Ik heb hier een core2duo staan van meer dan 10 jaar die het nog zeer goed doet. Wel heb ik de batterij vervangen.
Maar ik wens hierop te experimenteren met dd-wrt.
Ik heb de image op usb-stick gezet en verder werkt deze goed, alleen werkt hij traag. Ik haal maximum 80 Mbit (ipv 200 Mbit) als doorvoer, terwijl de cpu nog niet eens de 3 procent haalt. Heeft dit te maken met het feit dat deze op usb-stick staat en hier het probleem ligt ?
In de standaard versie heb je ook beperkingen wat betreft het aantal verbindingen, maar ik vermoed wel dat deze ruim genoeg zijn.
Of zijn er andere mogelijke oorzaken ?
Dank voor de ondersteuning.
Vraagje over dd-wrt op X86_64 cpu
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 61 keer
interessant experiment!
je hebt wellicht geen spare hdd om het verschel te kunnen testen?
anders eens PFsense op die usb om te zien of er verschil is?
je hebt wellicht geen spare hdd om het verschel te kunnen testen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
PFSense gaat volgens mij trager zijn, dat is volgens mijn ervaring op een oude Athon XP erg CPU-intensief. Aan de USB-stick zal het niet liggen want dd-wrt is een paar Mbyte groot, dat draait volledig in't geheugen. Ik vermoed dat het aan de netwerkkaarten ligt; welke kaarten zitten erin?
- serialchiller
- Premium Member
ik draai zakelijk in productie PFsense op Atom d525. Die zweten nooit, zelfs met squid en content filtering...
MAAR, en zeer belangrijk, met Intel NICs. Ik weet niet of DD-wrt dit ook doet, maar de hardware-offloading die intel-nics aanbieden zorgt ervoor dat de cpu veel minder worden belast...
ik denk dus ook eerder in de richting van de netwerkkaart(en). Een intel PRO 1000 kaart heb je al nieuw voor enkele tientjes... 2ehands zels een quad-port voor hetzelfde bedrag.
MAAR, en zeer belangrijk, met Intel NICs. Ik weet niet of DD-wrt dit ook doet, maar de hardware-offloading die intel-nics aanbieden zorgt ervoor dat de cpu veel minder worden belast...
ik denk dus ook eerder in de richting van de netwerkkaart(en). Een intel PRO 1000 kaart heb je al nieuw voor enkele tientjes... 2ehands zels een quad-port voor hetzelfde bedrag.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Kaarten zijn van een gigabit. Op dezelfde hardware draait perfect xpenology met wel een gigabit snelheid. Aan de hardware en de kabels zal het niet liggen denk ik.SpecialK schreef:PFSense gaat volgens mij trager zijn, dat is volgens mijn ervaring op een oude Athon XP erg CPU-intensief. Aan de USB-stick zal het niet liggen want dd-wrt is een paar Mbyte groot, dat draait volledig in't geheugen. Ik vermoed dat het aan de netwerkkaarten ligt; welke kaarten zitten erin?
- mailracer
- Elite Poster
Cpu komt niet hoger uit dan 3 procent als ik een test laat lopen wanneer hij rond de 80 Mbit haalt, dat is volgens mij dus niet de oorzaak. Maar ik ga trachten een kaart met 4 Intel gigapoorten Te gebruiken. Wanneer ik iets meer tijd ga hebben.
- mailracer
- Elite Poster
Ik heb PFsense op een usb geplaatst en veel verschil is er niet.serialchiller schreef:interessant experiment!
je hebt wellicht geen spare hdd om het verschil te kunnen testen?
Edit :
Je vermoeden is helemaal correct. Ik heb nadien de zaken aangesloten via een switch zodat de diagnose met welke snelheid hij effectief syncroniseert beter op te volgen is met de led-status. De realtek chipsets werkte maar op 100 Mbit, Terwijl een intel-kaartje, dat ik uit een servertje heb weten halen voor te testen, wel perfect op 1Gbit werk en de speedtest ook laat slagen op volle snelheid.SpecialK schreef:. Ik vermoed dat het aan de netwerkkaarten ligt; welke kaarten zitten erin?
Welke heeft je voorkeur om als router te gebruiken trouwens
PFsense of DD-WRT ?
Ik merk dat DD-WRT weinig vraagt van de CPU, terwijl PFsense al direct naar 40 procent piekt bij een speedtest.
- serialchiller
- Premium Member
Je moet kijken naar wat je nodig hebt. PFsense zit tjokvol mogelijkheden dankzij packages. Proxy, contentfilter, antivirus,... Maar dat heeft allemaal uiteraard weer impact op de cpu.
Dd-wrt voor een iets eenvoudiger oplossing maar wel vlans, multi wifi, deftige VPN,...
Op het werk voor pfsense gekozen. Zeker tof sinds in de laatste versie automatische cloud backup van de configuratie gratis inbegrepen is. PFsense wordt ook zeer actief verder ontwikkeld. Al te lang weg van dd om te weten hoe levend dat project nog is.
Maar bekijken wat past bij jouw noden dus...
Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk
Dd-wrt voor een iets eenvoudiger oplossing maar wel vlans, multi wifi, deftige VPN,...
Op het werk voor pfsense gekozen. Zeker tof sinds in de laatste versie automatische cloud backup van de configuratie gratis inbegrepen is. PFsense wordt ook zeer actief verder ontwikkeld. Al te lang weg van dd om te weten hoe levend dat project nog is.
Maar bekijken wat past bij jouw noden dus...
Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Ikzelf gebruik OpenWRT, maar dat ligt uiteraard het dichtste tegen dd-wrt aan. Ik heb een embedded device (Lanner FW-7522) met 4 intel-kaarten in, maar met jouw oude desktop kan het uiteraard ook.
- mailracer
- Elite Poster
Het is me intussen gelukt om DD-wrt te laten werken, maar na het vervangen van de GPU door een versie met klein PCI slot en toevoegen van een extra netwerk-kaart type intel lukt het me niet om dd-wrt weer werkende te krijgen.SpecialK schreef:Ikzelf gebruik OpenWRT,
De PC herstart continu en op moment dat hij reboot kleurt het scherm groen. Ook de nieuwe build van vandaag werkt niet.
PFsense werkt met de nieuwe kaarten wel perfect.
Daarom zou ik ook eens met open-wrt een poging willen wagen, alleen waar vind ik de juiste image voor op stick te plaatsen.
dank voor de tip
- mailracer
- Elite Poster
Open-wrt werkt perfect, maar omdat het zo'n afgeslankte versie is, denk ik met pfsense meer op te steken van firewall rules.serialchiller schreef:ik draai zakelijk in productie PFsense op Atom d525.
Aangezien jij pfsense in een zakelijke productie hebt, hoop ik dat je me verder kan helpen.
vraag 1 : Ik heb 5 netwerkpoorten op de PC, waarvan 1 de wan werd en 1 Lan poort. Ik heb dus drie OPT poorten die ik in de lan wil toevoegen. Ik heb deze al in brug geplaatst met de lan-poort, en wat rules aangepast volgens wat ik via een zoekfunctie op google heb gevonden, maar het werkt niet. Enkel De wan, en 1 lan poort werken goed.
vraag 2 : Waar kan ik de DHCP rules aanpassen. Ik wens ip-adressen uit te delen tussen *.*.*.10 en *.*.*.100
ALs ik vraag 1 en 2 opgelost krijg kan ik hem al in de plaats zetten van mijn huidige router.
Heb de nodige info gevonden over bovenstaande vragen, aleen dus nog vraag 3.
vraag 3 : Is er op het internet een handleiding te vinden (lees voor dummy's) om pfsense vlot aan te leren.
dank voor de info.
- serialchiller
- Premium Member
Uit het hoofd, want mijn testsysteem is momenteel onbeschikbaar en ik gebruik vlans in LAGG's dus bitter weinig ervaring met bridging.
(Ik ga ook even uit van een basis thuis-setup voorlopig met één LAN in bv 192.168.0-range)
vraag1: Wanneer de bridge gemaakt is moet deze op zich als interface enabled en geconfigureerd worden.
Ik zou de 3 vrije interfaces eerst samen in een bridge zetten en enablen met je uiteindelijk gewenste subnet zodat je via de wizard-aangemaakte LAN nog steeds in je router kan. Eens je via alle poorten van je bridge ook het internet op kan, kan je de config van "LAN" strippen en deze ook toevoegen aan de bridge denk ik.
EDIT: deze forumpost beschrijft het stapsgewijs zo lijkt.
vraag2: onder menu "services" >> "DHCP server" en dan per interface configureerbaar.
vraag3: niet meteen. beste bron is de officiele documentatie. Verder behelp ik me ook met het pfsense-forum, google en youtube.
ik bekijk of ik vandaag de tijd vind om jouw setup eens na te bootsen.
(Ik ga ook even uit van een basis thuis-setup voorlopig met één LAN in bv 192.168.0-range)
vraag1: Wanneer de bridge gemaakt is moet deze op zich als interface enabled en geconfigureerd worden.
Ik zou de 3 vrije interfaces eerst samen in een bridge zetten en enablen met je uiteindelijk gewenste subnet zodat je via de wizard-aangemaakte LAN nog steeds in je router kan. Eens je via alle poorten van je bridge ook het internet op kan, kan je de config van "LAN" strippen en deze ook toevoegen aan de bridge denk ik.
EDIT: deze forumpost beschrijft het stapsgewijs zo lijkt.
vraag2: onder menu "services" >> "DHCP server" en dan per interface configureerbaar.
vraag3: niet meteen. beste bron is de officiele documentatie. Verder behelp ik me ook met het pfsense-forum, google en youtube.
ik bekijk of ik vandaag de tijd vind om jouw setup eens na te bootsen.
- mailracer
- Elite Poster
Dank alvast, maar ik denk dat onze posts elkaar gekruist zijn. Ik had bovenstaande doorstreept (vraag 1 en 2) omdat deze vragen beantwoord werden in volgende linkserialchiller schreef:ik bekijk of ik vandaag de tijd vind om jouw setup eens na te bootsen.
https://mtu.net/~engstrom/configure-pfs ... cs-as-lan/
Ik ga alvast (als ik tijd heb) het forum eens grondig doorlezen. Dank voor de hulp
- serialchiller
- Premium Member
Inderdaad, gekruiste communicatie...
Ik laat je dan zelf even uitproberen met de uitleg die je zelf vond en lees hier graag je wedervaren.
Ik herinnerde me zopas wél nog de "PFsense Hangout Videos" waarvoor je vroeger een gold subscription moest hebben(net als voor de cloudbackup).
Intussen zijn de videos gratis op youtube gezet(kijk bij de playlists) en is die cloudbackup voor je config ook geheel gratis...
Die cloudbackup is, zeker als je nog aan het experimenteren bent, zalig. Je kan zo makkelijk op je stappen terugkeren...
Als je nog vragen hebt, aarzel niet! Via PB of in deze draad, al klopt het onderwerp dan niet meer...
Ik laat je dan zelf even uitproberen met de uitleg die je zelf vond en lees hier graag je wedervaren.
Ik herinnerde me zopas wél nog de "PFsense Hangout Videos" waarvoor je vroeger een gold subscription moest hebben(net als voor de cloudbackup).
Intussen zijn de videos gratis op youtube gezet(kijk bij de playlists) en is die cloudbackup voor je config ook geheel gratis...
Die cloudbackup is, zeker als je nog aan het experimenteren bent, zalig. Je kan zo makkelijk op je stappen terugkeren...
Als je nog vragen hebt, aarzel niet! Via PB of in deze draad, al klopt het onderwerp dan niet meer...