liegebeestig schreef:Ik weet dat het gastennetwerk standaard geen communicatie tussen apparaten toelaat. Hoe verander ik dat zonder het hele boeltje hackable te maken? Graag supereenvoudig uitgelegd
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ik zou gebruik maken van de Fritz!Box Guest access.
- - In de FritzBox het Guest access inschakelen (Wireless > Guest access > "Guest access enabled" aanvinken).
- In de FritzBox het Guest Netwerk beschikbaar maken op LAN4 (Home Network > Network > Network Settings > "Guest access enabled for LAN 4" aanvinken.
- Eventueel een bijkomende bevestiging vragen aan de klanten (via een web portal): "Permit login with guest access only after consent to terms of use" aanvinken.
Nu krijgen de gasten een aparte IP range, gescheiden van je eigen netwerk, maar wel toegang tot internet.
Verder de instructies van blaatpraat volgen wat betreft de VLAN's, maar met 2 kabels tussen de switch en de FritzBox:
De poort naar LAN4 krijgt dan een tagged VLAN (voor Gastnetwerk), de poort naar LAN1/2/3 krijgt ook een tagged VLAN (VLAN1).
Hiermee zorg je ervoor dat jouw lokaal netwerk naar LAN1/2/3 gaat, en je gastnetwerk naar LAN4.
De poorten naar de AP's worden trunks, in de AP's geef je VLAN1 het SSID van je privaat netwerk, en het Gast VLAN het SSID van je Gast netwerk. De Sonos verbind je met je Gast netwerk ...
liegebeestig schreef:Wat zijn de gevaren van het feit dat toestellen van de gasten onderling over mijn netwerk kunnen praten?
De gasten praten onderling via de afgeschermde VLAN, niet over je eigen netwerk.