Netwerk gebruik nagaan

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Dina
Starter
Starter

Is er een manier om na te gaan welk toestel hoeveel data verbruikt?

Ik had onderstaande gevonden, maar dat neemt volgens mij niet het volledig netwerk en toestellen in zijn grafieken.

https://www.techpulse.be/download/18475 ... glasswire/

Bestaat hier een eenvoudig programma voor of een bakje dat ik ergens aansluit?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

uit wat bestaat je netwerk, en wat is de reden om dat na te zien ? mss zijn er andere manieren mogelijk dan iets in je netwerk te zetten.

De meeste van ons laten dit gebeuren in de router of via wireshark op een hub dat je ganse netwerk afsnuffelt.
Dina
Starter
Starter

Ik Wil kunnen zien welke toestellen hoeveel data verbruiken.

Want ze hebben onze snelheid serieus ingekort op ons thuisadres
Volgens de helpdesk omdat we teveel data verbruiken, terwijl we wel voor onbeperkt internet betalen!

Wil nu dus zien welke toestellen veel data verbruiken en dan zien wat mogelijk is

In totaal 1 telefoon, 4 gsm, 3 tablet en 4 laptop
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Stel aan je huisgenoten eens de vraag of ze downloaden, of veel naar films kijken, of ze met torrents werken. Vertrouw hen op hun eerlijkheid en indien je Telenet hebt en nu 10 Mbit snelheid haalt, dan kan je ook zaken uitstellen naar de rustige momenten. Vanaf middernacht tot 12 uur ‘s middags word er geen data aangerekend.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Gebruik hier ook glasswire, wel pro versie met max 10 toestellen :)
Werkt perfect!
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

buthead schreef:Gebruik hier ook glasswire, wel pro versie met max 10 toestellen :)
Werkt perfect!
Dat werkt enkel lokaal. TS heeft iets nodig voor alle devices.

Je zou is kunnen kijken of je router data via netflow naar een ip kan doorsturen. Dan zou je deze traffiek kunnen opvangen en analyseren.

https://www.motadata.com/blog/netflow-t ... onitoring/
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Mss eerst eens uitleggen hoe het netwerk in elkaar zit, voordat we hier met science-technologie gaan goochelen. Maar ik vermoed dat het Telenet is met een alles in 1 bak waarbij je zowiezo die mogelijkheid niet hebt.
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Om alles te monitoren met 1 systeem zal het inderdaad moeilijk zijn als je maar beperkte toegang hebt tot de router.

Aangezien er toch een aantal gsm's en tablets tussen zitten kan je het netwerkverkeer over wifi al laten monitoren via de netwerkinstellingen, en dan op de pc en laptop eventueel iets lokaal gebruiken.

Ook het meest simpele niet uit het oog verliezen: zijn er geen buren die ook toegang hebben tot de wifi? Eventueel de passcode van de wifi eens wijzigen?
Dina
Starter
Starter

Pubers en internet, die gaan nooit eerlijk zijn

Toestellen zijn inderdaad van telenet

Buren zijn denk ik uitgesloten want we hebben zelf buiten het huis amper wifi ontvangst, dus ben er zeker van dat het niet tot bij de buren komt

Momenteel in ons weekendverblijf, daar is proximus
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

T is vakantie, misschien hebben ze een paar spellen op de Playstation binnengehaald?
Met Unifi apparatuur kunt ge redelijk wat volgen.
Heb hier ook eens PRTG geinstalleerd maar dat was me iets te ingewikkeld.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

blatruwe schreef:Om alles te monitoren met 1 systeem zal het inderdaad moeilijk zijn als je maar beperkte toegang hebt tot de router.
En wat zou je aanraden als je wél toegang had tot de router?
Als het niet te exotisch wordt, wil ik ook wel weten hoeveel elk toestal (MAC-adres bv) downloadt/upload per dag/week/maand en wanneer. Zijn er RPI oplossingen?
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Ik heb een managed switch achter mijn router staan waarmee ik via snmp het dataverbruik per poort kan uitlezen. Ook uit de openwrt AP kan ik zo heel wat statistieken raadplegen. Daarnaast staat een raspberry pi met librenms die al die data mooi kan voorstellen.

Het is nog niet op IP niveau, maar ik weet wel achter welke poort wat hangt. Media center, pc, alsook Chromecast zijn hier allemaal bedraad.

Echt op IP zou je bijna moeten gaan mirrorren, maar dan gaat de PI daar misschien niet krachtig genoeg voor zijn om alle data te verwerken.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”