Scarlet One (ADSL+VoDSL) zéér ontevreden + foute informatie

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Gesloten
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

het is een lang verhaal geworden, maar ik denk dat het wel goed geargumenteerd is ... thanks for reading :)

Mijn aanvraag voor Scarlet One is net in orde gekomen (nummerportering van belgacom naar scarlet wordt nu doorgevoerd).

Ik heb dus sinds maandag die fameuze Scarlet One Box in mijn bezit, en correct geinstalleerd. Maar laat ik daar nu zéér ontevreden van zijn, wat ik voordat ik het apparaat in mijn bezit had al vreesde....

Voor Jan en Corneel van op de hoek zal het allemaal wel voldoende werken, maar voor mij zijn er serieuze tekortkomingen...

Een kleine opsomming:

Snelheid
De snelheid is een aanzienlijke hoeveelheid lager dan met mijn Thompson Speedtouch 510 (over dezelfde bedrading, zelfde account). Een doodnormale active FTP sessie stroomde bij de speedtouch binnen aan 410 Kb/s (*) - met de Scarlet One Box haal ik nog met moeite 300 Kb/s. Dat is toch 25%, dat die VoDSL diensten wat bandbreedte happen is normaal, maar 25%?

(*) geluk bij een ongeluk, Belgacom heeft mij per vergissing een 4mbit/512kbit verbinding geinstalleerd, ipv de gebruikelijke 3.3/512...

Compatibiliteit
Een even doodsimpele SSL FTP connectie is niet meer mogelijk via die Scarlet One Box, terwijl die ook aan 410 Kb/s binnenkomt op m'n Speedtouch. Ik heb alle opties van de Scarlet One Box bestudeerd (veel documentatie is er niet over), en vind niets wat dit zou verhinderen...

Een simpele STAT -al (alternatieve LS -L via FTP) stalled voor 10 seconden als ik gebruik maak van de Scarlet One Box, met de Speedtouch krijg ik het directory-overzicht onmiddelijk.

Gebruiksgemak
Dat ik de webinterface onduidelijk vind t.o.v. mijn speedtouch is uiterst subjectief, maar er zijn limieten... Doodnormale dingen als een portmap zijn niet gemakkelijk toegankelijk.

Voorzover ik kon zien ondersteunt de Scarlet One Box geen uPNP, maar dat is ook een punt waarop ik redelijk alleen sta (uPNP heeft niet zo'n goede reputatie, maar toch nog nooit problemen mee gehad)

Kwaliteit
Die Scarlet One Box wordt zo warm dat ik er schrik van krijg, ik kan me niet van de indruk ontdoen dat die mogelijks in brand vliegt! Dit probleem is echter gekend bij Scarlet.
De kwaliteit (afwerking) laat ook zéér te wensen over. De aansluitingen van de Scarlet One Box vanachter zijn van zo'n lage kwaliteit, dat je het apparaat eens aangesloten niet meer mag bewegen, of ze deconnecteren ... vooral de Ethernet aansluiting heeft hier last van, maar de Stroomvoorziening heeft me hier ook al op getrakteerd.

Dat was het zowat voor de Scarlet One Box ... kan zijn dat ik er binnenkort nog wat ontdek...

Om nu bij het eigelijk probleem aan te komen:

Ik had van de Scarlet One Box verwacht dat het geen goed apparaat ging zijn, dus heb ik tijdens het telefoongesprek van m'n Scarlet One aanvraag met de Scarlet helpdesk uitdrukkelijkb gevraagd of ik m'n oude modem nog kon gebruiken. Een medewerker van de helpdesk zei me toen (17 december 2004) dat dit absoluut mogelijk was. Er zou een optie op de Scarlet One Box zitten, die toeliet het ADSL signaal te forwarden naar een ander apparaat (mijn Speedtouch) bijvoorbeeld.

Nu dat het apparaat hier staat, blijkt dit toch niet mogelijk te zijn. Via de supportwebsite van Scarlet en via de helpdesk kwam ik te weten dat alleen de scarlet one box wordt ondersteund. Moest ik geweten hebben dat het niet mogelijk zou zijn om een andere modem te gebruiken, had ik Scarlet One nooit aangevraagd!

Ik heb geen informatie over dat telefoongesprek waarin ik vroeg of m'n oude modem kon blijven, geen datum, geen uur, geen contactpersoon...
Hier zit ik dus vast, alhoewel ik betwijfel of de Scarlet medewerker die ik aan de lijn heb gehad het zich nog herinnert dat hij/zij mij zulke informatie gegeven heeft.

Welke opties heb ik nu allemaal?

* Ik wijger die Scarlet One Box te gebruiken, maar aan de andere kant van het vuur staat terug Belgacom, want geen Scarlet One Box is ook geen Scarlet One abbonement.
* Wat kan ik allemaal vragen van Scarlet? Wat kan ik 'eisen' dat zij doen van hun kant om me toch Scarlet One te laten gebruiken in combinatie met m'n Speedtouch modem?

Ik weet het even niet meer ... de simpele oplossing zou nog zijn: Scarlet overboord te gooien, terugkruipen bij Belgacom en dan RealDSL aanvragen ... maar daar ken ik de peeringkwaliteit niet van, aan de andere kant kan ik er maar op vooruitgaan, want die van Scarlet was ook niet denderend ....

Anyway .... k moest het even schrijven .. misschien komen er wat goede reacties op, die me helpen om te beslissen hoe ik verder moet ... sigh...
Gebruikersavatar
PHO
Pro Member
Pro Member
Berichten: 373
Lid geworden op: 09 nov 2003, 12:13

Het is niet nodig dubbel te posten.

Voor het vervolg, lees HIER
Who the f*** is general failure and why the hell is he reading my disk ?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Zoals PHO zegt : 1x is genoeg.

*locked*
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”