Knutselen met glasvezel

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

We hebben nogal "sterk" muren en plafonds bij ons thuis, wat maakt dat een wifi signaal (ook 2,4Ghz) nauwelijks door 1 muur of door vloer/plafond geraakt.
Op de benedenverdieping is dat opgelost door verschillende AP's te hangen.
Op het eerste verdiep is het echter wat lastiger. Ik heb ooit - voorzienend als ik was - een 16mm flex met daarin 1 CAT5E kabel. Nu blijkt dus dat muren/plafonds het signaal zo sterk afzwakken dat ik op de bovenverdieping ook meerdere AP's zal moeten plaatsen, maar op 1 kabel gaat dat wat lastig zijn (tenzij doorlussen of met een switch).

Nu vroeg ik me af of glasvezel misschien een oplossing zou zijn?
CAT5E: diameter 5,8mm voor 1 kabel
Glas: diameter 6,8mm voor 4/8/12 kernen (klik)
Als ik beneden aan elke kern een CAT6 hang en boven ook, kan ik met 6,8mm toch 12 keer een CAT6 kabel tot boven krijgen.
Of fantaseer ik maar wat :)?
matthiasdb
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Ik mis het stukje waar je je fiber omzet naar CAT6...
Of met welke tang knijp jij CAT6 connectors op een glasvezel? Graag het adres van uw leverancier dan :lol:

dan moet je toch nog altijd een switch leggen? Kan je net zo goed uw 5E blijven gebruiken...
(Tenzij jullie thuis, met alle wireless devices, een 10Gbit kunnen dichttrekken)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ik kan zo van de switch beneden naar het eindpunt boven gaan.
Maar hoe ik van CAT5/6 naar glas moet en omgekeerd, weet ik niet. Vandaar mijn vraag.
demenne
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5490/

Met zoiets moet het wel lukken. Maar ga je zelf de connector op de kabel zetten?
Je moet dit splicen. Is wel ingewikkelder dan bij koper.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Maar waarom zou je dat zo doen?
Een 1Gbit link en een switch boven is dat een probleem?
Indien ja, misschien kan er nog een ethernet kabel bij en kan je trunken tot 2Gbit, ofwel op bestaande hardware ofwel op nieuwe (hoeft zeker niet duur te zijn)?
Als dat niet genoeg is kan je kijken naar 10Gbit, als je de nieuwe kabel cat 6e maakt kan dat zonder problemen maar dan heb je vermoedelijk wel nieuwe en iets duurdere apparatuur aan je broek.
Je kan ook opteren voor een poging tot 5Gbit of 2.5Gbit op bestaande kabel maar als je ruimte hebt voor een nieuwe kabel heeft dat de voorkeur.
Materiaal dat met al deze standaarden overweg kan is al betaalbaar geworden:

Ook als smart switch te krijgen maar dan iets duurder.
Je kan uiteraard de koppeling tussen beneden en boven in glasvezel doen maar ik weet niet of het sop de kool waard is?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Als het maar voor wat wifi boven is, een paar power line access points?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

AP die je op glasvezel patched bestaan niet, je kan dus best een trunk aanmaken over de FTP die er ligt en met een switch boven het netwerk verdelen, zo kan je mss direct ook naar POE kijken. :idea:
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

heist_175 schreef:Nu blijkt dus dat muren/plafonds het signaal zo sterk afzwakken dat ik op de bovenverdieping ook meerdere AP's zal moeten plaatsen, maar op 1 kabel gaat dat wat lastig zijn (tenzij doorlussen of met een switch).
Gezien je toch al een netwerk kabel hebt liggen, lijkt mij de gemakkelijkste oplossing om die ene kabel gewoon door te lussen naar meerdere AP's.
Tegenwoordig heb je toch AP's met twee of meerdere LAN poorten, waardoor je geen extra switches nodig hebt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

@powerline
Dat heb ik nu al, een 600Mbps setje en daar scoor ik in mijn bureau boven maar 35Mbps mee.
Een 2000Mbps setje kost €90 en ik gok dat ik daar wel 50-100Mbps mee zou kunnen halen.

@Gbit switch
Dat is inderdaad het backup plan, maar dat is wéér een toestel meer (5W 24/7 -> 44kWh/jaar)
POE is anders niet zo'n zot idee, dan zou ik naar de AP's maar 1 draadje moeten voorzien.
Het combineren van 2 lijnen is niet de bedoeling, niemand gaat boven de 1Gbit lange tijd toetrekken, en dus 10Gb etc is ook niet aan de orde. In een 16mm flex krijg je trouwens maar 1 CAT5, als je er 2 wil moet je naar een 20mm buis gaan (zie hier).
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster

Ik vind gemakkelijk cat6/6a ethernet kabel met een diameter kleiner dan 6mm, dat is minder dan 16mm toch?
Akkoord, voor beide is groter zeker beter, maar onmogelijk?
Ook gerichte antennes op je AP's kunnen helpen.
En wat een extra toestel betreft, je hebt je powerlines niet meer nodig en je lan is performanter.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

De flex heeft een buitendiameter van 16mm en je kan die niet "vol" proppen, want die zit al in gemorteld/geplaasterd en heeft 2 keer een bocht van 90°.
De AP's waar ik naar zou overschakelen zijn Unify's, ik weet nog niet of het de Pro, Lite of LR zou worden. Momenteel enkel nog maar een Pro in gebruik, maar uitbreiding is onderweg :).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Fiber heeft in jouw opstelling geen toegevoegde waarde, alleen maar praktische nadelen
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster

Glasvezel gaat ook niet blij zijn met die hoeken.
Ik denk dat het doenbaar moet zijn maar in alle geval, zelfs met de ene kabel die je nu hebt kan je sterk verbeteren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Onder het motto moeilijk gaat ook blijkbaar... glasvezel en mediaconvertors ipv. gewoon een extra switch ?

Technisch kan het maar dit lijkt me toch een beetje absurd.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”