Vouw uw stembiljet
dubbel met de gedrukte
tekst naar binnen.
...
Ga naar de stembus, vouw
uw stembiljet terug open
en scan de QR-code.
https://www.vlaanderenkiest.be/sites/de ... ppen_2.pdf
Vouw uw stembiljet
dubbel met de gedrukte
tekst naar binnen.
...
Ga naar de stembus, vouw
uw stembiljet terug open
en scan de QR-code.
...gijzelf niet met dat ding loopt te leuren
Hoe ga jij anders controleren dat je wel degelijk op partij A of B gestemd hebt?Jack Daniels schreef: Toen ik de laatste keer elektronisch ben gaan stemmen een paar jaar geleden, toen spuwde de stemcomputer een ticket uit (vergelijkbaar met een kasticket). Daar stond een boel info op en helemaal onderaan stond de naam van de partij voor wie ik gestemd had. Dus zo geheim is het hier allemaal niet. Maar een goed gedacht is veel waard zeker?
En als je daar dan merkt dat je, ondanks alles, toch een verkeerde keuze hebt gemaakt, wat ga je dan doen? Een nieuwe poging ondernemen? Dacht het niet. Ik heb dat papiertje niet nodig om te weten voor wie ik heb gestemd. Ik ben nog voldoende lucide. We kregen trouwens in het verleden nooit zo een ticket. Of je nu elektronisch of met potlood stemt, maakt niet uit. Je kaart of biljet verdwijnen in de urne, dus geen mogelijkheid meer tot controle.heist_175 schreef: Hoe ga jij anders controleren dat je wel degelijk op partij A of B gestemd hebt?
Dat ticketje is ingevoerd om die reden.
Wat voor onzin verkondig jij nu? Ik heb al meerdere keren electronisch gestemd en met uitzondering van de verkiezingen van een paar jaar geleden heb ik nooit maar dan ook nooit zo een ticket gekregen. Enkel de chipkaart ging in een urne. Die tickets bestonden helemaal niet ondanks het stemmen per computer. Hoe werden de stemmen toen geteld?ITnetadmin schreef:Voor de duidelijkheid: uiteraard staat er op dat ticketje wat je stem was.
De tellers moeten nl nog weten voor wie je gestemd hebt
https://www.knack.be/nieuws/belgie/cont ... 28399.htmlVeurne krijgt op 27 oktober de primeur om de nieuwe stemcomputers voor de gemeenteraadsverkiezing van 14 oktober 2012 te testen. Grootste nieuwigheid is dat je na het elektronisch stemmen een controleticket krijgt.
En er zit waarschijnlijk ook wel ergens een iris- en fingerprintscanner verborgen in het hokje of de machine zodat men zeker weet voor wie jij hebt gestemd. En als er nu eens een partij aan de macht komt die het stemmen afschaft ....en als ons kat een koei was konden we ze melken bij de stoof.Jack Daniels schreef:En als stemcomputers zo geprogrammeerd worden dat er per 10 stemmen voor een bepaalde partij 1 stem geregistreerd wordt als blanco of ongeldig? De info op je ticket klopt maar er wordt geen rekening gehouden met je keuze? In dit digitale tijdperk is alles mogelijk.
Die bedenking heb ik mij ook gemaakt. Het papiertje dient ter controle, maar hoe weet je dat de gescande QR code (het is deze stem die telt) je juiste keuze registreert. Ik zeg niet dat het systeem gemanipuleerd is, maar door het printen van een woordje op een papier wat daarna niet gebruikt wordt kan je toch gewoon niks controleren.Jack Daniels schreef:En als stemcomputers zo geprogrammeerd worden dat er per 10 stemmen voor een bepaalde partij 1 stem geregistreerd wordt als blanco of ongeldig? De info op je ticket klopt maar er wordt geen rekening gehouden met je keuze? In dit digitale tijdperk is alles mogelijk.
Ik heb het zelf niet getest, maar ik dacht dat je die QR gewoon op je gsm kon scannen en dat je dat zo kon checken. Het kan ook dat ze me blazen wijsgemaakt hebben natuurlijk.NickG schreef:maar hoe weet je dat de gescande QR code (het is deze stem die telt) je juiste keuze registreert.
Ik weet 1 ding: de resultaten van manueel stemmen zijn nooit de echte. Mensen maken te veel fouten voor zoiets. Daarnaast ben ik er zeker van dat er hier en daar gefoefeld werd bij de tellingen, zelfs met die getuigen is dat perfect mogelijk, bijvoorbeeld met stembrieven die "verdwijnen", of dubieuze interpretaties van wat een "geldig gekleurd cirkeltje" is en wat niet. Zie de film "Recount" voor nog meer voorbeelden. We gaan er immers van uit dat mensen die die tellingen doen neutraal zijn, maar er wordt niet voldoende nagegaan of dat werkelijk ook zo is, waardoor je altijd tellers gaat krijgen die met meer bedoelingen binnenkomen dan louter hun burgerplicht vervullen.Jack Daniels schreef:En als stemcomputers zo geprogrammeerd worden dat er per 10 stemmen voor een bepaalde partij 1 stem geregistreerd wordt als blanco of ongeldig? De info op je ticket klopt maar er wordt geen rekening gehouden met je keuze? In dit digitale tijdperk is alles mogelijk.
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met TapatalkJoe de Mannen schreef:Ik heb het voor de tweede keer aan mijn been en ik moet toegeven, het is met minder zin dan vorige keer.
Als iedereen dat 1 keer doet, is er toch geen enkel probleem... maar 2 keer of meer.
In principe mogen ze geen vrijwilligers vragen/pakken, in NL mag dat dan weer wel en zijn er veel gepensioneerden die het doen.
En eigenlijk is er geen stemplicht in Belgie, alleen opkomstplicht. Niemand kan/mag controleren of je wel effectief stemt.
J.
Zonder dat kaartje in de computer te steken en te stemmen, krijg je ook geen ticket met qr code om te scannen. Dus ik doe niet met dat kaartje wat ik wil.Jack Daniels schreef:België kent inderdaad geen stemplicht (meer) maar een opkomstplicht. Wat jij in dat lokaal doet met je kaartje is jouw zorg.
En waar stem je dan voor ? "Ik wil geen beleid" ? Een gemeente/provincie/staat van desperados ?blaatpraat schreef:Blanco en ongeldig is momenteel gelijkgesteld, of men hiermee akkoord gaat of niet.
Wat gebeurt er? De stemmen tellen in feite niet mee.
Wat mijns inziens beter zou zijn, is dat die stemmen op zich ook een virtuele partij gaan vormen, en dus ook zetels krijgen.
Met andere woorden: als er 30% blanco of ongeldig gestemd worden, dat er ook 30% zetels niet ingevuld geraken, maar dat je nog steeds een meerderheid nodig hebt om aan de macht te komen (over het totale aantal zetels gerekend).
Dan pas gaan blanco (of ongeldige) stemmen echt iets uitmaken.
Dat zou misschien wel eens goed zijn. Er zijn mensen die kankeren op alles, maar zich niet realiseren wat er op elk niveau beslist en gerealiseerd wordt.Joe de Mannen schreef:Stel het je voor in je eigen gemeente, blanco haalt absolute meerderheid, 6 jaar geen budget, geen belastingen, geen huisvuilophaling, geen gemeenteschool, geen beleid...
Omgekeerd ook, verkozen voor een ambtstermijn en dan halfweg een ander postje pakken, kan ook niet in mijn ogen.r2504 schreef:En mensen die hun functie niet opnemen (cfr Maggie De Block) zou al haar stemmen moeten verliezen !
Dit is gewoon puur kiezersbedrog... ik begrijp niet dat mensen nog willen stemmen voor zo iemand![]()
Da's nogal kort door de bocht, en puur semantiek van het woord 'kartel'. Een kartel om prijsafspraken te maken is verboden ja, maar als 2 merken tijdelijk of plaatselijk de handen in elkaar slaan om een of andere promo te doen, dan betwijfel ik of dat verboden is.Vaganzza schreef:Kartels zijn verboden, alleen in de politiek mag dat weer wel...
Het mag nog verder gaan. Sta je op een lijst en ben je verkozen > verplicht mandaat opnemen. Dat mandaat zou zelfs steeds het enige moeten zijn.r2504 schreef:En mensen die hun functie niet opnemen (cfr Maggie De Block) zou al haar stemmen moeten verliezen !
Dit is gewoon puur kiezersbedrog... ik begrijp niet dat mensen nog willen stemmen voor zo iemand![]()
Ik pleit al langer voor de afschaffing van het algemeen enkelvoudig stemrecht.Joe de Mannen schreef:Waar ik wel voor te vinden ben is naast een voorkeurstem ook een tegenstem voor iemand die er niks van gebakken heeft. Hoe zo'n system er dan moet uitzien, daar ben ik nog niet uit.
Maar je zou moeten kunnen aangeven dat je wel wil dat de partij verder doet maar niet die ene persoon.