Eerder plaatste ik een gedocumenteerd PHP-script om de WLAN op de FRITZ!Box uit te zetten bij het afsluiten van de PC (via Group Policy). Inmiddels pleegde en testte ik met succes een mogelijk nog nuttiger script, waarmee automatisch alle instellingen van de FRITZ!Box-modemrouter worden bewaard bij het afsluiten van de PC, of op andere momenten vast te leggen in de taakplanner.
Alle instellingen worden standaard manueel bewaard als een '*.export'-bestand via de webpagina's (System, Backup, Save, ...) in het apparaat. Vergeten om dit uit te voeren bij veelvuldige wijzigingen kan vervelend worden wanneer de vele instellingen op een gegeven moment gerestaureerd moeten worden. 'De 'Push Service'-functie in de modemrouter biedt slechts de optie om de modemrouterinstellingen automatisch naar het opgegeven netpostadres te sturen indien de systeemprogrammatuur wordt bijgewerkt of het apparaat wordt teruggezet naar de fabrieksinstellingen.
Mijn gedocumenteerd stappenplan met het PHP-script genereert dit bestand automatisch, en bewaart het bij afsluiten van de Windows-PC via Group Policy.
Het script stuurt de instructies naar de FRITZ!Box volgens het TR064-protocol en via UPnP.
Bij verstek ondersteunt de FRITZ!Box 7430 TR064/UPnP. Het werkt enkel via de LAN, niet via Internet.
Kan in principe met iedere scripttaal die SOAP en OpenSSL kent, zoals PHP dat ik hiervoor gebruikte.
Er wordt vanuit gegaan dat men bedreven is in PHP.
Mocht iemand het willen testen op 'n FRITZ!Box 7360 of 7490, dan had ik het graag geweten.
Het eerder geplaatste PHP-codeersel om de WLAN op de FRITZ!Box uit te zetten kan hiermee gecombineerd worden.
Werkt enkel in FRITZ!OS 146.06.52, niet meer in 146.07.01 - en kan geen werkende oplossing bedenken.
Ook bij het ambachtelijk bewaren van de reservekopie gaat er steeds iets mis in die 07.01.
Alle FRITZ!Box-instellingen automatisch bewaren
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 11 keer
Laatst gewijzigd door seriewoordenaar007 08 jan 2019, 12:05, in totaal 5 gewijzigd.
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Het automatisch afzetten van de WLAN op de FRITZ!Box, telkens bij het uitzetten van de PC, zie ik niet veel nut:
Het automatisch bewaren van de Fritz!Box instellingen, telkens bij het uitzetten van de PC, is misschien ook van het goede teveel .
Maar eens systeem, waarbij de instellingen bijvoorbeeld wekelijks bewaard worden zou ik wel kunnen appreciëren.
Het leukste zou iets zijn dat op de Fritz!Box zelf draait, en wekelijks de instellingen bewaart (vb op een aangesloten USB stick of NAS), of ze wekelijks e-mailt ...
Of een script op de PC dat dit in de achtergrond doet zou inderdaad ook helpen.
- - Er zijn nog zoveel andere apparaten in huis, buiten de PC, die WLAN nodig hebben?
- Hoe moet je de WLAN terug aan zetten? Toch weer op het knopje of via de web interface?
Het automatisch bewaren van de Fritz!Box instellingen, telkens bij het uitzetten van de PC, is misschien ook van het goede teveel .
Maar eens systeem, waarbij de instellingen bijvoorbeeld wekelijks bewaard worden zou ik wel kunnen appreciëren.
Het leukste zou iets zijn dat op de Fritz!Box zelf draait, en wekelijks de instellingen bewaart (vb op een aangesloten USB stick of NAS), of ze wekelijks e-mailt ...
Of een script op de PC dat dit in de achtergrond doet zou inderdaad ook helpen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 11 keer
Ik maakte dit script louter met mijn thuissituatie voor ogen; er is slechts één apparaat in huis - mijn PC - die de WLAN benut, en die hoeft niet aan wanneer ik schapen tel. Deze gaat pas opnieuw aan wanneer ik overdag achter de PC kruip, door op het knopje te meppen.philippe_d schreef:Het automatisch afzetten van de WLAN op de FRITZ!Box, telkens bij het uitzetten van de PC, zie ik niet veel nut:
- - Er zijn nog zoveel andere apparaten in huis, buiten de PC, die WLAN nodig hebben?
- Hoe moet je de WLAN terug aan zetten? Toch weer op het knopje of via de web interface?
Dat script kan zo worden gebruikt - door het in een taakplanner op te nemen, of verder aan te passen zodat het ook zijn ding doet zonder.philippe_d schreef:Maar eens systeem, waarbij de instellingen bijvoorbeeld wekelijks bewaard worden zou ik wel kunnen appreciëren.
De 'push service' in de FRITZ!Box mist inderdaad die functie, vandaar mijn codeersel om deze lacune op te vullen. Momenteel kunnen *.export-bestanden slechts automatisch naar het opgegeven netpostadres gestuurd worden bij een terugzetten naar de fabrieksstand of bijwerken van de systeemprogrammatuur.philippe_d schreef:Het leukste zou iets zijn dat op de Fritz!Box zelf draait, en wekelijks de instellingen bewaart (vb op een aangesloten USB stick of NAS), of ze wekelijks e-mailt ...
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Op de fritzbox 7490 zit pas (of ik ontdek het nu pas) een push service dat als ik de FB reset dat eerst via mail de instellingen als backup naar mij worden gemaild.