Mijn situatie in het kort : nieuwbouw met VEEL isolatie in (recticel). Buiten de woning : prima GSM ontvangst 5 op 5. Binnen : op de benedenverdieping nauwelijks 1 op 5, als je met je neus tegen het raam plakt. Vanaf 1e verdieping gaat het redelijk.
Ik dacht van daar iets aan te doen en ging zoeken op het net. Ik kwam al snel bij een repeater uit. Niet goedkoop, maar ik had het er voor over. Tot ik ineens op wat extra info kwam die mededeelde dat dergelijke repeaters illegaal zijn in België. Vreemd, want de shop is gewoon een .be shop. Bij navraag erkennen ze dit ook, maar beweren dat hun repeaters beveiligd zijn tegen storingen, met andere woorden, als ze zouden gaan storen op het netwerk, dan schakelen ze zichzelf uit. Niet bepaald geruststellend, zeker al niet als ik ook lees dat er ferme boeten op overtredingen staan.
Nu, omdat ik niet illegaal wil bezig zijn heb ik gekeken naar alternatieven. Die zijn er, maar ik bots overal op beperkingen of protectionisme.
Proximus heeft blijkbaar een "Mobile Coverage Extender". Dat toestel grijpt in bij slechte ontvangst en stuurt de gesprekken en data over je thuis-internetverbinding ipv naar de zendmast van de provider. Kostprijs : 5 euro per maand.
Mooie oplossing en was mij wel 5 euro per maand waard, MAAR... dat werkt alleen als je internet OOK bij Proximus zit, en da's bij mij niet zo, ik zit bij Telenet. Dat kan misschien ooit wel veranderen wanneer Belgacom Fiber-To-The-Home in mijn regio gaat aanbieden (niet in de eerstkomende jaren alleszins), maar zolang ze enkel ADSL of VDSL aanbieden zeker niet. Dit is PUUR PROTECTIONISME! Er is geen enkele technische reden waarom dat niet zou werken over een Telenet internet aansluiting! Bah!

Niet dat Telenet beter is trouwens, die kunnen ook zoiets plaatsen, maar dan eisen ze hetzelfde. Hetgeen zou betekenen dat ik voor mijn GSM over moet naar Telenet, wat ik sowieso niet ga doen omdat ik een GSM van mijn werk heb met Proximus abonnement én daarenboven de ontvangst van Telenet GSM bij ons in de regio historisch slecht is. Ze vragen voor hun Femtocell wel maar een éénmalige kost van 140 euro, hetgeen betekent dat je na iets minder dan 2,5 jaar bij Telenet "winst" begint te doen. Dat is dan wel beter, maar voor mij maakt het niet veel uit.
Ik ben dan verder gaan kijken naar andere alternatieven:
Passieve repeaters : werken niet goed met GSM en vereisten aartslelijke antennes buiten en binnen in je woning. Geen optie.
DAS (Distributed Antenne System) systeem : specifiek ontworpen om dergelijke problemen op te lossen, maar dan wel in grote kantoorgebouwen en ziekenhuizen of iets dergelijk. Niet bedoeld voor particuliere woningen. (je vindt er ook geen info over)
Er is nog een optie: de meest simpele en beste in mijn ogen : Bellen via Wifi. Dat komt erop neer dat je gewoon belt en SMS'en krijgt via je provider op hun netwerk als je een goede verbinding hebt, maar als de verbinding slecht wordt (binnen in huis dus) schakelt die over op Wifi. Je kan dan effectief gaan bellen en SMS'en over je Wifi verbinding en alles verloopt transparant. Ideaal zou je denken, ware het niet dat Proximus hier niet aan mee wil doen.

Dit is toch echt Godgeklaagd! Een mens wil dan legaal bezig zijn, de technische oplossingen zijn er gewoon, maar dan gaan een provider protectionistisch doen omdat ze er zoveel mogelijk geld willen uit duwen! Zouden er echt klanten geweest zijn die om die reden zou geswitched zijn naar hen? Ik denk toch niet dat dat er massaal veel zullen zijn...
Ik post dit gewoon even om mijn frustratie te uiten, en ook om de online info over dit fenomeen wat te updaten, want het meeste dat ik hierover heb teruggevonden is al enkele jaren oud. Helaas is de situatie niet veel verbeterd. Ik denk dat ik eens een mailtje ga sturen naar minister De Croo, je weet nooit dat het wat helpt. Uiteindelijk is dit een rechtstreeks gevolg van de maatregelen van de regering waarbij mensen werden aangemoedigd om hun woningen goed te isoleren (wat ik zelf ook een goede zaak vind!), maar dan moeten ze ook oplossingen hebben voor de nadelen ervan. Op zich is het simpel: verplicht alle providers om Femtocellen in hun asssortiment op te nemen die ook werken op het netwerk van een concurrent, zowel voor de GSM's die erop connecteren (want nu werkt een Proximus Femtocel bv niet als er iemand in je huis komt met een Orange GSM) als de internet provider account waarmee het werkt. Of nog véél makkelijker : verplicht ze Wifi calling te implementeren! Dan is het direct op gelost en kost het de klant niets!
Dit moest er even uit...

Mocht iemand nog een andere optie hebben die ik over het hoofd heb gezien, dan hoor ik dat graag.