Radio beluisteren via het internet
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
Als men films, muziek en dergelijke download verbruikt dat zeer veel aan datavolume, nu is de vraag of dat ook zo is bij het beluisteren van radiozenders via streaming?
Ik had dat graag geweten of ik via mijn vast internet dat à la volonté mag doen (normaal zou dat geen probleem zijn vermits ik een datavolume heb van 500 GB) en als ik dat zou doen via 3G of 4G ik mij moet inhouden (mijn datavolume voor mobiel internet bedraagt 2 GB en van mijn smartphone zelfs maar 500 MB).
Ik had dat graag geweten of ik via mijn vast internet dat à la volonté mag doen (normaal zou dat geen probleem zijn vermits ik een datavolume heb van 500 GB) en als ik dat zou doen via 3G of 4G ik mij moet inhouden (mijn datavolume voor mobiel internet bedraagt 2 GB en van mijn smartphone zelfs maar 500 MB).
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
De meeste radiostreams zijn 64kbit/s of 128kbit/s als ik me niet vergis. Dus reken maar uit hè ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
J.
[
Post made via mobile device ]
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
J.
[
![Afbeelding](http://userbase.be/forum/images/phone.png)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Internet radio streams zijn (meestal) tussen de 32 en de 128kbps van bitrate.
Aan 128kbps => 16kB/s => 0.96MB/s => 57.6MB/uur
Dus ja, op vast internet zou ik er niet naar om kijken. Op mobiel hangt het er wat vanaf. Hier en daar een uurtje is geen probleem. Uren aan een stuk daarentegen wel.
TuneIn radio geeft de stream bitrate mee, dus daar kan je het zien.
Aan 128kbps => 16kB/s => 0.96MB/s => 57.6MB/uur
Dus ja, op vast internet zou ik er niet naar om kijken. Op mobiel hangt het er wat vanaf. Hier en daar een uurtje is geen probleem. Uren aan een stuk daarentegen wel.
TuneIn radio geeft de stream bitrate mee, dus daar kan je het zien.
-
- Elite Poster
Dus als ik via vast internet 24/24 naar de radio zal luisteren (niet dat ik dat zou doen, na een paar uur hou ik het voor gezien) zou ik na 1 maand ongeveer 41 GB verbruiken wat nog ver onder mijn 500 GB ligt.
Via mobiel internet is dat een ander verhaal, als ik 24/24 naar de radio zou luisteren via 3G of 4G zou ik met mijn 2 GB een overschrijding hebben van 39 GB en aangezien dat € 0,10/MB kost wordt dat 39000 MB x € 0,10 = € 3900, wat dus een kostelijk grapje zou zijn wat zeg ik? Dan ben ik failliet en mag ik dan diep in de schulden steken.
Via mobiel internet is dat een ander verhaal, als ik 24/24 naar de radio zou luisteren via 3G of 4G zou ik met mijn 2 GB een overschrijding hebben van 39 GB en aangezien dat € 0,10/MB kost wordt dat 39000 MB x € 0,10 = € 3900, wat dus een kostelijk grapje zou zijn wat zeg ik? Dan ben ik failliet en mag ik dan diep in de schulden steken.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Voor mobiel ga je overal vet mogen betalen hoor. In NL zijn de grootste abo's ook "maar" 10GB
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
FM radio? Wat moet je dan luisteren? Alleen kakmuziek op FM radio in België.
Om die reden zet ik elke week minstens 10 nieuwe liedjes op mijn smartphone, zodat ik onderweg iets te luisteren heb (en niet altijd hetzelfde).
Om die reden zet ik elke week minstens 10 nieuwe liedjes op mijn smartphone, zodat ik onderweg iets te luisteren heb (en niet altijd hetzelfde).
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Dima : Radio Maria?
Dat er niet veel deftig is op de radio, daar geef ik je volledig gelijk in. Maar als hij FM radio wilt beluisteren...why not?
Dat er niet veel deftig is op de radio, daar geef ik je volledig gelijk in. Maar als hij FM radio wilt beluisteren...why not?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Als ik mijn waterkraan 24/24 laat openstaan, ook wanneer ik geen water nodig heb, ben ik ook failliet na één maandapestaart schreef:Via mobiel internet is dat een ander verhaal, als ik 24/24 naar de radio zou luisteren via 3G of 4G zou ik met mijn 2 GB een overschrijding hebben van 39 GB en aangezien dat € 0,10/MB kost wordt dat 39000 MB x € 0,10 = € 3900, wat dus een kostelijk grapje zou zijn wat zeg ik? Dan ben ik failliet en mag ik dan diep in de schulden steken.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
[
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Zo is de situatie bij mij: Android smartphone + TuneIn radio pro geïnstalleerd. Met de pro versie kan je opnames maken. Via wifi neem ik thuis de stream op die ik onderweg in de auto wil beluisteren. Vroeger koos ik de stream met de hoogste kwaliteit (192 kpbs) maar daar ben ik van terug gekomen. Ik laat het programma nu op de default stream verbinden, is iets van een 64kbps, heel goed van kwaliteit in mijn ogen. Als ik een 8-tal uur opneem heb ik iets van een 250 MB verbruikt. Dus thuis opnemen en in de auto luisteren naar de opnames. Voor mij is dat voldoende, ik heb niet de behoefte om van het ene station naar het andere te zappen. In het begin luisterde ik ook naar live streams onderweg in de auto, maar je datavolume verdwijnt als sneeuw voor de zon. Bijkomend probleem: als je in een zone zit met slechte of geen dekking, dan valt de stream ook weg. Maar deze 2 nadelen kan je dus oplossen door thuis via wifi op te nemen. Hopelijk heb je hier wat aan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
Als ik mijn waterkraan 24/24 laat openstaan, ook wanneer ik geen water nodig heb, ben ik ook failliet na één maandphilippe_d schreef:apestaart schreef:Via mobiel internet is dat een ander verhaal, als ik 24/24 naar de radio zou luisteren via 3G of 4G zou ik met mijn 2 GB een overschrijding hebben van 39 GB en aangezien dat € 0,10/MB kost wordt dat 39000 MB x € 0,10 = € 3900, wat dus een kostelijk grapje zou zijn wat zeg ik? Dan ben ik failliet en mag ik dan diep in de schulden steken.
Daarom zou ik dat niet doen 24/24 naar de radio luisteren dat is maar gewoon aantonen hoe kostelijk dat zou zijn moest men 24/24 naar de radio luisteren en ook wie luistert 24/24 naar de radio, inderdaad niemand en dus ook ik niet, na een 4 tal uren ben ik het al beu en hou ik dan ook voor gezien.
Overigens luister ik buitenshuis zelden naar de radio, dat doe ik liever thuis en dat gebeurt dan via mijn vaste internetverbinding, niet alleen voor dat verbruik maar ook dat ik ook een beter internetverbinding heb, want via mobiel internet is de verbinding slechter met als gevolg om de 15 seconden onderbrekingen, mischien minder bij 4G maar soms valt men terug op 3G en zelfs op 2G (Edge).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Smaken en kleuren....Dima_2005 schreef:FM radio? Wat moet je dan luisteren? Alleen kakmuziek op FM radio in België.
Ik wordt wakker met FM radio en die blijft de hele dag op staan, thuis, weg van huis, auto. In het buitenland staat dezelfde radiozender op via WiFi.
Tenzij het echt live radio moet zijn is de oplossing om dataverbruik te beperken het offline opslaan van wat je wil horen. Daar zijn oplossingen genoeg voor.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
Natuurlijk doet iedereen wat zij of hij het best vindt, daar gaat het niet om.
Bij mij staat de FM radio van 's morgens vroeg tot 's avonds laat "non stop" op, aan de rest heb ik persoonlijk geen behoefte.
Je ziet dat smaken, wensen en behoeftes veel kunnen verschillen en een geluk ook dat we niet allemaal het zelfde willen![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Bij mij staat de FM radio van 's morgens vroeg tot 's avonds laat "non stop" op, aan de rest heb ik persoonlijk geen behoefte.
Je ziet dat smaken, wensen en behoeftes veel kunnen verschillen en een geluk ook dat we niet allemaal het zelfde willen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
FM radio hier jaren geleden verbannen. Ik heb het in een ander topic al geschreven: op de FM zenders niks anders dan geouwehoer, reclame, nieuws, weerbericht, filemeldingen en muziek die totaal niet mijn smaak is, als je al eens wat muziek te horen krijgt. Internet radio: de meest uiteenlopende muziekgenres, geen gelul door DJ's, geen reclame, geen weerbericht, geen nieuws, geen filemeldingen... niks anders dan muziek 24/7.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 58 keer
Een vergelijking die totaal niet opgaat. In uw watervoorbeeld is het fysische "voorraad vat" van de eigenaar serieus geminderd. In het geval van data, wordt de stream gratis aangeboden door de eigenaar, sterker nog, hoe meer je streamt, hoe liever hij het heeft...philippe_d schreef:Als ik mijn waterkraan 24/24 laat openstaan, ook wanneer ik geen water nodig heb, ben ik ook failliet na één maandapestaart schreef:Via mobiel internet is dat een ander verhaal, als ik 24/24 naar de radio zou luisteren via 3G of 4G zou ik met mijn 2 GB een overschrijding hebben van 39 GB en aangezien dat € 0,10/MB kost wordt dat 39000 MB x € 0,10 = € 3900, wat dus een kostelijk grapje zou zijn wat zeg ik? Dan ben ik failliet en mag ik dan diep in de schulden steken.
[Post made via mobile device ]
Dit is ook de reden waarom zoveel mensen het vaste internet met limieten, zoals men het enkel in Belgie kent, schandalig vinden.
Het wordt enkel gelimiteerd om de mensen duurdere abo's te verkopen, niet omdat het de provider zoveel meer kost.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
1e zin: Niet overdrijven, hé (wat te denken van €134/maand voor een 4Mb/0.7Mb ADSL lijn met 30GB traffic? Extra aan €6.7/GB)lucdec schreef:Dit is ook de reden waarom zoveel mensen het vaste internet met limieten, zoals men het enkel in Belgie kent, schandalig vinden.
Het wordt enkel gelimiteerd om de mensen duurdere abo's te verkopen, niet omdat het de provider zoveel meer kost.
2e zin: volledig akkoord.
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
Ik blijf het frappant vinden dat er in een dicht bevolkt gebied er zolang vrij zware limieten waren. Tegenwoordig zijn ze er nog, maar veel minder prominent aanwezig.on4bam schreef:1e zin: Niet overdrijven, hé (wat te denken van €134/maand voor een 4Mb/0.7Mb ADSL lijn met 30GB traffic? Extra aan €6.7/GB)lucdec schreef:Dit is ook de reden waarom zoveel mensen het vaste internet met limieten, zoals men het enkel in Belgie kent, schandalig vinden.
2e zin: volledig akkoord.
(Ik vermoed dat dat voorbeeldje van jouw niet echt in een vergelijkbaar land is als belgie?)
Vergelijking veel data zo goedkoop mogelijk:krisken schreef:Voor mobiel ga je overal vet mogen betalen hoor. In NL zijn de grootste abo's ook "maar" 10GB
NL: 6GB data (hi) voor 24.5 euro de maand
UK: Unl. data (3) voor 15 pond/ 18.8 euro de maand
FR: 20GB data (Free) voor 19.99 euro de maand.
BE: 5GB (Base) 49 euro de maand. (Mobistar vraagt 60 euro voor 5GB en Proximus 65 euro)
(en velen van die abbonementen verlagen hun snelheid na de limiet ipv 10cent/Mb te gaan vragen)
Om maar aan te tonen dat er buiten de lucratieve 15/20 euro 2/3GB (Generation Connect, MV, Internet On mobile,...) plannen er geen alternatieven zijn als je meer verbruikt dan dat.
En voor 15 euro per maand kan je 24uur per dag 31 dagen aan een stuk internet radio luisteren via 3G in Nederland. In belgie kost dat dus 3900 euro aldus apestaart.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Ik gebruik wel vaak streaming in de wagen. Meestal AAC+ streams aan 32kbps of 96kbps (klinkt loepzuiver). Uitzonderlijk heb ik eens een onderbreking in de stream tijdens het rijden (bij mobistar had ik hier trouwens veel meer last van...)
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Allemaal kortzichtige vergelijkingen... in dit geval is de "voorraad" van de provider ook serieurs geminderd.lucdec schreef:Een vergelijking die totaal niet opgaat. In uw watervoorbeeld is het fysische "voorraad vat" van de eigenaar serieus geminderd. In het geval van data, wordt de stream gratis aangeboden door de eigenaar, sterker nog, hoe meer je streamt, hoe liever hij het heeft...
Zijn eenheid is bandbreedte tussen de masten en uiteindelijk naar het internet... welke beide ook niet onbeperkt zijn.
Ik vind het altijd bizar dat als het over data gaat de standaard wetten niet meer gelden
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Uw provider moet toch alleen maar een gardenabuis voorzien van bij de contectprovider tot bij u. Als je die niet gebruikt zijn ze leeg.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Sterker nog, ze moeten niet eens naar de content provider gaan, maar naar een Tier1/2 netwerk.Joe de Mannen schreef:Uw provider moet toch alleen maar een gardenabuis voorzien van bij de contectprovider tot bij u. Als je die niet gebruikt zijn ze leeg.
J.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
En daar naartoe gaan kost hetzelfde voor een 1 Gbps of 10 Gbps poort... om nog maar niet te spreken over de link tussen de GSM masten, capaciteit op de GSM cel, routing capaciteit, ... kortom tussen A en B zit heel wat meer dan louter één aansluitingspunt hoor.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Internetradio + headset = must om te kunnen werken. Bedrijven met internetpolicies en beperkingen in deze kunnen ze kussen ![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
[
Post made via mobile device ]
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
[
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Dat is uiteindelijk wat Spotify, Deezer, Rdio, Grooveshark, Pandora, Simfy, Google Play Music, iTunes Radio, Sony Music Unlimited, ... jou biedenapestaart schreef:Zoiets als Music Choise, daar ook enkel muziek en een keuze tussen een 43 tal verschillende muziekkanalen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Je kan de m3u8-stream downloaden met het programma "ffmpeg"
In Firefox:
Surf naar https://radioplus.be en gebruik toetsencombinatie CTRL+SHIFT+E
Typ "m3u8" onderaan in het zoekveld "Filter URLs"
Start de gewenste uitzending, onderaan zie je de link naar de m3u8-stream verschijnen
Klik rechts op het item ".m3u8" en kopieer de link: Copy ==> Copy URL
Daarna kan je de link met ffmpeg downloaden:
In Firefox:
Surf naar https://radioplus.be en gebruik toetsencombinatie CTRL+SHIFT+E
Typ "m3u8" onderaan in het zoekveld "Filter URLs"
Start de gewenste uitzending, onderaan zie je de link naar de m3u8-stream verschijnen
Klik rechts op het item ".m3u8" en kopieer de link: Copy ==> Copy URL
Daarna kan je de link met ffmpeg downloaden:
Code: Selecteer alles
ffmpeg -i "https://ondemand-w.lwc.vrtcdn.be/audioonly/content/2018/12/12/11_Nieuwe_feiten_181212130251_ondemand_128.mp4/.m3u8" -c:a copy nieuwefeiten.aac