IP cams, NVR, netwerk: jullie mening graag.

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Een kameraad wil zijn analoge beveiligings-camera's vervangen door IP cams.
Hij is helemaal niet thuis in het digitale gebeuren maar zijn oude camera's zijn ofwel stuk, verouderd, kabels kapot getrokken door heraanleg tuin, ....
De bedoeling is dat alles wordt vernieuwd, dus ook zijn oude NVR zal door iets anders worden vervangen.
Hij wil evt alleen een paar bullet cams, die binnen hangen, behouden en via coax aansluiten.

Ik weet dat men adviseert om IP cams op een apart netwerk te plaatsen maar vraag me het volgende af:
1) moet dit effectief een apart fysiek netwerk zijn of volstaat een ander subnet of achter een andere switch?
2) indien gescheiden: op welke manieren kan je van het ene netwerk op het andere?

ivm NVR
3) heeft er iemand een pc met software ipv een dedicated NVR met meerdere camera's, zo ja: wat was/is de reden van die keuze?
4) bestaan er eenvoudige manieren om analoge camera's alsnog te gebruiken icm een pc ipv NVR

Graag jullie ervaring/mening.
Alvast bedankt!
E.
Gelukkig & gezond 2022!
Stefaand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 10 keer

Subnet, maar wel toegankelijk via de NVR, die dan op jouw gewoen LAN zit. Ik heb het zelf gedaan met een Dahua NVR + 4x 4 MP H.265 domes met ingebouwde microfoon en IR tot 30 meter bereik en IP66 water dichtheid. Kosten met 2 TB schijf: minder dan 500 euro inclusief de kabels die ik erbij heb getrokken (wel een gedoe om de UTP-connectoren erop te zetten, maar voordeel: POE, dus ook voeding door de ethernetkabel heen), genoeg om 3 weken 24/7 op te nemen, voordat de beelden worden gewist. Beelden zijn superscherp (4 MP ipv de standaard 1080p of zelfs minder) en met de gDMMS app op je smartphone/tablet overal te bekijken.

Je kan in principe een NAS gebruiken, maar veel NAS-systemen beperken het aantal camera's tot 2 stuks. Voor elke aansluiting extra betaal je een extra licentie bovenop en dan wordt het veel te duur in vergelijking met een standaard NVR. De NVR werkt met subnet, waaraan dus die camera's verbonden zijn. De NVR zelf zit dan op je standaard netwerk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ernie schreef:Ik weet dat men adviseert om IP cams op een apart netwerk te plaatsen maar vraag me het volgende af:
1) moet dit effectief een apart fysiek netwerk zijn of volstaat een ander subnet of achter een andere switch?
Geen idee of dit een advies is... dankzij een switch gaat het verkeer van de camera's toch enkel maar naar je NVR. Je hebt dus geen impact op je andere toestellen, de enige reden dat je het dus apart zou zetten is security maar dan moet je het echt in een aparte VLAN stoppen (een ander subnet heeft totaal geen zin).
Ernie schreef:2) indien gescheiden: op welke manieren kan je van het ene netwerk op het andere?
Op zich moet je niet op het andere netwerk geraken... enkel je NVR moet dat kunnen (en dit is dan weer afhankelijk van de implementatie).
Ernie schreef:3) heeft er iemand een pc met software ipv een dedicated NVR met meerdere camera's, zo ja: wat was/is de reden van die keuze?
Ik heb BleuIris draaien op een PC server... de mogelijkheden zijn gewoon veel beter dan wat de soms beperkte camera of NVR software kan.
Ernie schreef:4) bestaan er eenvoudige manieren om analoge camera's alsnog te gebruiken icm een pc ipv NVR
Ook al is het mogelijk... ik zou er gewoon niet aan beginnen. Investeer meteen in all-digital.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

@Stefaand: bedoel je op een ander subnet? Is uw NVR dan ingesteld op 2 subnets op 1 LAN poort of 2 aparte LAN poorten en heb je alles op 1 switch zitten?
Was er voor u geen andere keuze dan een NVR?

@r2504: dus ook al zit alles op dezelfde switch, wil je zeggen dat het verkeer dat die cams genereren geen impact heeft op de rest van het netwerk?
Ik meen hier ooit iets anders gelezen te hebben, vandaar mijn vraag.
Zit bij u alles op 1 netwerk?
Gelukkig & gezond 2022!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ernie schreef:wil je zeggen dat het verkeer dat die cams genereren geen impact heeft op de rest van het netwerk?
Natuurlijk niet... dat is net de functie van een switch... het verkeer enkele sturen naar de poorten waarvoor het bestemd is.

De video data van je cams zal dus enkel naar de poort gaan waarop de NVR is aangesloten (het verhaal is natuurlijk anders als je NAS ook je NVR is).

Je PC's onderling of naar het internet toe hebben hier dus totaal geen last van.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

In de beveiliging wordt data security normaal in een aparte Vlan gestopt en als het kan op een fysiek gescheiden netwerk geplaatst.

Met een gescheiden netwerk wordt het immers moeilijker om iemand die zou willen inbreken op security om hiertoe mogelijkheden te creëren.
Bij fysiek gescheiden kan al niemand zomaar in een netwerkpoort zijn laptop inpluggen en dingen uit proberen, laat staan dat iemand via de wifi of via internet security zou willen benaderen.
Daarnaast is gewoon debuggen makkelijker al ene netwerk het andere nooit kan storen.

Alles hangt natuurlijk af van de waarde die je moet beveiligingen.

Voor thuisgebruik is een aparte Vlan al overkill want dat creëert alleen moeilijkheden voor de gebruiker.

Iets grotere netwerken hebben dan weer absoluut behoefte aan een Vlan want ook hier wordt het benaderen van security weer wat moeilijker gemaakt en je kan prioriteiten toekennen aan de Vlan.
ringlord
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 14 keer

r2504 schreef:
Ernie schreef:wil je zeggen dat het verkeer dat die cams genereren geen impact heeft op de rest van het netwerk?
Natuurlijk niet... dat is net de functie van een switch... het verkeer enkele sturen naar de poorten waarvoor het bestemd is.

De video data van je cams zal dus enkel naar de poort gaan waarop de NVR is aangesloten (het verhaal is natuurlijk anders als je NAS ook je NVR is).

Je PC's onderling of naar het internet toe hebben hier dus totaal geen last van.
Dat is volgens mij onder voorbehoud dat je een goede switch hebt die de traffiek op alle poorten simultaan kan ondersteunen, toch?

De switch houdt de traffic gescheiden, maar dat vraagt wel processing power.
Dus afhankelijk van de throughput kan dit wel het verkeer op de andere poorten belasten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ringlord schreef:Dat is volgens mij onder voorbehoud dat je een goede switch hebt die de traffiek op alle poorten simultaan kan ondersteunen, toch?
Ik denk dat je al een echt héél slechte switch moet hebben als die al geen enkele Gbit/s kan afhandelen op de backplane.

Bijvoorbeeld een TP-Link TL-SG105 van 27 euro doet al 16 Gbits !

Zoiets trek je op een home netwerk dus nooit vol (zelfs veel bedrijven trekken dat niet vol).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”