Vorige week donderdag heb ik in mijn laptop (Asus N752VX) een M2 EVO700 NVME ssd laten plaatsen. Ik heb eerst contact gehad met de helpdesk van ASUS waar men mij na enig zoekwerk formeel bevestigd heeft dat deze schijf OK was voor mijn laptop. Dit blijkt ook zo te zijn: wanneer ik via Samsung Magician kijk naar het tabblad "compatibiteitsprolemen", wordt ere duidelijk vermeld "geen". De schijf verschijnt ook mooi in mijn BIOS.
Ik ben overgegaan tot een clean install en heb eerst op de site van Microsoft met de creation tool een usb installatiestick aangemaakt.
De installatie van Win10 verloopt vlekkeloos.
Wanneer ik vervolgens specifieke drivers van Asus installeer - alhoewel tijdens de WIN10- installatie blijkbaar voor alle apparaten windows drivers geïnstalleerd worden, ook al heeft ASUS recenteren - krijg ik bij het heropstarten een lichtblauw scherm zonder foutmeldingen (volgens mij dus geen BSOD) maar de computer stopt met verder booten.Wanneer ik dan even op de aan/uit knop duw van mijn laptop en hem opnieuw opstart verloopt het booten zonder probleem.
Het gebeurt ook dat tijdens het gewoon herstarten van de pc dit scherm verschijnt. Gewoon even de aan/uit knop induwen en de laptop herstart vlekkeloos. Verder resulteer een NVME ssd blijkbaar heel duidelijk in een serieuze snelheidswinst.
Iemand enig idee wat hier de oorzaak zou kunnen zijn? Ik heb al van alles opgezocht maar vind vooral antwoorden over situaties waarin de schijf niet verschijnt in het BIOS, hetgeen bij duidelijk niet het geval is.
Kan één of andere BIOS instelling (Fast Boot bv?, ik zie ook BIOS sleutels onder de rubriek "fast boot" staan die je kunt verwijderen, ...) de oorzaak zijn?
Dank voor jullie reacties
Blauw scherm bij opstart WINDOWS (echter geen BSOD)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Het is duidelijk dat het aan de extra tooltjes en drivers van asus ligt. Verwijder ze opnieuw een voor een en kijk welke het probleem gaf. Als het geen bsod is, dan stel ik voor om ook je grafische drivers eens na te zien.
-
- Elite Poster
Dus best voor touchpad, grafische kaart van intel, chipset etc., alles gewoon beperken tot de drivers die windows geïnstaleerd heeft.
Heb ondertussen ook wel al iets gevonden over de NVME3.0 driver van Samsung die niet echt koosjer zou zijn: bv http://www.tomshardware.co.uk/forum/id- ... e-ssd.html
Ga uw advies eens opvolgen en om te beginnen ook de NVME driver van Samsung de-installeren. Ik snap niet waarop laptop fabrikanten nog drivers voorzien nu windows blijkbaar toch voor (quasi-)alle hardware een driver installeert.
Heb ondertussen ook wel al iets gevonden over de NVME3.0 driver van Samsung die niet echt koosjer zou zijn: bv http://www.tomshardware.co.uk/forum/id- ... e-ssd.html
Ga uw advies eens opvolgen en om te beginnen ook de NVME driver van Samsung de-installeren. Ik snap niet waarop laptop fabrikanten nog drivers voorzien nu windows blijkbaar toch voor (quasi-)alle hardware een driver installeert.
-
- Elite Poster
Heb een clean install van windows gedaan zonder extra asus-drivers en zonder de NVME 3.0 driver van Samsung. SSD wordt perfect herkend in BIOS, apparaatbeheer en in Samsung Magic.
Bij het opstarten verschijnt na het BIOS- logo van ASUS gewoon een blauw scherm zonder foutcode of -melding. Bij het aanklikken van om het even welke toets, schakelt de laptop volledig uit. De herstart van windows verloopt dan probleemloos.
Bij het opstarten verschijnt na het BIOS- logo van ASUS gewoon een blauw scherm zonder foutcode of -melding. Bij het aanklikken van om het even welke toets, schakelt de laptop volledig uit. De herstart van windows verloopt dan probleemloos.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Hmz... Mijn mening is dat je juist wel alle drivers van de fabrikant installeert (en bij Asus in het bijzonder de atk pacage en de smartgesture al zeker)
Heb je het bios al upgedate ? Heb je het bios al eens gereset ?
Welke fouten krijg je in je windows logboeken ?
Heb je het bios al upgedate ? Heb je het bios al eens gereset ?
Welke fouten krijg je in je windows logboeken ?
- mailracer
- Elite Poster
Je krijgt het blauwe scherm voordat Windows opstart en na het intoetsen van eender welke toets herstart hij wel correct tot de volledige Windows.
Dan is je ssd in combinatie met de laptop en mss ook de bios het probleem.
-
- Elite Poster
Dank voor de reactie !
Heb ook al beeldscherm drivers als oorzaak gelezen want voor de geforce GTX950M installeer ik deze altijd op het laatste moment.
Zou het zin hebben om
1. na de windows installatie, win 10 direct te laten zoeken naar updates?
2. vervolgens onmiddellijk de laatste NVIDIA driver te installeren?
3. Onboard ook Intel HD530: diegene die windows mee installeert, downgraden naar deze op de ASUS- site heeft m.i. geen zin of toch ... ?
Een andere optie zou erin bestaan de optie "snel starten" uit te schakelen. Heb dit al eens gedaan in het BIOS, zonder resultaat. Blijkbaar kan dit ook via het configuratiescherm > systeembeheer. Vermoed dat dit hetzelfde effect zou hebben als uitschakeling in het BIOS of niet?
Voor aankoop van de EVO 970 gebeld met ASUS die me verzekerde dat deze volledig compatibel was met mijn laptop. Ook navraag gedaan in 2 andere computer speciaalzaken die dit bevestigden. Tenslotte op de site van "Crucial" ook nog eens gezien naar de upgrademogelijkheden voor de ASUS N752VX en ook daar werd een NVME M.2 ssd met formfactor 2280 als compatibel met deze laptop vermeld. Nogmaals, de ssd wordt ook correct vermeld in het BIOS, in apparaatbeheer en na installatie van Samsung Magician dat op zijn beurt ook nog eens de pc scant ifv. compatibiliteitsproblemen en deze test op dergelijke problemen geeft telkens als resultaat "geen". Dus ik denk dat de kans klein is dat deze ssd niet samen gaat met dit toestel.mailracer schreef:Je krijgt het blauwe scherm voordat Windows opstart en na het intoetsen van eender welke toets herstart hij wel correct tot de volledige Windows.
De ATK- package en smartgesture zijn geïnstalleerd, samen met de SATA controller van Asus voor Skylake (is de naam van de processor), de MEU (firmware update of driver), edm.iceke schreef:Hmz... Mijn mening is dat je juist wel alle drivers van de fabrikant installeert (en bij Asus in het bijzonder de atk pacage en de smartgesture al zeker)
Ja de laatste firmware versie = 301iceke schreef:Heb je het bios al upgedate ?
Restore defaults of in het BIOS al eens gekozen. Je kan in het BIOS > SECTIE "boot menu", ook sleutels resetten blijkbaar maar dat heb ik nog niet gedaan.iceke schreef: Heb je het bios al eens gereset ?
Zal ik eens opzoeken.iceke schreef:Welke fouten krijg je in je windows logboeken ?
Heb ook al beeldscherm drivers als oorzaak gelezen want voor de geforce GTX950M installeer ik deze altijd op het laatste moment.
Zou het zin hebben om
1. na de windows installatie, win 10 direct te laten zoeken naar updates?
2. vervolgens onmiddellijk de laatste NVIDIA driver te installeren?
3. Onboard ook Intel HD530: diegene die windows mee installeert, downgraden naar deze op de ASUS- site heeft m.i. geen zin of toch ... ?
Een andere optie zou erin bestaan de optie "snel starten" uit te schakelen. Heb dit al eens gedaan in het BIOS, zonder resultaat. Blijkbaar kan dit ook via het configuratiescherm > systeembeheer. Vermoed dat dit hetzelfde effect zou hebben als uitschakeling in het BIOS of niet?
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Goh, Ik zie het hier regelmatig mislopen op Asus laptops als je de schijf kopieert naar ssd (lees veel meer dan bij andere merken)
Nu, dan start windows niet op en los je dat op door de bios ff te resetten
Uw probleem kan je volgens mij perfect gaan opzoeken in de logboeken en vandaar uit werken naar een oplossing.
Nu, dan start windows niet op en los je dat op door de bios ff te resetten
Uw probleem kan je volgens mij perfect gaan opzoeken in de logboeken en vandaar uit werken naar een oplossing.
-
- Elite Poster
1. Deze fout keert regelmatig terug in het log boek onder 'systeem':
DCOM 10016 met volgende info:
In de machtigingsinstellingen toepassingsspecifiek wordt de machtiging Starten niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID
Windows.SecurityCenter.WscDataProtection
en APPID
Niet beschikbaar
aan de gebruiker NT AUTHORITY\SYSTEM SID (S-1-5-18) met het adres LocalHost (via LRPC) die wordt uitgevoerd in de toepassingscontainer Niet beschikbaar SID (Niet beschikbaar). Deze beveiligingsmachtiging kan worden gewijzigd met het beheerprogramma van Component Services.
Ik weet niet of dit iets te maken heeft met de BSOD zonder foutcode. Wel ook laatste NVIDIA driver geïnstaleerd
2. Ik stel nu ook duidelijk vast dat het probleem optreedt enkel wanneer ik de laptop herstart terwijl hij in gebruik is en niet wanneer ik hij opstart na volledig afsluiten
In de machtigingsinstellingen toepassingsspecifiek wordt de machtiging Starten niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID
en APPID
Niet beschikbaar
aan de gebruiker NT AUTHORITY\SYSTEM SID (S-1-5-18) met het adres LocalHost (via LRPC) die wordt uitgevoerd in de toepassingscontainer Niet beschikbaar SID (Niet beschikbaar). Deze beveiligingsmachtiging kan worden gewijzigd met het beheerprogramma van Component Services.
Ik weet niet of dit iets te maken heeft met de BSOD zonder foutcode. Wel ook laatste NVIDIA driver geïnstaleerd
2. Ik stel nu ook duidelijk vast dat het probleem optreedt enkel wanneer ik de laptop herstart terwijl hij in gebruik is en niet wanneer ik hij opstart na volledig afsluiten
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 66 keer
Ikzelf heb net hetzelde voor
asus laptop ASUS ROG GL702VM-GC026T-BE
Ik heb deze week net dezelfde ssd ingebouwd zoals koenraad
Samsung 970 EVO 250 GB M.2
Iso gemaakt via windows website (1809 build van windows 10)
Ik heb al zitten prutsen met de drivers,de installatiefolder gekopieerd van de originele ssd (os)
De drivers van de website van asus.
De drivers van samsung geinstalleerd.
Niks verhelpt het probleem
Echter merk ik na iedere blauw scherm voor het opstarten, telkens met dezelfde melding in mijn logboeken.
Kernel PNP gebeurtenis id 219 (taakcategorie 212)
The driver \Driver\WUDFRd failed to load for the device ACPI\INT3400\2&daba3ff&0
Hierbij verschijnt er ook telkens een checkdisc voor ntfs van een bepaalde partitie,
dit zal wss door het slecht afsluiten zijn van de laptop bij de hard power off
Iemand een clue wat het kan zijn?
Mvg
Dettie
asus laptop ASUS ROG GL702VM-GC026T-BE
Ik heb deze week net dezelfde ssd ingebouwd zoals koenraad
Samsung 970 EVO 250 GB M.2
Iso gemaakt via windows website (1809 build van windows 10)
Ik heb al zitten prutsen met de drivers,de installatiefolder gekopieerd van de originele ssd (os)
De drivers van de website van asus.
De drivers van samsung geinstalleerd.
Niks verhelpt het probleem
Echter merk ik na iedere blauw scherm voor het opstarten, telkens met dezelfde melding in mijn logboeken.
Kernel PNP gebeurtenis id 219 (taakcategorie 212)
The driver \Driver\WUDFRd failed to load for the device ACPI\INT3400\2&daba3ff&0
Hierbij verschijnt er ook telkens een checkdisc voor ntfs van een bepaalde partitie,
dit zal wss door het slecht afsluiten zijn van de laptop bij de hard power off
Iemand een clue wat het kan zijn?
Mvg
Dettie
- mailracer
- Elite Poster
Of het er iets mee te maken heeft weet ik niet, maar als je nog een tweede ssd, of de oude ssd of hdd schijfje liggen hebt, kan je mss als test de nieuwe Windows settings overzetten hierop en nog eens testen, zo weet je zeker of het aan de nieuwe ssd ligt, of nietkoenraaddeconinck schreef:1. Deze fout keert regelmatig terug in het log boek onder 'systeem':
en APPID
Niet beschikbaar
Mss als het een upgrade betrof, had je ook de vorige (oude) partitie erop kunnen Copieren
Mss ook eens handig om na te zien hoe de ssd in de bios staat. Als ide. Ahci, raid, ??????. Let op aanpassingen hieraan verreist soms een andere driver voor je ssd en het kan zijn dat je Windows opnieuw moet installeren.
-
- Elite Poster
Heb niet direct een 2° ssd. Ik heb wel een heel oude ACER ASPIRE 5940G met klassieke ssd (Samsung EVO840) en 4GB intern geheugen en daar draait de huidige windows versie wel perfect op (zij het natuurlijk iets trager dan op mijn ASUS N752VX). Dat zegt niet zoveel natuurlijk over dit probleem.mailracer schreef: Of het er iets mee te maken heeft weet ik niet, maar als je nog een tweede ssd, of de oude ssd of hdd schijfje liggen hebt, kan je mss als test de nieuwe Windows settings overzetten hierop en nog eens testen, zo weet je zeker of het aan de nieuwe ssd ligt, of niet
Mss als het een upgrade betrof, had je ook de vorige (oude) partitie erop kunnen Copieren
De update naar win 10 versie 1809 was nog niet aangeboden op mijn pc (omwille van gekende compatibiliteitsproblemen bij MS dat de uitrol al serieus vertraagd heeft) maar in win10 versie1803 kreeg ik al foutmeldingen bi het opstarten tijdens de installatie van windows terwijl de installatie van versie 1809 vlekkeloos verloopt. Misschien volgen er nog aanpassingen aan versie 1809 met oplossingen voor deze specifieke issue?
Het is pas bij herstarten na de installatie dat problemen optreden. M.i. driver probleem maar ja, welke driver. Ga daarom volgende tip van Iceke vanavond eens uitproberen:
Mijn enige vraag is of Windows automatisch dezelfde drivers niet zal herinstalleren met hetzelfde probleem dan tot gevolg. Asus heeft ook analogeiceke schreef:@dettie: De Intel(R) Dynamic Platform and Thermal Framework Driver eens verwijderen en na het herstarten opnieuw installeren ?
WIN10 drivers op zijn support site staan maar deze zijn veel ouder. Heeft het zin om drivers te down-graden?
In het BIOS is de drive te vinden onder "NVME drives". Bij sata-drives vind ik mijn gewone hdd terug (geen ssd) en de blue-ray speler.mailracer schreef: Mss ook eens handig om na te zien hoe de ssd in de bios staat. Als ide. Ahci, raid, ??????. Let op aanpassingen hieraan verreist soms een andere driver voor je ssd en het kan zijn dat je Windows opnieuw moet installeren.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 66 keer
Ikzelf heb hier 4 distributedCom errors
1***
2***
3***
4***
andere error nog steeds
kernel 219, kernel PNP
The driver \Driver\WUDFRd failed to load for the device ACPI\INT3400\2&daba3ff&0.
@iceke
De thermal driver die geinstalleerd standaard door microsoft is crack dezelfde als die van asus. Ik heb zonet even herinstalleerd met deze van de asus website.
------------------- update 17h33
Ik heb zonet op aanraden van iceke de thermal drivers uninstalled.
Wifi afgelegd, via apps thermal drivers verwijderd. Computer uit, computer aan.
apparaatbeheer melde 5 onbekende apparaten, windows vond geen stuurprogramma's,
Dan heb ik de asus drivers geinstallleerd.Alle werden netjes geinstalleerd.
Dan reboot = 1x gelukt, 2de keer reboot was blauw scherm ^^
Daarna maar terug de wifi aangelegd.
Je mag anders altijd mijn pc eens overnemen via teamviewer en de logs bekijken?
1***
Code: Selecteer alles
In de machtigingsinstellingen toepassingsspecifiek wordt de machtiging Activeren niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
en APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
aan de gebruiker DETTIE-LAPTOP\Dettie SID (S-1-5-21-3598703813-1944566253-1938854482-1001) met het adres LocalHost (via LRPC) die wordt uitgevoerd in de toepassingscontainer Niet beschikbaar SID (Niet beschikbaar). Deze beveiligingsmachtiging kan worden gewijzigd met het beheerprogramma van Component Services.
Windows.SecurityCenter.SecurityAppBroker
en APPID
Niet beschikbaar
en APPID
Niet beschikbaar
Windows.SecurityCenter.WscBrokerManager
en APPID
Niet beschikbaar
kernel 219, kernel PNP
The driver \Driver\WUDFRd failed to load for the device ACPI\INT3400\2&daba3ff&0.
@iceke
De thermal driver die geinstalleerd standaard door microsoft is crack dezelfde als die van asus. Ik heb zonet even herinstalleerd met deze van de asus website.
------------------- update 17h33
Ik heb zonet op aanraden van iceke de thermal drivers uninstalled.
Wifi afgelegd, via apps thermal drivers verwijderd. Computer uit, computer aan.
apparaatbeheer melde 5 onbekende apparaten, windows vond geen stuurprogramma's,
Dan heb ik de asus drivers geinstallleerd.Alle werden netjes geinstalleerd.
Dan reboot = 1x gelukt, 2de keer reboot was blauw scherm ^^
Daarna maar terug de wifi aangelegd.
Je mag anders altijd mijn pc eens overnemen via teamviewer en de logs bekijken?
- mailracer
- Elite Poster
Wat ik bedoel is om de installatie die op je nieuwe ssd is geplaatst en fouten heeft, om hiervan de partitie 1 op 1 over te zetten op een hdd, of andere ssd. Als je dan geen problemen hebt, dan is de ssd de schuldige. Ongeacht of deze correct in je bios staat.koenraaddeconinck schreef:Heb niet direct een 2° ssd. Ik heb wel een heel oude ACER ASPIRE 5940G met klassieke ssd (Samsung EVO840) en 4GB intern geheugen en daar draait de huidige windows versie wel perfect op (zij het natuurlijk iets trager dan op mijn ASUS N752VX).mailracer schreef: Of het er iets mee te maken heeft weet ik niet, maar als je nog een tweede ssd, of de oude ssd of hdd schijfje liggen hebt, kan je mss als test de nieuwe Windows settings overzetten hierop en nog eens testen, zo weet je zeker of het aan de nieuwe ssd ligt, of niet
-
- Elite Poster
Zal eens proberen naar mijn gewone ssd.
BTW: daarstraks Microsoft aan de chat gehad. Probleem = voor hen duidelijk een driver probleem of conflict. M.i. één van de vele bugs met INTEL onderdelen.
Ook advies gekregen ASUS te contacteren. Ga dit direct eens doen.
EDIT: advies van Intel om zoveel mogelijk ASUS WIN10 drivers proberen te installeren over de windwows native drivers. Volgens hen kan er geen probleem zijn met de ssd want anders zou win niet installeren. Zij denken ook eerder aan driver issue of driver conflict.
BTW: daarstraks Microsoft aan de chat gehad. Probleem = voor hen duidelijk een driver probleem of conflict. M.i. één van de vele bugs met INTEL onderdelen.
Ook advies gekregen ASUS te contacteren. Ga dit direct eens doen.
EDIT: advies van Intel om zoveel mogelijk ASUS WIN10 drivers proberen te installeren over de windwows native drivers. Volgens hen kan er geen probleem zijn met de ssd want anders zou win niet installeren. Zij denken ook eerder aan driver issue of driver conflict.
-
- Elite Poster
Inderdaad.mailracer schreef:Wss een driverprobleem met je nieuwe SSD. Want dat is het enige dat veranderd is sinds je upgrade denk ik dan.
Kan een bepaalde driver conflicten geven met een totaal andere driver voor een totaal ander apparaat?
Hier op het werk zijn er ITers die me waarschuwen voor NVIDIA drivers .... En inderdaad, nadat WINDOWS geïnstalleerd is wordt gezocht naar een beeldschermstuurprogramma (bij mij dus voor NVIDIA en idem bij Dettie) en die wordt op de achtergrond geïnstalleerd. Installatie van de nieuwste via NVIDA geeft zelfde probleem.
Ik ga eens de kaart uitschakelen en dan rebooten …
edit Heb nog eens clean install gedaan:
Na installatie zijn er 4 apparaten waarvoor geen stuurprogs. Nadien treedt probleem op. Eén van deze zorgt dus voor problemen.
Apparaten zijn:
- controller pci gegevensvezameling en gegevensverwerking
- pci geheugencontroller
- sm bus controller
- pci simple communications controller
Denk dat ik het stilaan opgeef …
- mailracer
- Elite Poster
Nvme werkt direct op de busstructuur van de cpu, nmlk de PCI(e) bus. Dus lijkt de ssd niet zo compatibel met de huidige PCI drivers. Je kan nu best zowel de ssd-producent, als asus op de hoogte brengen van het probleem en hopen dat er snel een nieuwe driver uitkomt die je probleem verhelpt.
-
- Elite Poster
Bedankt mailracer !!
EDIT: heb daarstraks contact opgenomen met Samsung en zij hebben een ticket geopend. Uitgelegd dat er een probleem is zowel bij gebruik bij de NVME 3.0 Samsung als Windows NMVME native driver resulterend in BSOD zonder error code en dat dit probleem optreedt met de pci e drivers die windows en Asus momenteel leveren.
Dettie heeft met exact hetzelfde fenomeen te kampen.
Aan de tel. sprak men duidelijk over de 1809 win update "as a worldwide disaster" ....
EDIT2: daarstraks contact gehad met ASUS. Reactie: "de meegeleverde drivers met het toestel hebben altijd gewerkt dus gaat het hier om een WIN- of Samsung- probleem." Ondanks de veranderde hardware kan de laptop nog altijd binnen om deze issue verder te bekijken ONDER GARANTIE ... Nog even Samsung afwachten en zo niet, de handel richting ASUS
EDIT3: ga deze asap eens uitproberen: https://www.wintips.org/find-out-which- ... with-bsod/
Antwoord Asus Windows heeft in 1809 versie NVME drivers niet gewijzigd dus advies om terug te keren naar WIN 10 ver 18.03. Heb hen laten weten dat problemen daar idem zijn.
EDIT: heb daarstraks contact opgenomen met Samsung en zij hebben een ticket geopend. Uitgelegd dat er een probleem is zowel bij gebruik bij de NVME 3.0 Samsung als Windows NMVME native driver resulterend in BSOD zonder error code en dat dit probleem optreedt met de pci e drivers die windows en Asus momenteel leveren.
Dettie heeft met exact hetzelfde fenomeen te kampen.
Aan de tel. sprak men duidelijk over de 1809 win update "as a worldwide disaster" ....
EDIT2: daarstraks contact gehad met ASUS. Reactie: "de meegeleverde drivers met het toestel hebben altijd gewerkt dus gaat het hier om een WIN- of Samsung- probleem." Ondanks de veranderde hardware kan de laptop nog altijd binnen om deze issue verder te bekijken ONDER GARANTIE ... Nog even Samsung afwachten en zo niet, de handel richting ASUS
EDIT3: ga deze asap eens uitproberen: https://www.wintips.org/find-out-which- ... with-bsod/
Antwoord Asus Windows heeft in 1809 versie NVME drivers niet gewijzigd dus advies om terug te keren naar WIN 10 ver 18.03. Heb hen laten weten dat problemen daar idem zijn.