Onlangs viel het me op dat ik een hoop geadresseerd verkiezingsdrukwerk kreeg van kandidaten die ik totaal niet persoonlijk ken. Daarna dacht ik er aan dat alle partijen natuurlijk een kiezerslijst kunnen kopen met namen, adressen, geboortedata, ...
Hoe valt dit goed te praten in het kader van de GDPR? Op zich zijn de partijen toch onafhankelijke instanties die van de gemeente alle informatie over hun burgers kopen?
En voor zo ver ik weet kan ik me ook niet uitschrijven van de kiezerslijst .
Iemand hier meer informatie over?
Kiezerslijst
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 4 keer
Ik vraag mij hetzelfde af.butskristof schreef:Onlangs viel het me op dat ik een hoop geadresseerd verkiezingsdrukwerk kreeg van kandidaten die ik totaal niet persoonlijk ken. Daarna dacht ik er aan dat alle partijen natuurlijk een kiezerslijst kunnen kopen met namen, adressen, geboortedata, ...
Hoe valt dit goed te praten in het kader van de GDPR? Op zich zijn de partijen toch onafhankelijke instanties die van de gemeente alle informatie over hun burgers kopen?
En voor zo ver ik weet kan ik me ook niet uitschrijven van de kiezerslijst .
Iemand hier meer informatie over?
Er hangt trouwens ook een mooie sticker op mijn brievenbus dat ik geen ongeaddresseerde reclame wens, dat negeren ook alle partijen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Ging hetzelfde zeggen als axs. Bovendien kan je enkel een door de gemeente goedgekeurde sticker op je brievenbus hangen ten teken dat je geen reclame wilt. Alleen wordt alles met een adres op in jouw brievenbus gestopt. Of het nu reclame is, verkiezingsdrukwerk,... maakt niet uit. Van zodra er een geadresseerde op staat, belandt het in de brievenbus. Het is niet echt de taak van de post(bode) om na te gaan wat reclame is en wat niet. Dat moet de geadresseerde maar uitklaren.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 9 keer
Politici en partijen die daadwerkelijk opkomen kunnen een kieslijst bekomen van de gemeentes. Hierin mag enkel de naam+ voornaam, geboortedatum, geslacht, hoofdverblijfplaats vermeld zijn.
Blijkbaar zou je evenveel recht hebben tot inzage en schrapping, maar of dit reeds bij de gemeente moet of bij de politici/partij is mij niet duidelijk.
https://www.ba.be/gdpr-en-kieslijsten/
Hier heb ik dit gevonden
Edit: nog een artikel met een link naar een pdf van de privacycommissie. http://www.lexalert.be/nl/article/nota- ... en-en-gdpr
Blijkbaar zou je evenveel recht hebben tot inzage en schrapping, maar of dit reeds bij de gemeente moet of bij de politici/partij is mij niet duidelijk.
https://www.ba.be/gdpr-en-kieslijsten/
Hier heb ik dit gevonden
Edit: nog een artikel met een link naar een pdf van de privacycommissie. http://www.lexalert.be/nl/article/nota- ... en-en-gdpr
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Aha! Dat is inderdaad wat ik zocht. Het is dus weer een kwestie van iets waar ze strenge regels gaan op zetten, BEHALVE voor [aan te vullen] .
Compleet van de pot gerukt imho dat je als partij al die informatie 'zomaar' kan bekomen, en het strookt ook helemaal niet met alles waar GDPR voor staat.
Compleet van de pot gerukt imho dat je als partij al die informatie 'zomaar' kan bekomen, en het strookt ook helemaal niet met alles waar GDPR voor staat.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Hier is iemand uit de wijk alle verkiezingsdrukwerk (gratis) komen ophalen en het gaan deponeren in de brievenbussen van de partijen of de personen zelf. Vond het een geniaal idee : ik ben van een pak papier af
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
@Krisken Dat verdient navolging. Binnen een paar maanden is het weer van dat, pakken hoogwaardig glanzend papier dat hier in rechte lijn van brievenbus naar oud-papierdoos gaat zonder nog maar open te plooien.
Gelukkig maar 1 brief op naam gekregen (voor de zoon) en die heeft ongeopend dezelfde weg afgelegd
Gelukkig maar 1 brief op naam gekregen (voor de zoon) en die heeft ongeopend dezelfde weg afgelegd
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Mijn inziens zal men de wetgeving toch moeten aanpassen.
Gewone mensen mogen niet eens opvragen waar iemand woont, maar politieke partijen kunnen zomaar van Belgen naam adres, leeftijd en geslacht kennen???
Zelfs gewoon op een lijst staan, is al voldoende om de kiezerslijsten te bekomen.
Dit strookt zeker niet met GDPR, iemand goesting om Belgische wetgeving aan te vechten?
Gewone mensen mogen niet eens opvragen waar iemand woont, maar politieke partijen kunnen zomaar van Belgen naam adres, leeftijd en geslacht kennen???
Zelfs gewoon op een lijst staan, is al voldoende om de kiezerslijsten te bekomen.
Dit strookt zeker niet met GDPR, iemand goesting om Belgische wetgeving aan te vechten?
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 14 okt 2018, 14:05, in totaal 1 gewijzigd.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Je kan er wsl wel 'bestemmeling overleden, terug naar bestemming' opschrijven en in een brievenbus stoppen?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Moderator
- Contacteer:
Blijkbaar zou dit initiatief gebeuren in meerdere gemeentes? Iemand weet van?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Mijn vraag blijft dan wel... Hoe informeer je iemand dan wel?
Als een partij niets stuurt, dan bestaan ze niet?
Hoe kunnen pas startende partijen zich richten tot de kiezer? Borden langs de weg werken niet, reclame werkt niet, maar er is wel nog altijd een stemplicht... Hoe informeren mensen zich dan?
Of zoals ik vandaag gemerkt heb, in het stemhokje ineens, heeee, er is een lijst die we niet kennen, weet ge, we zullen daar eens op stemmen? :s
Als een partij niets stuurt, dan bestaan ze niet?
Hoe kunnen pas startende partijen zich richten tot de kiezer? Borden langs de weg werken niet, reclame werkt niet, maar er is wel nog altijd een stemplicht... Hoe informeren mensen zich dan?
Of zoals ik vandaag gemerkt heb, in het stemhokje ineens, heeee, er is een lijst die we niet kennen, weet ge, we zullen daar eens op stemmen? :s
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Gewoon zoals het nu is al, ongeadresseerd verkiezingsdrukwerk.Slafes schreef:Mijn vraag blijft dan wel... Hoe informeer je iemand dan wel?
Geen namen, geen adressen, geen geboortedata, geen ...
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Waarom zou persoonlijk geadresseerde reclame wel werken en standaard reclame die ze in uw bus proppen niet?
Knack stuurt elk jaar reclame op naam, net zoals een paar andere. Ik heb niet meer of minder de incentive om daarop in te gaan.
Idem verkiezingsreclame: alles recht in de papierbak, ik zoek mijn informatie wel online.
Knack stuurt elk jaar reclame op naam, net zoals een paar andere. Ik heb niet meer of minder de incentive om daarop in te gaan.
Idem verkiezingsreclame: alles recht in de papierbak, ik zoek mijn informatie wel online.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Hangt er compleet af van hoe je het aanpakt. Je weet leeftijd, geslacht dus je kan andere programmapunten accentueren die voor die persoon waarschijnlijk belangrijker zijn. Een 19-jarige zal bv. niet geinterreseerd zijn in betaalbare bejaardenverzorging.heist_175 schreef:Waarom zou persoonlijk geadresseerde reclame wel werken en standaard reclame die ze in uw bus proppen niet?
Als je echter naar iedereen hetzelfde blaadje stuurt, met als enigste verschil de aanspreektitel/naam, dan is het inderdaad zinloos.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Het zal inderdaad wel om een primitieve vorm van targeted/gepersonaliseerde reclame zijn.
Dat ze hier in de bus steken wat ze willen, maar dat ze mijn gegevens daarvoor (kunnen) opvragen hoeft voor mij echt niet.
Op zich niks mis met borden, folders, huisbezoeken, ... maar ik miste wel een partij die online en social media écht gevat heeft en met een goede, gerichte online campagne zijn gekomen.
Dat ze hier in de bus steken wat ze willen, maar dat ze mijn gegevens daarvoor (kunnen) opvragen hoeft voor mij echt niet.
Op zich niks mis met borden, folders, huisbezoeken, ... maar ik miste wel een partij die online en social media écht gevat heeft en met een goede, gerichte online campagne zijn gekomen.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
huisbezoeken zijn toch ook niet meer van deze tijd, mensen zijn altijd werken en in de schaarse vrije tijd die ze nog hebben, willen ze wel hun goesting doen en niet naar één of andere politieker luisteren die alleen maar vriendelijk is omdat hij binnenkort uw stem wil...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Hier in ons boerengat is dat nog wel de norm en wordt dat ook effectief nog geapprecieerd (toch zeker door de oudere generatie).
-
- Elite Poster
Ja nee... Want hier staat ook dat men GEEN folders in de bus wil... Daarom...ITnetadmin schreef:Gewoon zoals het nu is al, ongeadresseerd verkiezingsdrukwerk.Slafes schreef:Mijn vraag blijft dan wel... Hoe informeer je iemand dan wel?
Geen namen, geen adressen, geen geboortedata, geen ...
Ik kwam voor het eerste jaar op bij een nieuwe lijst. We hebben zelfs bij het bussen gerespecteerd om de geen reclamestickers te respecteren. Bij veel appartementsblokken stond er aan de brievenbussen een grote doos voor het verkiezingsdrukwerk. Vandaar mijn vraag: hoe willen mensen geïnformeerd worden. Zelf opzoeken? Zo kom je dus niet bij een nieuwe partij uit als je niet zelf al een beetje geëngageerd bent.
We hadden gekozen voor een bankkaart formaat kaartje die we gebust hebben met enkel onze link op naar de website. De moment dat we begonnen posten ging het bezoekersaantal wel omhoog dus in mijn ogen, werkt dat ergens toch wel...
-
- Moderator
- Contacteer:
Mensen zoeken zelf wel hun informatie. Men zegt hier bvb dat de grote borden langs de weg niet werken, maar als dit echt zo is, waarom steekt men er dan nog geld in? Zowat elke gemeente hangt dan vol van borden, die toch niet werken? Kost een pak geld (en werkuren) zo een bord ...
Ik zie dat de meeste wel één of andere stemkiezer geprobeerd hebben en zo gemerkt hebben dat er nieuwe partijen zijn. En dan ga je eens kijken naar hun website om te zien wat hun standpunten zijn.
Ik zie dat de meeste wel één of andere stemkiezer geprobeerd hebben en zo gemerkt hebben dat er nieuwe partijen zijn. En dan ga je eens kijken naar hun website om te zien wat hun standpunten zijn.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Ik vermoed dat het allemaal te maken heeft met ‘nostalgie’
Net hetzelfde met de diverse fuiven / evenementen, die teren ook nog steeds op affiches en borden. Puur omdat het wel wat heeft deze te ontwerpen / plakken / zetten.
ROI is echter niet te bepalen en vermoedelijk erg laag.
Net hetzelfde met de diverse fuiven / evenementen, die teren ook nog steeds op affiches en borden. Puur omdat het wel wat heeft deze te ontwerpen / plakken / zetten.
ROI is echter niet te bepalen en vermoedelijk erg laag.
-
- Elite Poster
Wel, dat hangt er echt vanaf... In Wilsele is het elk jaar WOF (Wilsele On Fire) en ik weet NOOIT wanneer dat deze fuif door gaat, maar op alle grote invalswegen staat er een groot bord langs de kant van de weg en huppakee, ik weet weer wanneer het is.
Ik weet dus niet of de ROI zo laag is. Deze is wel laag op de aanplakborden (onderzocht) die de gemeente zelf zet waar alle partijen samen op staan, maar volgens mij is een affiche in de tuin nog steeds behoorlijk effectief.
Wat betreft de stemtest online. Zelfs de kleine partij waar ik op de kieslijst stond werd er niet in vermeld. Wederom, best moeilijk zo. Ook in de grote debatten werden we overgeslagen wegens niet interessant genoeg. Probeer dan maar eens naamsbekendheid te maken.
Daarom ook dat ik de vraag hier stelde, maar er is dus geen eenduidig antwoord en ik vrees dat ook de volgende verkiezingen binnen 6 jaar in het klassieke formaat zullen belanden. Aanplakborden, reclamefolders en een hoop irritatie bij mensen.
Ik weet dus niet of de ROI zo laag is. Deze is wel laag op de aanplakborden (onderzocht) die de gemeente zelf zet waar alle partijen samen op staan, maar volgens mij is een affiche in de tuin nog steeds behoorlijk effectief.
Wat betreft de stemtest online. Zelfs de kleine partij waar ik op de kieslijst stond werd er niet in vermeld. Wederom, best moeilijk zo. Ook in de grote debatten werden we overgeslagen wegens niet interessant genoeg. Probeer dan maar eens naamsbekendheid te maken.
Daarom ook dat ik de vraag hier stelde, maar er is dus geen eenduidig antwoord en ik vrees dat ook de volgende verkiezingen binnen 6 jaar in het klassieke formaat zullen belanden. Aanplakborden, reclamefolders en een hoop irritatie bij mensen.