Vrouwlief is huismoeder en is bezig met wat opleidingen als hobby. Wil ze wat verdienen met die hobby kan het zo als het een goede Belg betaamt in het zwart of zelfstandige worden.
Aangezien niets moet, moet ik iets op poten (laten) zetten dat me geen fortuin kost om te onderhouden als er is geen inkomsten zijn. Maar het mag ook niet (te) nadelig zijn tov de huidige situatie. Voorlopig lijkt me ergens halftijds te gaan werken en dan als bijberoep uit te oefenen het voordeligst.
MichelJ schreef:Vrouwlief is huismoeder en is bezig met wat opleidingen als hobby. Wil ze wat verdienen met die hobby kan het zo als het een goede Belg betaamt in het zwart of zelfstandige worden.
Laat je goed inlichten!
Ik heb begrepen dat een full-time huismoeder tot een bepaald (klein) bedrag onbelast mag bijverdienen maar ken de details niet meer.
MichelJ schreef:Voorlopig lijkt me ergens halftijds te gaan werken en dan als bijberoep uit te oefenen het voordeligst.
Don't! Lees de reacties in deze draad nog eens goed door. Er wordt verschillende keren voor gewaarschuwd dat je geen sociale rechten opbouwt met je bijberoep. Als je halftijds gaat werken, dan bouw je dus ook maar rechten op op basis van die halftijdse.
Ooit met het idee gespeeld, maar het was allemaal nogal complex: papierwerk, aansprakelijkheid, voor een habbekrats op jaarbasis, en dan nog in dezelfde job als het hoofdberoep.
Ik vraag me eigenlijk af of er geen supereenvoudige manier bestaat om af en toe IT diensten aan te bieden zonder daarvoor een zelfstandige statuut te moeten hebben. Genre "ik kom wel efkes uw netwerk trekken / wifi bijsteken in ruil voor een briefke van 20/50/...".
De kleine vriendendienst tegen een kleine betaling dus, maar dan niet int zwart.
ITnetadmin schreef:Ooit met het idee gespeeld, maar het was allemaal nogal complex: papierwerk, aansprakelijkheid, voor een habbekrats op jaarbasis, en dan nog in dezelfde job als het hoofdberoep.
Opletten hier. Als je een zelfstandig bijberoep uitoefent die identiek is aan uw hoofdjob (als bezoldigd werknemer), dan heeft uw werkgever het recht om te eisen (ja, eisen) dat je met die nevenactiviteit meteen stopt. Om de doodeenvoudige reden dat je in zijn vaarwater terecht komt en zo werk van hem afneemt. Stel dat je bijklust als metselaar of kok of café baas of... dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Jack Daniels schreef: Stel dat je bijklust als metselaar of kok of café baas of... dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Als je geen metselaar, kok of cafébaas bent in hoofdberoep...toch ?
J.
Nee, natuurlijk niet. Ik wou maar zeggen: uw nevenactiviteit mag niet hetzelfde zijn als uw hoofdjob. Als dat wel het geval is, werk je jezelf in nesten. Ik moest trouwens aan mijn huidige werkgever laten weten (toen ik daar begon te werken) of ik een bijberoep had en de aard van mijn job. Omdat ik gewoon administratief werk doe en een bijberoep als kok heb was het geen enkel probleem.
Ik werk bij 1 van de grote wegenwacht firma's in België. Stel dat ik zou bijklussen als automechanieker, dan zou mijn werkgever kunnen eisen dat ik die nevenactiviteit stop zet.
ITnetadmin schreef:Ik vraag me eigenlijk af of er geen supereenvoudige manier bestaat om af en toe IT diensten aan te bieden zonder daarvoor een zelfstandige statuut te moeten hebben. Genre "ik kom wel efkes uw netwerk trekken / wifi bijsteken in ruil voor een briefke van 20/50/...".
De kleine vriendendienst tegen een kleine betaling dus, maar dan niet int zwart.
Dat bestaat, zie Onbelast bijverdienen op de site van Vlaanderen.be. Het voorbeeld wat je geeft lijkt mij perfect in dit plaatje te passen.
ITnetadmin schreef:Ooit met het idee gespeeld, maar het was allemaal nogal complex: papierwerk, aansprakelijkheid, voor een habbekrats op jaarbasis, en dan nog in dezelfde job als het hoofdberoep.
Opletten hier. Als je een zelfstandig bijberoep uitoefent die identiek is aan uw hoofdjob (als bezoldigd werknemer), dan heeft uw werkgever het recht om te eisen (ja, eisen) dat je met die nevenactiviteit meteen stopt. Om de doodeenvoudige reden dat je in zijn vaarwater terecht komt en zo werk van hem afneemt. Stel dat je bijklust als metselaar of kok of café baas of... dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Dat betwijfel ik ten zeerste hoor. Dat hangt gewoon af van je contract met je werkgever.
powaq schreef:
Dat betwijfel ik ten zeerste hoor. Dat hangt gewoon af van je contract met je werkgever.
Niet twijfelen, zeker zijn. Ik weet waar ik over spreek als ervaringsdeskundige. Een bijberoep identiek aan je hoofdberoep is wel degelijk aanleiding om verplicht de nevenactiviteit op te geven. Ik dacht zelfs dat bij weigering de werkgever over kan gaan tot ontslag.
Lees hier maar al bij puntje nadelen: https://www.kbc.be/ondernemen/nl/artike ... eroep.html
En hier lees je dat dat aanleiding tot ontslag kan zijn: https://www.vacature.com/nl-be/carriere ... oogle.com/
Sinna schreef:Don't! Lees de reacties in deze draad nog eens goed door. Er wordt verschillende keren voor gewaarschuwd dat je geen sociale rechten opbouwt met je bijberoep. Als je halftijds gaat werken, dan bouw je dus ook maar rechten op op basis van die halftijdse.
Is dit geen desinformatie?
Betaalde je bijdragen voor een zelfstandige activiteit in bijberoep, dan heb je daarvoor geen recht op een pensioen. Je zal wel een pensioen krijgen voor je hoofdberoep in een ander socialezekerheidsstelsel (ambtenaar, werknemer).
Heb je voor je bijberoep bijdragen betaald aan het tarief van een zelfstandige in hoofdberoep? Dan kan je voor je zelfstandige activiteit in bijberoep wel pensioenrechten opgebouwd hebben.
Het RSVZ onderzoekt automatisch of je voor je bijberoep recht hebt op een pensioen
Dan ben je even goed bezig als onze politici. Die hebben ook tijd op overschot om 20 of meer postjes te cumuleren. Ik vraag mij af wanneer je slaapt als je evenveel sociale bijdragen in bijberoep gaat betalen als iemand in hoofdberoep??? Want dat betekent dat je zelfstandig bijberoep quasi even veel uren opslorpt als een zelfstandig hoofdberoep. En daar dan nog eens je hoofdjob bij? Ik wens je veel succes.
ITnetadmin schreef:Ik vraag me eigenlijk af of er geen supereenvoudige manier bestaat om af en toe IT diensten aan te bieden zonder daarvoor een zelfstandige statuut te moeten hebben. Genre "ik kom wel efkes uw netwerk trekken / wifi bijsteken in ruil voor een briefke van 20/50/...".
Dat bestaat, zie Onbelast bijverdienen op de site van Vlaanderen.be. Het voorbeeld wat je geeft lijkt mij perfect in dit plaatje te passen.
Het staat er gewoon tussen:
6.hulp bij administratie en punctuele hulp bij kleine IT-problemen
Maar ik stel me ernstig de vraag of ze dar in Brussel denken dat de burger stom is, het is onbelast, het is occasioneel, het is van burger naar burger (oa), waarom in godsnaam moet de staat dat weten ?
Of heeft de betalende partij daar voordeel aan ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Om te laten zien wat wel mag, maken ze duidelijk wat niet mag. Een IT-probleempje oplossen voor voor 20 euro is OK
Iemand voor 20 euro naar de luchthaven brengen mag dan weer niet.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
powaq schreef:
Niet twijfelen, zeker zijn. Ik weet waar ik over spreek als ervaringsdeskundige. Een bijberoep identiek aan je hoofdberoep is wel degelijk aanleiding om verplicht de nevenactiviteit op te geven. Ik dacht zelfs dat bij weigering de werkgever over kan gaan tot ontslag.
Mja.
Als je in dit geval als hoofdberoep ITer (netwerk en systeembeheer) bent in een niet-IT bedrijf, en zijdelings ook nog ns een netwerk onderhoudt elders, weet ik niet of we dat "concurrentie" kunnen noemen.
Je bent nl niet direct verbonden met de winstgevende operatie van je bedrijf, je levert ondersteunende diensten.
Een webdesigner die voor zijn bedrijf websites designt, en na zijn uren ook nog ns zelfstandig websites bouwt voor klanten, die is uiteraard wel in directe concurrentie met zijn werkgever.
Ik zal het anders formuleren: je bijberoep mag niet hetzelfde zijn als wat jouw werkgever doet. Met andere woorden: als zelfstandige in bijberoep mag je niet in het vaarwater van je werkgever terecht komen.