DeMorgen.be schreef:De verslagen stonden op één harde schijf.
Zucht... beste flikken:
(1) nog nooit gehoord van een backupje anno 2019?
(2) nog nooit gehoord van encryptie anno 2019?
Zucht, zucht, zucht....
DeMorgen.be schreef:De verslagen stonden op één harde schijf.
Overigens:Voor het verloop van het gerechtelijk onderzoek hoeft de diefstal niet veel te betekenen. Andere wetsdokters van het parket van Brussel hebben een kopie van de autopsierapporten. Bij het federaal parket zijn alle rapporten ook op papier aan het dossier toegevoegd.
VTM heeft geweigerd dat het gerecht eerst de mensen kon verwittigen. Ik betwijfel of dat een goede zaak is/was.De diefstal is natuurlijk wel bijzonder gênant voor het gerecht, temeer omdat de slachtoffers gisteravond het nieuws uit de media moesten vernemen.
Het federaal parket liet gisteravond via persagentschap Belga weten dat het deze gang van zaken betreurt. ‘Wij hebben een cel die zich bezighoudt met de slachtoffers en alles probeert te doen om de slachtoffers tijdig op de hoogte te brengen’, aldus woordvoerder Eric Van Duyse. ‘In dit geval hadden we aan het betrokken nieuwsmedium (VTM Nieuws, red.) gevraagd om 24 uur te wachten met de berichtgeving over de diefstal, om ons de tijd te geven om de slachtoffers persoonlijk te verwittigen zodat zij dit nieuws niet via de pers zouden vernemen. Dat is ons geweigerd.’
Gezien het niveau van de blunder vind ik de beslissing van VTM terecht. Ze moeten en hoeven het gerecht niet met alles laten wegkomen. Dit valt onder de controlefunctie van de pers.heist_175 schreef: VTM heeft geweigerd dat het gerecht eerst de mensen kon verwittigen. Ik betwijfel of dat een goede zaak is/was.
Dus een primeur is belangrijker dan het informeren van de betrokkenen?CCatalyst schreef:Gezien het niveau van de blunder vind ik de beslissing van VTM terecht. Ze moeten en hoeven het gerecht niet met alles laten wegkomen. Dit valt onder de controlefunctie van de pers.heist_175 schreef: VTM heeft geweigerd dat het gerecht eerst de mensen kon verwittigen. Ik betwijfel of dat een goede zaak is/was.
Los daarvan heeft de VTM wellicht correct ingeschat dat als ze die 24u wel hadden gerespecteerd er wel andere media met de primeur zouden gaan lopen zijn. Dat zou immers niet de eerste keer zijn. Het gerecht lekt als een zeef.
Dat het gerecht maar eerst eens het vertrouwen van de media en de bevolking terug wint alvorens ze eisen stellen.
Quote DeMorgen.be "de gegevens stonden op één harde schijf"; meer had ik niet op 't moment dat ik dit postte;Goztow schreef:Lees ik niet goed of staat in het artikel niet expliciet dat er geen back-up is?
net zoals het parket van Brussel 1 vd beste van belgie isR2D2 schreef:Gelukkig is onze minister van justitie mee met de hedendaagse hightech. Bij "de afspraak" (Canvas) gisteren verklaarde hij dat hij het nieuws van de diefstal op zijn BlackBerry gelezen had.
Encryptie of niet, binnen kunnen of niet, ... zoiets moet gewoon niet op een losse HD staanMortov Molotov schreef:Maar gelukkig hadden ze er biijkbaar wel één.Verandert natuurlijk niks aan 't feit dat die lul daar zomaar binnen kon én dat de gegevens niet geëncrypteerd waren.
My thoughts exactly...r2504 schreef:Encryptie of niet, binnen kunnen of niet, ... zoiets moet gewoon niet op een losse HD staanMortov Molotov schreef:Maar gelukkig hadden ze er biijkbaar wel één.Verandert natuurlijk niks aan 't feit dat die lul daar zomaar binnen kon én dat de gegevens niet geëncrypteerd waren.
Zo'n data moet op een server staan (en daar ook blijven) welke in een goed beveiligd datacenter staat met de nodige backups.
Ik denk eerder dat het gewoon lag rond te slingeren op een bureau en de eerste de beste die dacht "dat kan ik thuis gebruiken" was er mee weg. Bij ons op het werk nog geen last gehad met zo zaken, maar in sommige bedrijven is dat echt schering en inslag zelfs collega's onder elkaar. Ik denk niet dat er een beroepscrimineel mee gaan lopen is.koenraaddeconinck schreef:Ik durf er mijn handen niet voor in het vuur steken dat er geen medewerking is vanuit het gerechtsgebouw zelve. De dader moet toch heel goed geweten hebben waar de zo gegeerde schijf zich bevond en dat in een gebouw van de omvang van het justitiepaleis ....
En met toegang voor iedereen want dat werkt iets makkelijker maar inderdaad, dat hoorde niet op een usb-schijf.r2504 schreef: welke in een goed beveiligd datacenter staat met de nodige backups.
Bitlocker strikt genomen iets minder betrouwbaar gezien TPM en 't feit dat de keys opgeslagen worden bij het Amerikaanse Microsoft (five eyes, gag order). Google de termen maar als 't niet meteen duidelijk is [emoji846]raf1 schreef:We zijn 2019 en Bitlocker is kinderspel in Windows 10.
Belgische Justitie zijn dus kleuters.