Vandaag las ik dat opnieuw in DSVerwarmen met groene technologieën: Tegen 2050 mogen we geen enkele woning nog op fossiele brandstof verwarmen. Alternatieven zijn bijvoorbeeld warmtepompen of zonneboilers.
Europees commissaris Miguel Cañete maakt vandaag de Europese klimaatstrategie op lange termijn bekend. Gisteren lichtte hij al een tip van de sluier. Hij zegt dat Europa de eerste grote economie wil zijn die tegen 2050 klimaatneutraal wordt. Dat betekent dat er netto geen broeikasgassen meer uitgestoten worden. En wat toch nog de lucht ingaat, moet opgevangen en opgeslagen worden.
Als je nu al ziet dat er enig/massaal protest is (gele hesjes) tegen de afbouw van de subsidies voor diesel en dus de de facto verhoging van de dieselprijs, vraag ik me af wat dat gaat geven als over 30 jaar niemand nog mazout, gas of hout (wordt hout ook onder de fossiele brandstoffen gerekend in deze context) mag gebruiken om zijn huis warm te stoken?Vooral in huizen moet de winst geboekt worden. ‘Energie-efficiënte huizen moeten de norm worden’, aldus Cañete. Europa wil sterk inzetten op automatisering en digitalisering en strikte standaarden opleggen waardoor ook de rest van de wereld moet volgen.
In de komende 30 jaar gaan de warmtepompboorfirma's dus niet weten waar kruipen van het werk.
Maar kan iedereen dat wel betalen?
Om onze woning 2050-ready te maken moeten we €90K investeren (inschatting):
- €25K geothermische boring met warmtepomp
- €30K inpakken van ons huis met 18cm PIR en afgewerkt met steenstrips
- €7K het plafond van de kelder inpakken in PUR
- €25K zonnepanelen, zonneboiler en batterij
We hebben nog 10-20-30 jaar tijd om dat bedrag bij elkaar te sparen, maar hoe gaan we als maatschappij iedereen meekrijgen?
- niet iedereen kan zo'n investering doen (of wil dat doen, "liever een SUV op de oprit dan PIR tegen de gevel" )
- alle niet-conforme woningen afbreken betekent een defacto afbraak van opgebouwd kapitaal van eigen woning
- zelfs nieuwbouw anno 2018 is niet 2050-ready (verwarming op gas en nog teveel warmteverliezen)