Felle (flitsende) verblindende fietsverlichting

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

brubbel schreef:Waarom ben ik beginnen rijden met zo een zillion lamp achteraan? Een op de zoveel automobilisten neemt nog liever het risico met een spiegel tegen mij te rijden dan te remmen tot de tegenligger voorbij is. Eens om de zoveel tijd kom ik er dan met de schrik van af, maar dat is een tikkende bom.

Ik rijd nu gewoon dichter naar het midden van de straat, in plaats van op het randje van de goot. Zo is er geen twijfel, maar ik wil wel zeker zijn dat men mij achteraan ziet. Ik heb geen ogen daar.
Afhankelijk van de weginrichting, rijd ik ook meer naar het midden.
Bv in de winkelstraat (zone30) bij ons in het dorp, rij ik zo breed als een auto.
Als ze willen voorbijsteken (wat niet mag omdat het een fietsstraat is én omdat het zone30 is en ik 30km/u rij), kan dat, maar wel als volwaardig manoevre en niet door mij met de autospiegel tegen de geparkeerde auto's te pletten.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

DIBO schreef:reelight
Nergens op hun website kan ik info vinden over de output van hun lichten?
Als je vindt dat ze te laag gepositioneerd zijn: je hebt ook de Flexmount series.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik vind ze vooral heel duur en bij lage snelheid niet voldoende. Af en toe een flits vind ik in een stadsomgeving echt niet genoeg.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Even bumpen aangezien het weer donker is op de weg. Maar ik vroeg me af of het is toegestaan om zowel op de fiets vooraan en achteraan (is elektrische fiets) verlichting te hebben EN ingebouwd in een fietshelm.

Ik heb namelijk deze in een in een impuls gekocht omdat ik een helm wou. Bestaat nog niet zo lang (een half jaar) en is idee van een West-Vlaamse gast die niet tevreden was met de helmen met verlichting die op de markt waren wegens te flets.

Mijn huidige achterlicht van de fiets is zeker zichtbaar op minstens 200 meter, het voorlicht op de fiets laat me toch wat in de steek, en dan zou deze helm met 450 lumen wel kunnen helpen.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Strikt gezien denk ik niet, maar daar gaat niemand voor schrijven...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Té zichtbaar bestaat niet, hoe meer geflikker hoe minder kans dat een dwaas u niet ziet.
Al is het ook geen garantie natuurlijk.

Voor de fietsen van de kinderen hebben we net deze lamp gekocht, actief in de stand "120 lumen"
https://www.futurumshop.nl/lezyne-strip ... wart.phtml
maar daar gaat niemand voor schrijven...
In Antwerpen wordt er actief gejaagd op fietsers die niet strikt de wet naleven. Dan heb ik het niet over door het rood rijden enzo, maar echt prullen (hand uitsteken bij het afslaan enzo).
Kwestie van prioriteiten stellen zeker :). Liever een flik een speedbike laten beboeten die op de fietssnelweg in Berchem rijdt, dan een flik die voorkomt dat er weer een fietser wordt doodgereden.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Pengu schreef:Even bumpen aangezien het weer donker is op de weg. Maar ik vroeg me af of het is toegestaan om zowel op de fiets vooraan en achteraan (is elektrische fiets) verlichting te hebben EN ingebouwd in een fietshelm.
De wet zegt alleen dat je verlicht moet zijn als fietser in het donker, niets over fietslichten zelf.
Je mag er dus zoveel gebruiken als je wil(vandaar dat ze je niet kunnen beboeten als je fiets geen licht heeft, voor zover je er niet in het donker mee rijdt).

Alleen als de verlichting te sterk is, dat ie anderen verblindt, kunnen ze optreden.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Ik heb zitten googelen op deze vraag en vond geen antwoord. Maar ik kwam wel op een Wikipagina over fietsverlichting. En daar staan de voorschriften voor Nederland in en die zeggen:
Meer verlichting aan de voorkant van de fiets is alleen toegestaan wanneer de fiets twee voorwielen heeft. Dan is het toegestaan om twee voorlichten te hebben.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsverlichting

Daarom dat ik deze vraag dus even hier heb gesteld. Ik ben ook van mening hoe zichtbaarder, hoe beter. Ik heb de vraag ook gesteld aan de lokale politiezone waar ik woon via Facebook. Ik hou jullie op de hoogte wat het antwoord is.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Das de situatie in Nederland. Ik denk dat hier https://www.fietsersbond.be/fietsverlichting accratere info zal vinden.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Het grootste probleem van verblindende fietsers is niet wanneer ik in de auto zit, wel wanneer ik zelf fiets. In Leuven langs de vaart bvb is dat een fietspad in twee richtingen. Er is altijd een moment dat je zo hard verblind wordt en even niets meer ziet, zelfs nadat de fietser al gepasseerd is. Ik heb een poos rondgereden met zo'n 1200+ lumen hoofdlamp die enkel aan ging wanneer ik verblind werd. Enerzijds om duidelijk te maken dat mensen u verblinden, anderzijds om te vermijden dat ik plots in een gat/put rij of een voetganger zou kunnen aanrijden... Het verblinden is echt niet zo onschuldig als sommigen hier laten uitschijnen. Waar men gerust paal en perk mag aan stellen zijn de personen die met een knipper ledlichtje van <5 lumen aan hun rugzak rondrijden. Laatst zag ik dat zelfs bij een bromfietser waarvan de verlichting defect was.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik rij rond met een 800 lumen lamp (in haar hoogste stand). Bij tegenligger, elke deelnemer in het verkeer zoals mensen met hun hondje, gaat de stand lager. Maar ik ben tenminste zichtbaar en ik heb het gewoon nodig omdat ik op mijn woon-werk verkeer verschillende bossen door moet. Omdat ik in shiften werk rij ik ook regelmatig in de pikkendonkere.

Ik erger mij meer aan fietsers zonder licht dan aan fietsers met teveel licht.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Een lamp richt je normaal toch omlaag ?
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ja ook. Bij een tegenligger richt ik mijn lamp naar beneden en verminder ik het vermogen naar de lamp met een druk op de knop. Met "hoogste stand" bedoelde ik het vermogen, niet de positie van de lamp.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

r2504 schreef:Een lamp richt je normaal toch omlaag ?
Inderdaad, een beetje zoals bij de dimlichten van en wagen.
Maar zelfs bij motorfietsen wordt hier soms niet te nauw naar gekeken.
Op de afbeelding van goede fietsverlichting hieronder op deze website staat de koplamp zelfs te hoog afgestelt:
https://economie.fgov.be/nl/themas/kwal ... erlichting
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Mja, maar je zit met de meeste ledlichten nu wel zo dat je een heel sterk verlichte center hebt en dan wat meer diffuus licht daarbuiten. Dat maakt dat je vooral je center correct moet afstellen zodat die mensen niet in de ogen schijnt. Eigenlijk dus op de hoogte van de koplampen van een wagen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat begrijp ik niet, mensen die met hun fietsverlichting ufos aan het zoeken zijn, die zien toch niet meer van de weg dan zonder licht ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:In Antwerpen wordt er actief gejaagd op fietsers die niet strikt de wet naleven. Dan heb ik het niet over door het rood rijden enzo, maar echt prullen (hand uitsteken bij het afslaan enzo).
que? Dat is toch al jaren niet meer verplicht. Hoe kan je daar nu een boete voor krijgen ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”