Speedtouch PCI Modem in Linux ?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Wildy

Hallo , ik ben van plan om de Mandrake 9 te installeren en vraag mij af of het mogelijk is om met mijn Pc nic modem te internetten in Linux.

Aangezien ik op gebied van Linux ook nog een newbie ben hoop ik toch dit voor elkaar te krijgen.

Alvast bedankt voor de info.

Wildy
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

hallo,

welkom op de sub :mrgreen: wel om op je vraag te antwoorden pci modems zijn altijd al een probleem geweest onder Linux maar als je alcatel speedtouch pc (interne pc nic kaart) hebt dan heb je misschien geluk all zou het alleen werken met bepaalde linux kernels.Om te weten welke kernel uwe linux heeft typ je


uname -r


op een linux shell het zal u dan het kernel versie nummer tonen

je vindt een zogenaamde "howto" in het nederlands op deze site

http://www.roald.santens.easynet.be/

en hier nog een goeide raad van gene newbie meer onder Linux als de procedure vereist dat je uw linux kernel "patched" raad ik je aan hier niet zelf aan te beginnen dit is niet voor newbies geloof me dat is niet zo eenvoudig en as de eerste (mogelijke) oplossing niet werkt dan is er misschien nog een achterpoortje hier
http://www.linuxnewbie.org/nhf/Modems/C ... Modem.html

nog problemen ask !

greetz

Erik
Registered Linux user #286313
Wildy

Ik heb inderddad de Alcatel Speedtouch PCI Modem.
Ik ga je tips eens nalezen en laat daarna wel weten of het gelukt is.

Alvast bedankt voor de info.

Wildy
Wildy

Heb dit eens gelezen plus nog wat andere guides op het net , het lukt voorlopig wel om de modem te installeren maar krijg toch deze foutmelding.
Heb de laatste drivers Itex 2.4.16 geinstalleerd en Rpppoe 3.5-1. Als ik daarna adsl-setup wil uitvoeren krijg ik dit op het scherm.

/usr/sbin/adsl-setup : line 1 : /usr/bin/id : no such file or directory /usr/sbin/adsl-setup : Sorry you must be root to run this script.

Ik doe dit in een shell als root van KDE.
Weet er iemand wat het probleem is.
Heb ook nog een de Gui versie van tkpppoe geinstalleerd en daar krijg ik als ik de verbinding wil starten hetzelfde antoord.

Greetz ,

Wildy
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

hmmm dat is raar misschien moet ge is controleren as die directory wel degelijk bestaat /usr/sbin/adsl-setup of ge kunt eens typen

locate adsl-setup


as het een shell script is kan je eens het volgende proberen


su
password:rootpass

sh /usr/sbin/adsl-setup.sh

kan je zien aan de ".sh" extensie dit zijn shellscripts je kan ook altijd vragen welke gebruiker dat ge zijt door

whoami -> enter

de shell zou moeten antwoorden ....

maar et lijkt erop dat er een fout is in dat setup script de directory /usr/bin/id bestaat niet in dat geval weet ik ook niet zo direct een oplossing :roll:
Registered Linux user #286313
Wildy

Heb dit eens uitgeprobeerd en ik denk dat het probleem bij /usr/bin/id ligt want dit vind ik daar niet weer. Niet als dir en ook niet als file.

Als ik dit zoek met locate vind hij dat ook niet.
De verwijzing staat wel in het adsl-setup script.
Misschien eens proberen om dat eruit te halen en zien wat het heeft.
Anders zal ik mij best een andere adsl modem kopen.

Werkt de speedtouch usb onder linux ??

Alvast bedankt voor de hulp.

Greetz,

Wildy
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

ge kunt ook eens dat shell script openen en een "#" (commentaar) teken voor de betreffende regel plaatsen dan wordt hij genegeerd.Speedtouch usb die werkt onder Linux ja prima zelfs
Registered Linux user #286313
Gast

Ik heb hem zelf al doen werken onder Red Hat 7.1 en onder Slackware 8.1.

Hij zou ook moeten werken onder SuSE 8.0 volgens deze site.

http://www.vosberg.be/doc/network/internet/adsl/itex.shtml

Onder Red Hat 7.3 en 8.0 heb ik het ook geprobeerd, maar daar is het me niet gelukt.
Acieke
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 apr 2003, 18:05
Locatie: Tienen
Contacteer:

Wel, ik heb em online gekregen onder kernel 2.4.18 RedHat 7.3
Er moeten bepaalde opties in de kernel geactiveerd zijn. Soms lukt het, en als het lukt vergeet ik GVD altijd om de .config te backuppen. Nu lukt mij het dus niemeer

een goeie tip, typ in een prompt

tail -f /var/log/messages

om de status te volgen.

Suc6 !!!
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”