettemin blijft de Amerikaanse overheid de scepter zwaaien over de inhoud van de lijst.
Als dat de prijs is die we gaan moeten betalen zit er waarschijnlijk niets anders op, die servers zijn tenslotte reeds in private handen.
Ik kan me niet voorstellen dat de rest van de wereld een opsplitsing kan verteren als hiermee bedoeld wordt dat we dan amerikaanse sites misschien niet meer gaan kunnen zien.
Iemand meer technische info en (hopelijk) een correctie op wat ik hier schrijf please.
*Lap, daar oefen ik m'n engels al want dan moet ik mijn adres wijzigen naar "herkato.vs" *
It's better to be pissed off than pissed on.
Ach zo ver komt het toch nooit, Amerikanen zijn dan misschien wel tards, als ze geld/macht dreigen te verliezen, zijn ze wel bereid tot het sluiten van een compromis. Zelfs al zou een land als China besluiten een eigen rootserver op te zetten (wie weet). Dan zal het via een soort NAT systeem nog altijd mogelijk zijn op de verschillende netten te geraken en zo ver zal het wel nooit komen.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Weer typisch voor die machtsgeile Amerikanen, die willen overal zelf controle over hebben...
Eigenlijk zou het nog geen slecht gedacht zijn om een 2e internet te starten, eentje waarbij die Amerikanen volledig buitengesloten worden. Dan gaan ze het misschien eindelijk snappen dat ze niet de enigen zijn die hier iets te vertellen hebben op deze aardbol.
Eigenlijk zou het nog geen slecht gedacht zijn om een 2e internet te starten, eentje waarbij die Amerikanen volledig buitengesloten worden. Dan gaan ze het misschien eindelijk snappen dat ze niet de enigen zijn die hier iets te vertellen hebben op deze aardbol.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Het artikel uit de telegraaf hierboven is nogal dramatisch... Lees ook het artikel op tweakers.net: http://tweakers.net/nieuws/37878/
mm2 schreef:Kunnen de providers ons weer 2 abonnementen aansmeren: ééntje voor "Internet Europe" en ééntje voor "Internet non Europe"
Rofl zie maar uit wat je zegt zitten hier isp providers mee te kijken hoor.
Breng ze niet op ideeen.
amj2005 schreef:tussen 2 haakjes, de hele wereld gebruikt celsius ipv fahrenheit en kilometers ipv miles, wie loopt er nu achter? je meet toch ook niet met voeten en duimen?
Dan zijn ze in ieder geval niet alleen! en je hoeft niet ver te gaan!
Toen ik laatst dwars door Zuid Engeland reed van Dover naar Fischguard ca.550 km (344 miles) was ik helemaal ingesteld op die miles aanwijzing.
Na de oversteek tot Rosslare in Ierland vond ik dat ik de afstanden daar zo snel aflegde vergeleken met mijn planning tot ik uiteindelijk besefte dat die jongens weer in km rekenen en aanduiden (en niet erg gesteld waren op de Engese ponden die ik overhad).
De Tommy's rekenen dus ook lustig verder in miles-voeten-inches en duimen