Ik heb intussen een vijftal unifi access points in huis. Nu komt het moment om wat te verfijnen. Enkele vragen:
-zou ik minder elektriciteit verbruiken door een unifi 16-150 switch poe te gebruiken ipv losse poe injectoren?
-ik heb al een edgeswitch 24 lite. Hoe kan ik vlan inrichten zodat ik oa enkele internet of things kan afscheiden van de rest van het netwerk?
Unifi switch
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 22 keer
Als je echt energie wil besparen kan je een zyxel webmanaged switch overwegen. hierbij kan je de POE poorten scheduled aan of uit laten gaan (POE uit = energiebesparing). Ook zit daar hun consumption mode op waardoor het werkelijk gebruikt POE budget wordt gereserveerd ipv aan de hand van de classificatie waardoor je met hetzelfde POE budget meer AP's kan aansluiten. 5 AP's moet je normaal een switch hebben met minstens 80W budget bij classification mode zoals bij andere merken.
-
- Elite Poster
Klinkt interessant, maar ik heb ook 2 unifi access points die 24v passieve nodig hebben en ik vrees dat je dan bij unifi moet blijven.
Maar de vraag was vooral: is er een groot verschil in verbruik in vergelijking met losse poe injectors?
Maar de vraag was vooral: is er een groot verschil in verbruik in vergelijking met losse poe injectors?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Waarom denk je dat ?
Uiteindelijk zal je AP evenveel verbruiken, het enige verschil *zou* rendement kunnen zijn, maar dat gaat geen grote besparing zijn.
J.
Uiteindelijk zal je AP evenveel verbruiken, het enige verschil *zou* rendement kunnen zijn, maar dat gaat geen grote besparing zijn.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het verlies in 5 verschillende kleine POE voedingen zal wel ongeveer gelijk zijn aan
het verlies in 5 keer een lange dunne ethernet kabel.
Ik zou me er niet druk over maken
het verlies in 5 keer een lange dunne ethernet kabel.
Ik zou me er niet druk over maken
-
- Elite Poster
Ok. Duidelijk. En de vlan optie? Kan dat met enkel de switch en een Fritz router (wlan staat uit maar VoIP wil ik behouden), en een telenet modem only?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Voor VLAN's heb je een managed switch nodig, maar vooral een router/firewall die uiteindelijk de verschillende VLAN's correct kan router naar je internet (en op zich maakt dat niet uit of dat een TN modem only is of niet), maar ook beperken tussen je VLAN's onderling.
Geen idee of een FB dit kan... ik gebruik hier een Mikrotik routerboard voor.
Geen idee of een FB dit kan... ik gebruik hier een Mikrotik routerboard voor.
-
- Elite Poster
Ik zou willen vermijden om nog eens een andere router te moeten gebruiken. Maar met de edgeswitch alleen kan het dus niet?
Of de fritzbox het kan? Je kunt wel routes bepalen maar dat is nog iets anders denk ik.
Of de fritzbox het kan? Je kunt wel routes bepalen maar dat is nog iets anders denk ik.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
EdgeSwitch is een L3 switch, intra-VLAN routing (of het beperken daarvan met ACL's) is mogelijk
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles ... AN-Routing
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles ... ess-Lists-
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles ... AN-Routing
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles ... ess-Lists-
-
- Elite Poster
Blij dat het mogelijk is (edgeswitch lite) maar de link is Latijn voor mij
Ik zou idealiter een apart wifi ssid netwerk willen voor de deursloten bijv.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Er zit redelijk wat verschil op switches die claimen level 3 routing/filtering te doen maar op basis van de links ziet het er wel goed uit.liegebeestig schreef:Blij dat het mogelijk is (edgeswitch lite) maar de link is Latijn voor mij
Persoonlijk vind ik echter dat je zo'n dingen beter in een aparte firewall doet.
Gewoon de extra SSID in de Unifi controller definieren (en er een aparte VLAN voor voorzien).liegebeestig schreef:Ik zou idealiter een apart wifi ssid netwerk willen voor de deursloten bijv.
Nu als de links Latijn zijn dan gaat het niet lukken vrees ik... misschien je eens verdiepen in de materie.
-
- Elite Poster
Ik snap min of meer wat er staat in de links. Mocht het eenvoudig in de webinterface kunnen dan raak ik er wel.
Dat je dan verschillende VLAN's kunt toewijzen aan een SSID in de Access Points had ik al ontdekt. De aparte SSID mag dan wel op internet maar mag geen contact maken met de andere netwerkapparaten (pc, server)
Dat je dan verschillende VLAN's kunt toewijzen aan een SSID in de Access Points had ik al ontdekt. De aparte SSID mag dan wel op internet maar mag geen contact maken met de andere netwerkapparaten (pc, server)
Als het allemaal latijn is kan je maar best uw deursloten niet verbinden met internet...liegebeestig schreef:Blij dat het mogelijk is (edgeswitch lite) maar de link is Latijn voor mij
-
- Elite Poster
Haha, zo veel Latijn is het nu ook weer niet. Maar zodra ik SSH code zie schrikt het me wel af. Zo lang er een grafische interface is lukt het wel.
-
- Elite Poster
Intussen de edgeswitch omgewisseld voor een unifi poe switch vermits er toch meer poe nodig zal zijn.
Ik begrijp dat de unifi switch geen inter vlan capaciteit heeft. Nu, op de edgeswitch ging dat via de terminal interface dus dat laat ik sowieso liever aan mij voorbij gaan.
Zoals je weet wil ik de fritzbox 7590 behouden als router (ook voor telefonie nodig, maar geen wifi). Dus hoop ik dat er een manier is om daar inter vlan te definiëren. Iemand een idee of de fritzbox vlans kan scheiden of binden?
Ik begrijp dat de unifi switch geen inter vlan capaciteit heeft. Nu, op de edgeswitch ging dat via de terminal interface dus dat laat ik sowieso liever aan mij voorbij gaan.
Zoals je weet wil ik de fritzbox 7590 behouden als router (ook voor telefonie nodig, maar geen wifi). Dus hoop ik dat er een manier is om daar inter vlan te definiëren. Iemand een idee of de fritzbox vlans kan scheiden of binden?